Bietenpulp komen ze wel van aan..maar persoonlijk zou ik het liever mengen met krachtvoer. (anders eten ze het soms idd slecht) en toch echt een ruwvoer aanvulling/ basis willen hebben.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suikerspinda schreef:Stormy1234 schreef:Ja dat hoor ik ook veel dat het echt prijzig is. Oh wat gaaf zeg! Hoe staan jouw paarden erbij? Onwijs bedankt!
Zonder het hele topic over te willen nemende mijne staan in een paddock paradise met 24/7 kwalitatief goed hooi. Een basismix hardvoer is inbegrepen bij de stalling maar de meesten kopen zelf hun eigen voer. De staleigenaren/stalhulpen voeren het gelukkig wel 2x per dag voor ons.
Mijn 20-jarige:
[ [url=m/KCibIQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
En mijn 4-jarige:
[ [url=m/fMe9U2.jpg]Afbeelding[/url] ]
En voor de beeldvorming, zo ziet een deel van onze paddock eruit:
[ [url=m/Ij7NpG.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zou willen zeggen, je bent welkom hier, maar dat is waarschijnlijk net te ver weg voor je
Mijn stalgenoten weten helaas ook niets rond Torrevieja, maar ik zou gewoon bij veel stallen gaan kijken. Er zit vast wel iets bij wat op zijn minst beter is dan dit! Nu is het vinden van een stal in Spanje niet altijd even makkelijk, dus maak ook vooral gebruik van social media (sommige stallen hebben geen website, maar wel instagram bv) en je contacten.
Elisa2 schreef:Suikerpinda, dat ziet er echt top uit! Herken zulke paddocks/ stallen ook wel uit Zuid Frankrijk. Mooie paarden ook.
Bietenpulp komen ze wel van aan..maar persoonlijk zou ik het liever mengen met krachtvoer. (anders eten ze het soms idd slecht) en toch echt een ruwvoer aanvulling/ basis willen hebben.
lies schreef:Oh dat ziet er fantastisch uit Suikerspinda! Ik hoop dat ts ook zo’n mooie plek in de buurt kan vinden.
Als je ergens anders gaat kijken ts, vraag ze het hemd van het lijf voor je besluit je paard te verhuizen. Zodat je precies weet waar je aan toe bent en een plekje vindt waar je (althans je paard) echt naar tevredenheid kan blijven.
Stormy1234 schreef:Ik was gisteren op stal en de stal eigenaresse was daar ook. Ze vroeg hoe ik mijn paard eruit vond zien. Ik gaf aan; niet goed. Ze gaf aan dat hij al een week “bajo” extra kreeg. (1 slice en dan 1 slice alfalfa)Toen ik vroeg wat dit exact was wist ze het niet te vertellen. Alleen dat het een mix is. Het leek op een mix van een soort van hooi met stro…. Ik gaf aan dat je dan vast niet na een week al een groot verschil zal zien.
Ook heb ik haar gevraagd of ze weet hoeveel kg ruwvoer een paard zou moeten krijgen op een dag. Daar praatte ze overheen en nadat ik het nog 2 keer heb gevraagd wist ze geen exact antwoord.
Een lang verhaal kort; wil ik fibrebeet of wat dan ook aan hem geven, staat me vrij om te kopen (duh). Maar dit was wat ze zei.
Hooi is bijna niet aan te komen (zegt zij) maar toen ik met informatie kwam en feiten door JULLIE TOPPERS keek ze me echt aan van; hoe weet jij dit?
, ze vind vanaf zijn kont dat het puur SPIER is wat hij mist. Toen ik aangaf; ja spier maar zeker ook te mager werd ze ongemakkelijk omdat ze niet dezelfde mening deelt. En ze zei letterlijk; meer als dit kan ik niet doen want ik weet het niet meer.
Daarna is ze zwaar beledigd weggelopen en heeft ze eigenlijk geen woord meer gesproken.
Tja.
pluisje88 schreef:Als hij nu gewoon onbeperkt stro mag eten dan is dat toch al een beter uitgangspunt dan het gemiddelde paard in Nederlandje kunt gewoon de ontbrekende calorieën/energie aanvullen met ander spul. Uiteraard is het meer ideaal als dat uit het ruwvoer is, maar dat wil niet zeggen dat dit een drama van jewelste is.
Babootje schreef:pluisje88 schreef:Als hij nu gewoon onbeperkt stro mag eten dan is dat toch al een beter uitgangspunt dan het gemiddelde paard in Nederlandje kunt gewoon de ontbrekende calorieën/energie aanvullen met ander spul. Uiteraard is het meer ideaal als dat uit het ruwvoer is, maar dat wil niet zeggen dat dit een drama van jewelste is.
Stro is gewoon geen geschikte ruwvoer vervanger. Een beetje om te knabbelen is niet erg, maar eet je paard er veel van bij gebrek aan hooi is dat niet goed. Aangezien stro veel onverteerbare vezels bevat kunnen grotere hoeveelheden een slokdarmverstopping of koliek veroorzaken. Ik heb ergens op een stal gestaan waar er ook erg weinig hooi werd gevoerd en ik kon ook regelmatig de veearts laten komen voor een stroverstopping. Het veranderde niet, dus daar weer weggegaan.
Ik lees in de OP en reacties van TS niet dat het paard uberhaupt niet buiten komt overigens. Zand is altijd een risico als paarden vaak in een zandpaddock staan.
TS heb je ook een standfoto van je paard. Van de zijkant?
MarliesV schreef:Nou zegt voldoende toch. Blijkbaar heeft ze wel iets met je kritiek gedaan, omdat hij nu een week al bij krijgt. Maar hele vreemde gang van zaken dat de dat dus een soort van proefondervindelijk doet. Gewoon anders gaan voeren en dan kijken wat het baasje er van vind zeg maar. Slecht stal management.
Hopelijk vind je snel een fijnere plek voor jullie beide.
Want behalve dat je paard niet lekker daar staat qua vrijheid en voeding. Kan ik me ook niet voorstellen dat jij nog heel relaxed daar rondloopt met een eigenaresse die zo met je omgaat qua mening en communicatie.
pol013 schreef:Tenzij je acuut op straat wil staan zou ik toch iets wat voorzichtig zijn met je Nederlandse wijsheden en de spaarzame Spaanse verhalen die je hier aantreft. Nogmaals: ik ken deze voerwijze al jaren vanuit Spanje.
je hoeft je stalhouder echt niet voor dom of raar aan te zien.
Dat het anders kán en dat dat wellicht beter is. Prima. Maar te veel op je high horse kruipen is wellicht niet heel handig.
Babootje schreef:Stormy1234 schreef:Ik was gisteren op stal en de stal eigenaresse was daar ook. Ze vroeg hoe ik mijn paard eruit vond zien. Ik gaf aan; niet goed. Ze gaf aan dat hij al een week “bajo” extra kreeg. (1 slice en dan 1 slice alfalfa)Toen ik vroeg wat dit exact was wist ze het niet te vertellen. Alleen dat het een mix is. Het leek op een mix van een soort van hooi met stro…. Ik gaf aan dat je dan vast niet na een week al een groot verschil zal zien.
Ook heb ik haar gevraagd of ze weet hoeveel kg ruwvoer een paard zou moeten krijgen op een dag. Daar praatte ze overheen en nadat ik het nog 2 keer heb gevraagd wist ze geen exact antwoord.
Een lang verhaal kort; wil ik fibrebeet of wat dan ook aan hem geven, staat me vrij om te kopen (duh). Maar dit was wat ze zei.
Hooi is bijna niet aan te komen (zegt zij) maar toen ik met informatie kwam en feiten door JULLIE TOPPERS keek ze me echt aan van; hoe weet jij dit?
, ze vind vanaf zijn kont dat het puur SPIER is wat hij mist. Toen ik aangaf; ja spier maar zeker ook te mager werd ze ongemakkelijk omdat ze niet dezelfde mening deelt. En ze zei letterlijk; meer als dit kan ik niet doen want ik weet het niet meer.
Daarna is ze zwaar beledigd weggelopen en heeft ze eigenlijk geen woord meer gesproken.
Tja.
Spieren kan een paard niet maken als het niet voldoende energie gevoerd krijgen. Ruwvoer is daarvoor echt onontbeerlijk om de darmen gezond te houden. Logisch want de opname van voeding verloopt via de darmen. Misschien heb ik het gemist, maar wordt er voldoende gekeken naar wormen? Mss zand in de darmen (kan ik me op zo'n locatie ook nog wel voorstellen). Krijgt je paard wel eens een zandwegkuur?
pluisje88 schreef:Ze staan voornamelijk op stal dus zand lijkt me niet het meest waarschijnlijk in dit geval.
Er wordt hier zo afgehakt op het ontbreken van ruwvoer. Maar ze krijgen stro dus ze hebben wel wat te kauwen. Het is alleen qua voedingswaarde niet genoeg. Ik zou inderdaad ook een beetje voorzichtig zijn in het te hoog van de toren blazen. Elke paardenhouder heeft z’n eigen visie en cultuur en gewoonten van een land spelen ook nog eens mee. Mijn mening stond haaks op die van mijn staleigenaar en toch had hij ook zeker wel kijk op paarden. Dat ik dingen liever anders zie, wil niet zeggen dat hij er geen verstand van had.
Als hij nu gewoon onbeperkt stro mag eten dan is dat toch al een beter uitgangspunt dan het gemiddelde paard in Nederlandje kunt gewoon de ontbrekende calorieën/energie aanvullen met ander spul. Uiteraard is het meer ideaal als dat uit het ruwvoer is, maar dat wil niet zeggen dat dit een drama van jewelste is.
Zou het beter zijn als ze meer hooi krijgen? Ja… zou het anders moeten? Ja.. is er door jou iets aan te veranderen door wat andere keuzes te maken? Ja…
Mijn ervaring is dat hoe harder je afgeeft op het beleid van de staleigenaar, hoe moeilijker je leven wordt. Juist door te blijven en door te laten zien hoe het anders kan, langzaam en in kleine stapjes kunnen mensen langzaam op hun eigen tempo wennen aan jouw visie en daar zelf in mee gaan als ze dat willen.
Iedereen gaf afgepaste porties hooi op stal. Ik wilde een hooinet. En dan zo’n grote dat daar voor de hele nacht hooi in paste. Wat kreeg ik een commentaar daarop. Ik voerde m’n paard veel te veel, ze zou moddervet worden, hoefbevangen, ze zou eten tot ze dood neerviel ect. Ik ben er niet te veel op in gegaan. Een half jaar later begonnen de eerste mensen met een klein hooinet en nog een losse bult hooi. Twee jaar later hadden alle paarden een hooinet in hun stal. Nog steeds niet zo veel hooi als ik gaf, maar wel meer en ze deden er vooral langer over zodat ze niet uren zonder eten stonden. Uiteraard zou niemand mij hier ooit credits voor geven maar ik heb door mijn visie uit te dragen wel het leven van 15 paarden verbeterd. Als er later nieuwe mensen kwamen dan duurde het maar even of ze hadden een hooinet in de stal. De stal eigenaar adviseerde het zelfs. Dus ja.. er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden…
Desi_2409 schreef:Pol013 dat ben ik niet met je eens. TS heeft 3 paarden bij deze dame staan, die zullen ze liever houden als pensionklant.
Bestaan in Spanje geen info bladen over paarden zoals, de hoefslag, Bit ed? om het kennisniveau te verhogen? Ik neem aan als je voor dieren (van een ander) zorgt, dat je dan graag wil weten wat het beste is voor dat dier. Of is er in Spanje niet veel educatie?
Babootje schreef:pluisje88 schreef:Als hij nu gewoon onbeperkt stro mag eten dan is dat toch al een beter uitgangspunt dan het gemiddelde paard in Nederlandje kunt gewoon de ontbrekende calorieën/energie aanvullen met ander spul. Uiteraard is het meer ideaal als dat uit het ruwvoer is, maar dat wil niet zeggen dat dit een drama van jewelste is.
Stro is gewoon geen geschikte ruwvoer vervanger. Een beetje om te knabbelen is niet erg, maar eet je paard er veel van bij gebrek aan hooi is dat niet goed. Aangezien stro veel onverteerbare vezels bevat kunnen grotere hoeveelheden een slokdarmverstopping of koliek veroorzaken. Ik heb ergens op een stal gestaan waar er ook erg weinig hooi werd gevoerd en ik kon ook regelmatig de veearts laten komen voor een stroverstopping. Het veranderde niet, dus daar weer weggegaan.
Ik lees in de OP en reacties van TS niet dat het paard uberhaupt niet buiten komt overigens. Zand is altijd een risico als paarden vaak in een zandpaddock staan.
TS heb je ook een standfoto van je paard. Van de zijkant?
ellepel schreef:ja maar slokdarmverstopping kan bij elk soort eten wel voorkomen als dat paard niet goed kauwt.
net als mijn merrie dus deed met een stuk peer![]()
en mijn ruin kreeg juist koliek toen hij gewoon buiten de hele dag uit een bak hooi stond te eten.
maar hij kwam daar niet weg,dus de heleboel zat verstopt.
denk wel dat je een beetje moet gaan uitkijken dat je dan niet overal een heel groot ding van moet gaan maken?
er kan altijd wat gebeuren.
Mizora schreef:Het maakt enorm uit of je paard 2-3kg stro krijgt naast 6-8kg hooi, of 6-8kg stro naast 2kg hooi. Nog los van het feit dat je met een 2x2 net de inname van het stro ook flink vertraagt, waardoor de kans op verstopping kleiner is en de inname sowieso vertraagt is, omdat het paard het eet voor de kauwbehoefte en niet voor de basis ruwvoer-behoefte.
Het grootste risico is overigens geen slokdarmverstopverstopping maar een dikke-darmverstopping.