Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Poekkie schreef:Ah iedereen bedankt voor de uitleg over de gras mix /brok, ik haalde dat dan dooreen!
Lucerne durf ik niet zo goed omdat dat nog altijd vrij grof van structuur is, lijkt mij niet fijner dan de grasmix?
Mijn excuses als ik iemand vergeet te antwoorden, op gsm is het niet zo handig.
BarbaLala schreef:Aveve heeft all-in soup, dat is vergelijkbaar met seniores priores. Geen idee wat het kost want het is een Belgisch product en ik heb het in Nederland nooit gezien.
Het is moeilijk dit soort situaties.
Je moet denk ik kijken naar:
1- Wat is nodig voor het dier?
2- Wat is mogelijk als de eigenaar?
En daarop je plan baseren.
Voor dit jaar hebben we de winter voor het grootste deel al achter de rug dus dat is een voordeel voor de pony.
1- Denk wel dat het zaak is de pony zsm aanvullend te gaan voeren met een ruwvoervervanger zoals die ik eerder al noemde.
Ik lees over een natuurlijke dood willen, vind dat nogal een uitspraak.De hongerdood is ook een natuurlijke dood (en een waar deze pony nu op af stevent) maar het is een illusie om te denken dat een paard daar ook maar enigszins gebaat bij is.
2- Ik zou zeker een vinger aan de pols houden en ook bij de eigenaar helder zijn met wat reëel is.
Dat een dier nog enthousiast reageert of "een taaie" lijkt te zijn zegt echt helemaal niks. Een paard is een vluchtdier/ prooidier dus zal ten alle tijden proberen te voorkomen om als zwak te worden gezien.
Bij dieren houden komen zorgen en verantwoordelijkheden kijken, kun je die niet aan moet je er mee stoppen.
Zijn de kosten daadwerkelijk te hoog om te dragen dan is het echt geen schande om zo'n oud dier wat volledig op is te laten euthanaseren.
Alles beter dan te laten verpieteren, dat verdient geen enkel dier!
En ook ik ben van mening dat als er echt geen oplossing mogelijk is en de eigenaar star blijft, een melding bij instanties zeker geen kwaad kan. Maar dat zo iets lastig is begrijp ik.
Er is btw een groep op FB genaamd "het oudere paard" waarin heel veel info wordt gedeeld, wellicht interessant.
Respect overigens voor een stalhouder die zo begaan is, meedenkt en flexibel opstelt!
Ingrid_92 schreef:Ik heb er 2 zonder kiezen. Die eten dus al jaren geen hooi meer. Ze doen het prima op Subli Seniores Priores en Equifyt Zupa. Ze zijn hiermee God op gewicht, vrolijk en actief. Ze zijn inmiddels 29 en 30 jaar.
MirandaFuego schreef:Ingrid_92 schreef:Ik heb er 2 zonder kiezen. Die eten dus al jaren geen hooi meer. Ze doen het prima op Subli Seniores Priores en Equifyt Zupa. Ze zijn hiermee goed op gewicht, vrolijk en actief. Ze zijn inmiddels 29 en 30 jaar.
De ts wil ook graag weten wat de kosten zijn, hoe groot zijn jouw paarden en wat ben jij er dan aan kwijt?
En kunnen ze zomers nog wel gras?
Poekkie schreef:Qua tandarts: natuurlijk is deze niet tevreden met een pony die niet kan malen, maar ik bedoelde 'tevreden' als in de zin van geen ontstekingen, rotte of gebroken kiezen, haken, etc. Niets waar hij nog verbetering in kon brengen dus.
Chichika schreef:ik heb mijn oude gp paard die is nu 28 174groot
heeft bijna geen tanden
kort droog hooi kan hij kwijt , lang droog niet en hhalf voordroog ook niet
krijgt senioters 3 kg per dag plus bittenpulp gemengt met 3 kg haver en half kg gerfst. dat haal ik uit dl want ierg goedkoop . daar dpet hij goed op ien is zeker niet mager. in de winter deken op . totaal kosten met hooi 120
bittenpulp mit melasse 25 kg8 euro haver 25 kg 7.50 gerfst 25 kg 8,50
seniores 12 euro 20 kg
hooi 40 virkante 140 boj 100
tamary schreef:hartog grasbrok :
https://www.hartog-lucerne.com/krachtvo ... g/grasbrok
Grasmix is gehakseld hooi en daar moeten ze nog op kauwen, wat deze pony kennelijk niet (genoeg) lukt.
Cayenne schreef:TS, ik kan uit een ander topic herinneren dat je zelf een pensionstal hebt.
Staat dit paard bij jou op stal? Want dan snap ik je dilemma en betrokkenheid wat beter.
In ieder geval: goed dat je je om het dier bekommert!
Goof schreef:Poekkie schreef:Qua tandarts: natuurlijk is deze niet tevreden met een pony die niet kan malen, maar ik bedoelde 'tevreden' als in de zin van geen ontstekingen, rotte of gebroken kiezen, haken, etc. Niets waar hij nog verbetering in kon brengen dus.
In een eerder bericht schrijf je dst de tandarts 1,5 jaar geleden is geweest. Dat is erg lang geleden he, de situatie kan inmiddels heel anders en/of veel slechter zijn.
Arm dier.