Welke merk magnesium voeren jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:46

Sandrabokt schreef:
Ben begonnen met magnesiumoxide om stress en schrikreacties te verminderen. Geen resultaat hiermee gehad. Toen overgestapt op magnesiumcitraat. Eerst poedervorm, maar daar kon ik niet meer aankomen in Spanje zonder het op te laten sturen vanuit noord Europa. Nu geeft ik al een paar jaar magnesiumcitraat pillen van de Action. Begonnen met 1 pil per dag. Dit gaf te weinig resultaat. Toen 2 pillen en verschil in gedrag was goed merkbaar. Na lange tijd (meer dan een Jaar) was er een derde pil per dag nodig voor zelfde effect. Inmiddels weer ruim een jaar verder werd het effect weer langzaam minder. Omdat het een rustige periode is terug gegaan naar twee pillen (reactie duidelijk merkbaar met druk en zoekend gedrag naar spannende dingen) en ik wil weer ophogen naar 3 als ik weer meer ga rijden.
Soms blijft er ‘s morgens een pil in de voerbak liggen. Vaak kan ik dit al merken als ik hem laat in de middag uit de wei haal. Opvallend gewoon. Mijn paard eet de vrij grote pullen goed op.

Mij is altijd verteld (met alle supplementen) dat je een stopweek moet inlassen en het niet altijd mag blijven geven. Omdat anders dus inderdaad de werking minder word.

nnicolex

Re: Welke merk magnesium voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:22

Iemand ervaringen met de magnesium van Emmers of Horse adds?

Ik geef al jaren pharmahorse of sectolin maar dacht kijk eens naar wat goedkopere opties en kwam dit toevallig tegen. Wat is jullie mening?

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 22:29

Gegeven en geen verschil van gemerkt. Paard er nu weer af gehaald.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 23:56

Lees even mee. Paard staat paar maanden op rust vanwege peesblessure. Ze is tot nu toe rustig, staat nu 3 weken stil, maar wordt wel met de 10 min stappen wat we mogen wat drukker dus de vrouw die haar lasert zei dat als ze te druk wordt ik haar ook magnesium kan geven.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 00:02

Ik zou dan wel een magnesium voeren icm tryptofaan in jouw geval xxxmh :j
Zelf voer ik die van Horseflex (Relax Combi)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 00:17

Magnesium geven heeft alleen effect als je paard daar een tekort aan heeft of in het zware werk staat zoals eventing dressuur etc!
Dan kan je beter valeriaan of rustgevende kruiden bijvoeren

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 00:20

Mijn paard is een headshaker en heeft echt wel baadt bij magnesium, (in ieder geval die van sectolin en/of pharmahorse) was meer benieuwd of er nog goedkopere alternatjeven op de markt zijn gezien mijn paard een zorgenkindje is en de euro’s de deur iit vliegen :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 11:28

Hieperdi schreef:
Magnesium geven heeft alleen effect als je paard daar een tekort aan heeft of in het zware werk staat zoals eventing dressuur etc!

Precies, magnesium helpt spieren te ontspannen.
Maar het is geen kalmeringsmiddel..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 12:20

Muze schreef:
Hieperdi schreef:

Precies, magnesium helpt spieren te ontspannen.
Maar het is geen kalmeringsmiddel..

Ohh die mevrouw zei dat voor als ze te druk worden door het stil staan.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 15:58

xxxmh schreef:
Lees even mee. Paard staat paar maanden op rust vanwege peesblessure. Ze is tot nu toe rustig, staat nu 3 weken stil, maar wordt wel met de 10 min stappen wat we mogen wat drukker dus de vrouw die haar lasert zei dat als ze te druk wordt ik haar ook magnesium kan geven.

Ik denk dat magnesium echt dat effect niet heeft. Ik weet het eigenlijk wel zeker ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:10

Er zijn paarden die gespannen reageren op gespannen spieren en vice versa. Dan kán het zinvol zijn.
Anders niet perse..
Laatst bijgewerkt door Muze op 30-06-24 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:20

Magnesium kan bij tekorten voor gestresst gedrag zorgen, maar ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het bv ook erg goed werkt bij rusteloze benen. Dus dan doet het toch ook lokaal iets voor de zenuwen en/of spieren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 18:33

Magnesium kan wel degelijk rustgevend werken. Bij mensen werkt het o.a. op het zenuwstelsel en de hersenen. Ene soort werkt beter voor spieren enz en andere beter op geestelijk gestel. Als je het voor het slapen neemt dan kan het zorgen voor meer rust en beter slapen. Het wordt ook aangeraden bij stress, concentratie problemen, angsten enz.
Mensen met bijv adhd en autisme kunnen er veel baat bij hebben door o.a. minder snel overprikkeld en rustiger in het hoofd. Dus kan me voorstellen dat het bij paarden ook o kan werken.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:13

Ik geef het ook voor een tikje minder spanning. Maar je hebt het hier over een wakker paard dat de box bijna niet uit mag en dan druk is aan de hand. Daar helpt magnesium als supplement echt niet significant bij.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:33

LadyFiesta schreef:
Ik geef het ook voor een tikje minder spanning. Maar je hebt het hier over een wakker paard dat de box bijna niet uit mag en dan druk is aan de hand. Daar helpt magnesium als supplement echt niet significant bij.

Ze heeft geen boxrust gelukkig, gaat paar uur per dag naar buiten en 10 min stappen op het harde.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 07:06

Ah oké, zo las/lees ik je bericht. Gelukkig maar! En succes met het herstel.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 16:35

Schopje omhoog met dit topic :D

Ik voer al jaren de magnesium oxide van de Welkoop en mijn zak is nu bijna op dus wilde weer bestellen.
Helaas niet meer leverbaar :(
Na een bel-rondje er achter gekomen dat de Welkoop een “onderdeel” is van agrifirm (nuscience) die de leverancier van de magnesium oxide gries zijn maar het niet meer leveren aan Welkoop.
Ik heb met 2 filialen, met de klantenservice van Welkoop en met agrifirm gebeld. Hopelijk besluiten ze het weer in het assortiment op te nemen.
Wellicht dat er meer mensen aan de bel willen trekken zodat ze het toch weer via de Welkoop gaan leveren :o

Het artikelnummer waar het onder bekend staat is 1172215

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 11:01

Hoe zijn recente ervaringen rondom de oxide?
Ja, het schijnt slechter ( langzamer?) te worden opgenomen maar bevat wel meer magnesium dan citraat. Die geef ik nu, maar bevat maar 16%magnesium.
Dus van de 10 gram die ik geef blijft niet zoveel over..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:34

Mocht iemand nog meelezen.
Ik voer nu enkele weken oxide en dit lijkt vooralsnog meer effect te hebben dan citraat…