Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Weer kreupel, ik weet niet meer waar ik goed aan doe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:17

Thanx. Ik ben gesloopt :O
Maanden stress en toch bevestiging dat hij echt stuk is. Mijn onderbuikgevoel had toch gelijk :\
Het besef is er nog niet echt. Dat zal de komende week wel indalen.
En dan duimen en hopen dat het aanslaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:21

Jeetje, dat is toch wel een stuk minder positief als gisteren :\
Durfde de arts ook zijn eigen verwachting uit te spreken?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:27

Het hangt vooral van de tildren af. Als de komende 2 maanden vooruit gaan, dan wordt de verwachting ook beter. Het is dus echt even 2 maanden duimen draaien.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:31

Daihyo schreef:
Maanden stress en toch bevestiging dat hij echt stuk is. Mijn onderbuikgevoel had toch gelijk :

Herkenaar...Dubbel ook blij dat je weet wat er aan de hand is maar ondertussen...
Rustig bij komen nu en meer dan afwachten en goed naar hem blijven kijken kun je niet doen.
Heel veel sterkte de aankomende tijd.. :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:25

Dat wachten is ook niks. Ik ga duimen dat de tildren wat gaat doen voor hem. Fijn dat ze een goed plekje hebben samen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:26

Daihyo schreef:
Maanden stress en toch bevestiging dat hij echt stuk is. Mijn onderbuikgevoel had toch gelijk :

Je hebt wel een groot voordeel: het kraakbeen is nog heel (geen artrose). Kraakbeen herstelt van zichzelf heel slecht tot niet. Bot daarentegen heeft een hoge turn-over en een goed zelfherstellend vermogen - bot wordt continu afgebroken en opgebouwd. Tildren verlegt het evenwicht daarin, zodat er tijdelijk relatief meer opbouw dan afbraak optreedt.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-12-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:26

Toch nog een fikse nuance bij de diagnose dus :\ . Hopelijk slaat de Tildren aan!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:37

Jeetje wat een diagnose, maar het kan nog alle kanten op. Ik had ook nooit aan het spronggewricht gedacht, aan de filmpjes te zien zou je eerder denken bekken en heupen. Heel goed dat je dit hebt laten onderzoeken, nu weet je zeker wat er is. Hopelijk herstelt hij heel erg goed, ik ga hard voor je duimen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 10:51

Wat Ibbel zegt idd, bot herstelt wel. Is het te vergelijken met een botkneuzing bij mensen? Ik heb dat ook gehad. Duurde wel lang (paar maanden) maar is helemaal over gegaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 11:38

Dat durf ik niet te zeggen Susan. Het kan ook een kneuzing zijn wat een ontsteking is geworden. Het bot zelf was niet helemaal glad meer, dat was duidelijk te zien.
Dat het gewricht goed is, is zeker gunstig. Inderdaad vanwege het kraakbeen.
We gaan het zien....

Hij had overigens wel last van de banden bij de heup, maar dat is een gevolg van het sprongprobleem. Niet raar dat dat dus op de filmpjes ook te zien was :j

Hij staat wel rustig nu. Heeft languit liggen slapen. Hij moet 4 dagen slaap inhalen denk ik :(:)
Maar hij was wel beter in zijn hum dan gister. Heeft ook weer wat slobber gegeten. Gister moest hij niet. Bute is er een soort van in nu. Hij at het helaas niet helemaal op. Maar dat komt wel. Hij was wat meer open.
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 14:30

Bij mij zag je het echt goed op de beelden van de MRI. Mijn bot zag eruit als wolkjes op de plek van de kneuzing. Fijn dat de rust weer indaalt nu. Lekker verwennen maar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-20 14:34

Ja het zag er een beetje uit als ribbels en wolkjes inderdaad.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:06

Voor de liefhebbers het rapport van de Lingehoeve.
Met de patiënt gaat het eigenlijk wel goed. Loopt niet zichtbaar onregelmatig en vermaakt zich wel op zijn nieuwe stal. Het blijft afwachten en duimen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:16

Interessant! Hij heeft dus toch wel spat? Omdat je eerder schreef dat je arts geen spat had geconstateerd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-20 22:19

Ja hij zei dat spat een verzamelnaam is voor gewricht en botproblemen in de sprong.
Het kraakbeen is intact, dus geen artrose. Terwijl spat vaak wel artrose is. Of andersom eigenlijk, dat artrose in de sprong ook onder spat valt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 20:18

Voor de mensen die dit interessant vinden, de foto’s van de sprong.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:15

Daihyo schreef:
Het hangt vooral van de tildren af. Als de komende 2 maanden vooruit gaan, dan wordt de verwachting ook beter. Het is dus echt even 2 maanden duimen draaien.

Hoe gaat het nu?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 13:47

Heel wisselend. Ik zie hem momenten goed lopen, maar ook momenten kreupel. Rechtuit gaat over het algemeen wel goed, maar als hij een korte draai of rare beweging maakt, dan loopt hij niet goed.

Zo is dit van half februari. Hij is wat stijf, maar ik zie geen gekke dingen. (Hij is de geschoren haflinger). Met name de rechtergalop is stijf. Maar hij is maanden niet in de rechtergalop aangesprongen en hier meerdere keren. Dus dat op zich is al een goed teken.

Dit is 3 weken later. Hij loopt duidelijk kreupel weg rechts achter na die beweging. En dit zie ik dus vaker na een onverwachte beweging of korte draai. Soms een paar pasjes. Soms echt wel langer.

We hebben nu een paar weken een nieuw paard in de kudde en 1 van de ruinen is er door geobsedeerd. Liep zeker in het begin heel erg te jagen onder andere op mijn haflinger. Dat heeft het been ook geen goed gedaan en was hij duidelijk weer onregelmatig. Nu het weer rustig en loopt hij ook weer beter.

Ik vind het dus echt heel moeilijk om te zeggen. Vergeleken met voor we naar de kliniek gingen is het wel verbeterd. Hij heeft zeker meer goede dan slechte momenten. Maar hij is er nog lang niet en ik durf echt niet te zeggen of dit nog goed komt.

Edit. Ter vergelijk, dit was september, dus iets meer dan een half jaar geleden.