Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:26

meiske1577 schreef:
Ik verbaasde me eigenlijk ook een beetje op de grote hoeveelheid vezels maar ik weet niet of dat goed of fout is... :D

Ik zie bij mijn paard ook altijd bijna alleen maar vezels en geen zand. Maar toch geloof ik niet dat ze geen zand heeft. Vraag me af hoe betrouwbaar die mest test is.

Pally

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 20:33

Ik meld me hier ook maar ff. Paard van stalgenoot heeft net 3 dagen op de kliniek gestaan ivm zandkoliek. Ik vond mijn paard ook een harde bolle buik hebben. Ben afgelopen dinsdag gelijk gestart met Sandclear en maandag zal ik ook nog ff een wormkuur halen.
Ik weet dat mijn paard er niet vies van is om gewoon happen zand te nemen -O-

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:02

pluisje88 schreef:
meiske1577 schreef:
Ik verbaasde me eigenlijk ook een beetje op de grote hoeveelheid vezels maar ik weet niet of dat goed of fout is... :D

Ik zie bij mijn paard ook altijd bijna alleen maar vezels en geen zand. Maar toch geloof ik niet dat ze geen zand heeft. Vraag me af hoe betrouwbaar die mest test is.

Niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:06

Ik geef elke dag 100gr gemicroniseerd lijnzaad. Dat is kort verhit waardoor veilig te geven. Daarnaast scheelt het me zelf malen. Geloof dat t in 15 kilo pak verkocht wordt, kan je ff vooruit.

1x in de 8 weken geef ik 100gr vlozaad voor 5 dagen, dan dus even geen lijnzaad.

Paard is 600 kilo, staat niet op gras, heeft onbeperkt hooi, maar drinkt wel uit plassen en knabbelt natuurlijk ook wel eens aan de randjes van pp.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 08:22

Geel lijnzaad hoef je ook niet te koken.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 08:37

Niet naar aanleiding van de post van Slmt9 maar gisteren gehoord van mijn stalgenoot wiens paard met zandkoliek was opgenomen: Voor een paard dat echt veel zand heeft is 100 gr per dag te weinig. Het paard van mijn stalgenootjes is weer teruggekomen uit de kliniek. Ze gaven hem daar 2x 500 gram (!!) psyllium per dag. Dat is denk ik niet te doen als je het zelf moet gaan voeren, maar de DA gaf wel aan dat ze normaal gesproken in elk geval 100gr per 100 kilo paard aan houden. Ook hadden ze gezegd dat een korte kuur (4 of 5 dagen) met flink veel psyllium meer nut heeft dan een wat langere kuur met 50 of 100 gram per dag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:10

Die hoeveelheid hanteert Utrecht ook: 1 gram psyllium per kg lichaamsgewicht bij aangetoond zand. Zij raden 0,5 gram psyllium per kg lichaamsgewicht aan als ‘onderhoudskuur’.
De “50 gram voor een pony” en “100 gram voor een paard” doseringen op de meeste verpakkingen zijn veel te truttig.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:40

Jessica_K schreef:
Niet naar aanleiding van de post van Slmt9 maar gisteren gehoord van mijn stalgenoot wiens paard met zandkoliek was opgenomen: Voor een paard dat echt veel zand heeft is 100 gr per dag te weinig. Het paard van mijn stalgenootjes is weer teruggekomen uit de kliniek. Ze gaven hem daar 2x 500 gram (!!) psyllium per dag. Dat is denk ik niet te doen als je het zelf moet gaan voeren, maar de DA gaf wel aan dat ze normaal gesproken in elk geval 100gr per 100 kilo paard aan houden. Ook hadden ze gezegd dat een korte kuur (4 of 5 dagen) met flink veel psyllium meer nut heeft dan een wat langere kuur met 50 of 100 gram per dag.

Wat je nu van mij overneemt klopt niet ;)

Ik geef 100gr lijnzaad elke dag.
Ik geef 5 dagen 100gr psyllium kuur per 8 weken (en onderbreek dan de lijnzaad).
Mijn paard heeft geen zandkoliek (gehad).
Ik geef dit dus enkel preventief aan een paard die onbeperkt hooi krijgt uit bakken.
Mijn paard staat jaar rond op paddock paradise en staat niet op het land, dus krijgt géén (kort) gras, wat als een vd oorzaken wordt genoemd.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 12:54

Slmt9 schreef:
Jessica_K schreef:

Wat je nu van mij overneemt klopt niet ;)

Ik geef 100gr lijnzaad elke dag.
Ik geef 5 dagen 100gr psyllium kuur per 8 weken (en onderbreek dan de lijnzaad).
Mijn paard heeft geen zandkoliek (gehad).
Ik geef dit dus enkel preventief aan een paard die onbeperkt hooi krijgt uit bakken.
Mijn paard staat jaar rond op paddock paradise en staat niet op het land, dus krijgt géén (kort) gras, wat als een vd oorzaken wordt genoemd.

Sorry ik denk dat je mij verkeerd begrijpt... Ik had juist gezegd dat ik mijn bericht niet naar aanleiding van jouw post plaatste, omdat ik anders bang was dat er verwarring zou ontstaan.

Mijn bericht was juist ook bedoeld als aanvulling op eerdere informatie over hoeveelheden die je zou moeten geven.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:33

:+ sorry! Verkeerd gelezen :')

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:41

Ik heb nu deze voor mijn paard besteld Afbeelding

Eerst de Sandclear kuur afmaken en dan na 3 weken wil ik hier mee beginnen. Gewoon prefentief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:42

Slmt9 schreef:
:+ sorry! Verkeerd gelezen :')

Maar die 100 gram ter preventie is ook veel te weinig. Eigenlijk zeggen alle dierenartsen 250 gram minimaal ter preventie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:59

Ik lees er zoveel wisselende verhalen over (er loopt hier nog een topic over). Net als dat bij sommige lijnzaad beter werkt dan vlozaad.
Volgens mij is er niet 1 juist antwoord.

De combinatie met onbeperkt ruwvoer uit bak + geen gras + elke dag lijnzaad voor t afvoeren, maakt dat ik me nu nog content voel bij die 100gr vlozaad in kuur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:05

Jessica_K schreef:

Hoe krijgen ze op de kliniek zoveel psyllium bij die paarden binnen? Gewoon over het voer, zoals wij zouden doen?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:45

Ja Gini precies dat vraag ik me ook af. Ik krijg er echt niet meer dan 150 gram in. Niet als zaadjes, husk, slobber of brokjes :(

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 14:53

Bij mij houdt het op met 100/120. 600 gram is leuk bedacht maar dat gaat hem
Hier niet worden..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 16:56

Hier krijg ik er ook niet meer in dan wat op de pot staat, tenzij bij de shets. Die vinden de husk gek genoeg nog lekker ook.

Wat doen jullie tegen paarden die in de plassen gaan drinken? Ik heb er eentje die de drinkbakken (proper uitgekuisd en vers Water) laat staan en helemaal naar achter naar de modderplassen loopt 8)7
Lijkt me ook niet zo fantastisch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:24

Jessica_K schreef:

Er zit wel verschil in preventief of bij ernstig veel zand aanwezig al.

Lang psyllium geven is nooit goed.

Er zit trouwens ook wel verschil in hele zaad, vlozaad of husk qua zwelvermogen hoeveel je zou moeten geven.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:58

superpony schreef:
Jessica_K schreef:

Er zit wel verschil in preventief of bij ernstig veel zand aanwezig al.

Lang psyllium geven is nooit goed.

Er zit trouwens ook wel verschil in hele zaad, vlozaad of husk qua zwelvermogen hoeveel je zou moeten geven.

Wat is het verschil in vlozaad en husk? Zaad krijg ik erin husk niet

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:03

Fijn dit topic! Herinnert mij gelijk eraan om weet even een kuurtje te geven. Doe t ook elk jaar eigenlijk :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:35

Nou mijn gemalen husk wordt best veel hoor. Ik gaf een grote beker vol per dag, aangemaakt met water en dat was dik een halve emmer. En daarmee was het nog zo dik het niet eruit viel als ze haar bak om gooide

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 21:22

Vroeger kreeg ik de vezels ook slecht naar binnen, zaden op advies van de kliniek ging beter, ik merk dat ze er na een half jaar maandelijkse kuren aan gewend raakte (daarvoor kwakte ze boos de hele bak door de stal als er iets te veel psyllium in zat :')) . Doe dit nu ruim een jaar.
Ik gebruik voor een koudbloedpony van 450 kg de Alpengrun mash (slobber) van Agrobs, 3 flinke mokken droog. Niet te nat maken (nog iets rul maar wel goed “uitgezet”: gebruik warm water: het wordt ruim 1,5 zoveel).
Dan 100 gram husk losgeroerd met een scheut zonnebloemolie (zodat het niet meteen plaksel wordt als het in de slobber komt) op het laatste moment erbij roeren en dan meteen geven. Of 200 gram zwarte psylliumzaadjes in dezelfde portie slobber, dat lukt zonder olie. Dit dan 2x per dag (dus totaal 200 gram husk of 400 gram zaad), 7 dagen, 1x per maand.

Zaak is dus vol te houden, en in mijn ervaring helpt het ook de dosis wat op te bouwen en in 2 porties te verdelen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 22:19

@nile: wat bedoel je met aan gewend raken? De smaak of geen effect meer vd psyllium?

Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:13

Mijn paard is kieskeurig maar eet zijn 350 gram zwart psyllium zaad met gemak door een portie fibrebeet van Pavo.
Husk daarentegen..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 23:41