5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Re: 5 jarige pony met kogel artrose, inslapen of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:49

Misschien heb ik het ergens gemist, maar is het geen optie om hem te houden en dingen te zoeken die jullie samen leuk vinden en kunnen?
Clickertraining, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, hersenwerk, dat soort dingen.
Dit alles kan zowel buiten als in de bak, want ga er toch wel vanuit dat je dingen in stap, zonder korte wendingen, toch ook gewoon nog in de bak moet kunnen doen.

Is bij jou de druk van het rijden er af en hij kan blijven. En dan kan je altijd zien hoe het gaat naarmate de tijd verstrijkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:52

Kaatje_S schreef:
Misschien heb ik het ergens gemist, maar is het geen optie om hem te houden en dingen te zoeken die jullie samen leuk vinden en kunnen?
Clickertraining, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, hersenwerk, dat soort dingen.
Dit alles kan zowel buiten als in de bak, want ga er toch wel vanuit dat je dingen in stap, zonder korte wendingen, toch ook gewoon nog in de bak moet kunnen doen.

Is bij jou de druk van het rijden er af en hij kan blijven. En dan kan je altijd zien hoe het gaat naarmate de tijd verstrijkt

Dat kan natuurlijk, maar alles valt en staat natuurlijk met de klik die je hebt met een pony. En dat is denk ik een groot deel van het 'probleem'. Heb je nou een machtige klik met de pony, dan was het voor ts denk ik heel anders om te investeren in tijd en geld. Maar aangezien die klik er niet is, snap ik dat je die stap niet wil maken. En dat is hetzelfde met rijden denk ik.

Everwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 15:53

Earth schreef:
Kaatje_S schreef:

Dat kan natuurlijk, maar alles valt en staat natuurlijk met de klik die je hebt met een pony. En dat is denk ik een groot deel van het 'probleem'. Heb je nou een machtige klik met de pony, dan was het voor ts denk ik heel anders om te investeren in tijd en geld. Maar aangezien die klik er niet is, snap ik dat je die stap niet wil maken. En dat is hetzelfde met rijden denk ik.

Wat ik begrijp is ook dat TS wel wil rijden in zijn algemeenheid, alleen niet op hem. Op andere paarden heeft ze geen angst

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:04

Ts, als ik jou was zou ik hem inslapen. Is misschien zonde omdat hij nog zo jong is, maar verkopen is in deze wereld ook niet eerlijk naar hem. Bij inslapen weet je zeker dat hij geen pijn meer heeft. Je hebt de klik niet met hem, je hebt angst voor hem, dan lijkt houden mij ook niet eerlijk naar hem toe.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:16

Ik zou hem in laten slapen juist omdat hij zo jong is.

Als een paard 20 jaar is en je vindt een fijne plek als weidemaatje dan is de kans groot dat het dier daar die paar jaar tot z'n dood wel kan blijven.
Een paard van 5 weg geven betekent dat 'ie nog 20 jaar verzorgd moet worden: In 20 jaar kan een hoop gebeuren. Mensen gaan scheiden, worden ziek, komen in geldnood. En dan? Dan gaat er gesleept worden met zo'n dier en je weet niet waar ie dan terecht komt.

Mijn pony is vroeger verkocht, bleek al snel arttose te hebben bij de nieuwe eigenaren en die hebben haar naar de slacht gebracht toen ze nog maar 7 jaar oud was. Ik ben daar heel lang ontzettend boos en verdrietig over geweest, maar nu ben ik er blij mee. Nu was ik verdrietig maar als ze dat niet hadden gedaan dan had ik me nog heel veel jaren zorgen gemaakt en had er van alles met haar kunnen gebeuren in de handel. Soms is laten gaan het meest liefdevolle wat je kan doen.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:25

Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren? :)

Ik zou even goed teruglezen wie er tegen jou zeggen dat inslapen egoïstisch en not done is. Ik weet zeker dat dat geen volwassenen zijn met veel ervaring in de paardenwereld.

Je paard weggeven of verkopen geeft jezelf een beter gevoel maar je geeft je paard een onzekere toekomst met veel risico om slecht terecht te komen.

Een paard nog 20 jaar aanhouden waar je niet op durft te rijden en waar je geen klik mee hebt is niet realistisch. Als je een eigen boerderij hebt en je hebt er nauwelijks kosten aan misschien, maar niet als je een stalling moet betalen.

Mensen die zeggen dat je het dier zelf moet houden, leven wat mij betreft niet in de echte wereld waar je moet werken voor je geld. Het leven is kort, je gaat niet 20 jaar elke maand een groot bedrag uitgeven aan iets dat enkel zorgen en geen plezier brengt. Het leven is geen Penny verhaal.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:50

Ik vind het alleen zo sneu dat de pony dan grotendeels door de angst van TS een spuitje gaat krijgen (geen steek naar jou TS). Als het verhaal klopt dat rechtuit rijden nog een goede (voorlopige) optie is, dan zou het diertje nog een aantal jaar kunnen dienen als buitenrit paardje.
Again, iedereen kijkt er door zn eigen bril naar, en paarden zijn inderdaad een gigantisch dure hobby. Maar zodra een dier niet meer aan het gebruiksdoel voldoet gelijk inslapen, ja daar heb ik het moeilijk mee.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 16:51

@schapenwol Heb heel veel lieve, maar helaas ook minder lieve pbs gehad. :)

Jullie hebben zeker een punt wat betreft verkopen. Ik zal er over nadenken. Ik heb idd niet de klik die ik graag zou willen, maar om hem nou daarom af te maken.. ik weet het niet. Ik kan hem in principe houden. Ik heb een baan, hoef niet elke dag naar stal. Ik ga inslapen als het beter is voor hem en niet alleen voor mij.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:53

Wat knap gesproken TS, lief van je. Ik hoop dat je een oplossing vind waar je je goed bij voelt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:06

Een klik is er zelden zomaar…. Dat is een sprookje.
Die klik ontstaat door elkaars gebruiksaanwijzing te leren begrijpen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:08

Jeika schreef:
Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.

Iedereen die hem niet in wil laten slapen doet dat vanuit een emotie. Maar een paard kent geen dood. Ik denk dat dat wel het eerlijkste zou zijn. En verkopen als weidemaatje is alleen bij aanschaf gedkoop want per maand kost hij net zoveel als een gezonde en misschien wel meer want hij is niet goed. En er zijn zat gezonde paarden die ook een plekje zoeken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 17:45

Het vervelende aan Bokt: iedereen gaat ervan uit dat kopers/adoptanten het slechte met je paard voor hebben en dat het paard in de handel zal terechtkomen of whatever. Zo verknal je de boel voor de oude en nieuwe eigenaar en voor het paard. Het kan ook goed gaan, toch?

Stiekem hoop ik dat LW Daisy het paardje adopteert :) Heeft ze weer een nieuw "projectje" om haar verlies te verwerken, en heeft paard van TS gegarandeerd een gouden huisje.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:10

janderegelaa schreef:
Jeika schreef:

Iedereen die hem niet in wil laten slapen doet dat vanuit een emotie. Maar een paard kent geen dood. Ik denk dat dat wel het eerlijkste zou zijn. En verkopen als weidemaatje is alleen bij aanschaf gedkoop want per maand kost hij net zoveel als een gezonde en misschien wel meer want hij is niet goed. En er zijn zat gezonde paarden die ook een plekje zoeken.

Dit is iets wat mensen zichzelf vertellen om zichzelf te troosten of om bepaalde zaken voor zichzelf te rechtvaardigen.

Ze hebben onderzoek gedaan naar zelfbewustzijn van dieren en de mate waarin zij zich bewust lijken te zijn van de situatie waarin zij zich bevinden. Ook situaties als slachthuizen bijvoorbeeld.
Dieren beleven misschien geen bewust denkproces waarin ze leven en dood tegenover elkaar kunnen zetten en beredeneren.
Maar ze zijn zich wel degelijk bewust van hetgeen er gebeurt. Soms heb je gewoon geen keus en is inslapen het meest humaan. Dat lijkt in dit geval niet erg voor de hand liggend.

Maar wanneer er gekozen moet worden tussen ‘weidemaatjes geneuzel’ of inslapen, kies dan inderdaad voor dat laatste.

Verder denk ik vaak: wie A zegt moet B zeggen.
Het paard kan er immers niets aan doen dat ts bang is, hij heeft alleen last van zijn kogel.
Dus als ts zichzelf bij de kladden pakt en serieuze hulp zoekt, dan is dat wellicht de oplossing voor beiden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:21

hwn schreef:
Het vervelende aan Bokt: iedereen gaat ervan uit dat kopers/adoptanten het slechte met je paard voor hebben en dat het paard in de handel zal terechtkomen of whatever. Zo verknal je de boel voor de oude en nieuwe eigenaar en voor het paard. Het kan ook goed gaan, toch?

Stiekem hoop ik dat LW Daisy het paardje adopteert :) Heeft ze weer een nieuw "projectje" om haar verlies te verwerken, en heeft paard van TS gegarandeerd een gouden huisje.

Ik kocht mijn eerste paard als 10 jarige met artrose in de kogel. Mocht nog bereden worden maar niet meer springen en dat was nou juist wat zijn vorige eigenaar met hem deed. Ik heb hem met deze bemerking gekocht en er nog 21 jaar plezier van gehad. Vele kilometers gemaakt en ook nog leuk mee kunnen komen in de dressuur.

Nu is er geen één paard te vergelijken, maar er zijn inderdaad ook succesverhalen bij een nieuwe eigenaar. TS, je zou hem ook nog een kans kunnen geven en aan jezelf kunnen gaan werken doormiddel van les. Weer vertrouwen in elkaar krijgen, nieuwe dingen leren en kijken of het niet toch je maatje kan worden. Wie weet voelt het op een dag zo goed dat een buitenritje wel een optie is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:22

janderegelaa schreef:
Jeika schreef:

En waarom is de dood het eerlijkst? En hoezo IEDEREEN? Voor de dood weg doen is geen beslissing vanuit emotie?Zie ik hier een op financieel voordeel gemaakte keuze? Is dat wel de juiste maatstaf om de “ eerlijkste” keuze te maken als voor de dood weg? En bij welke gradatie van gebrek is de dood het eerlijkst? En wie bepaalt dat “ gezonde “ dieren meer rechten hebben dan dieren met een mankement? Jij? De eigenaar? Een dierenarts?

Lekker zwart / wit geredeneerd! En een sneer naar eigenaren die samen met dierenartsen een weloverwogen beslissing maken. Komt er emotie bij? Ja gelukkig wel! De gedachte dat dieren met een gebrek altijd maar voor de dood weg moeten is reeds lang achterhaald.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:43

Op het moment dat een paard onbelast kreupel loopt heeft hij dusdanig pijn dat normaal bewegen niet meer mogelijk is. In het geval van artrose wordt pijn nooit minder, altijd meer. Jij bent zo iemand die hem laat lopen tot het echt niet meer gaat, zonder te weten hoeveel pijn hij heeft want een paard kan niet praten. Maar op het moment dat een vluchtdier zijn pijn laat zien (bijvoorbeeld door kreupelheid) dan is die pijn al significant. Ik vind dat als je zo'n dier gewoon maar laat lopen, het onnodig kwellen van een dier is. En daar worden sommige dierenartsen heel rijk van. Supplementje hier, infuusje daar...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:53

janderegelaa schreef:
Op het moment dat een paard onbelast kreupel loopt heeft hij dusdanig pijn dat normaal bewegen niet meer mogelijk is. In het geval van artrose wordt pijn nooit minder, altijd meer. Jij bent zo iemand die hem laat lopen tot het echt niet meer gaat, zonder te weten hoeveel pijn hij heeft want een paard kan niet praten. Maar op het moment dat een vluchtdier zijn pijn laat zien (bijvoorbeeld door kreupelheid) dan is die pijn al significant. Ik vind dat als je zo'n dier gewoon maar laat lopen, het onnodig kwellen van een dier is. En daar worden sommige dierenartsen heel rijk van. Supplementje hier, infuusje daar...

Wellicht het hele topic eens aandachtig doorlezen en dan nog eens bezien of je conclusie wel klopt. Overduidelijk heb je je niet goed ingelezen over het paard van de TS. Of mijn antwoorden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:55

@Ninx, heb je onderzoeken die laten zien dat een paard weet wat de dood is? En dat zij het weten wanneer ze ingeslapen/geslacht worden? Want dat bedoel je nu toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:05

Pareltjes schreef:
janderegelaa schreef:

Wellicht het hele topic eens aandachtig doorlezen en dan nog eens bezien of je conclusie wel klopt. Overduidelijk heb je je niet goed ingelezen over het paard van de TS. Of mijn antwoorden.

Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:11

Ik heb een paardje gekocht dat getraumatiseerd is en ook niet meer bereden kan worden. Ook heeft hij vrij heftige zomereczeem.
Ik heb persoonlijk geen intenties om te rijden en ik heb hem gekocht omdat hij mega lief braaf en bomproof aan de hand is, je moet er alleen niet op gaan zitten. En dat doen we dan ook, uren (aan de hand) wandelen en daar genieten we enorm van.
Dus ja; er zijn mensen die zo gek zijn om een paard met een gebrek te kopen :+ en wel de juiste intenties hebben. Maar dat is een gok natuurlijk.
Als dit paardje artrose had, was het misschien een ander verhaal geweest (voor mij dan). Keuzes zijn heel persoonlijk.
Lastig parket zit je in.. Ik wens je heel veel wijsheid toe! En alles dat je voor hem doet, de overwegingen en de tijd die je ervoor neemt zegt wel dat je gek met hem bent en het beste met hem voor hebt.
Succes en sterkte!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:16

Ninx schreef:
Een klik is er zelden zomaar…. Dat is een sprookje.
Die klik ontstaat door elkaars gebruiksaanwijzing te leren begrijpen

Dit is zo waar! Ik kan nu pas na 2 jaar zeggen dat ik een klik heb met mijn paard. En wat voor één! 2 jaar lang geknokt, want wat vond ik haar een moeilijk paard, maar we hebben het mooi geflikt en ik kan nu dan ook alles met haar wat ik voor ogen had. Dit heeft mij een hoop lessen gekost en haar leren begrijpen, maar het was het allemaal waard.

Luister naar je gevoel ts, maar inslapen om de klik zou ik persoonlijk ook nooit kunnen. Dat kan echt groeien. Verder zou ik het advies van de dierenarts ter harte nemen. Hij is ook nog zo jong, volgens mij zijn er nog mogelijkheden.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 11-02-23 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:16

Humpiedumpie schreef:
Ik heb een paardje gekocht dat getraumatiseerd is en ook niet meer bereden kan worden. Ook heeft hij vrij heftige zomereczeem.
Ik heb persoonlijk geen intenties om te rijden en ik heb hem gekocht omdat hij mega lief braaf en bomproof aan de hand is, je moet er alleen niet op gaan zitten. En dat doen we dan ook, uren (aan de hand) wandelen en daar genieten we enorm van.
Dus ja; er zijn mensen die zo gek zijn om een paard met een gebrek te kopen :+ en wel de juiste intenties hebben. Maar dat is een gok natuurlijk.
Als dit paardje artrose had, was het misschien een ander verhaal geweest (voor mij dan). Keuzes zijn heel persoonlijk.
Lastig parket zit je in.. Ik wens je heel veel wijsheid toe! En alles dat je voor hem doet, de overwegingen en de tijd die je ervoor neemt zegt wel dat je gek met hem bent en het beste met hem voor hebt.
Succes en sterkte!

Heftig zomereczeem...tenzij je aan zee woont, hoe zou jij het vinden als je altijd vreselijke jeuk hebt en er is niets aan te doen?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:49

janderegelaa schreef:
Pareltjes schreef:

Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.

Maar het gaat helemaal niet om jouw mening, het gaat om de TS. Die vraagt met onderbouwing. Geen holle kreten als : artrose = altijd pijn dus dood.

Artrose kent vele uitingen. Een veel gelooft misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.

Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.

Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.

Zwart / wit ! Artrose is op alle fronten grijs! Korte bocht redeneringen als paard is een vluchtdier en kan door artrose in de kogel niet meer vluchten gaan gewoon niet op De mate van artrose bij dit paard geconstateerd bevindt zich volgens haar DA nog lang niet in fase van “ dood is het meest humane”. Jaag mensen zoals de TS daar ook niet mee op de kast of haar proberen een schuldgevoel aan te praten omdat ze vanuit emotie handelt.

Gelukkig doet ze dat, en doet ze wat ieder emphatisch eigenaar zou doen. Weloverwogen beslissingen nemen samen met een kundig dierenarts.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:59

Pareltjes schreef:
janderegelaa schreef:

Maar het gaat helemaal niet om jouw mening, het gaat om de TS. Die vraagt met onderbouwing. Geen holle kreten als : artrose = altijd pijn dus dood.

Artrose kent vele uitingen. Een veel gelooft misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.

Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.

Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.

Zwart / wit ! Artrose is op alle fronten grijs! Korte bocht redeneringen als paard is een vluchtdier en kan door artrose in de kogel niet meer vluchten gaan gewoon niet op De mate van artrose bij dit paard geconstateerd bevindt zich volgens haar DA nog lang niet in fase van “ dood is het meest humane”. Jaag mensen zoals de TS daar ook niet mee op de kast of haar proberen een schuldgevoel aan te praten omdat ze vanuit emotie handelt.

Gelukkig doet ze dat, en doet ze wat ieder emphatisch eigenaar zou doen. Weloverwogen beslissingen nemen samen met een kundig dierenarts.

Echt...meen je dit? Ik ga je iets verklappen. Een paard wat kreupel loopt heeft pijn. Echt heel erg pijn. Want paarden zijn vluchtdieren en vluchtdieren worden prooidieren zodra ze pijn laten zien. Maar blijf jij lekker in jouw bubbel _/-\o_

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:04

:(:)

Ja in mijn artrose bubbel.