Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:33

Ik vind dat ook veel en veel te lang inderdaad, maar stuur dan aan op iets anders dan hooi. Een bos takken met wat stro of zoals eerder gezegt: een wegrollende ton met stro.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 30-01-22 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:33

Een paard wat langer dan 4 uur zonder eten staat krijgt niet voldoende te eten en dat is erg ongezond met zeer grote kans op maagklachten.
Maagklachten zijn niet zo heel makkelijk te herkennen dus een slank paard betekent niet persé een gezond paard.
Ook ivm stress bij te weinig eten is dat zeer slecht voor een hoefbevangen gevoelig dier.
Dan moet je zorgen voor arm voer, zodat ze wel kunnen eten maar niet veel calorieën binnen krijgen.
Bij mij zijn ze wel goed op gewicht en krijgen 24/7 arm hooi uit een slowfeeder, waaronder een hoefbevangen gevoelige shet en mini dus het is echt wel mogelijk.
Het is erg jammer trouwens dat er alleen naar het uiterlijk wordt gekeken voor het welzijn van een dier, als een paard nooit de stal uitkomt en dus 12u snachts zonder eten staat maar er wel goed uitziet doet de dierenbescherming ook niks.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:36

Poekkie schreef:
Dan moet jij zorgen dat dat in de regels van de DB of de wet opgenomen wordt.

Zal ik doen! Maar ik zal eerst even de oceanen opruimen en de wereld redden, die invloed heb ik nu eenmaal.

Wat zeg je toch malle dingen steeds.
Als IETS weinig rechten heeft/ kent in onze grondwet dan zijn het dieren. Voor de wet is een dier een 'ding' en geniet vrijwel geen bescherming. Dat is heel triest.
Maar het maakt dat weldenkende mensen hun verantwoordelijkheid nog serieuzer moeten nemen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:37

Ninx schreef:
Poekkie schreef:
Hoe moeilijk is het om iemand zijn eigen voerbeleid te laten opstellen en daar gewoon buiten te blijven? Ik veronderstel dat er nu al een paar keer gepraat is met de eigenaresse en dat ze zelf wel haar eigen afwegingen heft gemaakt. Ga dan naar hogere instanties of laat het rusten.

Ik blijf er bij: moest ik de eigenaresse zijn was iedereen op voorhand gewaarschuwd: wie ik nog betrap op mijn paard bijvoeren, krijgt speciaal van mij ook zijn/haar paard bijgevoerd. En dan niet met hooi. De kortste manier om van die bemoeizakkerij af te raken.

Sommige mensen hebben geen 'beleid', maar doen gewoon maar iets..... vanuit een gebrek aan kennis en/of de onwil iets te leren of veranderen.
Of dat hier speelt is niet te zeggen.
Maar wanneer iedereen daar op stal het een zorgelijke situatie vindt, en alleen deze dame niet.... dan zou het kunnen zijn dat haar beleid dus niet erg gezond is.

Onderling afspraken maken is gewoon iets dat grote mensen doen.

En die kinderlijke driegementjes in je posts zijn een beetje suf. Wel weten nu wel dat je overmatig biks gaat uitdelen als straf... staat genoteerd :D

En dat mag toch? Heel wat paarden staan 24/7 op stal… minstens net zo zorgelijk als ‘s nachts niet bijvoeren… en toch zijn beiden gewoon binnen de wet, ongeacht wat jij of ik of je stalgenoten daar van vinden.
Gebruik van gezamelijke faciliteiten wel, maar wat ik mijn paard te eten geef hoef ik niet af te spreken met mijn stalgenoten. Grenzen kennen is ook een kunst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:40

Poekkie schreef:
En dat mag toch? Heel wat paarden staan 24/7 op stal… minstens net zo zorgelijk als ‘s nachts niet bijvoeren… en toch zijn beiden gewoon binnen de wet, ongeacht wat jij of ik of je stalgenoten daar van vinden.
Gebruik van gezamelijke faciliteiten wel, maar wat ik mijn paard te eten geef hoef ik niet af te spreken met mijn stalgenoten. Grenzen kennen is ook een kunst.

Gelukkig zijn er mensen die alert zijn op welzijn, en durven voorbij hun eigen stal te kijken.
Wanneer er niets gezegd wordt, verandert er niets.

Gelukkig zijn er in de loop van de geschiedenis voldoende mensen geweest die praten en handelen in plaats van wegkijken, dat maakt dat we progressie boeken als mensheid.

Maar het is inderdaad je volste recht in je bubbel te blijven en anderen in hun bubbel te laten zitten, ook wanneer dat het welzijn van een dier in gevaar brengt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:43

Dus eigelijk wil je bedoelen dat TS en consoorten lekker moeten verdergaan met ongevraagd bijvoeren achter iemands rug? Dat valt bij jou onder progressie boeken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:47

Poekkie schreef:
Dus eigelijk wil je bedoelen dat TS en consoorten lekker moeten verdergaan met ongevraagd bijvoeren achter iemands rug? Dat valt bij jou onder progressie boeken?

Hey, da's grappig.... dat heb ik NERGENS geschreven.....

Je kunt lekker teruglezen wat ik wel bedoel, ik weet wat jij bedoelt... en die discussie kunnen we dus staken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:56

Je kunt toch in eerste instantie communiceren? En dan luisteren.

Áls ts de eigenaar al als dierenmishandelaar uitmaakt, kom je niét ver en is het monologen voeren. Denken om oplossingen, overleggen, en evt hulp aanbieden.

Wellicht kan het paard wat stro gegeven worden
Of kan onderling afgesproken worden dat ie ipv 2xper dag 4 of 6x per dag wat krijgt. Zodat het dier minder lang zonder voer staat. Evt werken met een whiteboard met afvinksysteem zodat eigenaresse of evt de rechterhand van de eigenaresse weet dat het dier die dag al heeft gehad.
Wellicht kan er armer hooi gevoerd worden.
En de eigenaresse moet weten dat er stalgenoten ongevraagd bijvoeren. Zodat de eigenaresse weet dat het paard eruit ziet door het extra voer.

Kortom, gooi even die vooroordelen weg, bewaar die voor je eigen kamer om ongezien je hoofd te kunnen schudden en ga in overleg

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 13:57

Er zit een verschil tussen de dialoog aangaan (en dus ook de andere kant van het verhaal aanhoren) of uitgaan van de onkunde en onwetendheid van een ander én daar ongevraagd actie op uitvoeren.

Ongelooflijk

Swanzie

Re: Stalgenoot voert haar paard Extreem weinig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:02

Klinkt ook vanuit de kant van ts als slechte communicatie.. als je excuses aanbiedt maar dan wel bij je standpunt blijft sta je zelf ook niet open voor dialoog.
Het feit dat de eigenaresse al apart hooi inkoopt voor haar paard geeft wellicht ook al aan dat ze zeer zeker om het dier geeft..
Ts lijkt echter haar oordeel (met een deel van de rest van de stal) al geveld te hebben...
Logisch dat iemand dan tegen het plafond vliegt...

Het feit dat ts dan in eerste instantie iemand al gelijk als opvliegend beschouwd, zondereerst naar haar eigen aandeel hierin te kijken, vind ik getuigen van weinig zelfreflectie.

Dus... ga het gesprek aan.... zonder een ja, maar, zonder aannames... dat biedt opening.. en niet via de telefoon of appjes.. maar life

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:03

996981 schreef:
Zwart wit. De enige smaken

Nee hoor, een heel groot grijs gedeelte, maar hoe dan ook, je bemoeit je dan ook, ook in dat grijze gedeelte, ongevraagd met iemands management ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:23

Luisteren is veel moeilijker dan vertellen hoe jij de waarheid ziet. Wanneer je uit betrokkenheid de ander wilt overtuigen van jouw inzicht, hoe kan dat werken? Hoe weet je of je eigen inzicht werkelijk beter is dan de ander zijn inzicht? Waar de één zich heel druk om maakt, is niet wat de ander het meest belangrijk vindt. Ja, met elkaar praten, vragen stellen, kan leiden tot nieuwe inzichten bij ieder. Mij gaat het ook veel te ver om te verklaren dat iets echt niet kan en er zelf in gaan handelen door bij te voeren of wat dan ook te doen met een ander zijn dier. Terwijl ik ook wel snap dat er goede bedoelingen achter zitten. Maar goede bedoelingen zijn niet de waarheid, die bestaat namelijk niet! Jouw mening hoeft helemaal niet relevant te zijn voor de ander.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:28

In het vak gespreksvoering leerde ik op de uni :') toch ook echt dat het állerbelangrijkste is dat je vraagt waaróm een ander iets wil, of waaróm een ander doet wat hij doet.

Het voorbeeld was een open raam op het werk. De ene medewerker wilde hem dicht, de andere wilde hem open. Eindigde in super lang gezeur en ergernis. Totdat bleek dat de ene het raam dicht wilde omdat hij op de tocht zat, en de ander het raam open wilde omdat hij het benauwd had. Ze wisselden van plek en zo was er een oplossing voor beide.

Als jij uitlegt waaróm je je zoveel zorgen maakt en haar vraagt waaróm ze niet voert in de nacht, ben je veel constructiever bezig...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:30

josien_m_ schreef:
Luisteren is veel moeilijker dan vertellen hoe jij de waarheid ziet. Wanneer je uit betrokkenheid de ander wilt overtuigen van jouw inzicht, hoe kan dat werken? Hoe weet je of je eigen inzicht werkelijk beter is dan de ander zijn inzicht? Waar de één zich heel druk om maakt, is niet wat de ander het meest belangrijk vindt. Ja, met elkaar praten, vragen stellen, kan leiden tot nieuwe inzichten bij ieder. Mij gaat het ook veel te ver om te verklaren dat iets echt niet kan en er zelf in gaan handelen door bij te voeren of wat dan ook te doen met een ander zijn dier. Terwijl ik ook wel snap dat er goede bedoelingen achter zitten. Maar goede bedoelingen zijn niet de waarheid, die bestaat namelijk niet! Jouw mening hoeft helemaal niet relevant te zijn voor de ander.

Dat kan een een goede uitleg zijn voor een aantal zaken.

Maar over paarden, voeding en welzijn is er gelukkig al heel erg veel feitelijke kennis.
Daar kun je je op beroepen zodat je niet hoeft te praten over persoonlijke smaken, opvattingen of voorkeuren, maar naar de feiten.

Het is een bewezen feit dat de paardenmaag snel leeg is. Het is ook een bewezen feit dat dat voor tal van zaken zeer schadelijk is.
Dus werk met feiten, en help dat paard.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:38

Ninx schreef:
josien_m_ schreef:

Dat kan een een goede uitleg zijn voor een aantal zaken.

Maar over paarden, voeding en welzijn is er gelukkig al heel erg veel feitelijke kennis.
Daar kun je je op beroepen zodat je niet hoeft te praten over persoonlijke smaken, opvattingen of voorkeuren, maar naar de feiten.

Het is een bewezen feit dat de paardenmaag snel leeg is. Het is ook een bewezen feit dat dat voor tal van zaken zeer schadelijk is.
Dus werk met feiten, en help dat paard.

Als je zo de insteek van het gesprek pakt, kom je niet tot dialoog met de ander en zul je de ander nog meer tegen je in het harnas jagen..
En wat heb je dan bereikt?....

Gaat erom met elkaar in dialoog te gaan zonder de ander te veroordelen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:45

Swanzie schreef:
Als je zo de insteek van het gesprek pakt, kom je niet tot dialoog met de ander en zul je de ander nog meer tegen je in het harnas jagen..
En wat heb je dan bereikt?....

Gaat erom met elkaar in dialoog te gaan zonder de ander te veroordelen....

Vanzelfsprekend. Maar voorzover ik begrijp uit dit hele verhaal, en wellicht klopt dat niet, is het een slepende kwestie.
Waar het van een gesprek zonder resultaat naar bijvoeren is gegaan, en van bijvoeren naar conflict.

Misschien kun je de angel er dan uit trekken door allemaal te zeggen: "ieder heeft zijn eigen smaak, ideeën en voorkeuren, maar om een situatie diervriendelijk en werkbaar te houden moeten we ons misschien beroepen op feitelijke kennis en daarbij blijven om het niet persoonlijk te maken".

Kijk, het is mij niet duidelijk waarom de eigenaar zo schraal voert.
Dat zou natuurlijk mijn eerste vraag zijn, en aangeven dat ik graag mee help of meedenk, en of er iets is dat er gezamenlijk gedaan kan worden om zorgtaken te verdelen zodat de paarden voldoende maagvulling hebben en houden en tegelijkertijd niet te vet worden.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:54

Het moeilijke blijft dat het verhaal nu maar van 1 kant belicht wordt..

Zoals ik het lees, is er eigenlijk nog geen fatsoenlijk gesprek gevoerd met de eigenaresse..

Zo lang een dier er goed bijstaat.. heeft niemand het recht om in te grijpen... want hoe ver ga je dan? Waar trek je de grens? Iemand anders zijn paard terug op de weide zetten omdat je vindt dat die te weinig buiten staat?

Zonder een open dialoog kom je nergens.. alleen schijnen veel mensen dat tegenwoordug niet meer te kunnen..

Ik lees vooral veel aannames en het al klaar hebben van een oordeel bij ts

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:07

Ook "bewezen feiten" zijn maar zolang bewezen tot er iets nieuws wordt bewezen... Maar los daarvan wil het niet zeggen dat nou net dat feit voor dit paard in deze specifieke situatie opgaat. Het is altijd een afweging die je maakt en ja, daarmee breng je eigenlijk altijd ook schade toe. De kunst is tot een optimale balans te komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:14

josien_m_ schreef:
Ook "bewezen feiten" zijn maar zolang bewezen tot er iets nieuws wordt bewezen... Maar los daarvan wil het niet zeggen dat nou net dat feit voor dit paard in deze specifieke situatie opgaat. Het is altijd een afweging die je maakt en ja, daarmee breng je eigenlijk altijd ook schade toe. De kunst is tot een optimale balans te komen.

Ik denk dat 1 ding nooit anders zal worden: een paard is een browser en vult zijn dagen met het zoeken naar laagcalorisch voedsel in kleine hoeveelheden.
Daarom heeft een paard een kleine maag.
Die maag is dus snel leeg, en dan gaat er een seintje naar de hersenen dat er naar eten gezocht moet worden. Los van het feit dat een paard stress krijgt als er dus niets te vinden is (en die stress kan heel veel uiteenlopende klachten geven), is de maag dus leeg... de maagzuurproductie gaat door, maar er is niet meer dat het zuur neutraliseert. En we weten hoe schadelijk dat is.

Dit zijn eenvoudige feiten.... die veranderen niet meer. Verder is kennis inderdaad altijd in beweging.... gelukkig maar; voortschrijdend inzicht.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:17

Mindim schreef:
996981 schreef:
Zwart wit. De enige smaken

Nee hoor, een heel groot grijs gedeelte, maar hoe dan ook, je bemoeit je dan ook, ook in dat grijze gedeelte, ongevraagd met iemands management ;)

Met het grote verschil dat er nu gehandeld wordt vanuit aannames. Het verschil met bemoeien in de zin van ongevraagd advies en ongevraagd handelen zie je hoop ik wel?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:31

Marije_1997 schreef:
Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.

Ik ken genoeg stallen waar op zondag om 16 uur of om 20 uur voor het laatst gevoerd worden. En dan om 8 uur 's ochtend weer. Nu is hooi niet in 5 minuten op, maar meer dan 6 uur zonder ruwvoer heb je dan echt wel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 15:32

Lieser schreef:
Marije_1997 schreef:
Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.

Ik ken genoeg stallen waar op zondag om 16 uur of om 20 uur voor het laatst gevoerd worden. En dan om 8 uur 's ochtend weer. Nu is hooi niet in 5 minuten op, maar meer dan 6 uur zonder ruwvoer heb je dan echt wel.

Jup... klopt, volkomen absurd toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:17

996981 schreef:
Mindim schreef:

Met het grote verschil dat er nu gehandeld wordt vanuit aannames. Het verschil met bemoeien in de zin van ongevraagd advies en ongevraagd handelen zie je hoop ik wel?

Lol, het andere zag ik niet dan, ben geen onbenul hoor ;) Nu specificeer je bemoeien, dat deed je eerder niet.

Mij heb je nergens zien posten dat ik ongevraagd handelen goedkeur, dat neem je voor het gemak aan, zie je aannames doen we allemaal +)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:19

Lieser schreef:
Marije_1997 schreef:

Er is een manege die voerde 1400 het laatste hooi. In de avond kregen ze brok. Ja, ze stonden op stro, half onder gepist en gepoept, lekker dan. Dat het gebeurd, maakt het niet goed, het is absurd idd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 16:26

In mijn vorige dorp was een stal waar de paarden smorgens 2 uur op de wei stonden tot uiterlijk 12 uur. Dan kwamen ze binnen in de schone stal en kregen hun voer/hooi.
De rest van de dag werd er niet meer naar gekeken tot de volgende ochtend.
Er was een wachtlijst, bizar :+