Phonix schreef:Ik ken graszaadhooi niet, maar je hooi moet zo min mogelijk stengelig zijn. Mijne kan daar ook niet tegen.
Dan is het dat misschien, te stengelig en taai dan?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
rinka schreef:Ik ga het hier ook nog eens proberen
Bij mij op stal wordt alleen onbeperkt graszaadhooi gevoerd.
Mijn pony eet dat niet meer sinds vorig jaar winter.
Bleek 4 weken geleden ibd te hebben.
Nou blijft de vraag rondspoken in mijn hoofd of hij ziek zou kunnen zijn geworden van het graszaadhooi of dat dat zou hebben bijgedragen aan het ziek worden.
Aangezien hij het helemaal niet meer wil eten.
Daar moet toch een rede voor zijn lijkt me
Iemand ervaring hiermee?
Rizette schreef:rinka schreef:Ik ga het hier ook nog eens proberen
Bij mij op stal wordt alleen onbeperkt graszaadhooi gevoerd.
Mijn pony eet dat niet meer sinds vorig jaar winter.
Bleek 4 weken geleden ibd te hebben.
Nou blijft de vraag rondspoken in mijn hoofd of hij ziek zou kunnen zijn geworden van het graszaadhooi of dat dat zou hebben bijgedragen aan het ziek worden.
Aangezien hij het helemaal niet meer wil eten.
Daar moet toch een rede voor zijn lijkt me
Iemand ervaring hiermee?
Wat eet jouw pony nu dan als hij geen hooi krijgt?
Phonix schreef:-knip-
Ik merk om mij heen dat mensen snel denken “ach een snoepje hier of een beetje kuil daar” “waarom doe je er zo moijlijk over?” Terwijl een paard met IBD kunt heel snel ziek worden van de kleinste dinges.
Phonix schreef:Zo gaat het met mijne
https://www.instagram.com/reel/CuWziPCoGmP/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Ze dot het goed op dit moment “knock on wood”. Maar ze vindt sluiten in gallop heel moeilijk, dan is het net of als iets irritant is, maar denk dat het ook een hoop herinnering is.
Ik heb laatste een bloedtest gedaan en die kwam helemaal prima terug. Maar wat is die duur zeg, jeetje mina.
Rizette schreef:Phonix schreef:Zo gaat het met mijne
https://www.instagram.com/reel/CuWziPCoGmP/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Ze dot het goed op dit moment “knock on wood”. Maar ze vindt sluiten in gallop heel moeilijk, dan is het net of als iets irritant is, maar denk dat het ook een hoop herinnering is.
Ik heb laatste een bloedtest gedaan en die kwam helemaal prima terug. Maar wat is die duur zeg, jeetje mina.
Waarom zou ze in het bos minder pijn hebben?
maartje0987 schreef:Wat waren de klachten bij jullie IBD paarden? Ik ben namenlijst op zoek naar de oorzaak van de terugkerende maagzweren van mijn paard. Paard ziet er goed uit, is vrolijk, zeker niet te dun, nooit koliek gehad, reageert niet gevoelig op de buik. Maar wel altijd mestwater en niet willen draven onder het zadel en terugkerende maagzweren. Bij de eerste scriptie zei de DA wel dat hij zag dat de dunne darm er onrustig uitzag. Bij de laatste scopie (na 4 wk omeprazole en sucralfaat) zag de darm er goed uit. Andere optie is dat de maagzweren komen vanuit stress vanwege pijn ergens anders in z’n lijf, maar dan wordt het wel zoeken naar een spelt in een hooiberg. Z’n leefomstandigheden zijn namelijk ideaal (altijd hooi/gras, vaste kudde, geen wedstrijden of trailerritten). En ik voer hem al graanvrij en suikerarm.
Rizette schreef:Denk dat er geleidelijk aan steeds meer bekend wordt over maagzweren. Nu denkt men nog aan stress, dat dacht men bij mensen vroeger ook. Achteraf blijkt dat bij mensen een bacterie te zijn die voor de zweren zorgt. Ik verwacht dat er bij paarden ook nog veel meer over aan het licht komt. Welk ras is jouw paard?
Majestic1 schreef:Ik ben voor controle geweest vorige week, zijn maagzweren zijn weg! nog heel iets licht rood dus we mogen met deze medicijnen gaan afbouwen! zijn darmen waren nog verdikt en goed voelbaar er zijn 3 biopten genomen, gisteren uitslag gekregen en toch matige ontsteking dus echt wel duidelijk ibd volgens de arts.
voor nu gaan we 2 ml zakken in de dex dus krijgt nu 8 ml voor 6 weken en hopelijk daarna weer iets afbouwen. het word helaas nog wel een langdurig weg op de dex en erna nog op de gewone pred pillen. merk wel bepaalde dingen die ik nu zie verbeteren. was het bij jullie paarden uit het bloed gekomen?
maartje0987 schreef:Wat waren de klachten bij jullie IBD paarden? Ik ben namenlijst op zoek naar de oorzaak van de terugkerende maagzweren van mijn paard. Paard ziet er goed uit, is vrolijk, zeker niet te dun, nooit koliek gehad, reageert niet gevoelig op de buik. Maar wel altijd mestwater en niet willen draven onder het zadel en terugkerende maagzweren. Bij de eerste scriptie zei de DA wel dat hij zag dat de dunne darm er onrustig uitzag. Bij de laatste scopie (na 4 wk omeprazole en sucralfaat) zag de darm er goed uit. Andere optie is dat de maagzweren komen vanuit stress vanwege pijn ergens anders in z’n lijf, maar dan wordt het wel zoeken naar een spelt in een hooiberg. Z’n leefomstandigheden zijn namelijk ideaal (altijd hooi/gras, vaste kudde, geen wedstrijden of trailerritten). En ik voer hem al graanvrij en suikerarm.