Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jet schreef:Bedoel je met allebei de pezen de oppervlakkige buigpezen links en rechts of de oppervlakkige en de diepe buigpezen links en rechts? Gezien het omklappen van die hoef zou ik denken dat daar de diepe buigpees ook een opdonder heeft gehad zie je. Die is misschien niet gedeeltelijk door, maar naar mijn idee wel grondig beschadigd.
https://www.paardendokters.nl/soorten-peesblessures , hier zie een stukje over de buigpezen bij een paard, het laatste plaatje geeft wel aardig aan hoe de pezen lopen.
Dit ( oudere) artikel in Bit kwam ik ook nog tegen: https://www.bitmagazine.nl/welzijn/inno ... res/99805/ , maar dat is dan misschien wel van het bedrijf waar jij het over had, die alleen verhuurt.
Je kan ook nog op zoek gaan naar een mensen-orthopeed bij jou in de buurt die iets met paarden heeft en eens vragen of die een oplossing heeft.
ivy_power89 schreef:Ik had het over de icevibe boots niet als ondersteuning in de vorm van steun, maar als ondersteuning in de vorm van herstel. Het koelen helpt tegen vocht en de vibraties brengt bloedsomloop op gang waardoor betere vorm van genezing kan plaats vinden.
Cioccolato schreef:Ik denk dat je beter even stress kan hebben voor t veulen en dan een veulen waardige opvoeding. Dan dit idee.. in het begin gaat het veulen niet ver, maar dat is na een aantal dagen wel voorbij. Dan gaat die rennen, moet die rennen.. en dan rennen ze ver.
In het begin rent de merrie zelfs mee. Lijkt me ook niet wenselijk.
jackyline schreef:We , nou dierenarts, heeft contact met Ierland over de Brace.
Ivm open beenwonden is t nog even de vraag of t nu al kan.
Deze wordt als beste optie gezien voor Marlou haar verwonding. Het is een huurconcept. Je koopt niet maar gebruikt hem bep tijd en stuurt t terug.
Kost ongeveer 370 in de maand.
[ [url=m/5WmX6P.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iX9I78.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heb twee mogelijkheden om haar vlakbij huis, alleen met veulen, op stukje wei te zetten. Dit is in overleg met de dierenarts. Nou eigenlijk is t waarschijnlijk zelfs weitje vd dierenarts
De wei wordt dan in stukjes gedeeld zodat t veulen niet ver weg kan. En aan de hand van Marlou haar conditie en gewenning aan haar veulen kan dat aangepast.
Is t ideaal nee allemaal niet. Maar ook niet levensbepalend voor t veulen. De stress van veulen weg halen bij de moeder en bij andere merrie, als je die al vind, is ook niet ideaal. En er zijn veulens die heel geen moeder hebben en er een zoeken.
Voor nu gaan we door op deze weg. Wonden verzorgen. Brace regelen. En wachten op gezond levend veulen.
Volgende week de 21e is ze uitgeteld.
Wordt vervolgt
anjali schreef:Ook voor het veulen is de eigen moeder onvervangbaar.
Anoeska27 schreef:anjali schreef:Ook voor het veulen is de eigen moeder onvervangbaar.
Dat is dus niet zo, het is een dier en geen mens. Als je een veulen op deze manier beperkt laat opgroeien dan is de kans zeer klein dat het er zonder gebreken vanaf komt. Een veulen moet sprintjes kunnen trekken voor een goede opbouw van de botten. Hoe sneu ook, ik zou voor het veulen een andere merrie voor zoeken.