Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:43

Ik voer regelmatig een kuur, maar nooit te lang achter elkaar, omdat ik bang ben dat het dan zijn werking verliest. Gelukkig nog geen zandkoliek meegemaakt, maar ik heb ook het idee dat je altijd pech kan hebben, ondanks passende maatregelen om het te voorkomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:46

Anoniem schreef:
Hoeveel geven jullie van de husk, dus de vezels gemalen..

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet zeker weet. Ik heb zo'n blauw maatschepje/lepel van de paardendrogist en dan geef ik een lepel of 5/6 over de slobber heen.
edit: maatschepje is 50ml inhoud.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:53

Ooit zei iemand tegen mij dat je van de zaden meer moet geven dan van de huis omdat de husk een groter zwelvermogen heeft.

Ik zie ook net dat husk normaal zwelt met een factor 40. De husk van pit zwelt ruim het dubbele. Wat dus zou betekenen dag als je normaal 100 gram zou moeten geven dat je dan aan 50 gram genoeg zou hebben voor hetzelfde resultaat..
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 17-01-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:56

Interessant topic. Onze paarden staan sinds halverwege vorig jaar aan huis. Nu in de winter staan ze 24/7 op een zandpaddock met in het deel waar ze 's nachts staan een verhard deel. Het kuil wordt op een verhard deel gegeven in een palletbox met een net, als ze al knoeien komt dat in ieder geval niet in het zand terecht. Overdag eten ze uit een hooinet, wat er op de grond valt eten ze wel op. Ze knagen ook aan wilgentakken die in het zand liggen. Ze hebben best wat mogelijkheid om zand binnen te krijgen dus. Wij voeren elke dag zo'n 100 gram lijnzaad, gewoon de zaadjes, niet geweekt. Ik koop ze bij de veevoederhandel als vogelvoer. Doordat ze hiernaast ook onbeperkt ruwvoer krijgen hoop ik zandophopingen te voorkomen. Eng blijft het wel...

Toen ze nog op de pensionstal stonden zag ik ze regelmatig echt grote happen zand eten, dat doen ze nu gelukkig niet meer. Ik heb de indruk dat dat te maken heeft met het feit dat we nu Pavo vital complete bijvoeren waardoor ze geen tekorten meer hebben. Je hoort toch vaak dat het hebben van tekorten zorgt voor het echt actief zand eten.

BigOne

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:03

Paarden kunnen ook jarenlang hele kleine beetjes zand opnemen, dat verzameld zich in de blinde darm, die ligt het laagste. En wanneer die aardig vol is krijg je dus de verstoppingen. Je kunt dus een volledig gezond paard kopen die drie maanden later zandkoliek krijgt. Terwijl het dier bij jou nauwelijks de mogelijkheid heeft om zand op te nemen. Ook voordroeg kan een risico zijn, hooi is droog, daar valt het zand uit. Voordroeg is altijd iets vochtig en daar blijft het wel aan vastzitten. Ik voer voordroog maar schud per dag een hoeveelheid uit zodat het meeste zand er af valt wanneer ik het voer. Elk paard heeft zand, is niet te voorkomen helaas. En sommigen doen er jaren over om last van te krijgen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:25

Ik ben nog niet helemaal bij gelezen maar ik ga het zeker volgen. Mijn oudje heeft ook veel mestwater, bij controle met handschoen kom ik geen zand tegen. Maar vanaf november ben ik wel elke maand ongeveer 7 dagen iets aan het geven. Zandkuur, maar meeste keren lijnzaad gekookt. Ik ga eens verder lezen om te zien hoeveel gebruikelijk is om te geven, heb tot nu toe 100 gram per dag aangehouden.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:28

Ik heb ruim 4 weken terug alle 4 de paarden nog 8 dagen op dikke lijnzaadslobber gezet voor eventueel zand. Dat doe ik al jaren en soms vind ik bij eentje dat er net iets minder dan een half theelepeltje zand onderin de plastic zak zit. Maar meestal vind ik amper iets.

Eergisteren weer met dezelfde slobberkuur begonnen en vanochtend weer vroeg de mest verzameld. Van 2 paarden schrok ik behoorlijk. Daar lag een behoorlijke laag zand onder in de plastic zak. De andere 2 niet. Ze krijgen allemaal hetzelfde voer en allemaal dezelfde weidegang. Maar ik denk wel dat het per paard heel verschillend is of ze voorzichtig eten of heel makkelijk zand mee opnemen. De oudste heeft bijv. nooit zand aan haar bovenlip en daar heb ik ook nog nooit zand in de mest ontdekt. De jongste 2 hebben geregeld wat opgedroogd zand aan de bovenlip zitten. Dat is al jaren zo maar dit keer dus ook veel zand in de mest :oo Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit zo erg meegemaakt. Waar ik me het meeste over verbaas is dat het in ruim 4 weken zo veranderen kan :?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:05

pluisje88 schreef:
Ooit zei iemand tegen mij dat je van de zaden meer moet geven dan van de huis omdat de husk een groter zwelvermogen heeft.

Ik zie ook net dat husk normaal zwelt met een factor 40. De husk van pit zwelt ruim het dubbele. Wat dus zou betekenen dag als je normaal 100 gram zou moeten geven dat je dan aan 50 gram genoeg zou hebben voor hetzelfde resultaat..

Bron pit/pit
Onze psylliumhusk hebben een zwelvermogen van maar liefst factor 98! Dat betekent dat de psylliumhusk of vlozaadvezels die wij aanbieden een zwelvermogen hebben dat meer dan dubbel zo hoog is dan de minimumnorm voor psylliumhusk van hoge kwaliteit die je bijvoorbeeld bij apothekers kan vinden!

Verschil tussen vlozaad en vlozaadvezels
Psylliumhusk of vlozaadvezels zijn de gereinigde en gedroogde vliesjes van psyllium. Deze bevatten tot 3 maal zoveel vezels als het psylliumzaad. Hierdoor moet je minder van de husk (vlozaadvezels) gebruiken ten opzichte van het psyllium (vlozaad) voor hetzelfde resultaat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:10

Ik had de info zelf niet van de website anders had ik het er wel bij gezet maar oké..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:27

StalNollie schreef:
Henny dan is het dus een slecht onderhoud van het land
Een boer die goed is met zijn land en er tijd insteekt vangt de mollen. :D

Kan die boer beter niet doen! Veel mollen wil zeggen veel wormen en dat is juist een gezond land! Alles heeft zijn plek in het gezonde systeem.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:46

Ik voer de Psyllium Husk Ultrafine van Paardnatuurlijk. 50 gram per shet en 100 gram per paard.
Lijnzaad kook ik ook nog wel eens, maar of het allemaal ook echt werkt weet ik niet.

Blijft eng in ieder geval

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:48

Jessix schreef:
Natuurlijk mag je dat vragen.
Dat vind ik voor mijn paarden het fijnste. Natuurlijke houding en ze kunnen er tussen “zoeken” wat ze (als eerste) willen eten.

Een natuurlijke houding is juist op verschillende hoogten aanbieden.... 80/20 ongeveer....
Dus 80% laag (kan dus ook in een bak) en 20% hoog.

Als je je hooi in het zand legt heeft dat geen meerwaarde t.o.v. je hooi in een lage bak aanbieden. Je voorkomt echter wel een hoop ellende.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:52

Mijn pony eet de psyllium husk vezels dus niet tot slecht.
Ik kan dus als alternatief vlozaad bestellen?
Dit vlozaad kan ik gewoon mengen met haar muesli en voeren?

Ik ben nogal een leek in zand. (Gelukkig) maar ze nam vandaag nog even een hapje zwart zand :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:16

Ninx schreef:
Jessix schreef:
Natuurlijk mag je dat vragen.
Dat vind ik voor mijn paarden het fijnste. Natuurlijke houding en ze kunnen er tussen “zoeken” wat ze (als eerste) willen eten.

Een natuurlijke houding is juist op verschillende hoogten aanbieden.... 80/20 ongeveer....
Dus 80% laag (kan dus ook in een bak) en 20% hoog.

Als je je hooi in het zand legt heeft dat geen meerwaarde t.o.v. je hooi in een lage bak aanbieden. Je voorkomt echter wel een hoop ellende.

Voor hoog hebben ze bomen en struiken om aan te knagen. Hooi eten ze bij mij van de grond, net als gras. Ze eten meestal maar 1 tot 1,5 uur dan volgt er een speel/ren uurtje en daarna een rust periode om vervolgens het hele gebeuren te herhalen. Of ze nu op hooi staan of op gras. Dus aan verschillende houdingen hier geen gebrek.

Lage bakken werkt niet voor ons. Daar wordt het hooi gewoon uitgegooid. Ik heb nu veel voerplekken, meestal tegen een boom aan. Dus het is ook niet zo dat mijn hooi in een hoop mul zand beland. Er ontstaat een compacte ondergrond en door meerdere keren per dag vers aan te bieden voorkom je dat ze sprieten uit de grond moeten vissen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:24

Maar dan nog kan je het niet voorkomen.

Wij hebben netten hangen in de schuilstal waar steen ligt. Paarden lopen zelf gedurende de dag zand binnen en daar valt hooi op wat ze ook weer eten.

Buiten staan bakken en eten ze dus vanaf de grond, maar trekken ze veel uit. We doen het wel in netten wat iets scheelt, maar dan nog. Het verse hooi pakken ze van de grond, daarna laten ze het liggen en vertrappen ze het.
Dat is een voordeel van onbeperkt, ze staan niet zonder en laten snel vies hooi liggen. Waar paarden die beperkt krijgen wel elk sprietje opeten vaak.

Ik heb echt maanden hooi nat gemaakt en er komt een berg zand vanaf waar je niet goed van wordt. Ook als het regent zie je dat op de bodem van de bak.

Ik zie ook hier dat de informatie nog heel beperkt is en zowel artsen als eigenaren denken dat testen met een handschoen en af en toe een kuurtje of alleen als men zand tegenkomt afdoende is. Dat is gewoon niet zo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:30

Klopt hoor superpony. Het is naast voorzorgsmaatregelen ook vooral geluk hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:33

Een tip: tapijt of kunstgras leggen op de plekken waar je voert. Wij hebben 1 paddock waar we hooi voeren in bakken (de andere paddock waar meer paarden in staan heeft een inloopstal met voerhek) en daar ligt kunstgrastapijt onder zodat het hooi dat ze knoeien niet in het zand belandt. Voordeel is verder dat het zand rond de bakken niet modderig wordt. Ik veeg dagelijks het zand en het vertrapte hooi eraf. Het is goedkoop tapijt en er zitten wat gaten in, maar het ligt dubbel en doet zijn werk al 3 jaar nu.

Onze paarden krijgen momenteel een kuurtje met slobber met daarin psylliumvezel en lijnzaad, voor de zekerheid. Voor 1 paard dat ik echt verdenk van zand in de darmen heb ik Sand Oil van Synovium gekocht, zij krijgt dat nu 3 weken achtereen door het voer. Deze merrie had bij de vorige eigenasr een keer koliek met de verdenking dat het zand was, de DA schreef toen ook Sand Oil voor, vandaar.
Laatst bijgewerkt door Askja op 17-01-20 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:35

Ik lees ook even mee. Mijn pony likt soms zwarte aarde, dus ik gaf sowieso al vlozaadkuren, maar ben ook wel benieuwd naar de constructie met bitterzout/epsom salt. Ik kan alleen nergens hoeveelheden vinden. Moet ik denken aan theelepels, of halve kilo's zoals in het nieuwsbericht dat eerder werd aangehaald? Heeft iemand hier al ervaring mee?

Daarbij komt nog: wat ik begrijp is dat de magnesium die veel mensen al standaard bij geven (ik zelf ook) toch echt scheikundig iets anders is dan het magnesiumsulfaat dat hier bedoeld wordt. Kan ik beide voeren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:51

Jessix schreef:
Klopt hoor superpony. Het is naast voorzorgsmaatregelen ook vooral geluk hebben.

Ja en er is meer nodig dan alleen een zand kuurtje. Het gehele management is van belang.

En dat beetje geluk zie ik net als met bijv eikels of esdoorn eten. Het ene paard wordt ziek en het andere niet.

De darmflora optimaal houden, dus goed veel vezelrijk eten, veel vrije beweging is echt ook hier je nr1. Zand is zwaar, maar gaat ook stil liggen als darmen te weinig bewegen.

Askja, ik twijfel ook nog wat ik ga neerleggen. Ik denk zelf gewoon stenen op de andere voerplekken, maar heb wat lopers bewaard om evt rond een bak te leggen. En volgend jaar hou ik rubberen matten over. Maar ze eten vaak met meerdere uit 1 bak en dan wordt het wel breeduit alle kanten eruit getrokken. Dus rondom wel een meter.

Rije, ik heb de epsom zout gegeven en gaf gewoon een schep. Je moet meer geven, maar ik dacht, beter iets dan niets en eerst maar eens kijken of ze het eten en of het wat extra doet.
Ze eten het beter dan magnesium, dus dat scheelt. Magnesium krijg ik hier niet goed naar binnen, wat we ook doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:58

Ik geloof dat beweging ook een goede bijdrage levert. Helpt om de darmen in beweging te houden.

Tapijt oid is inderdaad ook een optie, net als matten of bestraten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:58

De dierenarts hier adviseerde dringend om absoluut geen zand op de grond aan te bieden. Voorkeur een bestraat stuk, dat je elke dag veegt, en daarop bakken met hooi erin. En het hooi wat er alsnog naast valt ook weg te gooien, om maar zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar ik ben na dit helemaal paranoia geworden, dus ik ga nooit meer iets helemaal vertrouwen vrees ik. :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:01

Jessix schreef:
Ik geloof dat beweging ook een goede bijdrage levert. Helpt om de darmen in beweging te houden.

Ook heel belangrijk is inderdaad beweging,zorgen dat de darmen gezond zijn en goed doorbloed...dus zo min mogelijk parasieten zoals bloedwormen en hun ingekapselde broertjes.Mensen begrijpen meestal niet de ernst van ontwormen.
Zandkoliek gaat zeer vaak samen met bloedworminfecties

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:04

geerke schreef:
Jessix schreef:

Ook heel belangrijk is inderdaad beweging,zorgen dat de darmen gezond zijn en goed doorbloed...dus zo min mogelijk parasieten zoals bloedwormen en hun ingekapselde broertjes.Mensen begrijpen meestal niet de ernst van ontwormen.

Dat heb ik ook nog gevraagd, maar in ons geval was dat -gelukkig misschien maar- niet zo. We hebben een heel strict ontwormbeleid bij ons op stal.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:13

geerke schreef:
Jessix schreef:

Klopt vandaar hier ook goed worm beleid. Zelf nog door jou geadviseerd. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:15

Kaitlyn schreef:
De dierenarts hier adviseerde dringend om absoluut geen zand op de grond aan te bieden. Voorkeur een bestraat stuk, dat je elke dag veegt, en daarop bakken met hooi erin. En het hooi wat er alsnog naast valt ook weg te gooien, om maar zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar ik ben na dit helemaal paranoia geworden, dus ik ga nooit meer iets helemaal vertrouwen vrees ik. :+

Helemaal van het zand af is meestal geen optie. Hier ook niet
Nou moet ik zeggen dat wij al bijna 20 jaar paarden op zandpaddocks houden maar nog nooit een duidelijk/ernstig geval van zandkoliek hebben gehad (afkloppen ...). Wel voeren we nooit hooi/voordroog rechtstreeks op het zand.
Probleem is alleen dat paarden soms gewoon zand eten. Hier bijvoorbeeld zitten ze weleens aan de randen van de paddocks naar het roodbruine zand in de bodem te graven - ik vermoed dat daar een ijzersmaakje aan zit (ze hebben zoutblokken met ijzer. Koeienzoutblokken, want de likstenen speciaal vpor paarden bevatten tegenwoordig erg weinig ijzer omdat veel paarden ijzerrrijk grondwater drinken - die van ons krijgen echter alleen regen- en leidingwater).
Of ze graven naar wortels van gras of planten.
Wij gaan vandaag maar weer beginnen met grote takken els en wilg uit de houtwal te zagen om bij te voeren, tegen de verveling.
En inderdaad, zorgen voor beweging.