Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ania schreef:appiesjappie schreef:Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?
Nee, ik zou hem/haar wel overnemen als ik hem/haar gratis aangeboden zou krijgen. Soms helpt een wijziging van stalling/omgeving/voeding/eigenaar om een dier weer op de been te krijgen.
Maar ook ik zou er dan de DA naar laten kijken en als het zover komt ook mijn verantwoordelijkheid nemen en het dier niet langer laten lijden.
Overigens niet met PZB in zee gaan, geen sjofele organisatie.
Het is een moeilijke keuze, maar ik snap ook dat je je paard alle mogelijkheden wilt geven, dood is ook zo definitief.
En tevens gefeliciteerd met je verjaardag.
Elin_ schreef:Er moet maar 1 ding gebeuren: het dier uit haar lijden verlossen. Die hoop waar je over spreekt, is onzin om overna te denken. We hopen ook op een kaboutertje dat geld over een regenboog komt brengen, dat iedereen op de aarde gelukkig is etc.
Als je een dier neemt dan weet je dat je verantwoordelijkheid gaat dragen over het welzijn. Dat betekent ook in rot tijden sterk zijn en de knoop doorhakken. En niet andere met jouw oliebol opzadelen, omdat je zelf de keuze niet kan maken.
Rocamor schreef:Omdat TS aan het nadenken is wat er allemaal moet gebeuren. Het dier is chronisch niet in orde, dan schuift je grens steeds wat op Ze heeft het fonds benaderd of het dier ingeslapen mag worden, maar dan krijgt ze niks uitgekeerd. Het fonds koopt het dier over en kan het daarna weer verkopen en daar zat TS mee in de maag.
We hopen allemaal dat we nooit de beslissing hoeven nemen om ons dier te laten inslapen. We hopen allemaal dat ze -als fit en blij paard- op een mooie voorjaarsdag lekker gaan liggen slapen en in hun slaap, in het zonnetje, overlijden.
De beslissing te nemen in accute gevallen --> Je kunt niet anders, de keuze is voor je gemaakt.
Maar een beslissing met deze chronische gevallen. Waar je eigenlijk de hoop hebt dat het nog weer goed komt, pfffffff.
Roodvos schreef:Nee, ik zou (uiteraard) zo'n paard niet kopen.
Wat ik mis in je verhaal is een dierenartsverklaring over het chronisch en onherstelbaar ziek zijn van je paard waarmee het ongeschikt is geworden voor het gebruiksdoel. Die heb je nodig om de verzekering tot uitkering te laten komen. Ik zou ook zeker met je dierenarts overleggen of de gedragsverandering, die wijst op chronische en hevige pijn, daarin opgenomen kan worden. Eventueel kan je daarvoor nog overleggen over het tijdelijk geven van een zware pijnstiller, om te zien of je paard dan weer het vertrouwde gedrag laat zien.
De dierenarts van de verzekering zal de verklaring van jouw dierenarts beoordelen en mogelijk contact opnemen met jouw dierenarts om te overleggen over de reeds gedane behandelingen en het succes (niet) er van.
Als de verzekering dan tot de conclusie komt dat het dier ongeneeslijk is en ongeschikt voor het gebruiksdoel wordt je paard afgekeurd en daarmee komt de verzekering tot uitkering. Dat is ook het idee van de verzekering: geld in ruil voor een paard. Dat is het moment dat je in overleg kan over het terug kopen van je paard. Als je dan na het inslapen een "dood-verklaring" krijgt van je dierenarts kan het zijn dat je het resterende bedrag (waarvoor je het paard hebt terug gekocht) ook uitgekeerd krijgt. Dat was bij mijn verzekering wel zo, maar weet niet hoe de voorwaarden zijn van andere verzekeringen/paardenfonds.
Hoe dan ook, het is een hele vervelende situatie waar je in zit waar geen makkelijke keuzes zijn. Sterkte.
Roodvos schreef:Nee, ik zou (uiteraard) zo'n paard niet kopen.
Wat ik mis in je verhaal is een dierenartsverklaring over het chronisch en onherstelbaar ziek zijn van je paard waarmee het ongeschikt is geworden voor het gebruiksdoel. Die heb je nodig om de verzekering tot uitkering te laten komen. Ik zou ook zeker met je dierenarts overleggen of de gedragsverandering, die wijst op chronische en hevige pijn, daarin opgenomen kan worden. Eventueel kan je daarvoor nog overleggen over het tijdelijk geven van een zware pijnstiller, om te zien of je paard dan weer het vertrouwde gedrag laat zien.
De dierenarts van de verzekering zal de verklaring van jouw dierenarts beoordelen en mogelijk contact opnemen met jouw dierenarts om te overleggen over de reeds gedane behandelingen en het succes (niet) er van.
Als de verzekering dan tot de conclusie komt dat het dier ongeneeslijk is en ongeschikt voor het gebruiksdoel wordt je paard afgekeurd en daarmee komt de verzekering tot uitkering. Dat is ook het idee van de verzekering: geld in ruil voor een paard. Dat is het moment dat je in overleg kan over het terug kopen van je paard. Als je dan na het inslapen een "dood-verklaring" krijgt van je dierenarts kan het zijn dat je het resterende bedrag (waarvoor je het paard hebt terug gekocht) ook uitgekeerd krijgt. Dat was bij mijn verzekering wel zo, maar weet niet hoe de voorwaarden zijn van andere verzekeringen/paardenfonds.
Hoe dan ook, het is een hele vervelende situatie waar je in zit waar geen makkelijke keuzes zijn. Sterkte.
kiki1976 schreef:Roodvos schreef:Nee, ik zou (uiteraard) zo'n paard niet kopen.
In het andere topic van TS geeft ze aan dat de da al een verklaring heeft afgegeven. Maar het paardenfonds wilt het paard hebben en brengt het naar een handelaar. De vraag is dan, beland het bij de slacht of raakt het de handel in.
TS is enkel nog niet op de hoogte of ze het paard terug kan kopen en dan zelf laten hemelen.
En in geval van in de handel belanden komt ts haar vraag, zou jij het dan kopen?
Jolliej schreef:Je kan ten allen tijde een paardenverzekering opzeggen, daar hoef je het paard niet voor te verkopen. Mogelijk dat de verzekering dan nog wel doorloopt tot het einde van de contractduur. Maar als TS de verzekering opzegt, het paard (voor einde contractduur) laat inslapen en geen uitkering claimt is er volgens mij geen probleem.Misschien ben ik wel hele domme dingen aan het zeggen. Ik heb mijn paardjes niet verzekerd, dus ik weet niet precies hoe het gaat etc.
Kun je niet de verzekering opzeggen? Haar voor een symbolisch bedrag verkopen aan een bekende, zeg een 10tje en een bounty en dan gewoon in laten slapen? Het enige wat je dan kwijt bent is wel het bedrag voor de verzekering denk ik dan. Maar dan kan je het dier zonder teveel gedoe tenminste wel in laten slapen.
Maar nogmaals geen ervaring mee, dus misschien zeg ik wel iets heel doms hoor. Heb ook niet het hele topic gelezen...
kiki1976 schreef:Echwel schreef:En anders wat is er mis met slachten
Voor ts voelt dat niet goed.
Daarnaast gaat het paard dan naar een handelaar vanuit het fonds. Dan is het onzeker wat er gebeurt, wordt het verkocht of gaat het naar de slacht.
Ts heeft de voorkeur voor inslapen, gewoon thuis op haar vertrouwde plekje. En niet meer ermee leuren, trailer rit(ten), verplaatsen (paardje staat daar al 18 jaar).
Betty62 schreef:Verkoop is geen optie!
Ik heb jaren geleden de keuze moeten maken, paard met een scheurtje in het bot van het linkervoorbeen.
Laten opereren en maanden in de gips, zeer hoge kosten. Uiteindelijk toch besloten op aandringen van de verzekering het paard op te laten halen door een handelaar in slachtpaarden.
Nu 30 jaar later heb ik nog altijd veel verdriet, dat ik toen die keuze heb gemaakt en niet heb gekozen voor laten inslapen. Dan had ik zelf afscheid kunnen nemen ipv in het ongewisse te blijven wat er met mijn lieve paardje is gebeurt.
appiesjappie schreef:Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?
Citaat:Uiteindelijk toch besloten op aandringen van de verzekering het paard op te laten halen door een handelaar in slachtpaarden.
Nu 30 jaar later heb ik nog altijd veel verdriet, dat ik toen die keuze heb gemaakt en niet heb gekozen voor laten inslapen. Dan had ik zelf afscheid kunnen nemen ipv in het ongewisse te blijven wat er met mijn lieve paardje is gebeurt.
kiki1976 schreef:Echwel schreef:En anders wat is er mis met slachten
Voor ts voelt dat niet goed.
Daarnaast gaat het paard dan naar een handelaar vanuit het fonds. Dan is het onzeker wat er gebeurt, wordt het verkocht of gaat het naar de slacht.
Ts heeft de voorkeur voor inslapen, gewoon thuis op haar vertrouwde plekje. En niet meer ermee leuren, trailer rit(ten), verplaatsen (paardje staat daar al 18 jaar).
appiesjappie schreef:Bedankt voor je reactie. Je hebt waarschijnlijk ook mijn andere berichtjes gelezen . Het is maar een vraag of iemand het zou doen? Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden. Ik wil haar niet meer alle stress geven om in een kar te moeten en daarna op een vreemde plek te komen en daarna misschien weer op de kar te moeten wie weet waar naar toe. Ze is al minstens 7 jaar niet meer in een kar geweest. Ze is nog nooit in een andere wei geweest. Ze is hier al 18 jaar vanaf dat ze een klein veulentje was. Ze heeft mij zoveel liefde geven en ze heeft zo goed voor mij gezorgd terwijl ik op haar reed. Nu moet ik voor haar zorgen dat haar einde ook goed is.
Dreamboy schreef:Eerlijk gezegd vind ik het heel apart dat je zelfs maar overweegt haar te verkopen. Het zal vast niet zo bedoelt zijn maar op mij komt het over dat je nog even wat van de kosten wilt terug verdienen door haar te verkopen. Als er geen een dierenarts is die haar niet wil inslapen, wat ik mij niet kan voorstellen, dan maar slachten.
ingvdh schreef:Dreamboy schreef:Eerlijk gezegd vind ik het heel apart dat je zelfs maar overweegt haar te verkopen. Het zal vast niet zo bedoelt zijn maar op mij komt het over dat je nog even wat van de kosten wilt terug verdienen door haar te verkopen. Als er geen een dierenarts is die haar niet wil inslapen, wat ik mij niet kan voorstellen, dan maar slachten.