Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaatje_S schreef:Misschien heb ik het ergens gemist, maar is het geen optie om hem te houden en dingen te zoeken die jullie samen leuk vinden en kunnen?
Clickertraining, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, hersenwerk, dat soort dingen.
Dit alles kan zowel buiten als in de bak, want ga er toch wel vanuit dat je dingen in stap, zonder korte wendingen, toch ook gewoon nog in de bak moet kunnen doen.
Is bij jou de druk van het rijden er af en hij kan blijven. En dan kan je altijd zien hoe het gaat naarmate de tijd verstrijkt
Earth schreef:Kaatje_S schreef:Misschien heb ik het ergens gemist, maar is het geen optie om hem te houden en dingen te zoeken die jullie samen leuk vinden en kunnen?
Clickertraining, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, hersenwerk, dat soort dingen.
Dit alles kan zowel buiten als in de bak, want ga er toch wel vanuit dat je dingen in stap, zonder korte wendingen, toch ook gewoon nog in de bak moet kunnen doen.
Is bij jou de druk van het rijden er af en hij kan blijven. En dan kan je altijd zien hoe het gaat naarmate de tijd verstrijkt
Dat kan natuurlijk, maar alles valt en staat natuurlijk met de klik die je hebt met een pony. En dat is denk ik een groot deel van het 'probleem'. Heb je nou een machtige klik met de pony, dan was het voor ts denk ik heel anders om te investeren in tijd en geld. Maar aangezien die klik er niet is, snap ik dat je die stap niet wil maken. En dat is hetzelfde met rijden denk ik.
Jeika schreef:Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Wat zou een 2nd opinion kunnen opleveren?
Jeika schreef:Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
janderegelaa schreef:Jeika schreef:Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Iedereen die hem niet in wil laten slapen doet dat vanuit een emotie. Maar een paard kent geen dood. Ik denk dat dat wel het eerlijkste zou zijn. En verkopen als weidemaatje is alleen bij aanschaf gedkoop want per maand kost hij net zoveel als een gezonde en misschien wel meer want hij is niet goed. En er zijn zat gezonde paarden die ook een plekje zoeken.
hwn schreef:Het vervelende aan Bokt: iedereen gaat ervan uit dat kopers/adoptanten het slechte met je paard voor hebben en dat het paard in de handel zal terechtkomen of whatever. Zo verknal je de boel voor de oude en nieuwe eigenaar en voor het paard. Het kan ook goed gaan, toch?
Stiekem hoop ik dat LW Daisy het paardje adopteertHeeft ze weer een nieuw "projectje" om haar verlies te verwerken, en heeft paard van TS gegarandeerd een gouden huisje.
janderegelaa schreef:Jeika schreef:Bedankt voor de reacties en meningen, het wordt wel erg ingewikkeld zo. Als ik zeg dat ik hem wil inslapen krijg ik te horen dat het zonde, egoïstisch en not done is en als ik zeg dat ik dan een ander plekje voor hem zoek is dat ook egoïstisch en een slecht idee. Dan komt het erop neer dat ik hem het best zelf kan houden lijkt me. Iemand zei verleasen, maar daar ben ik zelf dan weer niet zo’n fan van. Heel wat slechte ervaringen mee.
Iedereen die hem niet in wil laten slapen doet dat vanuit een emotie. Maar een paard kent geen dood. Ik denk dat dat wel het eerlijkste zou zijn. En verkopen als weidemaatje is alleen bij aanschaf gedkoop want per maand kost hij net zoveel als een gezonde en misschien wel meer want hij is niet goed. En er zijn zat gezonde paarden die ook een plekje zoeken.
janderegelaa schreef:Op het moment dat een paard onbelast kreupel loopt heeft hij dusdanig pijn dat normaal bewegen niet meer mogelijk is. In het geval van artrose wordt pijn nooit minder, altijd meer. Jij bent zo iemand die hem laat lopen tot het echt niet meer gaat, zonder te weten hoeveel pijn hij heeft want een paard kan niet praten. Maar op het moment dat een vluchtdier zijn pijn laat zien (bijvoorbeeld door kreupelheid) dan is die pijn al significant. Ik vind dat als je zo'n dier gewoon maar laat lopen, het onnodig kwellen van een dier is. En daar worden sommige dierenartsen heel rijk van. Supplementje hier, infuusje daar...
Pareltjes schreef:janderegelaa schreef:Op het moment dat een paard onbelast kreupel loopt heeft hij dusdanig pijn dat normaal bewegen niet meer mogelijk is. In het geval van artrose wordt pijn nooit minder, altijd meer. Jij bent zo iemand die hem laat lopen tot het echt niet meer gaat, zonder te weten hoeveel pijn hij heeft want een paard kan niet praten. Maar op het moment dat een vluchtdier zijn pijn laat zien (bijvoorbeeld door kreupelheid) dan is die pijn al significant. Ik vind dat als je zo'n dier gewoon maar laat lopen, het onnodig kwellen van een dier is. En daar worden sommige dierenartsen heel rijk van. Supplementje hier, infuusje daar...
Wellicht het hele topic eens aandachtig doorlezen en dan nog eens bezien of je conclusie wel klopt. Overduidelijk heb je je niet goed ingelezen over het paard van de TS. Of mijn antwoorden.
Ninx schreef:Een klik is er zelden zomaar…. Dat is een sprookje.
Die klik ontstaat door elkaars gebruiksaanwijzing te leren begrijpen
Humpiedumpie schreef:Ik heb een paardje gekocht dat getraumatiseerd is en ook niet meer bereden kan worden. Ook heeft hij vrij heftige zomereczeem.
Ik heb persoonlijk geen intenties om te rijden en ik heb hem gekocht omdat hij mega lief braaf en bomproof aan de hand is, je moet er alleen niet op gaan zitten. En dat doen we dan ook, uren (aan de hand) wandelen en daar genieten we enorm van.
Dus ja; er zijn mensen die zo gek zijn om een paard met een gebrek te kopenen wel de juiste intenties hebben. Maar dat is een gok natuurlijk.
Als dit paardje artrose had, was het misschien een ander verhaal geweest (voor mij dan). Keuzes zijn heel persoonlijk.
Lastig parket zit je in.. Ik wens je heel veel wijsheid toe! En alles dat je voor hem doet, de overwegingen en de tijd die je ervoor neemt zegt wel dat je gek met hem bent en het beste met hem voor hebt.
Succes en sterkte!
janderegelaa schreef:Pareltjes schreef:
Wellicht het hele topic eens aandachtig doorlezen en dan nog eens bezien of je conclusie wel klopt. Overduidelijk heb je je niet goed ingelezen over het paard van de TS. Of mijn antwoorden.
Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.
Pareltjes schreef:janderegelaa schreef:
Ik heb in elk geval alles van TS gelezen. De rest is niet zo relevant voor mening.
Maar het gaat helemaal niet om jouw mening, het gaat om de TS. Die vraagt met onderbouwing. Geen holle kreten als : artrose = altijd pijn dus dood.
Artrose kent vele uitingen. Een veel gelooft misverstand is dat artrose altijd pijn betekend. Dat is niet zo. De pijn is afhankelijk van vele factoren. Factoren die jij in deze niet kent en dus ook niet kunt oordelen of dit paard zich al in de fase van “ dood is verlossing “ begeeft.
Pijn bij artrose is afhankelijk van oa de mate van artrose, mate van belasting, weersomstandigheden zoals vocht, temperatuur maar nog belangrijker de combinatie van beide. Voeding, compensatie vermogen etc..
Pijn kan slechts zelden aanwezig zijn ( bijv bij een specifieke beweging ) of in landurige pijn (24/7 ) bij ver gevorderde vormen. Wat me brengt bij het feit dat de mate van artrose jaren stabiel KAN blijven. Pijn kan varieren van 15 seconden per dag tot 24/7. En alles wat er tussen in zit.
Jammer genoeg denkt men bij het horen van het woord Artrose meestal aan de aller ergste en meest ver gevorderde vorm. En dus is dood de meest humane oplossing en ben je dierenbeul als je dat niet doet.
Zwart / wit ! Artrose is op alle fronten grijs! Korte bocht redeneringen als paard is een vluchtdier en kan door artrose in de kogel niet meer vluchten gaan gewoon niet op De mate van artrose bij dit paard geconstateerd bevindt zich volgens haar DA nog lang niet in fase van “ dood is het meest humane”. Jaag mensen zoals de TS daar ook niet mee op de kast of haar proberen een schuldgevoel aan te praten omdat ze vanuit emotie handelt.
Gelukkig doet ze dat, en doet ze wat ieder emphatisch eigenaar zou doen. Weloverwogen beslissingen nemen samen met een kundig dierenarts.