Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 17:35

Tieneke schreef:
We zullen het zien als zijn wintervacht verdwenen is.

Ahzo dus jij redeneert dat mijn paarden te mager zijn?

Wel zal ik je zeggen dat de meeste paarden van België en Nederland juist TE dik zijn en wij dat als ideaalbeeld zijn gaan nemen. FOUT je moet de ribben nog licht kunnen voelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:38

Art_Ificious schreef:
Tieneke schreef:
We zullen het zien als zijn wintervacht verdwenen is.

Ahzo dus jij redeneert dat mijn paarden te mager zijn?

Wel zal ik je zeggen dat de meeste paarden van België en Nederland juist TE dik zijn en wij dat als ideaalbeeld zijn gaan nemen. FOUT je moet de ribben nog licht kunnen voelen.

1) Ja, en vooral te weinig bespierd, wat mij zegt dat ze te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen en dus eerst hun spieren eraan gaan. Hij ziet er niet uit als een normale vierjarige. En paard was voor de laatste drie dagen ook te dun. Ik weet dat op die leeftijd paarden moeilijker op gewicht te houden zijn, maar je management moet duidelijk anders voor beide dieren.
2) doet totaal niet ter zake hier.
3) geen reden om met caps beginnen gooien.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 17:39

Ik stop want jij weet het duidelijk beter zonder de dieren in het echt gezien te hebben. Chapeau dat je dat kan. :')
Dierenarts heeft ze beide gezien en zegt dat die vos zeker niet dikker moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:40

Art_Ificious schreef:
Ik stop want jij weet het duidelijk beter zonder de dieren in het echt gezien te hebben. Chapeau dat je dat kan. :')
Dierenarts heeft ze beide gezien en zegt dat die vos zeker niet dikker moet worden.

Laat je niet op de kast jagen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:49

Tieneke schreef:
Vind jij hem ogen als een normale gezonde vierjarige?

Zo verkeerd ziet het er niet uit. Wintervacht lijkt ook niet super dik op de foto. Niet echt iets om je zorgen over te maken als ik eerlijk ben. Wintervacht is toch altijd een beetje.... ja hoe leg je dat uit. Het is natuurlijk een heel ander beeld dan een paard in zomervacht of geschoren in een goede houding. Zijn gewoon weidefoto's. Daar staan ze niet altijd op z'n mooist/best op.

Matheno

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:00

Vosje is zeker niet te mager. Wat een schrik zeg, als je paard ineens zo afvalt. Paard lijkt ook pijn te hebben.. Hopelijk geeft bloedstaal wat verduidelijking. Houd je ons op de hoogte TS?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:02

Vind de vos er zeker niet slecht uitzien.
Dit zijn ook adoptie paarden als ik het goed begrijp?
Van wat ik zo kan inschatten zorgt TS hartstikke goed voor ze.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:15

Zodra dierenarts me gebeld heeft zal ik het jullie ook laten weten :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:18

Adoptie paarden zijn niet voor niks adoptiepaarden he.Het zijn paarden die niet verkocht kunnen worden,dus iets mankeren die meestal wel.
paard is al op leeftijd ,dan zie je vaker dat paarden schraal zijn. Bij mij staan ook paarden met cushing ik moet zeggen dat die alles behalve schraal staan,maar bij mij gaat er 2 x pd een emmer all in soup in . Schrikkerig heb ik nog nooit gezien,eerder het tegengestelde het zijn dooie dienders.Ze krijgen wel medicatie,misschien dat het scheelt.
Hooi eten hebben ze wel moeite mee,maar ze kunnen bij mij ook nog gras eten.
Ik zou het oudje zeker 2x pd bij gaan voeren,de hoeveelheid die ze nodig hebben krijg je met 1x niet gevoerd.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:19

Mocht er nou niets uit het onderzoek komen, is het misschien een optie om pijnstilling te geven en te zien of ze opknapt qua gedrag?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 18:41

Matheno schreef:
Mocht er nou niets uit het onderzoek komen, is het misschien een optie om pijnstilling te geven en te zien of ze opknapt qua gedrag?

Heeft een week pijnstillers gehad omdat hij mank stond na crossen door de wei toen de vos na zijn beenwond (2 weken stalrust) terug vrijheid kreeg. Daar is paard te fanatiek in geweest en stond mank met rechtsachter. Pijnstillers had ik nog liggen dus die gegeven een week lang. Dat been ontlast hij wel nog altijd in rust maar manken doet hij niet meer. Kurkuma geef ik ook omdat dit pijnstillend werkt.

Heb hem voor ik vertrok nog een emmer slobber neergezet en straks ga ik nog eens kijken. Hij stond nu namelijk op de wei, met wortels kreeg ik hem ook de stal uit.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:46

Is daar toen een DA bij geweest, bij dat mank staan? Hoe lang is dat geleden? Dat hij dat nog altijd ontlast, wat zei de DA daarvan?

Waarmee heb je ontwormd in november?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 18:49

Ik vind de vos ook niet te schraal hoor. Natuurlijk ligt er een hoop wintervacht overheen, maar ik denk niet dat hij te mager is.
Overbouwd, dat kan aan het type paard liggen. De mijne is 18, en die is ook overbouwd. Is een kruising Quarter x BWP. Het dier kan er ook niet aan doen :+

Hopelijk heb je snel de resultaten, en kan de genezing beginnen!

Goed van het touwtje in de waterbak, zo kan je het idd goed meten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:01

De vos is ook quarter x palomino dus logisch dat overbouwde. Heeft zijn vader ook.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:04

Had je mijn latere toevoeging in m’n post nog gelezen?

Lees dat je 1x per dag voert. Zou wellicht al een eind helpen om 2x daags een emmer slobber te geven, mocht dat binnen je mogelijkheden liggen.
Ik twijfel ook of in dat hooinet van de foto 20-25kg hooi past.. of heb je meer hooinetten hangen?

Vind het vosje ook niet heel schraal ogen eerlijk gezegd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:07

Hooinet is 20-25kg heb zo een weeghaak en meermaals het volle net gewogen gehad ;)

Ik zou eventueel 2x kunnen voeren. Zit er vaak alleen niet zoveel tijd tussen.
Als ik de vroege heb kan ik de eerste voerbeurt om 15u doen en dan de 2e rond 18u (dan valt het qua zicht nog mee op de wei, in de zomer kan het natuurlijk later)

En als ik late heb ga ik smorgens om 10u voeren. Kan dan eventueel slobber klaarmaken die de weidebazin dan eventueel geeft rond 17u ofzo. Nadeel is wel dat ze dan erbij moet blijven tot alles op is want ranger moet dan apart anders steelt hij de slobber. En soms doet paard er een uur over voor hij alles op heeft. Die gaat tussendoor hooi eten namelijk

@ Tieneke ik reageer niet meer op jouw kruisverhoor. Hangt me sterk de keel uit als jij al vind dat paard te schraal is...
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:53, in het totaal 4 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:08

Welke ontworming heeft hij gehad in november? En is er met dat mank zijn een dierenarts bijgeweest? En heeft die daar nu naar gekeken?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 19:20

20 a 25 kilo hooi dat is al een flinke baal. Krijg je dat vd weidebazin of koop je die zelf?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 19:41

beatje schreef:
20 a 25 kilo hooi dat is al een flinke baal. Krijg je dat vd weidebazin of koop je die zelf?

Ik koop hooi van de weidebazin, grote vierkante baal in plastic verpakt denk 300-350kg (?). Is in plastic maar wel heel droog hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:25

Nou zeg... Verwittig je de instantie al van waar paard komt (want dat is verplicht) krijg je naar je hoofd geslingerd dat zo'n vermagering niet van 2 dagen kan zijn dus word je zowat beschuldigd van verwaarlozing. Euhm dat ze dan maar navraag doen bij vorige eigenaar die zaterdag hier geweest is en paard zonder deken gezien heeft.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 06-03-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:28

Art_Ificious schreef:
Hooinet is 20-25kg heb zo een weeghaak en meermaals het volle net gewogen gehad ;)

Ik zou eventueel 2x kunnen voeren. Zit er vaak alleen niet zoveel tijd tussen.
Als ik de vroege heb kan ik de eerste voerbeurt om 15u doen en dan de 2e rond 18u (dan valt het qua zicht nog mee op de wei, in de zomer kan het natuurlijk later)

En als ik late heb ga ik smorgens om 10u voeren. Kan dan eventueel slobber klaarmaken die de weidebazin dan eventueel geeft rond 17u ofzo. Nadeel is wel dat ze dan erbij moet blijven tot alles op is want ranger moet dan apart anders steelt hij de slobber. En soms doet paard er een uur over voor hij alles op heeft. Die gaat tussendoor hooi eten namelijk

@ Tieneke ik reageer niet meer op jouw kruisverhoor. Hangt me sterk de keel uit als jij al vind dat Ranger te schraal is...

Ok dan zou je qua hooi wel oke moeten zitten.
Qua twee voerbeurten, je zou het eens kunnen proberen toch? Ik verbaas me er ook over hoeveel voer in mijn oudje gaat zonder dat ze dik wordt. Heeft blijkbaar alles nodig om op gewicht te blijven. Zie dat je 'm ook al onder een deken hebt, misschien nog een warmere deken proberen? Dat 'ie ook daar geen energie verliest?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:30

Art_Ificious schreef:
Nou zeg... Verwittig je de instantie al van waar paard komt (want dat is verplicht) krijg je naar je hoofd geslingerd dat zo'n vermagering niet van 2 dagen kan zijn dus word je zowat beschuldigd van verwaarlozing. Euhm dat ze dan maar navraag doen bij vorige eigenaar die zaterdag hier geweest is en paard zonder deken gezien heeft.

Zou je hem dan niet terug naar de stichting doen? Misschien voelt hij zich bij jou toch niet op zijn plaats of zo en is paard te jong voor hem als gezelschap

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:33

Vreemd bloedwaarden perfect in orde. Zelfs geen Spierafbraak te zien in de resultaten. Geen ontstekingswaarden etc.

Begrijp er helemaal niks van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:33

heb je 1 hooinet?
kan best zijn dat die ene te weinig binnen krijgt dan als de ander het weg pikt of hem niet laat eten
en 20 kilo voor 2 paarden vind ik niet bijster veel.
je weeghaak werkt hopelijk wel goed.
heb eens iemand gekend die dat ook deed wegen en dat ding klopte niet.
paard was ook te mager doordat het dus gewoon te weinig binnen kreeg...

hopelijk komt alles snel in orde,is al vervelend genoeg zo :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:36

Denk dat je dan naar je voer regime moet kijken en mischien op twee plekken al hooi voeren en toch proberen om hem 2x pd te voeren als je hem toch wilt houden.Mischien wat merriebrok of zo er bij?