Ten einde raad... wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:27

Groeispurt?
Tinkers zijn laatbloeiers, de mijne zowel fysiek als mentaal.
Toen de mijne 5 was en ik het rijden net een beetje begon op te pakken, ging hij ineens met de dag slechter lopen.
Zo erg slecht dat hij op een dag bijna zijn stal niet meer uit kon.
Dierenarts erbij, bloed getrokken. Op pijnstilling gezet en verder overdag rust op de wei.
Beeld leek op spierbevangen maar dat was hij echt niet. Ook geen tekorten.
Dierenarts kwam uiteindelijk tot de conclusie dat hij in een groeispurt zat en dat zijn spieren zijn lijf even niet konden bijhouden.
(Groeispurt had hij inderdaad, ging binnen een jaar van een gewone Wintec naar een Wintec wide met de breedste maat kopijzer.
Binnen een jaar fysiek enorm veranderd.)
Spiersupplement gekregen en verder een paar maanden op rust. Toen verhuisd naar 24/7 buiten. Daar paard eerst laten wennen en toen met grondwerk het werk weer rustig opgepakt.
Alle klachten verdwenen en niet meer teruggekomen.
Mijn tinker wordt dit jaar 7.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:45

ElskaIsland schreef:
Ik zou van de pavo vital gaan en naar zo laag mogelijk in suiker en zetmeel gaan. Mijn pony was ook te zwaar en kreupel/onregelmatig zonder reden, plus hele strakke spieren. Getest op pssm1 en 2, insuline resistentie en si echo. Benen op de foto; alles goed. Ik heb haar verhuisd naar paddock paradise, niet meer op gras (zitten ook veel suikers in!!), onbeperkt goed hooi, vital bix nutrimash en balancer suiker- en zetmeel arm. Ze gaat super nu! Afgevallen door de vrije beweging. En de spieren voelen super. Ik wil alleen aangeven dat management van huisvesting/voeding heel veel kan doen. Maar zeker als je paard gevoelig is voor suikers.

Suiker + zetmeelgehalte:
Pavo Vital 4,7
Vital bix Nutrimash 8,0
Je bewering dat Pavo Vital veel bevat klopt niet is bijna de helft lager zelfs.

Bron:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... nutrimash/

Moossie90

Re: Ten einde raad... wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 11:59

Heeft ze geen zand in de darmen? Dus buikpijn?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 12:15

Moossie90 schreef:
Heeft ze geen zand in de darmen? Dus buikpijn?

Ze heeft in januari 2020 met zandkoliek op de kliniek gestaan. We zijn later op controle geweest en haar buik was toen helemaal leeg. Ik heb sindsdien regelmatig een flinke hoeveelheid psyllium gevoerd. Ze lijkt ook geen buikpijn te hebben.

@hoefnageltje, wat een heftige lichamelijke reactie op een groeispurt! Mijn merrie is inderdaad ook een laatbloeier en heeft behoorlijk wat ontwikkeling doorgemaakt het afgelopen jaar.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 13:35

Ik heb geen enkele nuttige bijdrage. Wil wel mijn hoop uitspreken dag je snel duidelijkheid krijgt.
Lijkt me zó slopend. Sterkte

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 17:58

kiki1976 schreef:
ElskaIsland schreef:
Ik zou van de pavo vital gaan en naar zo laag mogelijk in suiker en zetmeel gaan. Mijn pony was ook te zwaar en kreupel/onregelmatig zonder reden, plus hele strakke spieren. Getest op pssm1 en 2, insuline resistentie en si echo. Benen op de foto; alles goed. Ik heb haar verhuisd naar paddock paradise, niet meer op gras (zitten ook veel suikers in!!), onbeperkt goed hooi, vital bix nutrimash en balancer suiker- en zetmeel arm. Ze gaat super nu! Afgevallen door de vrije beweging. En de spieren voelen super. Ik wil alleen aangeven dat management van huisvesting/voeding heel veel kan doen. Maar zeker als je paard gevoelig is voor suikers.

Suiker + zetmeelgehalte:
Pavo Vital 4,7
Vital bix Nutrimash 8,0
Je bewering dat Pavo Vital veel bevat klopt niet is bijna de helft lager zelfs.

Bron:
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... nutrimash/

8 is niet hoog vergeleken met andere voeders. Het mooiste is onder de 10%. Mooi als je iets hebt wat nog lager is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:51

ElskaIsland ik reageer op jouw post waarin je zegt dat TS moet stoppen met Pavo Vital omdat het teveel suiker + zetmeel bevat en je adviseert de Vitalbix nutrimash. Maar die bevat juist veel meer suiker + zetmeel.

Daarnaast moet je ook kijken waar je paard het goed op doet. Die van mij doet het echt slecht op Vitalbix.
Ze eet het bar slecht, 0 energie en giga mok, mat/geen glanzende vacht meer.
Gestopt met de Vitalbix mok verdween, kreeg weer energie.
OP een andere vitamine/mineralen brok doet ze het super

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 23:21

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je plan is. Je krijgt zoveel tips etc dat ik door de bomen het bos niet meer zou zien :Y)

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 23:23

Icecrystal schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je plan is. Je krijgt zoveel tips etc dat ik door de bomen het bos niet meer zou zien :Y)

Ik wacht nog steeds op de uitslag van de pssm testen. Als blijkt dat ze dit niet heeft ga ik met haar naar de Lingehoeve, en ga ik daar niet weg tot ik weet wat er aan de hand is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 10:33

Had al eerder gereageerd maar nu ik je filmpjes zie wil ik toch nog even reageren. Duidelijk dat ze echt niet wil lopen inderdaad.

Iedereen heeft het over spieren etc. Maar even een andere dwarsstraat. Hoe staat ze op haar hoeven? Kan ze niet toevallig problemen hebben met dunne zolen? Meestal lopen deze paarden ook slechter op de zachte bodem en is het een moeilijk aan te wijzen beeld, omdat ze niet duidelijk op 1 been kreupel zijn..

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 11:49

Flevolander schreef:
Had al eerder gereageerd maar nu ik je filmpjes zie wil ik toch nog even reageren. Duidelijk dat ze echt niet wil lopen inderdaad.

Iedereen heeft het over spieren etc. Maar even een andere dwarsstraat. Hoe staat ze op haar hoeven? Kan ze niet toevallig problemen hebben met dunne zolen? Meestal lopen deze paarden ook slechter op de zachte bodem en is het een moeilijk aan te wijzen beeld, omdat ze niet duidelijk op 1 been kreupel zijn..

Hier dacht de fysio ook als eerste aan. Ik heb heb overlegd met de hoefsmid en dit leek hem zeer onwaarschijnlijk. Ondanks dat hebben we toch voorijzers geprobeerd, maar dit maakte geen enkel verschill.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:13

Ik heb de filmpjes gezien en zo liep mijn merrie ook. Zij blijkt inderdaad erg dunne zolen te hebben en was uiteindelijk ook mechanisch bevangen door de pijnlijke voorvoeten. Ook mijn hoefsmid dacht dat dat het probleem niet was omdat de zool er goed uit zag van buiten. Maar op de foto's was duidelijk te zien dat de zolen extreem dun waren. Met alleen een ijzer liep zij ook niet beter. Ik zou daar toch foto's van laten maken, dan kun je dat uitsluiten. En 2 foto's zijn de kosten ook niet. Heel veel sterkte met je paardje, het is vreselijk om ze zo te zien, er alles aan te doen en het niet meer te weten.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:06

Ik heb je intro post gelezen en globaal de filmpjesbekeken en de laatste opmerkingen. Als we het hebben over dunne zolen dan hebben voorijzers niet perse zin. Het zand komt alsnog ip de zool en de voet raakt vil, daardoor ontstaat druk wat zeer doet bij dunne zolen. Ik zou in elk geval met de voeten aan de slag gaan, baat het niet schaadt het niet. Duo hoof aan de buitenkant en ik kreeg van mijn smid de tip hooflex te gebruiken bij dunne zolen. Mijn oude paard heb ik destijds met teer behandeld. Verder kijken naar je voeding en misschien wil de bucas recuptex wat helpen in de bovenlijn? Ik zou het proberen, helpt hij niet heb je hem zo weer verkocht, zijn zeer gewild. Verder kun je nog eens kijken naar souplesse mix van paarden drogist om te proberen of bv neutradex een tijdje proberen. Allemaal geen godsvermigen maar wel dingen waarvan ik d3 k dat ze helpen

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:01

kiki1976 schreef:
ElskaIsland ik reageer op jouw post waarin je zegt dat TS moet stoppen met Pavo Vital omdat het teveel suiker + zetmeel bevat en je adviseert de Vitalbix nutrimash. Maar die bevat juist veel meer suiker + zetmeel.

Daarnaast moet je ook kijken waar je paard het goed op doet. Die van mij doet het echt slecht op Vitalbix.
Ze eet het bar slecht, 0 energie en giga mok, mat/geen glanzende vacht meer.
Gestopt met de Vitalbix mok verdween, kreeg weer energie.
OP een andere vitamine/mineralen brok doet ze het super

Dat kan, maar mijne doet het er geweldig goed op. Wel een glanzende vacht. Ik geef er wel nog een balancer bij (metazoa), want in de nutrimash zitten te weinig vitamines idd., Maar wel heel gezonde dingen (oa veel vezels, brandnetel, lijnzaad etc) voor een goede darmflora.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 16:40

Ik heb vanmiddag hoefschoenen van een stalgenootje geprobeerd. Mocht ze last van dunne zolen hebben zou ze hier heel anders op moeten lopen.
We zagen geen verschil, dus dat zal het dus ook niet zijn.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:43

En dan nog, op je filmpjes is duidelijk te zien dat het probleem voornamelijk in de achterhand zit. Dunne zolen en bijbehorende kreupelheid toont zich in 80% voor en ziet er heel anders uit, echt kreupel ipv het hele gebied verkrampen.
Ik denk dat het goed is,ookal zou je merrie pssm2 positief zijn, sowieso een echo van het SI/bekken te laten maken en direct eierstokken mee te nemen TS.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:47

Dunne zolen is ook vaak geen oorzaak, maar juiste een gevolg van ontlasting. Bijvoorbeeld linksachter blessure, rechtsvoor dunne zool.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 16:52

Tessebes schreef:
Dunne zolen is ook vaak geen oorzaak, maar juiste een gevolg van ontlasting. Bijvoorbeeld linksachter blessure, rechtsvoor dunne zool.

Maar dan zou het paard dan TS een ander klinisch beeld moeten laten zien dan wat het nu laat zien.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:09

Wildgirl schreef:
Tessebes schreef:

Maar dan zou het paard dan TS een ander klinisch beeld moeten laten zien dan wat het nu laat zien.

Precies, ik herken het er ook niet in. Maar omdat het hierboven genoemd werd, ging ik er even op in.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:53

Bij de Lingehoeve zal je in ieder geval op een fijne manier geholpen worden. Ik vond het een verademing toen ik er kwam: dierenartsen die je je verhaal laten doen, je de ruimte geven om vragen te stellen en die ook terugbellen als ze dat beloofd hebben en je ook bellen als iets niet meer gaat lukken die dag.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:58

nicolanca schreef:
Bij de Lingehoeve zal je in ieder geval op een fijne manier geholpen worden. Ik vond het een verademing toen ik er kwam: dierenartsen die je je verhaal laten doen, je de ruimte geven om vragen te stellen en die ook terugbellen als ze dat beloofd hebben en je ook bellen als iets niet meer gaat lukken die dag.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens.

Zij hebben bij mijn vorige paard ook het probleem ontdekt, terwijl niemand het kon vinden.
Zij bleek vergroeiingen van de ligamenten aan beide voorknieën te hebben.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:39

Staart tussen de kont, rug niet mooi welven maar met opgetrokken buik ronddraven, weinig energie in de filmpjes... Heb je toevallig een gastroscopie laten doen al? Mijn merrie heeft ze ook en op het ergste was ze ook altijd vaag onregelmatig... Een merrie die bij haar stond had ook maagzweren maar zij toonde haar pijn door telkens helemaal mank op een voor of achterbeen en veel neer te liggen. Dus als je de rest nagekeken hebt zou ik dat zeker doen. Ik heb de maagzweren pas gevonden na pssmtests en bloedtests en bewegingstests en verscheidene soorten medicatie.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 12:14

Kirania schreef:
Staart tussen de kont, rug niet mooi welven maar met opgetrokken buik ronddraven, weinig energie in de filmpjes... Heb je toevallig een gastroscopie laten doen al? Mijn merrie heeft ze ook en op het ergste was ze ook altijd vaag onregelmatig... Een merrie die bij haar stond had ook maagzweren maar zij toonde haar pijn door telkens helemaal mank op een voor of achterbeen en veel neer te liggen. Dus als je de rest nagekeken hebt zou ik dat zeker doen. Ik heb de maagzweren pas gevonden na pssmtests en bloedtests en bewegingstests en verscheidene soorten medicatie.

Liep jouw merrie continue slecht? Ik heb het idee bij mijn merrie dat ze beter loopt na een paar weken rust, en bij belasting lijkt het erger te worden.
Ze krijgt altijd vrijwel onbeperkt ruwvoer op stal en overdag kan ze gras eten. Ik heb nog niet eerder aan een maagzweer gedacht.

Iemand had het nog over de bucas recuptex, die gebruik ik al regelmatig voor haar. :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:15

Ze liep volgens een stalgenoot "alsof ze een pamper aanhad" :') ze schoof ook regelmatig uit met haar achterhand als ze bergop of bergaf moest, alsof ze de controle verloor. Nu ik eraan denk had ze toen niet enkel maagzweren maar ook bloedwormen, dus dat kan je ook altijd eens testen. Dat het bij belasting erger wordt kan ook komen vanwege bv. Opspattend maagzuur. Mijn merrie kreeg ook 24/7 hooi en heeft dus alsnog zweren gekregen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:56

Bloedwormen is ook niet uitgesloten denk ik als je ziet hoe hij eruit zag toen ze hem kreeg. ik vraag me af of hij daar zo van gaat lopen maar het zou zeker een bijkomend iets kunnen zijn.