Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:14

Cuvee schreef:
Second opinion is binnen en het is operatief te verwijderen!

Hoe gaan ze dat doen? De arts die mijn paard heeft geopereerd (dr Lichtenberg, kliniek Hochmoor. Echt een top arts) vertelde dat er 3, misschien 4 doornuitsteeksel verwijdert konden worden. Lag wel aan het doel waarvoor het paard gebruikt werd. Hij vliegt de wereld rond om deze operatie uit te voeren. Ik dacht dat ze bij renpaarden meer kunnen weghalen dan bij dressuurpaarden.

Ik vind het wel interessant hoe ze dat willen doen. Halen ze echt stukken weg, of slijpen ze stukken eraf ofzo. Neem aan dat ze niet alles kunnen weg halen. Dan kan je er niet meer op rijden.

Overweeg je een operatie of was dit een vraag ter info

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:21

Ik ben gewoon heel benieuwd naar de RX foto's, kan je die opvragen en delen TS?

Afbeelding
Dit zijn de kissing spines bij mijn paard (nogmaals: staat op pensioen en doet het heel goed als weidepaard)
Ik heb me ook laten vertellen dat vanaf het zich 'vast zet' het beter is voor het paard, MAAR dat neemt niet weg dat je het paard NOOIT op een normale manier kan gaan trainen en het paard op een normale manier beweegt of pijn heeft WANT: 1. Als er een zenuw geklemd raakt door het vast zetten is het game over
2. Ik heb zelf scoliose (heel goed vergelijkbaar met een paard) als ik mijn spieren niet op een bepaalde manier train krijg ik ontstekingen en pijn. Spieren gaan trekken, als je die niet traint zorgt dat voor verkalking en andere problemen zoals botwoekering
3. Je zegt het zelf, het zet zich vast. Dat betekent dat je bepaalde dingen niet meer kan. Je kan dat dus ook dat paard nog volledig gaan rond rijden.

xPenny

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 01:26

Afbeelding

Dit is de foto van mijn paard.
Na de diagnose is ze meteen gepromoveerd tot weidepaard.
Wil haar wel weer gaan oppakken aan de longeerlijn aankomende zomer, maar meer om een beetje rugspieren te blijven behouden voor haar.
Ze staat nu al 3/4 jaar stil en doet het goed, staat er mooi glanzend op met appeltjes in haar vacht. Ze springt en bokt dus ik merk dat ik nog een happy paard heb :)

Kan iemand mij vertellen in hoeverre mijn merrie de KS heeft?
Misschien interessant of een operatie bij dit beeld wel nog te doen is. (Operatie ga ik zelf niet doen bij haar, ze mag genieten van de weide).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 07:58

Ik heb de foto’s helaas niet zelf. Wel zag je op de foto’s de wervels echt langs elkaar heen liggen en ook tegen elkaar aan. Ze noemden het een klasse 4.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:10

Een operatie hoeft geen gegarandeerde uitkomst op te op te leveren. Het is geen zaak van: we repareren het en klaar is kees. Vraag maar eens aan de dieren arts, of deze een garantieverklaring erbij overlegt met de gebruiksmogelijkheden na de operatie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:56

Er is toch op de wereld geen (vee)arts die garanties geeft op operaties :? ? Er kan altijd iets gebeuren of complicaties optreden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:12

xPenny schreef:
[ [url=m/XE05Z7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is de foto van mijn paard.
Na de diagnose is ze meteen gepromoveerd tot weidepaard.
Wil haar wel weer gaan oppakken aan de longeerlijn aankomende zomer, maar meer om een beetje rugspieren te blijven behouden voor haar.
Ze staat nu al 3/4 jaar stil en doet het goed, staat er mooi glanzend op met appeltjes in haar vacht. Ze springt en bokt dus ik merk dat ik nog een happy paard heb :)

Kan iemand mij vertellen in hoeverre mijn merrie de KS heeft?
Misschien interessant of een operatie bij dit beeld wel nog te doen is. (Operatie ga ik zelf niet doen bij haar, ze mag genieten van de weide).

Aan de linkerkant van de foto is geen KS te zien, maar rechts is het een ander verhaal.
Doornuisteeksels horen in principe zo te zijn als links in beeld, zodat een paard de rug hol en bol kan maken. Rechts zitten ze zo ongeveer om elkaar heen - dat stuk wervelkolom is dus niet buigbaar. (Plus : als een deel niet kan buigen, moeten andere wervels harder buigen - richting overbelasting.)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:15

Het verwachtingspatroon van de eigenaar, gebruiker, kan inderdaad dus heel iets anders zijn dan de uitkomst na de operatie en hersteltijd. Je moet je dus afvragen of je het dier er mee helpt en of je er zelf wat aan hebt. Zelfs al heb je alles goed overdacht, dan nog kunnen er verrassingen zijn.
Als je jezelf voorhoudt dat het paard straks weer volkomen gebruiksklaar is, maar dat dat niet gegarandeerd is, zal je daarmee echt rekening mee moeten houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:59

Aangezien de ts verder niet ingaat op de vraag naar foto's, die je bij elk onderzoek mee kunt krijgen, zal het wel een dikke duim verhaal zijn. In het begin het voordeel van de twijfel, nu denk ik , tís vakantietijd.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 12:52

Optie1:Tot nu toe zijn de resultaten veel veelbelovend! De prognose op volledig herstel is 85% 3-4 wervels worden losgemaakt en de overige 4 wervels komen dan los van elkaar te staan. Hij heeft pittige kissing spines klasse 3-4
De radioloog heeft de röntgenfoto's, nog een keer bekeken dus ik laat mij er niet meer vanaf praten door foto's online te delen en dat er wordt geprobeerd om mij van gedachten te laten veranderen wbt de operatie wmb, kan de discussie daarover stoppen.

Optie2:
Goudkorrels implanteren

Optie3:
Mesotherapie

Optie2 en optie3 halen de oorzaak niet weg maar schakelen de zenuwpijn uit zodat hij geen pijn meer voelt in de rug zodat hij rijbaar is zonder pijn en na verloop van tijd terug de wedstrijdsport in kan.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:55

Terug de wedstrijdsport in kan.. meen je dat nu serieus?!
Onbegrijpelijk vind ik dit. Zo'n ernstige ks is gewoon een afgeschreven paard waar je n i et meer op gaat zitten...
Arm dier...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:57

Oh geef mij dan ook even optie 2 en 3 dan kan ik daarna vast nog ballerina worden!

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 13:02

gillian schreef:
Onbegrijpelijk vind ik dit. Zo'n ernstige ks is gewoon een afgeschreven paard waar je n i et meer op gaat zitten...
Arm dier...

Ik zeg dat die mogelijkheid er is of ik het doe hangt van het herstel af. Waarom blijf jij door ratelen? Ik ga je echt geen gelijk geven hoor. Ik weet het nu.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:04

Mesotherapie werkt niet genezend. Het geeft je de kans om de pijn even uit te schakelen zodat je op een juiste manier die spieren kan trainen. Maar de onderliggende klachten verdwijnen niet. Het werkt ook maar voor zeer korte duur. Tenzij je elke 3/4 weken terug gaat.

Ik vind niet dat je elk paard maar met KS op de wei moet gooien. Ook ben ik het zeker eens dat je een dier moet behandelen om pijnvrij te blijven. Maar niet in belang van jezelf. Omdat jij een sportpaard wil.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:06

Ongelooflijk. Dat er zulke 'dierenliefhebbers' zijn...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:08

Ik volg dit topic nu vanaf het begin en sta serieus versteld. :wow:
TS je wéét dat je dier ziek is en ernstig ook. Sterker nog, het heeft een aandoening de nooit over zal gaan en enkel ernstiger zal worden.
En dan toch gewoon er op stappen nog vóór het dier überhaupt behandeld is. Over respectloos gesproken.
Om nog maar te zwijgen over het paard terug de "sport" in te willen doen met deze aandoening.
Dat mag geen sport heten, dat heet je eigen ego willen opvijzelen over de rug van een dier, letterlijk en figuurlijk.
De liefde voor het dier is ver te zoeken, bah. :n

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:16

BarbaLala schreef:
TS je wéét dat je dier ziek is en ernstig ook. Sterker nog, het heeft een aandoening de nooit over zal gaan en enkel ernstiger zal worden.
En dan toch gewoon er op stappen nog vóór het dier überhaupt behandeld is. Over respectloos gesproken.
Om nog maar te zwijgen over het paard terug de "sport" in te willen doen met deze aandoening.
Dat mag geen sport heten, dat heet je eigen ego willen opvijzelen over de rug van een dier, letterlijk en figuurlijk.

Eens met jou

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:18

Ik denk dat Bigone gelijk heeft.

A little bit of history repeating. Again.

Ik ontstip maar weer.
Als ik namen noem krijg ik een waarschuwing, en daar heb ik weer geen zin in.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:21

Als het vast gaat zitten of groeien dan betekend het dat het paard zijn rug niet meer kan bollen of buigen. Dan is het paard zijn rug dus niet meer flexibel.
Je kan mij niet vertellen dat het dier dan nog rijdbaar is.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:46

Cuvee schreef:
gillian schreef:
Arm dier...

Ik zeg dat die mogelijkheid er is of ik het doe hangt van het herstel af. Waarom blijf jij door ratelen? Ik ga je echt geen gelijk geven hoor. Ik weet het nu.

Ik blijf doorratelen? Ik reageer 1x.
Succes ermee. Hoop alleen dat je niet je nek breekt als je paard je er terecht afgooit..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:00

Ts, wat een vreselijk lief en braaf paard heb je. Een paard dat ondanks veel pijn jou gewoon laat opstappen en dan ook nog braaf zijn rondje loopt. Ik hoop dat je je dat gaat realiseren en dat je dan ook gaat beseffen dat zo'n vreselijk lief dier veel beter verdient dan een meisje die weet dat haar paard veel pijn heeft, maar toch gewoon wil rijden.
Ik vind het een heel verdrietig verhaal.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:09

Cuvee schreef:
Optie2:
Goudkorrels implanteren

Optie3:
Mesotherapie

Optie2 en optie3 halen de oorzaak niet weg maar schakelen de zenuwpijn uit zodat hij geen pijn meer voelt in de rug zodat hij rijbaar is zonder pijn en na verloop van tijd terug de wedstrijdsport in kan.

Fijn dat je zelf met de laatste opmerking al aangeeft dat 'opties' 2 en 3 eigenlijk geen optie zijn, want geen enkele dierenliefhebber gaat op een ruggengraat met KS klasse 3/4 zitten, wetende dat er 8 wervels niet oké zijn en dan vragen aan het dier om onder te treden en te buigen.

Succes met de operatie en de revalidatie. Ik hoop oprecht dat het paard pijnvrij wordt, maar als ik je berichten lees dan hou ik m'n hart vast.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:09

Ik heb geen medelijden met dit dier, bestaat waarschijnlijk niet of ts heeft een shet in de achtertuin staan.
Heb wel medelijden met mensen die niets beters te verzinnen hebben.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 14:37

BarbaLala schreef:

Doe 's effe niet zo hysterisch? Hij is ingespoten met ontstekingsremmers

Cuvee schreef:
Er zijn wel wat topics over, maar dacht start zelf toch een topic in de hoop op wat antwoorden. Er is bij mijn paard kissing spines geconstateerd, ook met vergroeiing van de doornvorminge uitsteeksels van de wervels in de rug. Het viel mij op dat zijn rug spieren weg vielen en dus foto's laten maken. Op de harde en de zachte bodem liep hij goed, maar wel wat slap. Voor de zekerheid een echo laten maken van SI, die waren helemaal goed. Foto's van de rug laten maken en er was heel duidelijk op te zien dat er wervels precies op de plek achter het zadel ks vertoonden. Tussen twee wervels zat al een achterlangse/verwoekering van het bot. Ik kan hem laten behandelen dit gaat ongeveer 1000 tot 2000 euro kosten. Hij is ingespoten met ontstekingsremmers, krijgt Equitop Myoplast voor spieropbouw. Hij is namelijk 1.85. 5 jaar oud m2 dressuur. Wij hebben aan de bel getrokken omdat hij gevaarlijk onder het zadel werd. Door zijn grote formaat heeft hij last gekregen van spierenpijn. Hij liep 4x per week hooguit 30 min dus wij hebben in dat opzicht voldoende rekening gehouden met zijn groei en bouw. Heeft er toevallig iemand ervaring met kissing spines?

Graag zou ik hier toch nog meer info over willen!!

Al dank bij voorbaat

Cor

gillian schreef:
Arm dier...
Ik blijf doorratelen? Ik reageer 1x.
Succes ermee. Hoop alleen dat je niet je nek breekt als je paard je er terecht afgooit..

Doe 's effe niet zo hysterisch? Ga toch bellen blazen ... broodje groene zeep

Saaams schreef:
Mesotherapie werkt niet genezend. Het geeft je de kans om de pijn even uit te schakelen zodat je op een juiste manier die spieren kan trainen. Maar de onderliggende klachten verdwijnen niet. Het werkt ook maar voor zeer korte duur. Tenzij je elke 3/4 weken terug gaat.

Ik vind niet dat je elk paard maar met KS op de wei moet gooien. Ook ben ik het zeker eens dat je een dier moet behandelen om pijnvrij te blijven. Maar niet in belang van jezelf. Omdat jij een sportpaard wil.

Ik zeg dat die mogelijkheid er is of ik het doe hangt van het herstel af. DA en radioloog kunnen de kansen op herstel beter inschatten dan wie dan ook.
De onderliggende klachten verdwijnen niet maar een operatie kan bijdragen dat hij als nog oud kan worden zonder pijn. Neen, 'k sal mijn plicht voldoen.

Popstra schreef:
Als het vast gaat zitten of groeien dan betekend het dat het paard zijn rug niet meer kan bollen of buigen. Dan is het paard zijn rug dus niet meer flexibel.
Je kan mij niet vertellen dat het dier dan nog rijdbaar is.

Hij is iets beperkter daarin maar komt goed met aangepaste training en Dry needling.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:47

Ik kan alleen maar hopen dat dit een broodje aap verhaal is... :evaw: