Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Paard loopt opeens mank ( door te korte hoeven?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:47

Wat een vreemde ‘diagnose’ van de veearts. Heel bijzonder. Ik zou hier geen genoegen mee nemen maar willen weten wat er precies aan de hand is. Naar een goede kliniek dus voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Dan weet je aan het eind van de dag waar je aan toe bent.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 09:50

Suzanne F. schreef:
Wat een vreemde ‘diagnose’ van de veearts. Heel bijzonder. Ik zou hier geen genoegen mee nemen maar willen weten wat er precies aan de hand is. Naar een goede kliniek dus voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Dan weet je aan het eind van de dag waar je aan toe bent.

Helemaal mee eens!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:18

woemp schreef:
Romy1234 schreef:
Ts, ik ben benieuwd of er al onderzoek is geweest en je al meer weet?

Toch vind ik dit ook echt wel hoefbevangen lijken, zou ik zeker niet uitsluiten momenteel.
Goed lopen doet ze iig niet, en de hoeven vind ik er ook niet geweldig uit zien.
Voor de rest ga ik er geen uitspraken over doen, ik ben geen dierenarts of hoefsmid, weet wel dat ze behoorlijk kunnen compenseren in het lijf als ze ergens last van hebben, dus kan wel van alles zijn.

Sorry voor de wat latere reactie, het is momenteel super druk op mijn werk.
De dierenarts is vrijdag voormiddag langsgekomen.

Eerst voelde hij aan de benen. Hij zei dat er lichte pulsatie te voelen was.
Er was ter hoogte van de kogel ook een kleine zwelling ten gevolge van vocht of iets dergelijks.
Daarna nam hij been per been en plooide het een tijdje. Telkens na het plooien moest ik een stukje rechtdoor met haar lopen. De eerste passen mankte ze maar daarna was het beter.
Hij pitste ook even met een tang in de hoeven en de tenen reageerden gevoelig.
Tot slot heeft ze ook nog op de volte moeten draven en ook hier zag hij nog een lichte onregelmatigheid.

Hij denkt dat het een combinatie is van factoren. Enerzijds is ze oud en heeft ze al hard gewerkt waardoor ze zeker al wel lichte artrose heeft.
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…) Hij zegt dat het plotse manken kan zijn door zich te mistrappen maar dat ze zeker al een tijdje stijver is.

Een foto nemen vond hij niet nodig. Ik moet nu 10 dagen ontstekingsremmer geven en daarna een kuur duivelsklauw. Ze moet nu 14 dagen rusten en dan terug beginnen aan het werk te zetten. Als ze blijft slecht lopen, dan nemen ze een foto maar hij denkt dat het hiermee al opgelost zal zijn.

Maar is ze wel plotseling mank? Of heb jij het niet eerder gezien.

'Gewoon stijf' geloof ik niet in. Net als 2 weken pijnstillers en rust en dan weer aan het werk.

Weet je zeker dat de dierenarts dit op die manier heeft geformuleerd of is dit je eigen interpretatie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 10:56

Hmmm - DA heeft de benen afgevoeld.
Natuurlijk kan een gezwollen koot een peesblessure zijn - maar de vakman kan dat voelen.

De DA heeft de hoeven bekeken, met de visiteertang gewerkt en besloten dat het kreupelen uit de hoeven komt.

Nee, ontstekingsremmers incl duivelsklauw lossen dit niet op.
Maar dat is selectief lezen - de DA had het over twee weken rust.
Naar ik aanneem 'weiderust'.
... gelegenheid voor de hoeven om te groeien.

En de duivelsklauw kan diensten bewijzen mbt artrose.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 14:50

MarliesV schreef:
woemp schreef:
Sorry voor de wat latere reactie, het is momenteel super druk op mijn werk.
De dierenarts is vrijdag voormiddag langsgekomen.

Eerst voelde hij aan de benen. Hij zei dat er lichte pulsatie te voelen was.
Er was ter hoogte van de kogel ook een kleine zwelling ten gevolge van vocht of iets dergelijks.
Daarna nam hij been per been en plooide het een tijdje. Telkens na het plooien moest ik een stukje rechtdoor met haar lopen. De eerste passen mankte ze maar daarna was het beter.
Hij pitste ook even met een tang in de hoeven en de tenen reageerden gevoelig.
Tot slot heeft ze ook nog op de volte moeten draven en ook hier zag hij nog een lichte onregelmatigheid.

Hij denkt dat het een combinatie is van factoren. Enerzijds is ze oud en heeft ze al hard gewerkt waardoor ze zeker al wel lichte artrose heeft.
Anderzijds vermoedt hij dat ze gevoelig is aan de hoeven omdat ze erg dun waren door de te harde ondergrond ( klinkers aan de paddock, kleigrond die een steen is in de weide,…) Hij zegt dat het plotse manken kan zijn door zich te mistrappen maar dat ze zeker al een tijdje stijver is.

Een foto nemen vond hij niet nodig. Ik moet nu 10 dagen ontstekingsremmer geven en daarna een kuur duivelsklauw. Ze moet nu 14 dagen rusten en dan terug beginnen aan het werk te zetten. Als ze blijft slecht lopen, dan nemen ze een foto maar hij denkt dat het hiermee al opgelost zal zijn.

'Gewoon stijf' geloof ik niet in. Net als 2 weken pijnstillers en rust en dan weer aan het werk.

Weet je zeker dat de dierenarts dit op die manier heeft geformuleerd of is dit je eigen interpretatie?

Ik ben er echt heel zeker van dat hij het zo gezegd heeft.

Hij zei:
De eerste 5 dagen 2 zakjes ontstekingsremmer geven, dan de volgende 5 dagen 1 zakje per dag. ( uiteraard ook best de benen dagelijks koelen). Ze mocht gewoon op de weide blijven dus moest niet in de stal opgesloten worden. zoals ik nu deed om de grasinname te beperken vond hij ok ( de hele tijd in een paddock en 3x per dag een uur grazen)
Intussen de duivelsklauw bestellen en deze na de ontstekingsremmer starten.
Hij zei dat ik ze binnen 14 dagen terug mag beginnen te rijden.
Staat ze dan nog mank, dan neemt hij een foto. Maar hij zei wel : 99% kans dat het zo al opgelost is.

Het is een ervaren dierenarts die ook de paarden van de manege waar ze gestaan heeft behandeld. Ik had eerst de andere van hun praktijk gebeld maar die vrouw verwees me naar hem door omdat dit zijn specialiteit is en hij ook mobiel de foto’s kan nemen. Ik hoop toch dat het correct gedaan is want hier lees ik dat velen er precies toch hun bedenkingen bij hebben en het heeft toch al een flinke duit gekost( 305 euro).

Dat opvallende manken zoals ik het eerste filmpje is wat ik bedoelde met het plotse manken. Dit doet ze niet meer. Maar zo stijver lopen zal ze dus al langere tijd doen volgens hem en hij zegt dat ze vermoedelijk nog een jaar of 3 /4 kan gebruikt worden voor de sport en daarna best volledig op pensioen gaat.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 14:52

Dit zijn de zakjes die ik moet geven:
Afbeelding

Ik vroeg hem ook of ze verder goed verzorgd werd omdat ik onzeker ben aangezien ik nooit eerder paarden heb gehad ( familie is er doodsbang voor) en hij zei dat ik het wel goed deed en ze mooi blinken en niet te dik zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:00

Buut is een echt 'paardenmiddel' . Er zijn meer merknamen; Vaccifar is het merk en de werkzame stof is Fenylbutazon. Als je even op internet zoekt op Fenylbutazon (de werkzame stof) dan vind je veel info.
Je paard moet een aantekening in het paspoort krijgen dat het buut heeft gehad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:11

Duivelsklauw is een pijnstiller..nogal logisch dat ze daar weer rad van gaat lopen. Maar het onderliggende probleem haal je er niet mee weg en kun je zelfs erger maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 15:54

Ook ik vind dit wel een rare manier van zeggen van de dierenarts, reageerde je paard alleen gevoelig met de tang op de tenen of de rest vd hoef ook?

Zal je heel eerlijk zeggen, bij mijn toenmalige merrie had een beetje dezelfde symptomen, niet stokkreupel, maar wel iets onregelmatig lopen, glom en blonk je alle kanten op etc.
Dierenarts erbij gehad, foto’s laten maken en bleek behoorlijk hoefbevangen te zijn, niemand die mijn paard kent had die uitkomst verwacht.

Had dat paard al 19 jaar, nooit bevangen geweest, waarschijnlijk is de oorzaak cushing geweest icm ouderdom, 2 jaar daarvoor nog laten testen op cushing en toen kwam dat er niet uit, 2 jaar later dus wel (in lichte mate).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:00

Vind ik niet zo'n vreemde aanpak voor sportgerichte DA'en, hier was het vroeger ook altijd: "oh, die moeten toch niet werken, bel maar eens terug als ze echt kreupel zijn" (mijn paarden werden niet gereden, was enkel kleinschalige fokkerij). Aan jou de keuze of je daarmee genoegen neemt, ik vroeger wel maar nu niet meer.

Anderzijds zou ik haar geen 3 à 4 jaar meer geven voor ze op pensioen gaat, als ze nu al pijnlijk is, ik zou zorgen dat ze voldoende beweging maar geen echt werk meer krijgt.

Pulsatie kan idd vanalles zijn: peesblessure, (chronische) bevangenheid, hoefzweer, noem maar op. Maar na 2 weken rust kan er al veel goedkomen, anderzijds is het wel kort dag als je 2 weken pijnstiller moet geven en direct daarna gaat rijden, dan wordt de pijn mss ook onderdrukt door de pijnstiller. In het geval van artrose kan dat niet zoveel kwaad, wel bij andere aandoeningen zoals peesblessures.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:10

En als het hoefbevangenheid zou zijn dan doet bute (dacht ik) ook geen goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 16:13

Née dan kan je beter geen buut gebruiken nee

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:09

hwn schreef:
Vind ik niet zo'n vreemde aanpak voor sportgerichte DA'en, hier was het vroeger ook altijd: "oh, die moeten toch niet werken, bel maar eens terug als ze echt kreupel zijn" (mijn paarden werden niet gereden, was enkel kleinschalige fokkerij). Aan jou de keuze of je daarmee genoegen neemt, ik vroeger wel maar nu niet meer.

HWN heb je de filmpjes gekeken. De pony is echt kreupel.

TS heb je misschien met de pony ook de oude DA van de vorige eigenaar mee overgenomen? Want dan zal hij best al weten wat er met de pony aan de hand is, anders kan ik me deze handelwijze niet voorstellen

Voor je je pony voor de rest van zijn leven op de pijnstillers houdt en gaat rijden moet je toch echt eerst weten wat er is. En of het dier niet beter gewoon met pensioen kan. Beter lijkt me een DA om advies vragen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:27

Suzanne F. schreef:

Ik weet niet of de inzichten in het laatste jaar zijn veranderd, maar bute gebruikte ik bij hoefbevangenheid júíst. Maar wellicht is dat inmiddels achterhaald.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:37

woemp schreef:
MarliesV schreef:

Ik ben er echt heel zeker van dat hij het zo gezegd heeft.

Hij zei:
De eerste 5 dagen 2 zakjes ontstekingsremmer geven, dan de volgende 5 dagen 1 zakje per dag. ( uiteraard ook best de benen dagelijks koelen). Ze mocht gewoon op de weide blijven dus moest niet in de stal opgesloten worden. zoals ik nu deed om de grasinname te beperken vond hij ok ( de hele tijd in een paddock en 3x per dag een uur grazen)
Intussen de duivelsklauw bestellen en deze na de ontstekingsremmer starten.
Hij zei dat ik ze binnen 14 dagen terug mag beginnen te rijden.
Staat ze dan nog mank, dan neemt hij een foto. Maar hij zei wel : 99% kans dat het zo al opgelost is.

Het is een ervaren dierenarts die ook de paarden van de manege waar ze gestaan heeft behandeld. Ik had eerst de andere van hun praktijk gebeld maar die vrouw verwees me naar hem door omdat dit zijn specialiteit is en hij ook mobiel de foto’s kan nemen. Ik hoop toch dat het correct gedaan is want hier lees ik dat velen er precies toch hun bedenkingen bij hebben en het heeft toch al een flinke duit gekost( 305 euro).

Dat opvallende manken zoals ik het eerste filmpje is wat ik bedoelde met het plotse manken. Dit doet ze niet meer. Maar zo stijver lopen zal ze dus al langere tijd doen volgens hem en hij zegt dat ze vermoedelijk nog een jaar of 3 /4 kan gebruikt worden voor de sport en daarna best volledig op pensioen gaat.

Het is wel enigsinds bijzonder dat een dierenarts nog een 'gebruikstermijn' aan een paard durft te koppelen. Zeker gezien de leeftijd en nu de vage kreupelheid.

Maar goed, hopelijk voor jou is deze aanpak afdoende en je paard straks weer goed. Ook al heb ik er een hard hoofd in. Maar 2 weken aankijken en pijnstillers (buut is wel echt troep voor de maag maar gelukkig is het maar een beperkte periode) is niet onoverkomelijk en ik zou na 2 weken dus niet beginnen met rijden maar het dier aan de longe gooien, filmen, paardenmensen laten meekijken of ze al weer goed loopt, en zo ja met kleine stapjes het rijden weer oppakken.

Want als je direct er weer op gaat ben ik bang dat je de rust gelijk te niet doet.

Snap dat je hier onzeker van wordt, ook ik vind het een beetje een bijzondere gang van zaken. Maar goed, zoals getypt, veel kwaad kan het nu niet, zolang je straks maar 100% zeker bent dat ze wel goed loopt, voordat je voorzichtig weer opbouwt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:38

De mijne liep ook zo
Ik heb vandaag foto's laten maken gelukkig niet gekanteld maar het duurt gewoon lang voordat ze weer wat beter gaan lopen.
De mijne loopt nu op novacam dat rustig afbouwen.

Dus TS neem het advies van je DA ter harte, geef pijnstilling, ga afbouwen zoals hij heeft aangegeven en kijk over 2 weken verder.

Wij kunnen vanaf een beeldscherm heel veel roepen maar de DA heeft je paardje gezien.

Kijk het aan en over 2 weken nog niet goed dan laat je foto maken.

Ik zou je paardje niet laten grazen mocht ze toch bevangen zijn.
Even 2 weken paddock.

Sterkte.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 17:45

Hilary schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik weet niet of de inzichten in het laatste jaar zijn veranderd, maar bute gebruikte ik bij hoefbevangenheid júíst. Maar wellicht is dat inmiddels achterhaald.

Dat is dan ook nieuws voor mij. Ik heb een pony staan die nu hoefbevangen is en bute is echt zijn life saver op dit moment. 15 jaar geleden daar ook al een pony weer mee op de benen gekregen.

Verder wil ik ook niet zeggen dat het een slechte aanpak is, een paard die kreupel is heeft rustig nodig, maar je weet nu niet concreet wat het probleem is en zonder foto’s en/of echo’s ga je daar ook niet achter komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:40

Bute word nog steeds wel eens gebruikt hoor bij hoefbevangen, maar meestal alleen in het ergste stadium als een dier heel veel pijn heeft.
Tenminste zo is mij door mijn da verteld een paar jaar geleden, die van mij heeft gelukkig nooit een heel erg stadium gehad, is toen wel novacam gegeven, maar merkte geen verschil dus binnen een week daarmee gestopt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:45

Bevangen moest ik ook nog aan denken wbt de pulsatie. Maar ook dan is het belangrijk om het zeker te weten en te weten of het hoefbeen niet gekanteld is.

En persoonlijk zeg ik, een paard in de wei laten lopen op pijnstilling. Prima. Maar niet meer belasten dan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:49

Citaat:
Voor je je pony voor de rest van zijn leven op de pijnstillers houdt en gaat rijden moet je toch echt eerst weten wat er is. En of het dier niet beter gewoon met pensioen kan. Beter lijkt me een DA om advies vragen.

%)
Dier krijgt een aantal zakjes bute.
Werkt dit goed, dan heeft de DA redenen om te denken dat het dier wat artrose heeft en met duivelsklauw nog een aantal jaren meekan als rijpaard

Staat gewoon in het topic.
Is net niet 'het dier haar hele leven op pijnstillers'.

En er is advies van de dierenarts gebaseerd op onderzoek.

Wat wil je nou?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 18:52

Welk onderzoek dan Janneke? Er is nog geen röntgenfoto gemaakt, paard is ook niet uitverdoofd. Het is allemaal natte vinger werk. Uit de buigproeven was het duidelijk kreupel.

Ik zou hier überhaupt geen e350,- voor betalen. Wat een gepruts.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 20:15

Elisa2 schreef:
Welk onderzoek dan Janneke? Er is nog geen röntgenfoto gemaakt, paard is ook niet uitverdoofd. Het is allemaal natte vinger werk. Uit de buigproeven was het duidelijk kreupel.

Tastonderzoek.
Buigproeven.
Visitatietang.
Dat is onderzoek.
Bute geven en 'kijken wat er gebeurt' kun je ook onderzoek noemen.

Ik heb het paard niet gezien, de dierenarts wel.
Ik krijg de indruk dat de dierenarts dit dier al langer kent.

En dan schrijft een andere bokker dan jij 'je moet wel weten wat je dier mankeert, vraag het aan de dierenarts'.
Ja kom zeg - dat is krek wat TS heeft gedaan...!

Voor sommige bokkers is het pas goed na opladen, scan, röntgen, mri - noem maar op.
Maar van achter een schermpje vind ik dat je keiharde argumenten moet hebben voordat je het prutswerk gaat noemen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 21:17

Dan vergis ik me wat bute en hoefbevangenheid betreft. Dan was het iets anders wat niet goed was bij hoefbevangenheid. Excuses.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-23 22:51

Ik ga nu gewoon even doen wat de dierenarts heeft gezegd en dan zal ik over twee weken als de bute op is en ze die tijd volledige rust heeft gehad( + benen koelen + beperkt gras) even een nieuw filmpje maken. Als ze dan nog steeds slecht loopt moest ik toch opnieuw bellen en dan zou hij verder doorzoeken met foto’s.

Ze wordt in ieder geval nu niet gereden dus denk ik niet dat ik er veel kwaad mee doe om haar die zakjes te geven die de dierenarts hier heeft achtergelaten nadat hij haar onderzocht heeft met dat plooien, bekijken aan de longe, voelen aan het been voor pulsatie en verdikkingen en knijpen met een tang.

Ik weet niet hoe andere dierenartsen werken en dewelke ze vroeger had bij de vorige eigenaars. Deze dierenarts( of zijn collega uit dezelfde praktijk) heeft wel sinds ze bij mij is haar halfjaarlijks inentingen en ontworming gegeven.

Misschien ook belangrijk: wij wonen in België en het zijn geen paarden voor zware topsport dus misschien dat ze hier soms anders te werk gaan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het goedkeur. Ik hoop van harte dat ze mijn pony een correcte behandeling geven want ik wil ze zeker niet met pijn laten werken. Het is niet mijn bedoeling om haar wat te verdoven en zo verder het probleem te laten escaleren. Daarom zal ik zeker binnen twee weken een update geven want zelf kan ik dat onzuiver lopen niet zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 22:56

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:

Tastonderzoek.
Buigproeven.
Visitatietang.
Dat is onderzoek.
Bute geven en 'kijken wat er gebeurt' kun je ook onderzoek noemen.

Ik heb het paard niet gezien, de dierenarts wel.
Ik krijg de indruk dat de dierenarts dit dier al langer kent.

En dan schrijft een andere bokker dan jij 'je moet wel weten wat je dier mankeert, vraag het aan de dierenarts'.
Ja kom zeg - dat is krek wat TS heeft gedaan...!

Voor sommige bokkers is het pas goed na opladen, scan, röntgen, mri - noem maar op.
Maar van achter een schermpje vind ik dat je keiharde argumenten moet hebben voordat je het prutswerk gaat noemen.

Nou er is geen diagnose uit gekomen, alleen maar vaag wat raden. Is dat argument genoeg?

Aankijken had de TS zelf ook nog wel twee weken kunnen doen. Dat is imo geen e350,- euro waard. Als ze naar de kliniek rijdt heeft ze voor dat bedrag een volledig kreupelheids onderzoek met foto,s.

Van mij hoeft echt niet iedereen gelijk naar de kliniek oid. Maar hier heeft de DA in mijn ogen toch echt steken laten vallen.

Maar goed, misschien gaat het in België inderdaad anders dan in Nederland.