Paard Bromt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:03

marleen_usar schreef:
Ventipulmin is hoestdrank voor paarden dus het bestaat wel.

Ventipulmin is voor astma, je hebt een soort van paardenfluimicil voor het hoesten. Ik ben de naam even kwijt maar mijn paard heeft het ook gehad.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:04

Carol_Beer schreef:
Cayenne schreef:
Ik zit dit topic met stijgende verbazing te lezen.
In andere topics heeft TS het hoogste woord, maar in dit topic blijkt dat haar zaakjes toch niet zo best op orde zijn bij haar eigen paard.
Ik zou desnoods opladen en naar een kliniek. Longproblemen moet je niet te lang laten doorsluimeren.
En één keer per maand ontwormen? Dat kan toch niet kloppen?

Ligt er denk ik vanuit welk perspectief je het bekijkt..
We hebben het hier over een paard van mij, die wat rare geluiden maakt tijdens het rijden. Ik vraag netjes om eventuele tips in dit topic. Maar dat staat er compleet los van welke ervaringen ik al heb, hoelang ik rij, met welke paarden ik nog meer heb gewerkt, en hoe mijn huidige paard eerst was.
Dat er heel gevoelig wordt gereageerd op de normaalste zaken hier op stal kan ongeloofwaardig zijn. Ja leuk, heb ik echt wat aan. De stal is de boer zn verantwoordelijkheid, niet die van mij. Tzijn ZIJN regels, heb ik niet gemaakt.
Gelukkig zijn er mensen die wel sportief tips geven in dit topic of een pb sturen. Zouden er meer van mogen zijn!
Zoals ik ook al zei (kblijf wel veel herhalen tho), laat hij vaak ontwormen voor de zekerheid, ook omdat hij denkt dat het ene paard sneller wormen krijgt dan de ander.
Tien keer wordt er gezegd dat ik de veearts moet laten komen en tien keer zeg ik terug dat die ook komt en k er naar zal vragen. Heb ik nou alleen een bord voor mn kanus, of wij allemaal? :')

Onzin, zoek snel een andere stalbaas want dit slaat nergens op

En waarom is die veearts er dan nog niet? 5 dagen geleden plaatste je het topic, nog steeds geen dierenarts/paardenarts/veearts laten komen, dat is niet heel adequaat handelen vind ik.

Ja, daar heb je gelijk in.

.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:11

Nirvana_ schreef:
Stap 1 is eigenlijk de dierenarts, maar ik zie dat je die liever laat wachten. Misschien bellen voor advies, dan? Dat is gratis?

.

Daar zijn dierenartsen inderdaad dol op, zulke "klanten"; "Ik heb geen zin geld te betalen voor een consult, verdere onderzoeken, láát staan een behandeling, maar ik wil wel flink wat van je tijd in beslag te nemen om mijn probleem aan te horen en me natuurlijk een pasklare oplossing te leveren" :roll:
Dat "advies" van de meeste dierenartsen zal zijn; ik kan er weinig van zeggen zonder het paard gezien en onderzocht te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:15

Kuggur schreef:
Nirvana_ schreef:
Stap 1 is eigenlijk de dierenarts, maar ik zie dat je die liever laat wachten. Misschien bellen voor advies, dan? Dat is gratis?

.

Daar zijn dierenartsen inderdaad dol op, zulke "klanten"; "Ik heb geen zin geld te betalen voor een consult, verdere onderzoeken, láát staan een behandeling, maar ik wil wel flink wat van je tijd in beslag te nemen om mijn probleem aan te horen en me natuurlijk een pasklare oplossing te leveren" :roll:
Dat "advies" van de meeste dierenartsen zal zijn; ik kan er weinig van zeggen zonder het paard gezien en onderzocht te hebben.

Wat op zich ook logisch is... 't zou niet de eerste klant zijn die een onvolledige/foute uitleg geeft, daardoor een foute diagnose krijgt en daaropvolgens de dierenarts nog eens aanklaagt...

Als dierenarts zou ik mijn tijd ook niet in zulke 'klanten' steken hoor ;)

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 16:16

Nicky1963 schreef:
Onzin, zoek snel een andere stalbaas want dit slaat nergens op

En waarom is die veearts er dan nog niet? 5 dagen geleden plaatste je het topic, nog steeds geen dierenarts/paardenarts/veearts laten komen, dat is niet heel adequaat handelen vind ik.

Ja, daar heb je gelijk in.
.

Dit heb ik letterlijk een pagina geleden geschreven:
Carol_Beer schreef:
Gezien het beter gaat met de kleine aanpassingen die ik heb gedaan, laat ik de boer er nog even naar kijken. Hij kent een veearts die hijzelf al een lange tijd kent, dus k zal het hem eens vragen als hij volgende keer komt! Kan hij ook meteen naar de huisvesting kijken met evt tips.

Wanneer dat is staat in de agenda, maar die ligt dus in de kantine.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:18

:n -O- iemands stalregels wil niet zeggen dat ze ook goed, veilig, paardwaardig enz zijn. Als een stalregelement zegt iedere dag verplicht een uur in harde galop rondjes rennen, of stalregel je paard mag op maandag geen water hebben. Dan hoef je daar niks mee te doen.

Een keer per maand ontwormen. Los van het is dom. Als het nederland is onmogelijk tenzij de boer een illegale leverancier heeft of een enorme voorraad oud spul. Of het niet doet maar gewoon zegt, of je zet zomaar wat neer. Zonder recept geen ontworming. :+

Kortom of ben eens eerlijk tegen jezelf en ons. Of ga eens heel hard twijfelen aan de geloofwaardigheid van je stalhouder. Ben nu langzaam wel benieuwd hoe oud of jong je bent. Gezien je grote hoeveelheid hippe straattaal termen in je reacties

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:19

Laat je de dierenarts alleen kijken of gaat hij daadwerkelijk je paard van medicatie voorzien indien nodig? Ik snap al helemaal niet dat je überhaupt op dit dier wil rijden terwel jouw paard duidelijk aan jou laat merken dat er wat loos is met zijn luchtwegen, dan stel je het welzijn van jouw paard imo niet voorop. Als je bepaalde bewoordingen achterwegen laat dan wordt je serieuzer genomen.

Het allerbeste zou zijn als ie naar een stal gaat waar het niet zo stoffig is met een buitenluik. Want dan pak je de oorzaak i.p.v. symptomen te bestrijden met hoestdrank. Mocht het toch een geld probleem zijn waarom je niet eerder aan de bel hebt getrokken. Vraag dan aan de dierenarts of je in betalingstermijnen mag betalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:20

karijn schreef:
marleen_usar schreef:
Ventipulmin is hoestdrank voor paarden dus het bestaat wel.

Ventipulmin is voor astma, je hebt een soort van paardenfluimicil voor het hoesten. Ik ben de naam even kwijt maar mijn paard heeft het ook gehad.

Sputolysin?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:20

Carol_Beer schreef:
Cayenne schreef:
Ik zit dit topic met stijgende verbazing te lezen.
In andere topics heeft TS het hoogste woord, maar in dit topic blijkt dat haar zaakjes toch niet zo best op orde zijn bij haar eigen paard.
Ik zou desnoods opladen en naar een kliniek. Longproblemen moet je niet te lang laten doorsluimeren.
En één keer per maand ontwormen? Dat kan toch niet kloppen?

Ligt er denk ik vanuit welk perspectief je het bekijkt..
We hebben het hier over een paard van mij, die wat rare geluiden maakt tijdens het rijden. Ik vraag netjes om eventuele tips in dit topic. Maar dat staat er compleet los van welke ervaringen ik al heb, hoelang ik rij, met welke paarden ik nog meer heb gewerkt, en hoe mijn huidige paard eerst was.
Dat er heel gevoelig wordt gereageerd op de normaalste zaken hier op stal kan ongeloofwaardig zijn. Ja leuk, heb ik echt wat aan. De stal is de boer zn verantwoordelijkheid, niet die van mij. Tzijn ZIJN regels, heb ik niet gemaakt.
Gelukkig zijn er mensen die wel sportief tips geven in dit topic of een pb sturen. Zouden er meer van mogen zijn!
Zoals ik ook al zei (kblijf wel veel herhalen tho), laat hij vaak ontwormen voor de zekerheid, ook omdat hij denkt dat het ene paard sneller wormen krijgt dan de ander.
Tien keer wordt er gezegd dat ik de veearts moet laten komen en tien keer zeg ik terug dat die ook komt en k er naar zal vragen. Heb ik nou alleen een bord voor mn kanus, of wij allemaal? :')

Ja, en je doet er ook veel mee hé.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 16:28

Ik vat het even samen:
Ik ga niet meer persoonlijke informatie verspreiden dan dat er op mijn profiel staat. Respecteer andermans privacy als je wil.
Daarnaast heb ik echt letterlijk tientallen keren gezegd dat mijn paard NIET meer in die stoffige box staat. Neem eerst ff alle pagina's door voor je comment (ctrl+F en mn username intikken).
Verder worden er veel dingen geregeld door de staleigenaar, iets wat aan de ene kant wel fijn is. Nu ik zoveel kritiek van jullie, niet alleen naar mij, maar ook naar de boer toe hebben, zal ik wel even op basis daar van met hem er een gesprek over willen voeren. Aangezien hij al best wat jaren met dieren werkt vertrouw ik hem erg goed ermee. Maar k geloof ook niet dat een heel forum over paarden ongelijk heeft. Vandaar dat k in dubio zit :=
Ook herhaal ik voor de zoveelste keer: Dit is niet mijn eerste paard, laat staan mijn eerste ervaring met paarden. Let wel dat k m nog op 6 jarige leeftijd compleet moest opvoeden, iets wat k veel mensen niet zie doen!
Kwil best vriendelijk terug reageren, maar er komt van veel reacties in dit topic ook nauwelijks een sprankeltje behulpzaamheid en vriendelijkheid vanaf.
Nogmaals; sportief reageren kost niet meer moeite dan kleinerend reageren.

Everty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:01

Gewoon de dierenarts langs laten komen, misschien naar spreekuur gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:03

Maar in het begin heb je tips genoeg gehad, klopt. Maar je kan er dan wel wat mee doen, je doet er in de ogen van de meesten die bekend zijn met brommende, hoestende paarden doe je er niet genoeg mee. Een dierenarts erbij is het minste, en mooi dat je die boer vertrouwd maar jouw paard is jouw verantwoording ondanks dat hij op een andermans stal staat. En wanneer je in real life net zo grof in de *** bent als dat je hier dan mag je daar wel eens een beetje op letten.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:04

Cayenne: equimucin. Ik ben even de archieven ingedoken.
Dit heeft mijn paard gehad toen hij ook begon te hoesten en snotneuzen had (nog voor de diagnose astma): 1x daags domidine intraveneus voor 2 dagen, 1x daags equisolon voor 10 dagen, 1x daags ventipulmin voor 10 dagen en 2x daags equimucin voor 10 dagen.
Na de diagnose deze hele riedel met uitzondering van de domidine weer gehad. Totale kosten hiervan was een dikke €600.
De officiële diagnose: equine asthma (RAO) neutrofiel en mastcel gerelateerd. Wat losse erythrocyten en schuimige macrofagen. En ook nog cornage dus.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:34

TS, als jij al zo lang iets met paarden doet, dan zou je ook weten dat te vaak ontwormen resistentie in de hand werkt. En ontwormt 'de boer' wel op de juiste manier? Heeft hij microscopische ogen dat hij zo kan zien of er wormen in de mest zitten? Of stuurt hij het elke maand op naar 'die ene bekende veearts'? En hoe komt hij aan al die wormenkuren? Van de vrachtwagen gevallen of toch van maandelijkse testen? Kan me werkelijk geen enkele veearts in NL voorstellen die elke maand een wormenkuur meegeeft voor hetzelfde paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:54

Ik zou hier geen prijzen neer zetten dat schrikt de ts alleen maar meer af.

_Tristan

Re: Paard Bromt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:17

Heel veel mensen kopen een jong paard en voeden deze zelf op.. Dat is geen magische truc maar dat ter zijde, wanneer je paard een ongewoon geluid maakt zou ik er zeker naar laten kijken. Het kan ook nog een verstopping zijn o.i.d.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 18:51

marleen_usar schreef:
Ik zou hier geen prijzen neer zetten dat schrikt de ts alleen maar meer af.

Tja, paarden kosten nou eenmaal wat wanneer er iets aan de hand is.
Het heeft geen zin om het mooier te maken dan het is.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:02

Carol_Beer schreef:
Ik vat het even samen:
Ik ga niet meer persoonlijke informatie verspreiden dan dat er op mijn profiel staat. Respecteer andermans privacy als je wil.
Daarnaast heb ik echt letterlijk tientallen keren gezegd dat mijn paard NIET meer in die stoffige box staat. Neem eerst ff alle pagina's door voor je comment (ctrl+F en mn username intikken).
Verder worden er veel dingen geregeld door de staleigenaar, iets wat aan de ene kant wel fijn is. Nu ik zoveel kritiek van jullie, niet alleen naar mij, maar ook naar de boer toe hebben, zal ik wel even op basis daar van met hem er een gesprek over willen voeren. Aangezien hij al best wat jaren met dieren werkt vertrouw ik hem erg goed ermee. Maar k geloof ook niet dat een heel forum over paarden ongelijk heeft. Vandaar dat k in dubio zit :=
Ook herhaal ik voor de zoveelste keer: Dit is niet mijn eerste paard, laat staan mijn eerste ervaring met paarden. Let wel dat k m nog op 6 jarige leeftijd compleet moest opvoeden, iets wat k veel mensen niet zie doen!
Kwil best vriendelijk terug reageren, maar er komt van veel reacties in dit topic ook nauwelijks een sprankeltje behulpzaamheid en vriendelijkheid vanaf.

Ik denk dat velen uit het oog verliezen dat het hier gaat om een dier dat een probleem heeft. Het maakt niet uit wat TS wel of niet is of doet. Ze zoekt hulp.

Ik weet niet wat de DA gaat adviseren, maar ik zou zelf je paard of steeds buiten zetten, of in een geisoleerde stal op iets stofvrijs zetten, zoals zand. Hooi nat maken, ventipulmin oid geven etc. Longschade blijft en is later niet te verhelpen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:31

Ventipulmin krijg je alleen op recept van een dierenarts. Dat koop je niet even bij de Paardendrogist.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:33

Hevonen schreef:
Carol_Beer schreef:
Ik vat het even samen:

Ik denk dat velen uit het oog verliezen dat het hier gaat om een dier dat een probleem heeft. Het maakt niet uit wat TS wel of niet is of doet. Ze zoekt hulp.

Ik weet niet wat de DA gaat adviseren, maar ik zou zelf je paard of steeds buiten zetten, of in een geisoleerde stal op iets stofvrijs zetten, zoals zand. Hooi nat maken, ventipulmin oid geven etc. Longschade blijft en is later niet te verhelpen.

Maar er staat dus letterlijk in dat bericht dat ik hem nu in een paddock heb staan met nat kuilvoer, waarvoor ik eerder heb aangegeven hem de aanbevolen hoestdrank van de boer te hebben gegeven
Alsnog bedankt voor je tips! :j

@karijn Kweet niet waar hij het vandaan heeft. Denk van de DA waar hij dus goede connecties mee heeft.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:40

Het komt gewoon totaal ongeloofwaardig over, dat je al jaren ervaringen hebt met paarden en wel weet wat je aan het doen bent.
Iemand die ervaring heeft weet dat je niet iedere maand je paard ontwormt, dat roken in een stal niet hoort, dat je niet zomaar een random hoestdrank aan je paard geeft. Dat doorrijden bij hoesten en brommen permanente schade kan aanrichten aan je paard.

En misschien nog wel het belangrijkste, de DA. Komt die nog een keer of wat?

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:46

Sorry hoor maar ik denk niet dat die boer ook maar enige medische kennis heeft van paarden, Leuk dat drankje maar je weet potverdorie nog steeds niet wat er werkelijk mis is met je paard, Vind dit steeds zieliger worden, Arm paard, Ga met hem naar een goede kliniek in plaats van er maar allemaal rare middeltjes tegen aan te gooien {waarvan je niet eens weet wat het is!!!} Of laat in ieder geval een DA komen, Maar niet dit soort rare dingen :x :x

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:52

Shaggy09 schreef:
Het komt gewoon totaal ongeloofwaardig over, dat je al jaren ervaringen hebt met paarden en wel weet wat je aan het doen bent.
Iemand die ervaring heeft weet dat je niet iedere maand je paard ontwormt, dat roken in een stal niet hoort, dat je niet zomaar een random hoestdrank aan je paard geeft. Dat doorrijden bij hoesten en brommen permanente schade kan aanrichten aan je paard.

En misschien nog wel het belangrijkste, de DA. Komt die nog een keer of wat?

Waarom meteen weer zo'n agressieve toon? Als ik op zo'n toon een comment had geplaatst had ik wss de wind van voren gekregen.
Los van dat heb ik al meerdere malen (val echt vaak in herhaling) over de dierenarts gehad. Als je t netjes had gevraagd had ik heus wel mn berichten daarover willen quoten.
Ten tweede ontworm ik mijn paarden zelf niet iedere maand, dat zijn de regels van de staleigenaar, waarover in dat geval niet kan worden gediscussieerd (want zijn wil is wet). Dat neemt niet weg dat ik geen kennis heb. Tevens had ik het over ervaring betreft de OMGANG met diverse paarden, niet dat ik een opleiding dierenarts heb gevolgd (=medische ervaring)
Die hoestdrank deed ik puur op aanrader van iemand, en voor zo ver ik weet heeft het alleen maar positief gewerkt.
En weetje, als jij het ongeloofwaardig vindt, be my guest. Maar ik denk toch echt dat we een betere sfeer kunnen houden door elkaar gewoon te helpen en niet steeds zo te pikken.
Echt jammer, want er zijn wel mensen die behulpzaam en sportief kunnen reageren :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:59

We reageren voldoende maar het staat je niet aan. Allemaal zeggen we hetzelfde. Niet rijden alleen wat wandelen, dierenarts laten komen en geen medicatie geven als je niet weet wat je dier mankeert en waar de medicatie voor dient.

Een stalhouder die dergelijke regels heeft was mijn ex stalhouder al geweest.

In nl kun je domweg niet op een legale manier paarden iedere maand ontwormen. Want recept plichtig.

Niet roken bij je paard. Simpele dingen dus

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 20:01

Jij noemt het agressief. Ik ben gewoon duidelijk. Je moet je ogen eens open gaan doen. Je kan niet gaan spelen met een dier, je moet eens gewoon niet alles op die staleigenaar van je afschuiven en zelf je mannetje staan. Je zou de dierenarts bellen, heb je gewoon niet gedaan volgens mij? (Krijg het niet teruggevonden iig)
Paarden horen niet iedere maand ontwormt te worden. Je gaat niet zonder op zijn minst even gecheckt te hebben wat het exact voor middel is het aan je paard geven. Kan gewoon niet. Het is geen houten hobbelpaard.

Ik vind het jammer dat jij het allemaal niet zo serieus neemt, jammer voor jou paardje. Ik vind het oprecht niet tof dat je zo met je dier omgaat. Wellicht komt het ook doordat je het e.e.a niet jezelf kan veroorloven, maar dan moet je ook geen paard nemen imo.