euthanasie met T61

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:40

superpony schreef:
Vervoeren is heel vaak geen optie en zoals bij ons, willen we gewoon dat de rest goed afscheid kan nemen. Dan moet daarna dus het paard verplaatst worden wat geen prettig gezicht is, maar ik ben wel zo realistisch dat het dan al dood is en toch moet gebeuren. Je doet het zo netjes mogelijk, meer kan je niet doen.

Ik heb er niet meer naar geinformeerd, maar vroeger mocht je wel op eigen erf schieten als je het bloed kon opvangen.

Mag dacht ik nu alleen nog maar bij noodslachting (maar weet dit niet 100% zeker hoor). Dus als vervoeren geen optie meer is, maar het wachten op een da ook te lang duurt
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 07-04-22 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:41

Eigen erf schieten kan gewoon wanneer je arts of de slachter een schietpistool heeft.. Ik neem aan dat we niet over geweren/pistolen praten.
Er hoeft helemaal geen bloed opgevangen als het dier naar Rendac gaat. Van het schieten met een pin komt geen bloed vrij.
Dat is alleen wanneer het vlees nog gebruikt gaat worden. Dan moet het leegbloeden en dat lukt niet eens wanneer het gewoon op de grond ligt.

superpony

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:51

Ik heb me er niet meer in verdiept. Iets van 23jr geleden konden we een paard in Utrecht laten inslapen of mee naar stal terug en wachten tot het flink mis ging.
Toen de opties met de stal en veearts besproken en destijds moest dan het bloed wel opgevangen worden. Heb toen niet gevraagd waarmee ze gingen schieten.

Door alle regels is het krom dat in nood dieren langer moeten lijden, ipv snel doodgeschoten mogen worden, desnoods met geweer of pistool, wat vroeger nog wel een optie was en de boer waar ik ooit begon, ook nog zelf had liggen voor de echte uiterste nood.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:15

ElCamino schreef:
Eigen erf schieten kan gewoon wanneer je arts of de slachter een schietpistool heeft.. Ik neem aan dat we niet over geweren/pistolen praten.
.

Ik wel. Een enkelschots .20 kaliber pistool speciaal voor dit doel ontworpen. Staat hier bekend onder de naam "kindabyssa", letterlijk schapenpistool.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:25

Ik had het ook over geweer :D

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:34

ElCamino schreef:
Er hoeft helemaal geen bloed opgevangen als het dier naar Rendac gaat. Van het schieten met een pin komt geen bloed vrij.
Dat is alleen wanneer het vlees nog gebruikt gaat worden. Dan moet het leegbloeden en dat lukt niet eens wanneer het gewoon op de grond ligt.

Een dier die geschoten wordt met een schietpistool moet verbloed worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:45

Precies. Het schietmasker is een 'stun gun' Het maakt een dier hersendood, maar het hart pompt gewoon nog. En daarom kún je ook laten verbloeden. Een écht dood dier bloedt niet meer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:58

Het schieten zelf is wel onomkeerbaar. Indien goed geschoten wordt de hersenstam doorboord. Daardoor valt de ademhaling weg en zal uiteindelijk ook het hart stoppen door zuurstofgebrek. Maar dat duurt dus een tijdje en er kunnen eventueel spasmen optreden.
Maar wakker worden doen ze niet meer.
Je hebt ook geen eeuwen tijd om te verbloeden voordat de circulatie alsnog stilvalt door zuurstofgebrek.

Indien je het vlees wil recupereren moet je wel verbloeden. Vlees is anders niet consumeerbaar.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:11

Met (penetrating) schietmasker gaat je dier sowieso dood, maar bij sommige dieren kan het bewustzijn wel nog terugkeren voordat dit gebeurd. Bij koeien zijn hier zeker aanwijzingen voor. Bij paarden ben ik er niet zeker van, ik heb wel eens gehoord dat zij niet meer bij bewustzijn kunnen komen. Maar ik zou met dit soort dingen geen gok willen nemen, dus sowieso een directe dodingsmethode toepassen. En dat is in Nederland overigens ook verplicht meen ik. Je hoort normaal gesproken het dier een bedwelming te geven en als deze bedwelming niet meteen dood veroorzaakt vóórdat het dier bewustzijn terugkrijgt moet je dus ook een dodingsmethode toepassen. Maar, verbloeden is niet verplicht.

Paarden mogen in NL ook buiten het slachthuis geschoten worden zonder dat het noodslacht is, mits niet gebruikt voor consumptie. Bij slachten is alleen verbloeden toegestaan, pithing niet meer, dus in het slachthuis wordt het verbloed. Máár, als het dier niet geslacht wordt, alleen geschoten, mag zowel verbloeden als pithing! Dit houdt simpel gezegd in dat je met een stukje metaal naar binnengaat en de hersenen dan verder verwoest, zodat bewustzijn echt niet meer kan. En dan heb je toch minder bloed op te vangen. (Dit staat overigens ook op de site vd nvwa, ervanuitgaande dat die wel klopt: https://www.nvwa.nl/onderwerpen/paarden/welzijnseisen-paarden)

Mocht verbloeden dus geen optie zijn.. dan is pithing een optie. De vraag is echter: weet je iemand te vinden die dit kan, mag en wil?

Ik ben er overigens voorstander van om dieren (met pijn) niet meer te vervoeren en niet naar vreemde plekken te brengen puur om ze dood te maken, maar soms kan het natuurlijk niet anders. Maar dat is wel een van de redenen dat inslapen mijn voorkeur heeft boven schieten (wat buiten een slachthuis lastig te regelen is) Daarnaast wil ik er dan denk ik toch bij zijn en voor mijn eigen verwerking zal inslapen sowieso mijn voorkeur hebben. T61 vind ik dan prima, zolang het paard eigenlijk al weg is voordat het toegediend wordt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:24

Tjonge, ik lees dit allemaal en besef nu pas echt goed dat een dier een beetje netjes aan zijn einde brengen een hele kunst is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 01:29

Thioro schreef:
.

Indien je het vlees wil recupereren moet je wel verbloeden. Vlees is anders niet consumeerbaar.

Dat is voor mij nooit een factor geweest, de geschoten en gebloede paarden zijn altijd begraven.
Het bloeden is om de (zéér minieme) kans te ondervangen dat het paard alleen bewusteloos is door het schot.

Gezien ijslanders nogal, ahum, flexibel met de regels omgaan zijn de meeste van mijn paarden thuis begraven.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:37

Mja, in Nederland/België/Frankrijk is het begraven van je paard in de tuin niet echt een optie.
In Frankrijk zijn er misschien nog enkele plekken waar het kan (ken een boer die in een moerasgebied werkt, alles kan daar verdwijnen als hij wil, of niet oplet) maar de gemiddelde mens kan/mag niet ongezien een paard begraven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 08:48

Thioro schreef:
maar de gemiddelde mens kan/mag niet ongezien een paard begraven.

Dat is uiteraard pas een probleem zodra het niet meer ongezien is.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 09:00

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:54

oomens schreef:
Thioro schreef:
maar de gemiddelde mens kan/mag niet ongezien een paard begraven.

Dat is uiteraard pas een probleem zodra het niet meer ongezien is.

In een dichtbevolkt land met kleine lapjes grond valt het vrij snel op dat je een groot gat aan het graven bent.

Hier in Frankrijk is begraven an sigh ook verboden. Maar dieren tot 40kg wordt gedoogd. Dus honden worden vaak wel in de tuin begraven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:14

Hier ligt een veulen en shetlander begraven en een heleboel honden...De grote paarden zijn door de Rendac opgehaald..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:52

Huisdieren zoals honden mag je begraven maar hobbydieren zoals paarden niet, ook al zijn die soms kleiner dan een hond. Zie die link c

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 12:58

Een van de redenen dat je geeuthanaseerde dieren eigenlijk sowieso beter niet kunt begraven is dat T61, maar ook barbituraten, nog jarenlang aanwezig blijven in de grond. Is vrij recent een onderzoek over gepubliceerd, ik dacht door Utrecht. Aaseters die een niet diep genoeg begraven kat of hond opdiepen sterven daar soms dus ook aan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:25

Ik dacht ook dat paardenkadavers zelf giftig kunnen zijn en dat het daarom niet begraven mag worden.

Het lijkt me afschuwelijk als het bewustzijn van het dier terug komt terwijl het dus wel zwaargewond is maar nog niet dood.

Edit: gevonden, geen idee wat kiemen zijn? bacterieen? https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... verlijden/

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 14:26

Ze vallen als ze dood zijn gewoon onder vee en de destructiewet.
Daarom mag het niet.
Laatste 20/30 jaar of zo worden ze meer als huisdier gezien, maar voorheen was het gewoon een landbouwdier.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:31

Moossie90 schreef:
*niet alles gelezen, dus kan eerder gemeld zijn*

Steeds meer klinieken worden opgekocht door investeerders en wordt het medicijn gebruik veel meer op de kg gevolgd, aangehouden en geregistreerd.Oftewel dier krijgt voldoende voor het lichaamsgewicht. Bij paarden wordt dat vaak geschat en vaak is het net aan of net niet voldoende.
Trek zelf daar je conclusies uit.

Mijn dieren worden alleen ge-euthanaseerd door een zelfstandig werkende dierenarts. Oftewel mijn dieren slapen in en zijn al zover heen door de verdoving dat de laatste prik met zooi alleen het laatste zetje geeft naar de regenboogbrug. Zonder lijden of spartelen.

Wait what?!
Ik ben dierenarts in een keten, en er word NOOIT iets gezegd over de hoeveelheid medicatie je gebruikt, dat is eigen verantwoordelijkheid. Ik geef altijd meer dan strict noodzakelijk. Ik euthanaseer regelmatig honden, katten, konijnen, cavia’s, hamsters. Allemaal op hun eigen manier. ALLES breng ik eerst in slaap met een narcosemiddel, voelen ze wel, deze gaat vaak in de spier en dat prikt. Sommige dieren reageren er niet op, anderen toch nog wel. Vervolgens krijgen de dieren daarna een ruime hoeveelheid euthasol. Honden zijn vaak al helemaal weg (hart gestopt) voordat ik de laatst druppel er in heb. Katten gaat wat moeilijker omdat je er vaak geen branule in. Afhankelijk van waar je prikt bij een kat gaat het snel of langzaam. Vroeger werd het hart geprikt, dat doe ik eigenlijk nooit. 1 of 2 keer gedaan in mijn leven bij een kat die écht in nood was en er geen tijd te verliezen was.

Verder mijn eigen paard enkele geleden in laten slapen. Is gedaan door de lingehoeve, ze stond daar al in de kliniek. Ze was echter al zo slecht dat we er niet omheen konden. Desalniettemin tocht 3 prikken gekregen in totaal en heel rustig gegaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:30

Mijn paard is vorige maand ingeslapen, 34 jaar.
De eerste prik was een gewone sedatie, koppie ging hangen maar bleef gewoon staan, dat hoort ook! Daarna kon de arts de naald inbrengen om vervolgens de andere sedatie in te brengen.
Chico ging rustig liggen en toen hij eenmaal lag kreeg hij de spuit met euthanasie middel.
3x hard zuchten en hij was weg. Het ging super netjes en super rustig.
De arts zei ook dat je gewoon genoeg moet verdoven eerst. Dan gaat het altijd goed.
Kreeg vandaag de rekening : €225.00