Enorme bult

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Enorme bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:57

Ai, ik hoop dat het meevalt... Dat zou erg vervelend nieuws zijn. Zouden de artsen daar niet eerder mee gekomen zijn?

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 22:59

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 07:46

tjiftjaf schreef:
Ik kwam dit tegen in de Gelderlander.
https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a6597aed/

Super interessant dit. Wat me dan wel weer aan t denken zet is alles wat ik heb gelezen over een liposarcoom is dat dit bijv bij mensen vaak in de buik wordt ontwikkeld. Waarom worden zulke bulten gelijk geschaald onder een vetbult. Het hoort niet dus het moet ergens vandaan komen. En waarom is ook dit niet verder onderzocht. Vragen die me dan gelijk te binnen schieten.

Mijn dierenarts zei dat ie een liposarcoom bij een paard niet gedocumenteerd heeft kunnen vinden. Maar als zulke gevallen als hierboven niet nader onderzocht worden zal dat ook nooit gebeuren. Hij zei me zelfs dat nu die aan het opletten is hij het best vaak voorbij ziet komen dat paarden op de plek achter de oren een lichte verdikking hebben.
Vandaag heb ik weer contact met de dierenarts uit België en die neemt mijn onderbuikgevoel wel iets serieuzer en is het met me eens dat het een tumor zou kunnen zijn. Let’s see wat daar uitkomt.

Voor nu heb ik groen licht om haar weer wat te trainen en wat fitter te maken. En de verwachtingen zijn dat ze gewoon een gezond veulentje op de wereld kan zetten. Ik hoop t maar ga er stiekem niet vanuit.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:30

Spannend allemaal. Houdt je ons op de hoogte?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:55

Hoi TS, een vriendin haar paard heeft ook zo'n bult. Deze slinkt soms en wordt soms weer groter. Ze heeft het niet laten onderzoeken. Paard wordt niet bereden.
Ik ben heel benieuwd..Afbeelding

Shiraie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 02:45

Ik ben misselijk... :') Maar gelukkig TS is het geen tumor! +:)+

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 07:33

Nicje87 schreef:
Hoi TS, een vriendin haar paard heeft ook zo'n bult. Deze slinkt soms en wordt soms weer groter. Ze heeft het niet laten onderzoeken. Paard wordt niet bereden.
Ik ben heel benieuwd..[ [url=m/3eLNg0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er precies hetzelfde uit! Goed in de gaten houden hoor. En zorgen dat ze t niet open kan stoten ofzo.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 07:50

Oké ik heb weer een update. First of all ze doet het goed. Lijkt nog geen last te hebben. Vind wel dat het enigszins was gegroeid dus ik houd het goed in de gaten.

What happend. Voor m’n ruin liet ik een fysio komen die eerst een thermografie maakt en daarna heel doelgericht problemen oplost. Dus hij kwam en ik had hem het verhaal van m’n merrie gemaakt en gevraagd of hij is foto’s kon maken. Hij dacht te weten wat ze heeft. Namelijk een zenuwontsteking die die zwelling veroorzaakt. Hij zei dat ie n paard kende die dit ook, en behandeld was via lingehoeve. Hij had de gemaakte foto’s doorgestuurd en ik heb daarmee contact opgenomen met die kliniek. Ik heb na een paar dagen contact gehad met een arts die me zei dat ze een chronische slijmbeursontsteking heeft. Wat eruit is gekomen, is geen vet maar iets wat concrementen heet. Deze vriendelijke arts wist me meteen te vertellen hoe alles zat. Inspuiten is een manier om het te managen maar het zal nooit weggaan. Komt schijnbaar best vaak voor. Ik heb haar gevraagd een korte samenvatting op de mail te zetten. Die zal ik ook even delen:

Afbeelding

(We hebben een echo gemaakt vorige week en zitten dus weer wat losse concrementen in.)

Verder koel ik haar nu, geen idee why maar ik dacht laat ik dat is proberen. Het lijkt zachter te worden. Ik heb compagel gesmeerd lange tijd terug en dat leek te helpen. Echter las ik dat je dit niet moet gebruiken op dragende merries. Dus dat is geen optie. Ik had kurkuma besteld en daarna las ik dat je dit ook niet moet geven tijdens de dracht. Dus dat ik ook geen optie. Nu ben ik dus met meerdere mensen in overleg over het inspuiten en waar we voor gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:10

Interessante maar lastige diagnose. Ik heb zelf een slijmbeursontsteking in mijn heup dus ik weet er alles van. Om de paar maanden een spuit met corticosteroiden en tussendoor smeer ik diclofrenac zalf. Verder moet ik aan de steunzolen, omdat m'n voeten wat zijn doorgezakt (waarschijnlijk ook de oorzaak) Maar dat staat zo stom in leuke sandaaltjes. :D
Kortom proberen zoveel mogelijk de oorzaak weg te nemen. (Herken je het verhaal van het hoofd stoten. Heeft ze dat vaak gedaan?). En behandelen met inspuitingen, om het onder controle te houden.
Een slijmbeursontsteking is echt pijnlijk.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 10:09

Babootje schreef:
Interessante maar lastige diagnose. Ik heb zelf een slijmbeursontsteking in mijn heup dus ik weet er alles van. Om de paar maanden een spuit met corticosteroiden en tussendoor smeer ik diclofrenac zalf. Verder moet ik aan de steunzolen, omdat m'n voeten wat zijn doorgezakt (waarschijnlijk ook de oorzaak) Maar dat staat zo stom in leuke sandaaltjes. :D
Kortom proberen zoveel mogelijk de oorzaak weg te nemen. (Herken je het verhaal van het hoofd stoten. Heeft ze dat vaak gedaan?). En behandelen met inspuitingen, om het onder controle te houden.
Een slijmbeursontsteking is echt pijnlijk.

Ze heeft inderdaad echt vaak dr hoofd gestoten. Inmiddels staat ze in een stal waar dat niet meer kan. Dus die oorzaak is weg. Alleen het is inmiddels dus zo’n vicieuze cirkel geworden. Door t vocht irriteert de slijmbeurs en groeit ie waardoor die nog meer irriteert en nog meer groeit etc etc.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:14

Hoewel niet helemaal fijn, toch een opluchting voor je, neem ik aan.

Ons paard stootte zijn hoofd ook nogal eens. We hebben toen een enorm blok schuimrubber omgeven door een stuk vloerbedekking aan de bovenkant van de staldeur vastgezet. Dat heeft echt uitstekend geholpen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:46

xJoJo schreef:
Oké ik heb weer een update. First of all ze doet het goed. Lijkt nog geen last te hebben. Vind wel dat het enigszins was gegroeid dus ik houd het goed in de gaten.

What happend. Voor m’n ruin liet ik een fysio komen die eerst een thermografie maakt en daarna heel doelgericht problemen oplost. Dus hij kwam en ik had hem het verhaal van m’n merrie gemaakt en gevraagd of hij is foto’s kon maken. Hij dacht te weten wat ze heeft. Namelijk een zenuwontsteking die die zwelling veroorzaakt. Hij zei dat ie n paard kende die dit ook, en behandeld was via lingehoeve. Hij had de gemaakte foto’s doorgestuurd en ik heb daarmee contact opgenomen met die kliniek. Ik heb na een paar dagen contact gehad met een arts die me zei dat ze een chronische slijmbeursontsteking heeft. Wat eruit is gekomen, is geen vet maar iets wat concrementen heet. Deze vriendelijke arts wist me meteen te vertellen hoe alles zat. Inspuiten is een manier om het te managen maar het zal nooit weggaan. Komt schijnbaar best vaak voor. Ik heb haar gevraagd een korte samenvatting op de mail te zetten. Die zal ik ook even delen:

[ [url=m/zV1Mnx.jpg]Afbeelding[/url] ]

(We hebben een echo gemaakt vorige week en zitten dus weer wat losse concrementen in.)

Verder koel ik haar nu, geen idee why maar ik dacht laat ik dat is proberen. Het lijkt zachter te worden. Ik heb compagel gesmeerd lange tijd terug en dat leek te helpen. Echter las ik dat je dit niet moet gebruiken op dragende merries. Dus dat is geen optie. Ik had kurkuma besteld en daarna las ik dat je dit ook niet moet geven tijdens de dracht. Dus dat ik ook geen optie. Nu ben ik dus met meerdere mensen in overleg over het inspuiten en waar we voor gaan.

Was een slijmbeursontsteking ook niet de eerste diagnose?

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:54

Jeetje, fijn en niet fijn. Een slijmbeursontsteking is echt pijnlijk, spreek uit persoonlijke ervaring. Hopelijk kalmeert het, koelen is sowieso vaak wel goed om ontstekingsreacties weg te nemen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:55

Ik kom altijd van mn slijmbeursontsteking af door goed te smeren met Traumeel in combinatie met Traumeeldrupppeltjes.
Wellicht helpt het voor je paard ook.

Een vervelend en pijnlijk probleem.
Sterkte voor je paard!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:01

boemel schreef:
Ik kom altijd van mn slijmbeursontsteking af door goed te smeren met Traumeel in combinatie met Traumeeldrupppeltjes.
Wellicht helpt het voor je paard ook.

Een vervelend en pijnlijk probleem.
Sterkte voor je paard!

Daar zat ik ook aan te denken.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:52

Hoe is het nu met je paard?

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:25

Vandaag is ze ingespoten met corticosteroïden. Op advies van Lingehoeve. Moet zeggen dat de bult de afgelopen weken heel stabiel. Niet gegroeid. Heb het zelfs anderhalve week gekoeld. Minimaal 30 minuten en heb daardoor wel t idee dat het qua hardheid echt n stuk zachter is geworden. Op de echo was er ook minder vocht te zien. Nu dus even kijken wat dat gaat doen. Ze nog steeds dragend ❤️

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:59

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 22:00

AnoukWelsh schreef:
Hi ts,

Heb sinds vandaag je hele verhaal gelezen. Hopen dat de corticosteroiden zijn werk gaan doen.

Zou je misschien naar foto's van mijn merrie willen kijken?
Heb volgende week een afspraak bij de dierenarts om de echo er op te kijken...

[ [url=m/whAqJa.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hMAfXV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik kan het op die foto’s niet goed beoordelen maar het lijkt er zeker op! Laat de dierenarts een echo maken en indien nodig rontgen. Ik ben heel benieuwd wat eruit komt. Kun je me op de hoogte houden?

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 11:58

Afbeelding

Dit is na de injectie. Vrijdagochtend is de dierenarts geweest voor de injectie onder echobegeleiding en sinds dien is het flink geslonken en het is nu echt super zacht in vergelijking met voor de injectie. Helemaal blij mee!!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:01

Wow wat een verschil! Wat fijn zeg!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:07

Ziet ongelooflijk veel beter uit!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:24

Wat fijn dat de injectie zijn werk doet :)
Het gaat echt de goede kant op +:)+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:47

Er zit nu nog een bollinkje. Zou fantastisch zijn als het hele kreng het paardenpand verlaat en nooit meer terugkomt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 12:53

Wauw, wat goed! Fijn dat de spuit zo goed werkt.