Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Poekkie schreef:Dan moet jij zorgen dat dat in de regels van de DB of de wet opgenomen wordt.
Ninx schreef:Poekkie schreef:Hoe moeilijk is het om iemand zijn eigen voerbeleid te laten opstellen en daar gewoon buiten te blijven? Ik veronderstel dat er nu al een paar keer gepraat is met de eigenaresse en dat ze zelf wel haar eigen afwegingen heft gemaakt. Ga dan naar hogere instanties of laat het rusten.
Ik blijf er bij: moest ik de eigenaresse zijn was iedereen op voorhand gewaarschuwd: wie ik nog betrap op mijn paard bijvoeren, krijgt speciaal van mij ook zijn/haar paard bijgevoerd. En dan niet met hooi. De kortste manier om van die bemoeizakkerij af te raken.
Sommige mensen hebben geen 'beleid', maar doen gewoon maar iets..... vanuit een gebrek aan kennis en/of de onwil iets te leren of veranderen.
Of dat hier speelt is niet te zeggen.
Maar wanneer iedereen daar op stal het een zorgelijke situatie vindt, en alleen deze dame niet.... dan zou het kunnen zijn dat haar beleid dus niet erg gezond is.
Onderling afspraken maken is gewoon iets dat grote mensen doen.
En die kinderlijke driegementjes in je posts zijn een beetje suf. Wel weten nu wel dat je overmatig biks gaat uitdelen als straf... staat genoteerd
Poekkie schreef:En dat mag toch? Heel wat paarden staan 24/7 op stal… minstens net zo zorgelijk als ‘s nachts niet bijvoeren… en toch zijn beiden gewoon binnen de wet, ongeacht wat jij of ik of je stalgenoten daar van vinden.
Gebruik van gezamelijke faciliteiten wel, maar wat ik mijn paard te eten geef hoef ik niet af te spreken met mijn stalgenoten. Grenzen kennen is ook een kunst.
Poekkie schreef:Dus eigelijk wil je bedoelen dat TS en consoorten lekker moeten verdergaan met ongevraagd bijvoeren achter iemands rug? Dat valt bij jou onder progressie boeken?
josien_m_ schreef:Luisteren is veel moeilijker dan vertellen hoe jij de waarheid ziet. Wanneer je uit betrokkenheid de ander wilt overtuigen van jouw inzicht, hoe kan dat werken? Hoe weet je of je eigen inzicht werkelijk beter is dan de ander zijn inzicht? Waar de één zich heel druk om maakt, is niet wat de ander het meest belangrijk vindt. Ja, met elkaar praten, vragen stellen, kan leiden tot nieuwe inzichten bij ieder. Mij gaat het ook veel te ver om te verklaren dat iets echt niet kan en er zelf in gaan handelen door bij te voeren of wat dan ook te doen met een ander zijn dier. Terwijl ik ook wel snap dat er goede bedoelingen achter zitten. Maar goede bedoelingen zijn niet de waarheid, die bestaat namelijk niet! Jouw mening hoeft helemaal niet relevant te zijn voor de ander.
Ninx schreef:josien_m_ schreef:Luisteren is veel moeilijker dan vertellen hoe jij de waarheid ziet. Wanneer je uit betrokkenheid de ander wilt overtuigen van jouw inzicht, hoe kan dat werken? Hoe weet je of je eigen inzicht werkelijk beter is dan de ander zijn inzicht? Waar de één zich heel druk om maakt, is niet wat de ander het meest belangrijk vindt. Ja, met elkaar praten, vragen stellen, kan leiden tot nieuwe inzichten bij ieder. Mij gaat het ook veel te ver om te verklaren dat iets echt niet kan en er zelf in gaan handelen door bij te voeren of wat dan ook te doen met een ander zijn dier. Terwijl ik ook wel snap dat er goede bedoelingen achter zitten. Maar goede bedoelingen zijn niet de waarheid, die bestaat namelijk niet! Jouw mening hoeft helemaal niet relevant te zijn voor de ander.
Dat kan een een goede uitleg zijn voor een aantal zaken.
Maar over paarden, voeding en welzijn is er gelukkig al heel erg veel feitelijke kennis.
Daar kun je je op beroepen zodat je niet hoeft te praten over persoonlijke smaken, opvattingen of voorkeuren, maar naar de feiten.
Het is een bewezen feit dat de paardenmaag snel leeg is. Het is ook een bewezen feit dat dat voor tal van zaken zeer schadelijk is.
Dus werk met feiten, en help dat paard.
Swanzie schreef:Als je zo de insteek van het gesprek pakt, kom je niet tot dialoog met de ander en zul je de ander nog meer tegen je in het harnas jagen..
En wat heb je dan bereikt?....
Gaat erom met elkaar in dialoog te gaan zonder de ander te veroordelen....
josien_m_ schreef:Ook "bewezen feiten" zijn maar zolang bewezen tot er iets nieuws wordt bewezen... Maar los daarvan wil het niet zeggen dat nou net dat feit voor dit paard in deze specifieke situatie opgaat. Het is altijd een afweging die je maakt en ja, daarmee breng je eigenlijk altijd ook schade toe. De kunst is tot een optimale balans te komen.
Mindim schreef:996981 schreef:Zwart wit. De enige smaken
Nee hoor, een heel groot grijs gedeelte, maar hoe dan ook, je bemoeit je dan ook, ook in dat grijze gedeelte, ongevraagd met iemands management
Marije_1997 schreef:Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.
Lieser schreef:Marije_1997 schreef:Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.
Ik ken genoeg stallen waar op zondag om 16 uur of om 20 uur voor het laatst gevoerd worden. En dan om 8 uur 's ochtend weer. Nu is hooi niet in 5 minuten op, maar meer dan 6 uur zonder ruwvoer heb je dan echt wel.
996981 schreef:Mindim schreef:
Nee hoor, een heel groot grijs gedeelte, maar hoe dan ook, je bemoeit je dan ook, ook in dat grijze gedeelte, ongevraagd met iemands management
Met het grote verschil dat er nu gehandeld wordt vanuit aannames. Het verschil met bemoeien in de zin van ongevraagd advies en ongevraagd handelen zie je hoop ik wel?
Lieser schreef:Marije_1997 schreef:Maar las ook iets over 12 uur zonder ruwvoer? Dierenartsen raden een maximum van 6 uur aan. Dus als je dan met de laatste ronde voldoende geeft tot de ochtend staan ze nooit langer dan 6 uur zonder als je sochtends weer geeft.
Ik ken genoeg stallen waar op zondag om 16 uur of om 20 uur voor het laatst gevoerd worden. En dan om 8 uur 's ochtend weer. Nu is hooi niet in 5 minuten op, maar meer dan 6 uur zonder ruwvoer heb je dan echt wel.