Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:06

Die heb ik wel, maar die ondersteunen zoiets als dit niet. Dat zou ik dus niet aanraden in dit geval.

huricane

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:19

Wonden zien er al netjes uit!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 18:29

Sanet schreef:
Laseren zou voor zowel de wonden als voor de pezen misschien ook erg fijn zijn. Maar dan moet er wel iemand in de buurt zijn die dat wil en kan doen.

Die heeft zich al gemeld

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 18:34

Jet schreef:
Bedoel je met allebei de pezen de oppervlakkige buigpezen links en rechts of de oppervlakkige en de diepe buigpezen links en rechts? Gezien het omklappen van die hoef zou ik denken dat daar de diepe buigpees ook een opdonder heeft gehad zie je. Die is misschien niet gedeeltelijk door, maar naar mijn idee wel grondig beschadigd.

https://www.paardendokters.nl/soorten-peesblessures , hier zie een stukje over de buigpezen bij een paard, het laatste plaatje geeft wel aardig aan hoe de pezen lopen.

Dit ( oudere) artikel in Bit kwam ik ook nog tegen: https://www.bitmagazine.nl/welzijn/inno ... res/99805/ , maar dat is dan misschien wel van het bedrijf waar jij het over had, die alleen verhuurt.
Je kan ook nog op zoek gaan naar een mensen-orthopeed bij jou in de buurt die iets met paarden heeft en eens vragen of die een oplossing heeft.

Precies, de diepe en de oppervlakkige buiger zijn zwaar beschadigd maar niet kompleet door. En de beschadiging is ongeveer 1.5 cm hoog dus een langdurige herstel tijd maanden zal nodig zijn. Maar t kan herstellen.
Sport zal waarschijnlijk niet meer mogelijk zijn maar dat geeft niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:55

Ik had het over de icevibe boots niet als ondersteuning in de vorm van steun, maar als ondersteuning in de vorm van herstel. Het koelen helpt tegen vocht en de vibraties brengt bloedsomloop op gang waardoor betere vorm van genezing kan plaats vinden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:15

Hoe staat de dierenarts tegenover haar 24 op 7 op de wei te zetten ipv boxrust? (Eenmaal de wonden zelf genoeg geheeld zijn)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:57

ivy_power89 schreef:
Ik had het over de icevibe boots niet als ondersteuning in de vorm van steun, maar als ondersteuning in de vorm van herstel. Het koelen helpt tegen vocht en de vibraties brengt bloedsomloop op gang waardoor betere vorm van genezing kan plaats vinden.

Ik denk dat voorlopig de ondersteuning van het bewegingsapparaat belangrijker is zeg maar. De wonden gaan nu netjes en straks met het laseren ( als dat lukt) worden de wonden nog meer ondersteund. Ik heb de Icevibe boots ook wel gebruikt bij peesblessures, maar ik heb nooit het idee gehad dat het veel deed. Bij een dichte peesblessure ( zoals ik ze gehad heb) vond ik koelen met een zachte koele waterstraal altijd het beste werken, beter dan koelen met koelpacks etc. Het vibreren vond ik ook niet echt veel doen bij die van mij.

Ik zou qua wondbehandeling zo doorgaan, mogelijk in combinatie met het laseren, dat zal ook invloed hebben op de pezen, maar ook een brace ter ondersteuning, omdat hier het bewegen wel erg aangetast is nu.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 07:11

We , nou dierenarts, heeft contact met Ierland over de Brace.
Ivm open beenwonden is t nog even de vraag of t nu al kan.
Deze wordt als beste optie gezien voor Marlou haar verwonding. Het is een huurconcept. Je koopt niet maar gebruikt hem bep tijd en stuurt t terug.
Kost ongeveer 370 in de maand.

Afbeelding

Afbeelding

Heb twee mogelijkheden om haar vlakbij huis, alleen met veulen, op stukje wei te zetten. Dit is in overleg met de dierenarts. Nou eigenlijk is t waarschijnlijk zelfs weitje vd dierenarts
De wei wordt dan in stukjes gedeeld zodat t veulen niet ver weg kan. En aan de hand van Marlou haar conditie en gewenning aan haar veulen kan dat aangepast.
Is t ideaal nee allemaal niet. Maar ook niet levensbepalend voor t veulen. De stress van veulen weg halen bij de moeder en bij andere merrie, als je die al vind, is ook niet ideaal. En er zijn veulens die heel geen moeder hebben en er een zoeken.
Voor nu gaan we door op deze weg. Wonden verzorgen. Brace regelen. En wachten op gezond levend veulen.
Volgende week de 21e is ze uitgeteld.
Wordt vervolgt

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:51

Zelf die brace gebruikt bij revalidatie van een volbloed. Ik ben er zelf niet over te spreken. Paard werd er narrig van en kreeg drukkingen op het gedeelte boven de kroonrand.
Met opbouwend draven schoot het met de tijd los en hij liep er kreupel mee.
Hopelijk werkt het bij jouw paard wel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:00

Ik denk dat je beter even stress kan hebben voor t veulen en dan een veulen waardige opvoeding. Dan dit idee.. in het begin gaat het veulen niet ver, maar dat is na een aantal dagen wel voorbij. Dan gaat die rennen, moet die rennen.. en dan rennen ze ver.
In het begin rent de merrie zelfs mee. Lijkt me ook niet wenselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:30

Cioccolato schreef:
Ik denk dat je beter even stress kan hebben voor t veulen en dan een veulen waardige opvoeding. Dan dit idee.. in het begin gaat het veulen niet ver, maar dat is na een aantal dagen wel voorbij. Dan gaat die rennen, moet die rennen.. en dan rennen ze ver.
In het begin rent de merrie zelfs mee. Lijkt me ook niet wenselijk.

Eens. Wat denk je wat voor stress moeders krijgt als veul wil/gaat rennen en zij kan niet mee doen, maar gaat kosten wat het kost toch meerennen? Dan ben je weer bij af. Ik vraag mij echt af hoe realistisch het is om een jong, dartelend veulen bij een merrie te houden die eigenlijk niet van een postzegel af mag en beter niet kan lopen...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:45

Maar je kan ook een hysterische merrie krijgen als je het veulen weghaald. Zelfde probleem.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:51

jackyline schreef:
We , nou dierenarts, heeft contact met Ierland over de Brace.
Ivm open beenwonden is t nog even de vraag of t nu al kan.
Deze wordt als beste optie gezien voor Marlou haar verwonding. Het is een huurconcept. Je koopt niet maar gebruikt hem bep tijd en stuurt t terug.
Kost ongeveer 370 in de maand.

[ [url=m/5WmX6P.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iX9I78.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb twee mogelijkheden om haar vlakbij huis, alleen met veulen, op stukje wei te zetten. Dit is in overleg met de dierenarts. Nou eigenlijk is t waarschijnlijk zelfs weitje vd dierenarts
De wei wordt dan in stukjes gedeeld zodat t veulen niet ver weg kan. En aan de hand van Marlou haar conditie en gewenning aan haar veulen kan dat aangepast.
Is t ideaal nee allemaal niet. Maar ook niet levensbepalend voor t veulen. De stress van veulen weg halen bij de moeder en bij andere merrie, als je die al vind, is ook niet ideaal. En er zijn veulens die heel geen moeder hebben en er een zoeken.
Voor nu gaan we door op deze weg. Wonden verzorgen. Brace regelen. En wachten op gezond levend veulen.
Volgende week de 21e is ze uitgeteld.
Wordt vervolgt

Klinkt als de minst slechte keuze nu TS. En ook nog bij de veearts..

Ik lees hier een baasje die tot het uiterste bereid is te gaan voor haar paardje. Kosten nog moeite worden bespaard. En ook je veearts doet duidelijk mee in alle pogingen om dit zo goed als mogelijk te laten verlopen.
Het zal je heel wat hoofdbreken kosten om de beslissingen te moeten nemen wat het beste zou zijn. En dan nog weet je het niet..je doet wat je kan TS. Ongetwijfeld zullen veel mensen een mening hebben, maar jij moet het tóch maar even doen. Petje af. Ik lees elke dag mee en duim enorm voor jullie voor een goed verloop.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:25

Ik vind het ook als de minst slechte keuze klinken. Het is hoe dan ook uit kwade kiezen.
Wellicht is het voor je merrie wel fijn om er snel een andere merrie met veulen bij te hebben zodat het veulen wel al direct een speelmaatje heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:37

Cowgirl schreef:
Maar je kan ook een hysterische merrie krijgen als je het veulen weghaald. Zelfde probleem.

Inderdaad. Laat die merrie zelf haar veulen hebben (ze heeft er toch ook de melk voor) en latere problemen zie je dan wel.Ook voor het veulen is de eigen moeder onvervangbaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:04

Ik zou persoonlijk ook opteren om ze samen te laten. Moest je ergens een leuke shet kunnen regelen valt daar misschien wel iets mee te doen. (omheining zo maken dat veulen en shet eronderdoor kunnen en de merrie op een kleiner stuk blijft? Dan kan shet uitkijken voor het veulen en kan merrie niet gaan rennen. Maargoed, dat is misschien wel optimistisch gedacht en moet je al een goede match vinden.)
Vooreerst eerst maar even zien dat het veulen gezond en wel ter wereld kan komen,en van daaruit verder zien.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:10

anjali schreef:
Ook voor het veulen is de eigen moeder onvervangbaar.

Dat is dus niet zo, het is een dier en geen mens. Als je een veulen op deze manier beperkt laat opgroeien dan is de kans zeer klein dat het er zonder gebreken vanaf komt. Een veulen moet sprintjes kunnen trekken voor een goede opbouw van de botten. Hoe sneu ook, ik zou voor het veulen een andere merrie voor zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:15

Zelfs op een klein stukje wei kan een veulen nog sprintjes trekken, alleen niet naar de andere kant van de wereld nee. Het weghalen van een gezond veulen bij een gezonde merrie (gezond in de zin van 'alles wat er rondom haar gebeurt meekrijgen') wordt erg onderschat. Dat zou nooit eerste keuze mogen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:49

Anoeska27 schreef:
anjali schreef:
Ook voor het veulen is de eigen moeder onvervangbaar.

Dat is dus niet zo, het is een dier en geen mens. Als je een veulen op deze manier beperkt laat opgroeien dan is de kans zeer klein dat het er zonder gebreken vanaf komt. Een veulen moet sprintjes kunnen trekken voor een goede opbouw van de botten. Hoe sneu ook, ik zou voor het veulen een andere merrie voor zoeken.

Emoties van zoogdieren en mensen die ook zoogdieren zijn,zijn hetzelfde. Alles ook hormoongestuurd.Ik den zelfs dat dieren emotioneler kunnen zijn dan mensen,omdat die laatsten vaak ratio laten overheersen. Een dier is geen machine hoor.Al worden ze helaas wel vaak zo gezien en behandeld.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:52

Ik vind een zwaar geblesseerde merrie met veulen laten de slechtst keuze en zeker geen 1e keuze. De merrie is niet helemaal gezond. Maar geblesseerd.
Veulen er af halen is even stress. Minde dan constant moeten rennen.

Maar dit zal erg persoonlijk zijn. En natuurlijk ook afhankelijk hoe het veulen en de merrie reageren. En hoe lang het veulen nog blijft zitten natuurlijk.
Ik vind het persoonlijk oprecht zielig voor het veulen en de merrie om het zo te laten terwijl er in principe makkelijke opties zijn qua pleegmerrie.
Als de merrie al zo ver genezen is dat beweging prima is en ook kan zonder dat se wonden open springen vind ik het alweer anders. Kans bestaat wel dat de merrie afgemaakt moet worden omdat ze zichzelf kapot loopt, dat risico zou ik ook niet nemen. Maar is ook weer persoonlijk.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:14

@TS ik vind dat je het erg goed doet allemaal. Het is hoe dan ook kiezen tussen vele kwaden momenteel. Ik snap dat je kiest voor de beste weg voor beiden (zowel moeder als veulen) in jouw ogen. Het loopt heus los allemaal als het zo ver is. En als het allemaal niet losloopt dan kun je altijd nog zoeken naar een andere oplossing (of een pleegmerrie). Persoonlijk zou ik ze ook samen houden. De tip van eventueel een andere merrie met veulen erbij, of een leuke shet/kleine pony vind ik ook een goede. Maargoed, dat moet je ook maar even zo tegen het lijf lopen natuurlijk.

Ik vind het ontzettend knap van je en wil je graag een hart onder de riem steken! Succes met de merrie en het veulen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 11:17

Ik heb nog 4 andere paarden en als t zover is dan haal ik haar vriendin deze kant op.
Een vreemde merrie met veulen kan voor nu ook weer een extra risico zijn.
Eldjin kan ze goed mee en is ondergeschikt.
Ze heeft zelf twee veulens gehad en t is haar dus niet vreemd. Te ver wil ik niet denken maar misschien kan gespoten worden voir melkproductie. Vroeger hadden we Jorny die pakte ieder veulen op.

Afbeelding
Jorny met Bloem.
Maar helaas is zij vorig jaar overleden.

Afbeelding

Afbeelding
Mijn fjordeneiland. Staan er 4.
2 van mij. 2 van Marissa v Orsel.

Nu naar mijn haflinger en tinker
stek.

Afbeelding

Oude foto toen Marlou er nog stond
Laatst bijgewerkt door jackyline op 15-04-20 11:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:24

Ik heb 4 jaar geleden de Equestride (bovenstaande brace) gebruikt bij mijn geblesseerde haflinger. Zij had een tussenpeesblessure die maar niet weg ging. Het verplicht stappen ging de eerste weken goed, maar na een paar weken niet meer. Ze ging telkens uit haar stekker en daardoor durfde ik niet meer te stappen. Ik heb toen deze brace gehuurd van Andrew en dat verliep erg goed. Helaas heeft de brace niks gedaan voor mijn haflinger (meer problemen dan aanvankelijk gedacht) en heeft het zichzelf opgelost door 2 jaar weiderust. Wel ben ik heel erg te spreken over het product zelf en de begeleiding. Ik had hem snel binnen en konden makkelijk videobellen over het afstellen samen met mijn DA. Mijn haf tolereerde hem prima, liep er vrolijk mee rond! Ik mocht hem enkel gebruiken bij het verplichte stappen, op stal moest hij af. Dit ivm dat de brace natuurlijk stug is en je anders drukplekken of zelfs verwondingen kan krijgen. Echter was mijn paard er ver weg niet zo aan toe als die van jou. Ik denk dat je er goed aan doet om deze te huren, als ik zie hoe jouw paard doorklapt zou dit echt een goede optie zijn.
Heel veel sterkte met je haf en ik hoop dat je de vorderingen blijft delen met ons! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:45

Het is natuurlijk niet erg wenselijk, maar kun je je merrie en veulen niet houden op een heel klein stukje waardoor ze maar beperkte bewegingsruimte hebben en je merrie niet steeds achter je veulen aan hoeft te gaan?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:57

Mijn geblesseerde merrie (zie bericht hierboven) heb ik (met uiteraard een veel minder heftige blessure) ook gewoon buiten gezet met haar veulen, al gauw dag en nacht. Eerst in een klein stukje 20 x 20 ongeveer, en later op een paar hectare. Mijn veulen sjeesde het hele land door, en mijn merrie vond het allemaal wel best, die bleef staan vreten (haflinger :D ) waar ze stond of sjokte erachteraan. De eerste dagen was het ff zoeken van waar is mijn kind, maar na echt een paar daagjes was dat over. Zeker als je die brace hebt zou ik haar wel zoveel mogelijk daarmee buiten zetten. Het is zo belangrijk voor de ontwikkeling van je veulen! En als jouw merrie dat tolereert de beste optie voor beide, al kan jij dat zelf met jouw DA het beste inschatten.