Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:34

llora schreef:
We hebben hier gisteren avond laat nog alles besproken wat we op de moment gaan doen.

Mijn man wilt niet dat ik ze deze morgen probeer op te laden en weg breng.
Ten eerste zei hij is het gevaarlijk zoals ze doet.
En ten tweede hij vertrouwt de dierenarts momenteel niet meer en denkt eens ze op de kliniek staat dat hij wel een leverbiopt doet enzo.

Hebben gisteren opgezocht en zou niet zonder risico zijn. Hij wilt vandaag een andere dierenarts contacteren en eventueel die ontworming tegen leverbot doen. Is op de moment voor het beestje de gemakkelijkste en vriendelijkste behandeling.
En als dit aanslaagt besparen we haar een hoop ellende. Moest deze andere dierenarts zeggen toch een kliniek kunnen we haar nog altijd brengen en er onze tijd voor nemen, mijn man vind het niet zo urgent dat ze vandaag in de kliniek moet staan omdat ze bijna doodvalt. Hij zegt als ze volgende week er ook geraakt dat dat ook goed is. Dat die paar dagen niet gaan uitmaken. Begrijp wat hij wilt zeggen. Dat als we vandaag met alle geweld ze in de kliniek willen krijgen dat er ongelukken gaan gebeuren en dat het totaal niet goed is voor het beestje op de moment.
Ook hebben we privé contact gehad met een bevriend iemand die een dierenarts had die ter plaatste een gastroscopie kan doen en redelijk wat onderzoeken thuis kan doen. Wat natuurlijk wel gemakkelijker zou zijn.

Dus nu eerst andere dierenartsen contacteren en horen of die willen ontwormen tegen leverbot. Is dit zo niet wilt hij eventueel bij de schapenboer in de buurt is horen of hij wat fasinex kan overkopen om twee dosissen te ontwormen verspreid met enkele weken ertussen.

Hij wilt dit eerst proberen die ontworming want we hebben het gevoel en aan de hand van andere hun ervaringen en berichten dat dit wel eens leverbot zou kunnen zijn. Is dit het niet kunnen we nog altijd verdere stappen ondernemen.

Ik hoop dat jullie de beslissing begrijpen. Het is niet dat we ze niet willen helpen maar willen vooral kijken wat op de moment het beste is en veiligste. Zoals ze gisteren deed bij de trailer gaan er ongelukken gebeuren. Moest ze toch naar de kliniek moeten gaan kunnen we eventueel iemand inhuren die ervaring heeft met moeilijk te laden paarden. En onze tijd ervoor nemen. Want wij zijn op de moment eigenlijk te emotioneel en moedeloos om dat te doen en dat heeft effect op haar en geeft haar meer stress. Als je begrijpt wat ik bedoel?

Heel heel verstandig (heb even de andere reacties niet gelezen. Ik zou na gisteren precies het zelfde doen. Ik vind het heel erg verstandig en tof hoe jij en je man hier mee om gaan nu. Je nieuwe dierenarts klinkt erg goed en verstandig. Geeft vertrouwen!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 10:56

llora schreef:
Heb al via mail contact gehad met een dierenarts. Per mail de situatie uitgelegd en bloeduitslag doorgemaild en ging mij direct bellen.

Olie is denk ik op de moment niet goed als de lever niet goed werkt.
Pssm nog niet over gehad met een dierenarts.

Vanmorgen heeft ze met lange tanden haar myo protein flakes slobber gegeten. Maar lijkt wel rustig. Zuigt wel terug meer lucht maar denk dat dat door gisteren komt . Meer stress is meer luchtzuigen.

Dus hopelijk sebiet meer nieuws van die andere dierenarts

TS, alleerst mijn complimenten dat je zo je best doet voor je paard :)
Als de lever niet goed werkt is inderdaad olie niet zo handig. Ik heb er hier meerdere staan met een chronische leverbeschadiging. Voor die tijd verdroegen ze bijv. lijnzaadolie prima. Maar nu absoluut niet meer.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:20

Wat doe je het goed.
Wat nog kan, aangezien de waarde van een parasiet, is lintworm. Klinkt simpel en onschuldig maar is t niet.
Pramox is de enige die echt effectief is en moet een keer herhaald worden. Ik heb mijn paardje hiervoor uiteindelijk met koliek met spoed naar de kliniek moeten brengen. Ze nestelen zich in de overgang naar de darm. Haar hele blinde darm was hierdoor ontstoken geraakt.
Na 9 dagen kwamen we er pas achter. Ook veel testen gedaan, maar konden het niet vinden. Uiteindelijk heeft iemand, na de pramox spuit( Wat in haar conditie best een risico was), de dag erop elke mesthoop direct gezeefd en jawel.... daar kwamen de rotbeesten.
Ik geloof 4 weken later nogmaals herhaald en haar standaard 2x pj een pramox gegeven. Ze werd altijd in okt nov al ontwormt hiermee maar toch een besmetting. Ook vanaf veulen altijd mestonderzo3k laten doen, maar daar komen de lintwormen niet uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 11:26

quintusgl schreef:
Wat doe je het goed.
Wat nog kan, aangezien de waarde van een parasiet, is lintworm. Klinkt simpel en onschuldig maar is t niet.
Pramox is de enige die echt effectief is en moet een keer herhaald worden. Ik heb mijn paardje hiervoor uiteindelijk met koliek met spoed naar de kliniek moeten brengen. Ze nestelen zich in de overgang naar de darm. Haar hele blinde darm was hierdoor ontstoken geraakt.
Na 9 dagen kwamen we er pas achter. Ook veel testen gedaan, maar konden het niet vinden. Uiteindelijk heeft iemand, na de pramox spuit( Wat in haar conditie best een risico was), de dag erop elke mesthoop direct gezeefd en jawel.... daar kwamen de rotbeesten.
Ik geloof 4 weken later nogmaals herhaald en haar standaard 2x pj een pramox gegeven. Ze werd altijd in okt nov al ontwormt hiermee maar toch een besmetting. Ook vanaf veulen altijd mestonderzo3k laten doen, maar daar komen de lintwormen niet uit.

Dan wel de equest pramox. De pramox neemt ook de lintworm mee.

llora

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 11:54

Ze is in januari ontwormt met de equest en in april met equimax speciaal voor lintworm. En in juli equest pramox. Maar misschien zat er te lang tussen tussen de laatste twee ontwormingen?
In ieder geval elke keer na een ontworming zat ik dagen te zoeken in de mest naar een worm. Maar geen enkel gevonden. Wat mij toen frustreerde haha.

Nu hongerig is ze altijd. Vliegt op een emmer eten of op hooi alsof ze nooit geen eten krijgt. Mag ze de hele dag van de wei komen waar ook hooi hangt . Vliegt ze op haar emmer alsof ze uitgehongerd is. Ook op haar hooi voor de nacht. Dus eten doet ze nog heel goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:08

Wat pak je het goed aan. En ik geef je man ook helemaal gelijk.

Fijn dat deze dierenarts wat meer lijkt mee te denken.

Kan je niet evengoed iets geven om de lever te ondersteunen? Dus ook doorgaan met de mariadistel? Mijn ene paard heeft daar veel aan gehad met afwijkende leverwaardes.

Die maagzweren kunnen er evengoed zijn. Ze kreeg veel hardvoer. Maar je weet niet wat er het eerste was. Had ze al wormen en werd daardoor mager en zijn ze gaan bijvoeren? of had ze last van haar maag en is daardoor van alles gaan eten of juist gestopt met eten.

Wormen zijn vervelend en een mestonderzoek is niet 100% Maar een gezonde darmflora is wel minder aantrekkelijk voor wormen.
Je kan bijv ook naar esparcette kijken ipv lucerne. Daarvan is bekend dat het ook werkt om wormen minder kans te geven.

Het is fijn dat je nu wat dingen kan aanpakken.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:34

Wat fijn dat deze dierenarts mee denkt! Klinkt als een logisch plan wat jullie gaan doen. Complimenten voor hoe jullie het aanpakken.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 13:14

Ben zo benieuwd wat deze dierenarts maandag zegt. Normaal gezien wordt ze dan maandag ontwormt voor leverbot. Dus zo benieuwd of ik er resultaat van ga zien

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:17

Ik hoop het zo Ilora. Het is zo'n mooi paard en nog zo jong. Dat zou echt fantastisch zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 14:38

Deze dierenarts klinkt heel goed, ik zou meegaan in de adviezen en onderzoek. Parasieten kunnen voor een heleboel ellende zorgen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 15:06

Vanmorgen heeft de dierenarts de ontworming besteld . Alle zei ze toch hihi.
Ik mag vanavond de omeprazole gaan halen. Zodat we ermee kunnen starten dit weekend

Nu gaf ze als raad om haar eten wat aan te passen.

Momenteel krijgt ze 800 gram ongeweekte myo protein flakes verdeeld over vier porties per dag. Als je het weekt wordt dat bijna twee derde van een emmer vol. Dat wordt verdeeld over vier porties en bij elke portie kreeg ze 1/3 sport mix zero laag in suikers en zetmelen bij. Anders eet ze de myo flakes niets en een beetje natte zemelen.
Myo flakes protein zit hoog in eiwitten en bevat volgens agrobs de nodige aminozuren enzo. Dus die mag ik blijven geven.
Alleen de aanbevolen hoeveelheid is 300 gram per 100 kilo effectief gewicht dus daar zit ik nog niet aan. Maar meer wilt ze er ook niet van eten.

Ze had de raad gegeven omdat ze het nog steeds moeilijk at om er iets anders lekkers maar gezond bij te mengen. Dus niet meer krachtvoer maar iets op basis planten en grassen en kruiden. Dus shoot als je ideeën hebt.

Momenteel krijgt ze vier voederbeurten. Voor mijn werk om kwart na zeven. Tijdens mijn middag pauze rond half één dan na mijn werk rond vijf uur en rond negen uur krijgt ze de laatste portie. Met nog goed wat hooi voor de nacht.

Dus als je ideeen hebt laat je gaan. Kan alle ideeen gebruiken. Wel niets op basis van maïs en luzerne. Als het ergens in zit geen probleem maar gewone luzerne gaat niet in verband met haar maag. En liefst niet te hoog in suikers en zetmelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:11

Geweekte bietenpulp! de pectine in de bietenpulp helpt de maag en het is een dikmaker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:28

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:29

Topper die je bent :) dit dier mag van geluk spreken dat het bij zulke goed lieve baasjes is gekomen :)
Je maakt goede weloverwogen beslissingen :)

Ik hoop dat je paard zich snel beter voelt.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:32

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:33

Nobel01 schreef:
Ik heb een paard die ook maagzweren had en niet dik te krijgen was, daar had ik in het begin Senioren Priores gegeven, voor het begin werkte dat zeker! Zij kreeg wel 4 kilo droog gewogen per dag (groot paard), dat waren twee volle emmers SP per dag geweekt.
Ook zitten daar vitamines en mineralen aan toegevoegd.

Niet verstandig voor een maagpatient.

Veel producten van Agrobs zijn geschikt TS!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:34

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:37

Nobel01 schreef:
was op aanraden van de dierenarts

En voor jouw paard wellicht toen een goed advies, maar gezien het specifieke advies van de dierenarts van ts helaas niet.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:50

Mijn dierenarts is erg te vinden voor Care4Life van Pavo. Volgens hem ook heel goed voor 'leverpatiënten'.
Is zonder granen en zonder melasse. Daar worden ze hier wel wat vrolijker van ;)

Ik geef sowieso altijd granenvrij voer (wegens eerdere hoefbevangenheden).
Steeds Safe&Sound van Dodson & Horrell. Soms ook Zero, Hippalgo - Mijten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 15:53

Bietenpulp is een goede dikmaker maar zou meer iets moeten zijn waar ze ook dingen kan uithalen zoals vitamine en mineralen en aminozuren enzo. Want kan even de vitamine korrel niet geven omdat haar selenium al te hoog is. En in meeste vitamine korrels zit extra selenium in verwerkt.

Zou dus echt iets moeten zijn waar ze vooral haar darmen mee activeert en stimuleert. En waar ze het nodige kan uithalen. Ik kan mijn hooi laten analyseren maar mijn hooileverancier heeft verschillende velden. Dus partij kan elke keer van een ander veld zijn. Zowizo weet ik dat mijn hooi leverancier heel precies is over zijn velden met besmetten en jkk vrij houd
Van de winter heeft ze maanden op equifyt zuppa gestaan drie halve emmers per dag wat voor 70 procent uit pulp bestond en dat had geen effect.

Nu agrobs heeft veel maar hoor ook dat niet alle paarden het willen eten. Zou vooral iets moeten zijn dat alles lekkerder maakt . En natuurlijk melasse maakt alles lekkerder maar is een no go voor haar met haar maag. Dan kan ik de omeprazole evengoed in de vuilbak gooien haha en daar is het net iets te duur voor .

Maar zou dus vooral uit vezels en grassen en kruiden moeten bestaan en lekker. Geweldige combinatie e

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 15:58

Oh merken die hier goed verkrijgbaar zijn:

Agrobs ( bijna alles van het assortiment)
Equifyt (bijna alles van het assortiment)
Lannoo mijten ( twee zaken bodybuilder heeft niet geholpen. Geen gram erbij maar wel legere portemonnee )
Pavo
Cavalor
Havens ( heeft ze in het begin gehad toen met haar maagzweren de gastro maar mevrouw lust het niet meer)
Hartog
Aveve ( krijgt ze nu de sport mix zero van speciaal voor ir paarden of hoefbevangenpaarden
Healt en Herbs brokken ( mag ik zelf op eten. Volgens mervrouw en de andere pony’s niet eetbaar)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:03

Heel veel sterkte wat een rollercoaster, Je kan ook kijken naar esparcette hebben ze van equifyt. Goed voor de darmen en gunstig tegen parasieten en als bijkomend voordeel ze vinden het over het algemeen heerlijk

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:08

Als het echt iets "anders" moet zijn, heeft oa de paardendrogist van die losse kruiden; naast weidegang, senioren, merrie

De breed and grow van vitalbix of nutrimash. Die leveren doorgaans wel snel, maar er zitten soms ook kleine verdeelpunten dichtbij.

Equifyt heeft wel wat mooie muesli's, maar je moet goed op de ingredienten letten bij ze.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 16:17

En heeft er iemand ervaring met een mengel of kruiden van agrobs of equifyt die paarden graag eten? De pre active en de green heb ik ooit is gehad als het toen net nieuw was maar was geen succes bij mijn pony’s.

Vitalbix kan ik bestellen en is hier meestal op twee werkdagen. Had in het begin de vitamine korrel daarvan. Maar dat aten ze op den duur niet graag meer

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:26

Agrobs alpen grun wordt door mijn kieskeurige paard heel goed gegeten, ook de slobber van Agrobs vindt ze zeer smakelijk.

Zou geen losse kruiden doen, maar wel echt een totaalvoer kiezen.