Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:49

De vraagstelling beantwoorden: onder geen beding.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:52

Goh, wat een moeilijke situatie TS. Alles in mij zegt ook inslapen, maar wat vreselijk vervelend dat het paardenfonds zo moeilijk doet. Dat is ook niet in het belang van het paard.

Je zou idd kunnen proberen wat Ania zegt en proberen uit te vinden wat er mis met haar is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:54

Ania schreef:
appiesjappie schreef:
Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?

Nee, ik zou hem/haar wel overnemen als ik hem/haar gratis aangeboden zou krijgen. Soms helpt een wijziging van stalling/omgeving/voeding/eigenaar om een dier weer op de been te krijgen.
Maar ook ik zou er dan de DA naar laten kijken en als het zover komt ook mijn verantwoordelijkheid nemen en het dier niet langer laten lijden.

Overigens niet met PZB in zee gaan, geen sjofele organisatie.

Het is een moeilijke keuze, maar ik snap ook dat je je paard alle mogelijkheden wilt geven, dood is ook zo definitief.

En tevens gefeliciteerd met je verjaardag.

Voor een dergelijk paard kun je in elk geval geen geld vragen als iemand er nog mee in zee zou willen gaan want er zouden heel veel medische kosten bij komen voor een nieuwe eigenaar. En dan de vraag of ze überhaupt te genezen is. Diarree kan natuurlijk een simpele oorzaak hebben zoals een allergie ergens voor wat op te lossen is, maar ts heeft er toch al meerdere artsen naar laten kijken en onderzoeken laten doen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:56

Elin_ schreef:
Er moet maar 1 ding gebeuren: het dier uit haar lijden verlossen. Die hoop waar je over spreekt, is onzin om overna te denken. We hopen ook op een kaboutertje dat geld over een regenboog komt brengen, dat iedereen op de aarde gelukkig is etc.
Als je een dier neemt dan weet je dat je verantwoordelijkheid gaat dragen over het welzijn. Dat betekent ook in rot tijden sterk zijn en de knoop doorhakken. En niet andere met jouw oliebol opzadelen, omdat je zelf de keuze niet kan maken.

Mee eens...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:56

Nee, ik zou (uiteraard) zo'n paard niet kopen.

Wat ik mis in je verhaal is een dierenartsverklaring over het chronisch en onherstelbaar ziek zijn van je paard waarmee het ongeschikt is geworden voor het gebruiksdoel. Die heb je nodig om de verzekering tot uitkering te laten komen. Ik zou ook zeker met je dierenarts overleggen of de gedragsverandering, die wijst op chronische en hevige pijn, daarin opgenomen kan worden. Eventueel kan je daarvoor nog overleggen over het tijdelijk geven van een zware pijnstiller, om te zien of je paard dan weer het vertrouwde gedrag laat zien.

De dierenarts van de verzekering zal de verklaring van jouw dierenarts beoordelen en mogelijk contact opnemen met jouw dierenarts om te overleggen over de reeds gedane behandelingen en het succes (niet) er van.

Als de verzekering dan tot de conclusie komt dat het dier ongeneeslijk is en ongeschikt voor het gebruiksdoel wordt je paard afgekeurd en daarmee komt de verzekering tot uitkering. Dat is ook het idee van de verzekering: geld in ruil voor een paard. Dat is het moment dat je in overleg kan over het terug kopen van je paard. Als je dan na het inslapen een "dood-verklaring" krijgt van je dierenarts kan het zijn dat je het resterende bedrag (waarvoor je het paard hebt terug gekocht) ook uitgekeerd krijgt. Dat was bij mijn verzekering wel zo, maar weet niet hoe de voorwaarden zijn van andere verzekeringen/paardenfonds.

Hoe dan ook, het is een hele vervelende situatie waar je in zit waar geen makkelijke keuzes zijn. Sterkte.

Jolliej

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:59

Misschien ben ik wel hele domme dingen aan het zeggen. Ik heb mijn paardjes niet verzekerd, dus ik weet niet precies hoe het gaat etc.
Kun je niet de verzekering opzeggen? Haar voor een symbolisch bedrag verkopen aan een bekende, zeg een 10tje en een bounty en dan gewoon in laten slapen? Het enige wat je dan kwijt bent is wel het bedrag voor de verzekering denk ik dan. Maar dan kan je het dier zonder teveel gedoe tenminste wel in laten slapen.

Maar nogmaals geen ervaring mee, dus misschien zeg ik wel iets heel doms hoor. Heb ook niet het hele topic gelezen...

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 16:59

Rocamor schreef:
Omdat TS aan het nadenken is wat er allemaal moet gebeuren. Het dier is chronisch niet in orde, dan schuift je grens steeds wat op Ze heeft het fonds benaderd of het dier ingeslapen mag worden, maar dan krijgt ze niks uitgekeerd. Het fonds koopt het dier over en kan het daarna weer verkopen en daar zat TS mee in de maag.

We hopen allemaal dat we nooit de beslissing hoeven nemen om ons dier te laten inslapen. We hopen allemaal dat ze -als fit en blij paard- op een mooie voorjaarsdag lekker gaan liggen slapen en in hun slaap, in het zonnetje, overlijden.

De beslissing te nemen in accute gevallen --> Je kunt niet anders, de keuze is voor je gemaakt.
Maar een beslissing met deze chronische gevallen. Waar je eigenlijk de hoop hebt dat het nog weer goed komt, pfffffff.

Dit hele verhaal komt nog steeds uit op mijn vraag.
Ik lees mee in beide topics. Als een DA ook zegt dat dier ingeslapen kan worden, dan is het niet relevant om het dier te willen verkopen.
Als het niet om het geld vh fonds gaat, wat wel de indruk wekt, laat dat dier dan niet liet langer lijden.
Ik ben echt fors tegen de grens opschuiven, het kan nooit te vroeg, alleen maar te laat.

Klinkt vast hard, maar ik vind dieren laten lijden voor jezelf tig erger.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:00

Nee, ik zou geen ziek paard kopen om verschillende redenen. Ten eerste begin je dan al met gezondheidsproblemen en daarbij waarschijnlijk ook de nodige dierenarts kosten. Dat heb ik voor de paarden die ik al heb wel over, maar voor een nieuw paard kan ik mijn verstand nog laten spreken en zeg ik nee. Naast alle zorg en kosten die het met zich meebrengt geeft een ziek dier mij ook zorgen, stress en verdriet. Dat hoort allemaal bij het houden van dieren en daar krijg je als eigenaar vroeg of laat allemaal mee te maken in meer of mindere maten. Maar er bewust voor kiezen... Nee sorry, ik vind het gewoon weg te zwaar.

Ik kan je niet adviseren wat je moet doen in jouw situatie. Lijkt me sowieso heel naar dat je hier mee bezig moet zijn. :(:) Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor inslapen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:01

Roodvos schreef:

Wat ik mis in je verhaal is een dierenartsverklaring over het chronisch en onherstelbaar ziek zijn van je paard waarmee het ongeschikt is geworden voor het gebruiksdoel. Die heb je nodig om de verzekering tot uitkering te laten komen. Ik zou ook zeker met je dierenarts overleggen of de gedragsverandering, die wijst op chronische en hevige pijn, daarin opgenomen kan worden. Eventueel kan je daarvoor nog overleggen over het tijdelijk geven van een zware pijnstiller, om te zien of je paard dan weer het vertrouwde gedrag laat zien.

De dierenarts van de verzekering zal de verklaring van jouw dierenarts beoordelen en mogelijk contact opnemen met jouw dierenarts om te overleggen over de reeds gedane behandelingen en het succes (niet) er van.

Als de verzekering dan tot de conclusie komt dat het dier ongeneeslijk is en ongeschikt voor het gebruiksdoel wordt je paard afgekeurd en daarmee komt de verzekering tot uitkering. Dat is ook het idee van de verzekering: geld in ruil voor een paard. Dat is het moment dat je in overleg kan over het terug kopen van je paard. Als je dan na het inslapen een "dood-verklaring" krijgt van je dierenarts kan het zijn dat je het resterende bedrag (waarvoor je het paard hebt terug gekocht) ook uitgekeerd krijgt. Dat was bij mijn verzekering wel zo, maar weet niet hoe de voorwaarden zijn van andere verzekeringen/paardenfonds.

Hoe dan ook, het is een hele vervelende situatie waar je in zit waar geen makkelijke keuzes zijn. Sterkte.

In het andere topic van TS geeft ze aan dat de da al een verklaring heeft afgegeven. Maar het paardenfonds wilt het paard hebben en brengt het naar een handelaar. De vraag is dan, beland het bij de slacht of raakt het de handel in.
TS is enkel nog niet op de hoogte of ze het paard terug kan kopen en dan zelf laten hemelen.
En in geval van in de handel belanden komt ts haar vraag, zou jij het dan kopen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:03

Paarden leven in het hier en nu. Ik heb je andere topic ook gelezen en voor dit paard is het waarschijnlijk het beste om in te laten slapen of te laten slachten. Verkoop is puur een financiële kwestie. Als het fonds had uitgekeerd bij inslapen had je daarvoor gekozen toch?
Dus het is jammer van de centen, maar ik zou dan kiezen voor euthanasie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:14

Roodvos schreef:

Het onderlinge paardenfonds dat ik kende vond dat mensen veel te gauw een paard lieten afkeuren.En dan wilden ze dat er uitgekeerd werd en tevens stonden ze erop dat het paard dan geslacht werd. Maar dat vond het fonds niet nodig- ze keerden wel uit maar het paard was dan van hen en werd als het even kon "voor het leven" doorverkocht. Gewoon weer als rijpaard dus en dat brengt meer op dan dood. En was misschien soms ook zeker terecht.Dat fonds was oorspronkelijk voor werkpaarden,bijv. een paard van de melkboer wat nodig was om de kar te trekken en als die dat niet meer kon moest de melkboer wel geld voor een nieuw paard hebben. Dat fonds is minder geschikt voor hobbypaarden denk ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:22

kiki1976 schreef:
Roodvos schreef:

In het andere topic van TS geeft ze aan dat de da al een verklaring heeft afgegeven. Maar het paardenfonds wilt het paard hebben en brengt het naar een handelaar. De vraag is dan, beland het bij de slacht of raakt het de handel in.
TS is enkel nog niet op de hoogte of ze het paard terug kan kopen en dan zelf laten hemelen.
En in geval van in de handel belanden komt ts haar vraag, zou jij het dan kopen?

Ik weet niets van een ander topic. Maar dan is dat dus geen kwestie meer.
Ja, dat is wel een beetje een kwestie van die paardenfondsen, ik had daarom mijn paarden niet in een fonds maar "particulier" verzekerd.

Jolliej schreef:
Misschien ben ik wel hele domme dingen aan het zeggen. Ik heb mijn paardjes niet verzekerd, dus ik weet niet precies hoe het gaat etc.
Kun je niet de verzekering opzeggen? Haar voor een symbolisch bedrag verkopen aan een bekende, zeg een 10tje en een bounty en dan gewoon in laten slapen? Het enige wat je dan kwijt bent is wel het bedrag voor de verzekering denk ik dan. Maar dan kan je het dier zonder teveel gedoe tenminste wel in laten slapen.

Maar nogmaals geen ervaring mee, dus misschien zeg ik wel iets heel doms hoor. Heb ook niet het hele topic gelezen...
Je kan ten allen tijde een paardenverzekering opzeggen, daar hoef je het paard niet voor te verkopen. Mogelijk dat de verzekering dan nog wel doorloopt tot het einde van de contractduur. Maar als TS de verzekering opzegt, het paard (voor einde contractduur) laat inslapen en geen uitkering claimt is er volgens mij geen probleem.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 17:25

als je geen uitkering claimt maakt het sowieso niet uit. Het fonds is geen eigenaar

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:27

Nee niet met zulke chronische diarree.
Ik zou toch bang zijn dat het besmettelijk is, ondanks dat een verkoper zou zeggen van niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:31

kiki1976 schreef:
Echwel schreef:
En anders wat is er mis met slachten

Voor ts voelt dat niet goed.
Daarnaast gaat het paard dan naar een handelaar vanuit het fonds. Dan is het onzeker wat er gebeurt, wordt het verkocht of gaat het naar de slacht.
Ts heeft de voorkeur voor inslapen, gewoon thuis op haar vertrouwde plekje. En niet meer ermee leuren, trailer rit(ten), verplaatsen (paardje staat daar al 18 jaar).

Bedankt voor je reactie. Je hebt waarschijnlijk ook mijn andere berichtjes gelezen . Het is maar een vraag of iemand het zou doen? Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden. Ik wil haar niet meer alle stress geven om in een kar te moeten en daarna op een vreemde plek te komen en daarna misschien weer op de kar te moeten wie weet waar naar toe. Ze is al minstens 7 jaar niet meer in een kar geweest. Ze is nog nooit in een andere wei geweest. Ze is hier al 18 jaar vanaf dat ze een klein veulentje was. Ze heeft mij zoveel liefde geven en ze heeft zo goed voor mij gezorgd terwijl ik op haar reed. Nu moet ik voor haar zorgen dat haar einde ook goed is.[/quote]

Je wilt niet dat ze op de kar moet maar je wilt haar wel verkopen met het risico dat ze in de handel terecht komt? Ze heeft je zoveel gegeven zeg je. Als je iets voor haar terug wilt doen dan laad je haar nog een keer op de kar en laat je haar uit haar lijden verlossen. Er is niets mis met slachten, ze merken er niets van.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:36

Verkoop is geen optie!

Ik heb jaren geleden de keuze moeten maken, paard met een scheurtje in het bot van het linkervoorbeen.

Laten opereren en maanden in de gips, zeer hoge kosten. Uiteindelijk toch besloten op aandringen van de verzekering het paard op te laten halen door een handelaar in slachtpaarden.
Nu 30 jaar later heb ik nog altijd veel verdriet, dat ik toen die keuze heb gemaakt en niet heb gekozen voor laten inslapen. Dan had ik zelf afscheid kunnen nemen ipv in het ongewisse te blijven wat er met mijn lieve paardje is gebeurt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:55

Betty62 schreef:
Verkoop is geen optie!

Ik heb jaren geleden de keuze moeten maken, paard met een scheurtje in het bot van het linkervoorbeen.

Laten opereren en maanden in de gips, zeer hoge kosten. Uiteindelijk toch besloten op aandringen van de verzekering het paard op te laten halen door een handelaar in slachtpaarden.
Nu 30 jaar later heb ik nog altijd veel verdriet, dat ik toen die keuze heb gemaakt en niet heb gekozen voor laten inslapen. Dan had ik zelf afscheid kunnen nemen ipv in het ongewisse te blijven wat er met mijn lieve paardje is gebeurt.

Die spijt heb ik vaker gehoord. Vroeger was het volkomen normaal om je uitgediende paard te laten slachten.Ik moest zelfs als ik een pensionstal zocht uitdrukkelijk vragen of zij in het geval dat dat nodig zou zijn zouden toestaan dat ik mijn paard op hun locatie door een DA zou laten euthanaseren want dat vonden ze niet overal goed! Tegenwoordig is dat veel gebruikelijker gelukkig.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 18:56

appiesjappie schreef:
Geld is voor mij echt niet het belangrijkste.het is gewoon een vraag zou je een ziek paard kopen ja of nee?

Zou jíj een ziek paard kopen? Ik denk dat je hier snel antwoord op kan geven. Je koopt zeker geen paard als je vervolgens met een hoop ellende, zorgen en kosten zit. Hoe ver ga jij en wat is eerlijk naar het paard toe? Jouw gedachte om het paard in te laten slapen klinkt erg reëel. Dat paardenfonds had voor mij in de mest kunnen zakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:03

Citaat:
Uiteindelijk toch besloten op aandringen van de verzekering het paard op te laten halen door een handelaar in slachtpaarden.

:(:)

Het is niet de leukste bezigheid,
maar STA er op dat je meegaat naar het slachthuis.
(Of iemand die je vertrouwt.)
Spreek af dat de handelaar jullie ophaalt, rechtstreeks naar de slager rijdt en blijf erbij.

En regel een lief iemand die jou met het lege halster komt ophalen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:15

Eerlijk gezegd vind ik het heel apart dat je zelfs maar overweegt haar te verkopen. Het zal vast niet zo bedoelt zijn maar op mij komt het over dat je nog even wat van de kosten wilt terug verdienen door haar te verkopen. Als er geen een dierenarts is die haar niet wil inslapen, wat ik mij niet kan voorstellen, dan maar slachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:33

kiki1976 schreef:
Echwel schreef:
En anders wat is er mis met slachten

Voor ts voelt dat niet goed.
Daarnaast gaat het paard dan naar een handelaar vanuit het fonds. Dan is het onzeker wat er gebeurt, wordt het verkocht of gaat het naar de slacht.
Ts heeft de voorkeur voor inslapen, gewoon thuis op haar vertrouwde plekje. En niet meer ermee leuren, trailer rit(ten), verplaatsen (paardje staat daar al 18 jaar).

appiesjappie schreef:
Bedankt voor je reactie. Je hebt waarschijnlijk ook mijn andere berichtjes gelezen . Het is maar een vraag of iemand het zou doen? Het liefst zou ik haar laten leven.. lekker oud worden maar ik wil haar niet laten lijden. Ik wil haar niet meer alle stress geven om in een kar te moeten en daarna op een vreemde plek te komen en daarna misschien weer op de kar te moeten wie weet waar naar toe. Ze is al minstens 7 jaar niet meer in een kar geweest. Ze is nog nooit in een andere wei geweest. Ze is hier al 18 jaar vanaf dat ze een klein veulentje was. Ze heeft mij zoveel liefde geven en ze heeft zo goed voor mij gezorgd terwijl ik op haar reed. Nu moet ik voor haar zorgen dat haar einde ook goed is.

Dan denk ik dat het beste is je verantwoordelijkheid voor het dier te nemen en haar te laten slachten/inslapen.
Het paard heeft jou zoveel gebracht. Dan is het ook belangrijk om het beste voor je paard terug te doen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:38

Ik neem aan dat met een paardenfonds de eigenaar nog steeds volledig beslissingsbevoegd is?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:43

Dreamboy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het heel apart dat je zelfs maar overweegt haar te verkopen. Het zal vast niet zo bedoelt zijn maar op mij komt het over dat je nog even wat van de kosten wilt terug verdienen door haar te verkopen. Als er geen een dierenarts is die haar niet wil inslapen, wat ik mij niet kan voorstellen, dan maar slachten.

Dat overweegt ze niet.

Het fonds heeft haar verteld dat zij het paard gaan verkopen en zij vraagt zich af wie er een paard zal kopen met deze mankementen.

Aan ts, ze hebben vast een vaste handelaar, die koopt het paard en kijkt waar hij er het meeste geld voor gaat krijgen. Mogelijk gooit hij er een berg pijnstillers in en verkoopt hij haar maar de kans dat hij het paard naar de slacht brengt is ook erg groot, de vraag alleen waar, dat kan best wel eens een lang transport naar het buitenland worden.

Persoonlijk zou ik vragen of ik het paard terug zou mogen kopen. Een handelaar geeft toch niet meer dan slachtwaarde. Je kan ook afspreken dat jij de prijs van de handelaar betaald. Desnoods spreek je af dat je een verklaring overlegd dat het paard daadwerkelijk is ingeslapen zodat zij zeker weten dat jij het paard ook niet voor meer geld hebt doorverkocht of dat het paard in leven blijft terwijl jij de uitkeringen hebt opgestreken.
Als ze daarmee niet akkoord gaan zou ik mijn verlies nemen en laten inslapen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:50

ingvdh schreef:
Dreamboy schreef:

Quote een beetje verkloot maar toch.

Dat overweegt ze niet.]

Dit is wat ze schrijft dus dan komt het op mij toch echt over dat ze er over nadenkt.

Nu denk ik zou er iemand zo'n paard kopen? Iemand die haar misschien wel kan oplappen?

Terug kopen van de verzekering heeft weinig zin. Dan vangt ze er misschien wel wat geld voor maar is er nog steeds geen dierenarts die het paard in wil laten slapen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:57

Ik denk dat de kans klein is dat iemand dit doet. Gezien haar leeftijd en de medische achtergrond en wat er geprobeerd is denk ik dat er alleen mensen zijn die over de rug van dit paard zouden willen verdienen. Denk daarbij aan handelaren enz.

Daarbij zou ik mezelf afvragen of je het dier het nog aan wilt doen om te verhuizen en weer die molen te doorlopen.