Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Wat een vreemde ‘diagnose’ van de veearts. Heel bijzonder. Ik zou hier geen genoegen mee nemen maar willen weten wat er precies aan de hand is. Naar een goede kliniek dus voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Dan weet je aan het eind van de dag waar je aan toe bent.
woemp schreef:Romy1234 schreef:Ts, ik ben benieuwd of er al onderzoek is geweest en je al meer weet?
Toch vind ik dit ook echt wel hoefbevangen lijken, zou ik zeker niet uitsluiten momenteel.
Goed lopen doet ze iig niet, en de hoeven vind ik er ook niet geweldig uit zien.
Voor de rest ga ik er geen uitspraken over doen, ik ben geen dierenarts of hoefsmid, weet wel dat ze behoorlijk kunnen compenseren in het lijf als ze ergens last van hebben, dus kan wel van alles zijn.
Sorry voor de wat latere reactie, het is momenteel super druk op mijn werk.
De dierenarts is vrijdag voormiddag langsgekomen.
Eerst voelde hij aan de benen. Hij zei dat er lichte pulsatie te voelen was.
Er was ter hoogte van de kogel ook een kleine zwelling ten gevolge van vocht of iets dergelijks.
Daarna nam hij been per been en plooide het een tijdje. Telkens na het plooien moest ik een stukje rechtdoor met haar lopen. De eerste passen mankte ze maar daarna was het beter.
Hij pitste ook even met een tang in de hoeven en de tenen reageerden gevoelig.
Tot slot heeft ze ook nog op de volte moeten draven en ook hier zag hij nog een lichte onregelmatigheid.
Hij denkt dat het een combinatie is van factoren. Enerzijds is ze oud en heeft ze al hard gewerkt waardoor ze zeker al wel lichte artrose heeft.
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…) Hij zegt dat het plotse manken kan zijn door zich te mistrappen maar dat ze zeker al een tijdje stijver is.
Een foto nemen vond hij niet nodig. Ik moet nu 10 dagen ontstekingsremmer geven en daarna een kuur duivelsklauw. Ze moet nu 14 dagen rusten en dan terug beginnen aan het werk te zetten. Als ze blijft slecht lopen, dan nemen ze een foto maar hij denkt dat het hiermee al opgelost zal zijn.
MarliesV schreef:woemp schreef:Sorry voor de wat latere reactie, het is momenteel super druk op mijn werk.
De dierenarts is vrijdag voormiddag langsgekomen.
Eerst voelde hij aan de benen. Hij zei dat er lichte pulsatie te voelen was.
Er was ter hoogte van de kogel ook een kleine zwelling ten gevolge van vocht of iets dergelijks.
Daarna nam hij been per been en plooide het een tijdje. Telkens na het plooien moest ik een stukje rechtdoor met haar lopen. De eerste passen mankte ze maar daarna was het beter.
Hij pitste ook even met een tang in de hoeven en de tenen reageerden gevoelig.
Tot slot heeft ze ook nog op de volte moeten draven en ook hier zag hij nog een lichte onregelmatigheid.
Hij denkt dat het een combinatie is van factoren. Enerzijds is ze oud en heeft ze al hard gewerkt waardoor ze zeker al wel lichte artrose heeft.
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…) Hij zegt dat het plotse manken kan zijn door zich te mistrappen maar dat ze zeker al een tijdje stijver is.
Een foto nemen vond hij niet nodig. Ik moet nu 10 dagen ontstekingsremmer geven en daarna een kuur duivelsklauw. Ze moet nu 14 dagen rusten en dan terug beginnen aan het werk te zetten. Als ze blijft slecht lopen, dan nemen ze een foto maar hij denkt dat het hiermee al opgelost zal zijn.
Maar is ze wel plotseling mank? Of heb jij het niet eerder gezien.
'Gewoon stijf' geloof ik niet in. Net als 2 weken pijnstillers en rust en dan weer aan het werk.
Weet je zeker dat de dierenarts dit op die manier heeft geformuleerd of is dit je eigen interpretatie?
hwn schreef:Vind ik niet zo'n vreemde aanpak voor sportgerichte DA'en, hier was het vroeger ook altijd: "oh, die moeten toch niet werken, bel maar eens terug als ze echt kreupel zijn" (mijn paarden werden niet gereden, was enkel kleinschalige fokkerij). Aan jou de keuze of je daarmee genoegen neemt, ik vroeger wel maar nu niet meer.
woemp schreef:MarliesV schreef:
Maar is ze wel plotseling mank? Of heb jij het niet eerder gezien.
'Gewoon stijf' geloof ik niet in. Net als 2 weken pijnstillers en rust en dan weer aan het werk.
Weet je zeker dat de dierenarts dit op die manier heeft geformuleerd of is dit je eigen interpretatie?
Ik ben er echt heel zeker van dat hij het zo gezegd heeft.
Hij zei:
De eerste 5 dagen 2 zakjes ontstekingsremmer geven, dan de volgende 5 dagen 1 zakje per dag. ( uiteraard ook best de benen dagelijks koelen). Ze mocht gewoon op de weide blijven dus moest niet in de stal opgesloten worden. zoals ik nu deed om de grasinname te beperken vond hij ok ( de hele tijd in een paddock en 3x per dag een uur grazen)
Intussen de duivelsklauw bestellen en deze na de ontstekingsremmer starten.
Hij zei dat ik ze binnen 14 dagen terug mag beginnen te rijden.
Staat ze dan nog mank, dan neemt hij een foto. Maar hij zei wel : 99% kans dat het zo al opgelost is.
Het is een ervaren dierenarts die ook de paarden van de manege waar ze gestaan heeft behandeld. Ik had eerst de andere van hun praktijk gebeld maar die vrouw verwees me naar hem door omdat dit zijn specialiteit is en hij ook mobiel de foto’s kan nemen. Ik hoop toch dat het correct gedaan is want hier lees ik dat velen er precies toch hun bedenkingen bij hebben en het heeft toch al een flinke duit gekost( 305 euro).
Dat opvallende manken zoals ik het eerste filmpje is wat ik bedoelde met het plotse manken. Dit doet ze niet meer. Maar zo stijver lopen zal ze dus al langere tijd doen volgens hem en hij zegt dat ze vermoedelijk nog een jaar of 3 /4 kan gebruikt worden voor de sport en daarna best volledig op pensioen gaat.
Hilary schreef:Suzanne F. schreef:En als het hoefbevangenheid zou zijn dan doet bute (dacht ik) ook geen goed.
Ik weet niet of de inzichten in het laatste jaar zijn veranderd, maar bute gebruikte ik bij hoefbevangenheid júíst. Maar wellicht is dat inmiddels achterhaald.
Citaat:Voor je je pony voor de rest van zijn leven op de pijnstillers houdt en gaat rijden moet je toch echt eerst weten wat er is. En of het dier niet beter gewoon met pensioen kan. Beter lijkt me een DA om advies vragen.
Elisa2 schreef:Welk onderzoek dan Janneke? Er is nog geen röntgenfoto gemaakt, paard is ook niet uitverdoofd. Het is allemaal natte vinger werk. Uit de buigproeven was het duidelijk kreupel.
Ik zou hier überhaupt geen e350,- voor betalen. Wat een gepruts.
Janneke2 schreef:Elisa2 schreef:Welk onderzoek dan Janneke? Er is nog geen röntgenfoto gemaakt, paard is ook niet uitverdoofd. Het is allemaal natte vinger werk. Uit de buigproeven was het duidelijk kreupel.
Ik zou hier überhaupt geen e350,- voor betalen. Wat een gepruts.
Tastonderzoek.
Buigproeven.
Visitatietang.
Dat is onderzoek.
Bute geven en 'kijken wat er gebeurt' kun je ook onderzoek noemen.
Ik heb het paard niet gezien, de dierenarts wel.
Ik krijg de indruk dat de dierenarts dit dier al langer kent.
En dan schrijft een andere bokker dan jij 'je moet wel weten wat je dier mankeert, vraag het aan de dierenarts'.
Ja kom zeg - dat is krek wat TS heeft gedaan...!
Voor sommige bokkers is het pas goed na opladen, scan, röntgen, mri - noem maar op.
Maar van achter een schermpje vind ik dat je keiharde argumenten moet hebben voordat je het prutswerk gaat noemen.