Opeens vervelend onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 15:08

Getver wat balen voor je. Vooral dat hij met pijnstillers dit gedrag niet laat zien is wel wat zorgwekkend.
Kreupelheid hoeft niet altijd uit een been te komen het kan ook compensatie zijn.

Goed dat je een plan hebt en ook het zadel laat nakijken, hopelijk is ie snel weer in orde en kunnen jullie fijn rijden!

Nog wat anders; als je je telefoon horizontaal houdt met filmen past er meer paard op :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:56

S_GUN schreef:
Toen de DA langs kwam heeft hij hem nogmaals helemaal klinisch gekeurd. Enkel op de harde bodem rechtsom op de volte loopt hij 70% 'mank'.
Dit is rechtsvoor.
Dit zie je niet in de piste (zachte bodem) of onder het zadel.
Ook niet bij de buigproeven.

Dus dat zal de verwarring zijn geweest.

Geen verwarring, je beschrijft namelijk gewoon kreupelheid.

En als hij op pijnstillers goed loopt, ja dan staakt hij dus door pijn. Niet opstappen meer hoor, zeker niet zonder pijnstilling. Das plagen van het arme dier!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:49

Popstra schreef:
Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.

Dan is het ook niet "uittesten" in zin van het woord; een paard zal niet willens en wetens gaan proberen om een ruiter te pesten maar als die ruiter te onzeker is zal zo'n dominant paard wel als "lastig" beschreven worden en kan zelfs gevaarlijk worden. Dat kan ook deels te maken hebben met een gebrek aan vertrouwen in de ruiter/ ruiter die geen "leiding" geeft of onduidelijk/ angstig is; dan zal een paard dus de rol van de leider op zich nemen.
Dan kan je inderdaad zoeken tot je een ons weegt ;-) want dan klopt de combinatie niet en/of heeft de ruiter de kunde niet om zo'n paard te rijden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:02

S_GUN schreef:
Vandaag gaan rijden met pijnstillers.
Er was niks aan de hand. Heb gewoon gereden alsof er niks was. :?
Niet manklopen, geen stijfheid, zit niks vast. Soepel... noem maar op
.

Volgens de lesgever zou het ook zijn gedrag kunnen zijn... en dat ik niet consequent zou zijn. Ergens een beetje testen met wat ik zou doen. Ik ben namelijk wel een watje als het op 'doorrijden' op aan komt :o geef ik eerlijk toe!

=> Nu... over het 'uittesten' van ruiter door het paard ... daar zijn verschillende meningen over. Dat week ik. Sommige zeggen dat paarden dit niet doen, sommige zeggen dat dit wel kan.

Wat nu verder?

1) Vandaag gaat hij dus van de pijnstillers af en rijden we in de loop van volgende week nogmaals om te kijken of zijn gedrag al dan niet hetzelfde blijft. En dan zien we dus of daar verschil op zit.

2) De DA komt nogmaals langs om het manklopen rechtsvoor (enkel op de harde op volte rechts!) te bekijken en uit te zoeken waar het juist in de voet /kogel /been zit.

3) Ik laat nog iemand anders dan Adje (Arthur) naar het zadel kijken. 2de opinie kan zéker geen kwaad!

Dit is dus zeker nog niet einde van het verhaal, maar we komen wel stapje bij stapje dichter.

Als hij het met pijnstiller niet doet, is het dus duidelijk geen gedrag. Al keur ik niet goed om erop te gaan zitten met pijnstiller.
Heb je hem zonder zadel gereden? Met het zadel van de filmpjes vind ik staken niet raar.

Als je instructeur na het rijden met pijnstiller het op gedrag gooit heel snel een andere instructeur := .
Ik zou hem wat langer rust geven, beetje aan laten komen, vanaf de grond trainen en dan eens opzoek naar een goed passend zadel.
In ieder geval niet meer met zadel er nu op gaan zitten, zeker niet met pijnstiller.
Dan loopt hij door de pijn heen en wie weet wat hij daarmee kapot maakt.

Paarden pesten niet, ze proberen je wat aan te geven. En jij luistert momenteel zegmaar niet.

Nog even goed naar het filmpje gekeken, ik vind hem niet zuiver lopen maar dat lijkt niet uit de benen te komen. Ik zou zijn rug op de foto laten zetten. Voorste deel van de rug precies onder het zadel.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 20-02-22 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:10

Misschien kun je ook een thermografie laten doen? Heb je wel een beeld van je hele paard, is niet al te prijzig en weet je misschien beter waar het probleem zit en kun je gerichter verder zoeken.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:35

smurffie schreef:
Paarden pesten niet, ze proberen je wat aan te geven. En jij luistert momenteel zegmaar niet.

Pardon? Ik luister niet?
Jawel, daarom vraag ik raad. En heb meteen een medisch onderzoek aangevraagd door een DA
- En verder dan dit zijn we nog niet gekomen om rug foto's te nemen. Daar is momenteel ook geen sprake van geweest bij de DA. We sluiten eerst andere dingen uit -
Ik doe momenteel wat de DA zegt en als die aangeeft om met pijnstillers een keertje testen/rijden doe ik dat.

Ook het zadel zal vervangen worden als dat moet. (Morgen bellen naar Arthur.)

Ik denk dat ik HEEL duidelijk aangeef dat ik er alles aan wil doen om mijn paard te begrijpen en doe momenteel alles wat mogelijk is om de oorzaak te vinden. Dat ik alle tips die ik hier krijg zelf kan beoordelen en meenemen waar ik echt wat van op steek. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:38

Mizora schreef:
Popstra schreef:
Uit testen is wellicht een verkeerd woord maar dominante paarden kunnen wel degelijk vervelend zijn voor sommige ruiters die geen juist leiderschap tonen. Niet elke Quarter is maar supertje braaf. Kunnen ook zonder medische redenen geen zin hebben in samenwerking met hun ruiter
En dan kun je zoeken tot je een ons weegt op medisch gebied maar het zal je niet de uitkomst geven waar je op gehoopt had.

Uiteraard zijn die paarden er, maar die stoppen niet opeens met uittesten als ze pijnstilling krijgen.
zeker waar!!

Maar mijn bericht was naar aanleiding iemand schreef niet er in te geloven dat paarden uit testen.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:41

flavlip schreef:
Misschien kun je ook een thermografie laten doen? Heb je wel een beeld van je hele paard, is niet al te prijzig en weet je misschien beter waar het probleem zit en kun je gerichter verder zoeken.

Nog niet van gehoord maar bedankt voor de tip! Ik zoek het eens op. :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:47

Ik zou nu geen vaart zetten achter het zadel. Maar juist kijken waar de pijn vandaan komt. Want wat eerder gezegd word is het feit dat hij met pijnstillers beter in zijn vel zit. Op het harde niet zuiver is wel degelijk ergens kreupel in het lichaam. Daarom word er klinisch zowel op het harde als zachte gelongeerd. Dit heeft met de weke en hardere delen te maken in het lichaam.

Ik zou daarmee aan de slag gaan.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:54

Dat komt er zeker. (Verder onderzoek)
-Maar ook een (beter) passend zadel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:00

Ik zou zadel nu niet doen. Dadelijk is het onderzoek en uitslag zodanig negatief zit je met een zadel te kijken.

Rijden is nu geen optie paard is niet zuiver dus zadel is niet prio

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:09

StalNollie schreef:
Ik zou zadel nu niet doen. Dadelijk is het onderzoek en uitslag zodanig negatief zit je met een zadel te kijken.

Rijden is nu geen optie paard is niet zuiver dus zadel is niet prio

Dit dus. Eerst je paard rad zien te krijgen. Eerder heeft een ander zadel toch geen nut.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:49

Ik vind dat je goed hebt geluisterd naar alle tips en ideeën ts.
Inmiddels ben je met een dierenarts bezig en ook alle commentaren op je zadel heb je meegenomen.
Even afwachten nu inderdaad waar en hoe je verder onderzoek kan doen,
Zomaar in het wilde weg alles maar testen en panieken werkt niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:08

Een paard is trouwens niet 70 % kreupel/onzuiver. Op het harde onzuiver betekend problemen in de harde onderdelen, de botten en gewrichten dus. Op het zachte kreupel is bijna altijd een pees/spier probleem . En wanneer dit ook bij de vorige keuring al tevoorschijn kwam, waarom heb je hem dan toch gekocht ? Geen aanval maar heb het idee dat je iets te gemakkelijk over de kreupelheid denkt.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 00:26

Hij was niet kreupel op de keuring toen ik hem kocht. Toen is enkel de ocd via rx vastgesteld.
Dus neen. Ik heb geen kreupel paard gekocht en neen ik ga er niet licht mee om!

Ik vind dat je wel lef hebt om dat zo over mij te gooien!

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:48

Wat super vervelend voor je dat je voor dit raadsel staat. Ik heb het topic zo goed als kan doorgelezen en vindt dat je erg je best doet dat mag ook weleens gezegd worden.
Voor nu zou ik toch foto's van zijn rug laten nemen om het uit te sluiten dat daar het probleem zeker niet vandaag komt. Het zadel oogt inderdaad wel erg groot en ligt idd niet goed maar dat wist je inmiddels al. Verder rest mij niets anders dan je heel veel succes toe te wensen en hoop echt voor je dat je het probleem snel vindt en op kunt lossen. Liefs P.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 01:03

S_GUN schreef:
Hij was niet kreupel op de keuring toen ik hem kocht. Toen is enkel de ocd via rx vastgesteld.
Dus neen. Ik heb geen kreupel paard gekocht en neen ik ga er niet licht mee om!

Ik vind dat je wel lef hebt om dat zo over mij te gooien!

Loopt stijfjes, wat korter en ocd op de foto. Verder wel goedgekeurd, dit zijn je eigen woorden. Dan liep hij gewoon bij de keuring niet goed.
Maar dat is geen verwijt en geen schuldvraag en je doet je uiterste best maar je bent toch wel wat naïef geweest .

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 01:13

Denk wat je wil. Niks naïef geweest.

Verder wens ik niet meer te reageren.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:33

Typisch bokt weer om iemand lekker op de ziel te trappen.. bah. Deze persoon doet haar uiterste best voor dat paard. Het verleden is het verleden wat er ook geweest mag zijn. Is nu toch niks meer aan te doen.
Trek je niks aan van die zure, rotte appels hoor.
En daarbij bigone, ben jij dierenarts? Dat een paard dat op het harde niet goed loopt wat met de botten heeft? Niet met pezen of banden? Dat heb jij dan goed mis, heb het voorbeeld hier staan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 08:49

Bigone heeft wel gelijk dat is precies waarom er juist op het harde en op het zachte word gekeken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:05

Ik sluit mij aan bij Eretria.
Ts jij doet jouw best en fijn dat je medisch alles laat uitzoeken.
Wat het zadel betreft: ik ben geen zadelmaker, zadelpasser of iets dergelijks.
Maar mijn eerste idee is : ga terug naar Arthur En wel met jou paard. Dan heb je veel meer mogelijkheden.
2e of derde opinie is leuk - maarin 99 van 100 keer wordt de eerste verkoper afgebrand ( want men wil zelf verkopen) dus laat Adje het oplossen - op locatie.

Verder : wil je daadwerkelijk reining rijden of meer in een andere richting?
Wat is jou maat qua lichaam?
Ik zie zo vaak ruiters met een veel te grote zitvlak ( de meeste zadels worden verkocht met 15/16 inch) ik heb zelf 36/38 confectie en zwem zelfs in een 15er...
Bedenk het zadel moet niet alleen het paard passen maar ook de ruiter.
En het het verhaal van kale boom passen...is ook wel leuk maar niet te vergeten dat over een kale boom ook weer stukken en cm-ters aan leer moeten, die de pasvorm behoorlijk kunnen veranderen
Dus succes

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:02

Ik vind ook dat je het juist heel goed aanpakt TS. Alles stapsgewijs en in het belang van je paard. Hopelijk ben je er snel achter wat er is want wel meewerken op pijnstilling duidt (lijkt mij toch) op pijn. Veel succes!! En trek je niks aan van de kritiek, het is altijd makkelijk iets te roepen vanaf de zijlijn. Je hebt meer aan mensen die met je meedenken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:11

Ik vind ook dat je het goed aanpakt TS! OCD wil niet zeggen automatisch kreupel (van een ocd hoeven ze nooit last te krijgen op een gunstige plek) en wat stijfheid ook niet.

Het niet rad lopen op het harde geeft wel een duidelijke indicatie maar dat ga je al verder onderzoeken met de DA, dus goed bezig! en hopelijk houdt je ons op de hoogte.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 10:39

Bigone drukt het het hard uit, maar ik begrijp wat ze wil zeggen. Er was een opmerking dat hij dus op de harde kreupel is. Ik vind het vreemd dat ze hem goedkeuren ook dan. Dat zou toch minstens een bemerking moeten zijn, vooral voor een paard van deze leeftijd.

Persoonlijk die zadel, tja. Ik zou het nu ook niet doen. Hij past niet, hij zal pijn geven, maar deze is waarschijnlijk een soort plusje bovenop de rest wat je paard voelt. Ik volg wat andere zeggen, omdat het een portemonnee vriendelijke tip is. Als je eerst vindt wat je paardje heeft, dan kan die zadel nog.

Succes in ieder geval ts!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:10

Heb geprobeerd om het netjes te zeggen en benadrukt dat ts er alles aan doet maar kan er niks anders van maken. Vervelend dat ze het zo opvat , hoop dat het goedkomt .