De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boxrust

Ja, volle 4 weken
68 (39%)
Ja, maar snel uitloop/stappen
64 (37%)
Nee onzin
39 (22%)

Totaal aantal stemmen: 171

Wildgirl

Re: De zin of onzin 4wk boxrust kniewond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:39

Hier fan van mesitran, gebruik het zowel op mens als dier.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 20:42

Apart. Ik kan het er gewoon opsmeren, vervolgens loopt het van de wond af en daar droogt het een beetje in. Het zat ook in de wattenrol van het verband.
Verder gaat de wond wel goed hoor maar ik kan me niet echt voorstellen dat de zalf zo iets goeds kan doen :\ .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:45

Ik zou in dat geval vetgaas of een steriel wondgaas gebruiken om de zalf op de plek te houden. Maar ik weet niet of dat bij deze wonde mag of kan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 20:50

Zalf trekt nooit in een wond. De enzymen in de honingzalf doen het werk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 21:32

Popstra schreef:
Zalf trekt nooit in een wond. De enzymen in de honingzalf doen het werk.

Ok dan is dat het misschien :) mijn andere zalfje trok wel altijd in vandaar!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 11:39

Honingzalf houdt de wond vettig en vochtig. Een vochtige wond geneest sneller en beter dan een droge wond. Daarnaast werkt het wat desinfecterend, waardoor de kans op een infectie kleiner wordt. Je zalf hoeft er dus niet in te trekken, maar moet wel op de wond blijven.
Je kunt ook bij de kruidvat/apotheek vette gazen of siliconen gazen halen. Daar kun je de zalf opdoen, dan met gaas en al op de wond. En dan je verband er weer omheen doen. Zolang je gaas maar niet aan de wond gaat kleven en je daardoor de wond weer wat open moet trekken is het prima.

Ik heb zelf mesitran en vetramil gebruikt. De mesitran was iets goedkoper, omdat ik daar een grotere pot van kon kopen toen. Of de een beter smeerde dan de ander weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 11:47

Er zit 'gaas' ingebouwd in de wattenrol die ik gebruik, gister heb ik daar ook maar een kleine kledder zalf op gedaan op de plek van de wond. De vorige keren was ik denk ik gewoon niet vlug genoeg zodat er al veel zalf was afgedropen voordat het verband echt vast zat :o

Paard is braaf hoor maar het is toch een beetje onhandig in je eentje en daarbij alles hygiënisch houden. Maar met meer mensen erbij blijft ze niet zo rustig. Als ik alleen in de stal ben verroerd ze geen vin tot ik klaar ben <3

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:57

Daarom is een losse gaas soms makkelijker, die blijft dan op de wond kleven, met zalf en al. En dan kun je daarna rustig je verband afrollen. En onhandig geloof ik ja :D. De mijne was toen minder braaf uiteindelijk. Die werd dat gefriemel aan dr been echt zat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:59

Diddykong schreef:
Je kunt ook bij de kruidvat/apotheek vette gazen of siliconen gazen halen. Daar kun je de zalf opdoen, dan met gaas en al op de wond. En dan je verband er weer omheen doen. Zolang je gaas maar niet aan de wond gaat kleven en je daardoor de wond weer wat open moet trekken is het prima.

Ik heb zelf mesitran en vetramil gebruikt. De mesitran was iets goedkoper, omdat ik daar een grotere pot van kon kopen toen. Of de een beter smeerde dan de ander weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Vette gazen van de drogist kun je beter niet gebruiken heb ik me laten vertellen door een dierenarts, ik geloof vanwege wildvlees maar weet het niet meer precies. Zij gebruikte altijd mepitel idd soort siliconen.

Wat betreft wondzalf de beste werking gezien met dermiel, fijne is dat die er evt ook in spray is.

Als je nog verband gebruikt kun je alsvolgt doen, mepitel op 1 of 2 gaasjes en daar flink zalf op uit een tube. Dit op de wond, dan rolta wattenrol erom (geen gamgee ivm een dikke naad die je daarmee krijgt en daardoor drukking) en daaromheen Powerflex (duurder maar sterker en steviger als petflex).

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 14:39

Diddykong schreef:
Daarom is een losse gaas soms makkelijker, die blijft dan op de wond kleven, met zalf en al. En dan kun je daarna rustig je verband afrollen. En onhandig geloof ik ja :D. De mijne was toen minder braaf uiteindelijk. Die werd dat gefriemel aan dr been echt zat

Ik moet zeggen dat het met de sticker nog veel ingewikkelder was, die plakte namelijk niet.

Volgens mij snapt Mel dat het prettiger zit als ze meewerkt. Ze vat het op als een serieuze taak, verband om krijgen. Na een verbandwissel lijkt het soms net alsof ik een goedkeurend knikje krijg voordat ze weer verder gaat met eten :') tijdens de wissel zelf eet ze niet, ze wacht echt op een teken dat ik klaar ben :p.

Er zit een goed karaktertje in hoor

Tegenwoordig botviert ze haar frustraties op haar eten. Ben ik ook wel blij mee, dat hooinet vind het niet erg om ook als boksbal dienst te doen en ze mag ook best met haar voerbal tegen de muren smijten :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 21:29

Wond is gister wat gaan bloeden dus toen het drukverband laten zitten.. Het zat nog redelijk netjes en ik was bang dat als ik het eraf zou halen het alleen maar harder zou bloeden. Maar vandaag wel een wissel gedaan en het ziet er nog netjes uit.. Heel beroerde foto trouwens sorry. Na de foto heb ik de boel een beetje schoongemaakt natuurlijk. Wat onder de wond zit aan spul is honingzalf met wondvocht Afbeelding

Ik vind het wel gek dat het haar uitvalt onder het gehele verband. Is dat normaal?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 10:23

Wel een hardnekkige rot wond zeg! Vind je zelf dat er verbetering in zet?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 10:38

Ja het is wel een stukje kleiner, dat valt op de fotos niet zo op omdat de knie zelf meeslinkt met de wond. En ik vind het lastig te beoordelen omdat ik niet gewend ben aan natte wondgenezing, normaal zou ik me heel druk maken om een wond waar na 2,5 week nog geen korst op zit. Maar volgens de dierenarts is dat bij deze wond niet gewenst.
Het haarverlies schijnt te komen doordat het verband een beetje heeft geschuurd met het bloed/vocht. Is niks aan te doen behalve paard op rust houden en dat staat ze nog steeds

Ik had alleen gehoopt/verwacht dat het sneller zou gaan.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:38

Pfoe . Dat ziet er nog steeds aardig pittig uit. Hoe is je paard er verder nu onder?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:01

De ene dag beter dan de andere. Over het algemeen gaat het wel redelijk, maar ze is wel nog steeds heel druk en snel geïrriteerd. Ze bokst veel met haar hooizak, voetbalt met haar voerbal tegen de deur en muren van de box en prutst met de andere paarden.
Ze slaat niet meer of weinig met het verbandbeen tegen de deur aan dus dat is wel prettig, ze schopt er nu dus mee tegen de bal. Beter tegen een bal dan tegen betonnen muren denk ik dan... Al is het rondjes draaien tijdens het fanatieke voetballen ook niet zo goed voor de wond. Het is behoorlijk lastig allemaal.
Kunstjes aanleren is me nog niet gelukt. Ze pakt nu snoepjes/worteltje etc goed aan maar als ze er moeite voor moet doen mag ik het houden _O-

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:03

Hahahah. Ja, zal wel voor frustratie zorgen.
Kon je het maar uitleggen he, zodat ze snappen dat het voor eigen bestwil is..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:13

Ja heel erg. Als ze in die andere box staat tijdens het uitmesten staat ze wel behoorlijk rustig. Vooral als het regent, dan probeert ze over de halve deur heen zo nat mogelijk te worden en staat eindelijk stil.

Het is te aandoenlijk om te zien ook, ze staat dan helemaal met haar neus omhoog, oogjes dicht en genieten :knuffel:

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:23

Kan ze dan niet tijdelijk naar die box verhuizen als ze daar fijner staat?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:43

Nee want dat is normaal de schuilstal van twee oude ponies. Als ik Mel erin zet sluit ik die twee buiten door de deur dicht te doen en blijven zij op hun paddock.

Ik vind het al heel lief dat ozozeer daar afentoe op vakantie mag :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 15:09

Nou, de dierenarts zegt al een dikke week dat hij elk moment de eerste millimeter huid verwacht maar ik zie er nog helemaal niets van. Sinds ik honingzalf smeer lijkt de wond nog wel iets samen te trekken maar de wondranden en het weefsel op de wond lijken niks meer te doen. Het wordt ook wel erg droog.. De dierenarts zegt 'any day now' maar ik denk eigenlijk dat we dit granulatieweefsel er beter af kunnen halen en opnieuw beginnen. Behandelen alsof het wild vlees is zeg maar.

Het jeukt volgens Mel wel weer heel erg, terwijl volgens de da er geen zenuwen zitten in wildvlees. Dat maakt dat ik nog twijfel. Zou het stiekem gewoon toch korst kunnen zijn wat er bovenop zit, alleen niet echt hard geworden door het verband?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:31

Zo'n wond geneest vanuit de wondranden. Er komt dus niet spontaan iets op de wond. Hij wordt, als het goed is, steeds kleiner. Ik denk niet dat er een soort korst opzit, zo op de foto's te zien. Wel twijfel ik of het toch niet wild vlees is. Kan de dierenarts niet langs komen om de wond te beoordelen? In het echt zie je toch meer dan op een foto.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 15:53

Diddykong schreef:
Zo'n wond geneest vanuit de wondranden. Er komt dus niet spontaan iets op de wond. Hij wordt, als het goed is, steeds kleiner. Ik denk niet dat er een soort korst opzit, zo op de foto's te zien. Wel twijfel ik of het toch niet wild vlees is. Kan de dierenarts niet langs komen om de wond te beoordelen? In het echt zie je toch meer dan op een foto.

Hij zei uit te kijken naar een zachtroze gekleurde rand bij de wond rand, huid. Wel op de wond zelf dus.. Ik heb gevraagd of hij wilt kijken, maar hij vindt het zelf niet nodig. Hij vindt alleen het randje rechtsonder verdacht van wild vlees al begrijp ik niet waarom. Maar dat kan ook nog vlak trekken zei hij

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:02

Ja klopt, bij de wondranden, daar zie je de genezing en inderdaad daar komt ook als 1e weer normale huid. Ik bedoelde meer, dat er niet opeens midden op de wond al genezing optreedt. Bij de wondranden zie je op een gegeven moment je wond steeds kleiner worden. Ik meen ook iets van wild vlees te herkennen rechts onderin, maar zo vanaf een foto vind ik dat lastig hoor. Ik ben geen dierenarts ook :').

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:39

Ik zou zeggen, meten is weten.
Meetlint ofzo erbij en de doorsnede meten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 19:00

Dat is wel een goed idee inderdaad.. Ga ik vanaf nu doen. Het is nu wel een stuk smaller dan dat het breed is terwijl het zo goed als rond is geweest.

Ik heb net alweer het verband gewisseld want ze had het helemaal kapotgescheurd. Er zat alleen nog een deel van de wattenrol op de onderkant van de wond, verder was de bovenste helft open en de onderste helft van het verband naar onder gezakt. Ze stond ook nog heel fanatiek te schuren toen ik aankwam.

Niet goed voor mijn bloeddruk, maar er was maar een mini stukje gaan bloeden en het zag er wonder boven wonder niet eens geïrriteerd uit. Maar ik heb er nu wel ook de andere zalf op gesmeerd, dat helpt namelijk heel goed tegen de jeuk. Eerst honingzalf en dan de andere zalf erop en ruimer op de wond rand.
Ze heeft daarna in elk geval niet meer geschuurd..