Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 08:01

Ik zal proberen weer iedereen te antwoorden. mocht ik je vergeten zijn dan geef maar een gil :+

De stal waar hij gestaan heeft als jong paard in een professionele stal. Die vonden dat de lichte tour wel echt zijn max was omdat hij daar het sluitwerk te lastig begon te vinden. Ze gaf aan dat hij enorm veel kwaliteit en aanleg heeft en zelf ook veel aanbood in het werk en dus zo snel door kon groeien met weinig trainen alleen dat het daar dus ophield. Om deze reden is hij verkocht voor een klein bedrag.
De eigenaar erna weet ik niet.
Op zijn 8ste is hij bij een recreant terecht gekomen die met hem in de Z1 gestart is en kring kampioen geworden is met hem op zijn 10de (dus dit indoor seizoen).
Zij heeft hem verkocht aan de huidige stal die handelstal is in hoger opgeleide dressuur paarden. Zij hebben hem in 3 maanden tijd weer van Z1 naar Zz-licht gebracht. Hun eigen dierenarts zag weinig probleem in de foto omdat het sesambeen nog wel glad is.

De reden dat ik hem weer wil verkopen over 2-3 jaar is omdat ik denk dat we dan aan het einde van mijn leercurve zullen komen voor dit moment. Ik leid eigenlijk altijd jonge paarden op maar wil gewoon graag eens verder om meer te leren en te voelen. Ik moet mijn paard in pension zetten en dan kan ik er echt maar 1 betalen. Ik kan dus niet alles aanhouden.
Dit valt mij zeker elke keer weer zwaar maar het scheelt wel of je koopt met de intentie om te houden of te verkopen. Je hecht je anders aan een dier.
Natuurlijk zoek ik wel altijd een heel goed huisje en van ieder paard dat ik ooit verkocht heb weet ik nog waar ze staan en heb ik nog goed contact. Maar dat is weer heel ander verhaal.

MarjanB

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:04

Helder verhaal! Foto's al wel laten herbeoordelen? (of laat je die opnieuw maken)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 08:12

Foto's zijn al her-beoordeeld en uitgebreid besproken en de nieuwe volgen dinsdag. Inclusief scan op de pezen en klinische keuring. Indien nodig volgt er ook een onderzoek op de bovenlijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:15

Oh dan komt t vast goed!

En weet je je kan het nooit zeggen, je kan een puntgave op de foto kopen die binnen een half jaar kreupel staat met een flinke bemerking. T blijven paarden :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:19

leonie87 schreef:
Ik zal proberen weer iedereen te antwoorden. mocht ik je vergeten zijn dan geef maar een gil :+

De stal waar hij gestaan heeft als jong paard in een professionele stal. Die vonden dat de lichte tour wel echt zijn max was omdat hij daar het sluitwerk te lastig begon te vinden. Ze gaf aan dat hij enorm veel kwaliteit en aanleg heeft en zelf ook veel aanbood in het werk en dus zo snel door kon groeien met weinig trainen alleen dat het daar dus ophield. Om deze reden is hij verkocht voor een klein bedrag.
De eigenaar erna weet ik niet.

Hoewel ik positief ben, krijg ik toch een beetje de kriebels van dit verhaal. ZZ-licht/ lichte tour op jonge leeftijd..ookal is het z'n max. Dan zou zo'n paard toch een hoop opbrengen, want deze zijn gewild. Of was de prijs toen al lager vanwege de bemerkingen?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 08:21

Eliase. een 4 op de foto is niet gewild dus dat was toen al een ding wat betreft de verkoop. Zodoende is hij toen al verkocht voor niet al te veel geld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:24

Een 4 op het rapport is in principe uitsluitsel voor een goede verzekering, dus ik denk dat daar het euvel een beetje in zat.

Mijn vorige had een rapport om van te dromen, alleen 1tjes...
Ik kocht hem van een vriendin, kende hem vanaf zijn 2de en had nog nooit wat gemankeerd.
Toch is dit het paard geworden waar ik de meeste medische ellende ooit mee heb gehad :') Zelfs in Utrecht kenden ze hem allemaal nog bij naam. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:27

leonie87 schreef:
Eliase. een 4 op de foto is niet gewild dus dat was toen al een ding wat betreft de verkoop. Zodoende is hij toen al verkocht voor niet al te veel geld.

Oke dat verklaard het dan inderdaad, nouja als hij er al die tijd probleemloos mee gelopen heeft...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:34

Ik hecht hier ook veel meer waarde aan de bewezen constante training op niveau en een (goede) klinische keuring. Die dan wel graag door een echte heel goede dierenarts.

De foto's zijn dan vooral iets wat de prijs naar beneden krijgt.

Foto's geven een vorm van schijngarantie/ risico inschatting en zeggen mij alleen iets in combinatie met een klinisch beeld. (en zelfs dan nog...)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:34

Heb je de wedstrijdresultaten ook opgevraagd? Kan je zien of er een groot gat tussen heeft gezeten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 08:57

Ik zou ook het belang van dit paard sterk mee laten wegen bij je beslissing. Wat kan/ga jij het paard bieden als het in orde blijft, maar ook als het verder kapot gaat?

Betaalbare leerpaarden met een risico zoals dit dier hebben niet altijd geluk aan het eind van hun sportieve loopbaan. Eigenaren willen van hen profiteren, maar dan weer snel de deur uit. Ze willen geen risico lopen. Niemand die zich er verantwoordelijk voor voelt. Wil je deel uitmaken van die ketting van tijdelijke baasjes van een paard dat er niet beter op wordt? Of kun/wil je het paard een eerlijk pensioen of de dood geven?

Ben jij een gunstige baas voor dit dier? Of is dit dier bij een andere baas met ruimere mogelijkheden beter af?

Het gaat niet alleen om een afweging van risico's, kosten en baten.
Het is een dier, geen gebruiksvoorwerp.
Maar volgens mij weet jij dat al, want je hebt het over je paard dat je pensioen gunt.

Veel succes met je keuze :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:06

leonie87 schreef:
Hun eigen dierenarts zag weinig probleem in de foto omdat het sesambeen nog wel glad is.

Op de verhalen van een eigen dierenarts ga ik nooit af, ik wil dat zelfde dan ook horen van mijn eigen dierenarts.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 09:12

@ Boras. Als het niet goed gaat heb ik de middelen om voor hem te zorgen en moest het nodig zijn de meest lastige keuze te maken die je als paardeneigenaar kan maken.
Als het goed gaat en ik vind dat we het einde samen hebben bereikt word er gewoon een baasje gezocht met dezelfde bedoelingen als ik zelf heb, namelijk, gezondheid van het paard voorop.
En mocht ik vinden dat hij niet nog een ronde mee kan dan zoeken we gewoon een heerlijk pensioen/ recreatie plekje. Hij schijnt buitenrijden helemaal het einde te vinden. Alles is mogelijk zeg maar. Afhankelijk van hoe hij dan is.

MarjanB. Ja zijn opgevraagd. Hij heeft alleen als jong paard in belgie gelopen dus dat is wat lastiger.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 09:37

Ik zou het wel aandurven. Wat betreft de verkoop over een paar jaar is natuurlijk wel een risico, maar dat risico is er nu toch. De prijzen zijn nu zo absurd hoog dat ook bij een gezonde de kans groot is dat hij over 2-3 jaar een stuk minder oplevert omdat de prijzen zijn gezakt. Het omgekeerde kan natuurlijk ook; dat de prijzen nog verder stijgen. Wat dat betreft heb je toch geen zekerheid.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:26

Even helemaal off topic, ik zat in je profiel te spieken en je komt me bekent voor, volgens mij ben je vd week bij ons op stal komen kijken voor een box !?
Succes met de keuring :D

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:48

Volg dit topic al vanaf het begin ..

Vind het wat jammer om te lezen dat je dit paard maar voor een korte tijd wil om ervan te leren , ga daarom helemaal mee met de reactie van Boras

“k zou ook het belang van dit paard sterk mee laten wegen bij je beslissing. Wat kan/ga jij het paard bieden als het in orde blijft, maar ook als het verder kapot gaat?

Betaalbare leerpaarden met een risico zoals dit dier hebben niet altijd geluk aan het eind van hun sportieve loopbaan. Eigenaren willen van hen profiteren, maar dan weer snel de deur uit. Ze willen geen risico lopen. Niemand die zich er verantwoordelijk voor voelt. Wil je deel uitmaken van die ketting van tijdelijke baasjes van een paard dat er niet beter op wordt? Of kun/wil je het paard een eerlijk pensioen of de dood geven?

Ben jij een gunstige baas voor dit dier? Of is dit dier bij een andere baas met ruimere mogelijkheden beter af?

Het gaat niet alleen om een afweging van risico's, kosten en baten.
Het is een dier, geen gebruiksvoorwerp.
Maar volgens mij weet jij dat al, want je hebt het over je paard dat je pensioen gunt.”

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:52

Het heeft niks te maken met het wel of niet kopen wat de bemerkingen betreft, maar ik ben het daar inderdaad ook wel mee eens, dat gaf ik eerder ook al wel aan.
Zo’n paard dat zich altijd zo heeft ingezet verdient op een gegeven moment ook een blijvende plek als waardering voor z’n inzet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:49

Nouvel schreef:
Het heeft niks te maken met het wel of niet kopen wat de bemerkingen betreft, maar ik ben het daar inderdaad ook wel mee eens, dat gaf ik eerder ook al wel aan.
Zo’n paard dat zich altijd zo heeft ingezet verdient op een gegeven moment ook een blijvende plek als waardering voor z’n inzet.

ik denk dat die blijvende plek bij ts wel snor zit, zoals ik het begrijp zoekt ze ofwel binnen een paar jaar een goed nieuw huisje ervoor, ofwel houdt ze hem zelf aan.

Als de prijs fijn is zou ik het gewoon doen, hij loopt al die jaren al goed, heeft de kwaliteiten dus je kan er een hoop van leren.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:01

Ik hoor heel veel mensen zeggen “als de prijs er naar is”. Maar wanneer vinden jullie dat dat zo is? Zo lijkt het me voor ts weinig concreet (al heeft ts al een keuze gemaakt :) )

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:13

Als je maar 1 paard in pension kan houden? Moet je de paarden uit je onderschrifT dan nog verkopen?Anders heb je er tijdelijk 3 in pension dat is best veel.
Ik denk als je dit paard koopt dat verkopen best een punt kan worden.Maar als je hem echt graag wilt dan zou ik het gewoon doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:18

Ts, laat de bovenlijn toch maar op de foto zetten, een gezond paard wat moeilijk te sluiten is en gezien het niveau wat hij gelopen heeft en het feit dat er afwijkingen zijn ( ook al zijn ze al oud) zou voor mij voldoende redenen zijn om dat juist wel te doen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 18:36

Simbaa schreef:
Ik hoor heel veel mensen zeggen “als de prijs er naar is”. Maar wanneer vinden jullie dat dat zo is? Zo lijkt het me voor ts weinig concreet (al heeft ts al een keuze gemaakt :) )

Oe dit is wel een goede Simba! ben wel benieuwd wat mensen voor zo een paard zouden willen betalen!

@ beatje er staat niet voor niks eindstand :Y)

Thx Duhelo Precies dat. Ik zal echt niet zomaar straks zeggen ow hij heeft wat en nu dump ik hem.

@ bigone. Thx voor de tip . Dan idd toch maar even doen. Als we toch bezig zijn :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:18

Nouja, het klinkt mij alsof je zegt: hij moet sowieso over een paar jaar naar iemand anders. Hetzij wederom als leerpaard, hetzij als recreatie / pensioenpaard. Want zelf wil je geen recreatiepaard toch?

Ik zou dit paard ook liever een baasje gunnen dat er helemaal voor gaat en er dermate verliefd op is dat het dier niet weer naar een ander hoeft. Nu als klinisch goede 10-jarige is het makkelijker om zo'n baasje-voor-altijd te vinden denk ik, dan weer een paar jaar verder...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:20

Duhelo schreef:
ik denk dat die blijvende plek bij ts wel snor zit, zoals ik het begrijp zoekt ze ofwel binnen een paar jaar een goed nieuw huisje ervoor, ofwel houdt ze hem zelf aan.

Als de prijs fijn is zou ik het gewoon doen, hij loopt al die jaren al goed, heeft de kwaliteiten dus je kan er een hoop van leren.

Ik las toch volgens mij dat de intentie is om er een paar mee te rijden en dan weer te verkopen.
Persoonlijk zou ik daar moeite mee hebben als een paard jou en anderen zoveel heeft gegeven of je moet echt zeker een laatste blijvende fijne plek vinden waar hij oud mag worden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:36

Jeetje wat kunnen jullie doorzeuren zeg.
Als TS dit paard koopt en over een aantal jaar weer weg doet is dat haar keus.

Vroeger was een beetje de vuistregel dat als ze 10 waren en nog liepen dat ze dat als 15 jarige vaak ook nog wel doen.
Ik ben benieuwd wat eruit komt dinsdag!