[Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 23:06

Wond blijft rustig en geneest goed. Smeer het nu dagelijks in met Mesistran en doe er verder niets aan.

Afbeelding

Inmiddels is er wel een beetje fysiek teveel Joya dus ga rustig aan beginnen met draven aan de longe. Ze hoeft niet te veranderen in een rolmops.. :=

Heb ook het idee dat ze blij is dat alles weer normaal is en het nietbdraaitbom de verzorging van de wond. Ze had echt een hekel aan de alu-spray en ik kon haar niet wijs maken dat het goed spul was :D
Praam mag nu ook weer weggestopt. Nood breekt wet, en de praam was de veiligste optie voor iedereen maar ik gebruik die liever niet.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 23:31

Afbeelding

Wederom een erg tevreden dierenarts :j

Joya inmiddels ook weer een beetje aan het werk gezet. Ze begon model regenten te krijgen van 24/7 gras en niet al teveel doen.

Afgelopen weekend ook nog omstanders gesproken van het bijtincident. Ze kwamen langs en herkende mij en vroegen hoe het verder afgelopen was.
De schrik zat er bij hun ook goed in en hun kinderen die ook getuigen van het hele gebeuren waren hebben wel een paar nachten slecht geslapen. ;(

Monique1963

Berichten: 8782
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:48

Fijn dat het zo spoedig geneest. En wat je zelf zegt de natuur verricht wondertjes van reparatie! Goed dat alu-spray zo goed werkt. Vind ik wel iets om te onthouden!

Hoop dat de zedenpolitie, hahaha, maakt niet uit wat voor politie, hoop dat die er nog een vervolg aangeven naar de dader toe, hij is inderdaad een gevaar voor de samenleving.

En goed dat jij de draad met haar weer oppakt, een rolmopsje wil je niet. Jammer dat de praam nodig was, maar ik snap het wel voor haar.

Jullie komen er weer helemaal bovenop!

Isabel

Berichten: 2274
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:10

Wauw wat geneest het goed zeg! *\o/*

bridgetF
Berichten: 2178
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:15

fransje23 schreef:
Afgelopen weekend ook nog omstanders gesproken van het bijtincident. Ze kwamen langs en herkende mij en vroegen hoe het verder afgelopen was.
De schrik zat er bij hun ook goed in en hun kinderen die ook getuigen van het hele gebeuren waren hebben wel een paar nachten slecht geslapen. ;(


Heb je eventuele gegevens van hun, mocht de eigenaar van de hond de dierenarts rekening niet gaan betalen, omdat hij bijvoorbeeld zou kunnen gaan ontkennen of het verhaal een andere draai geeft?
Dan heb je toch mooi gegevens van getuigen, mocht het een welles nietes spelletje gaan worden, want de dierenarts rekening zal wel heel anders zijn dan dat van een honden enting. Mogelijk dat hij dat niet verwacht en er onder uit gaat proberen te komen.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:26

Poe, kom je topic nu tegen en haalt weer herinneringen van mij boven. Helaas ook hetzelfde meegemaakt, op het strand aangevallen door (gok hetzelfde soort hond als die jouw paard heeft gegrepen)

gelukkig dat het snel en goed heelt bij jouw paard!

Mijn paard was destijds 4x gebeten (schouder links, rechts vlakbij ader (ter hoogte van je spoor), vulva en been). paard helemaal over de rooie, ik zat erop en hond bleef springen en paard kreeg haar niet van haar af totdat ik eraf kon springen.
Gelukkig was mijn vriend erbij en heeft de eigenaar gesproken + 2 getuigen, alle gegeven opgeschreven en later in de auto nog de politie gebeld (niet nood nummer). uiteindelijk alles vergoed en politie heeft met eigenaar vd hond gesproken en heeft (denk ik) aanlijn plicht + muilkorf gekregen omdat hond nu naar alle paarden toe gaat.

Ik hoop dat je paard geen angst krijgt. Mijne had en heeft soms nog met aansingelen spanning als het te snel gebeurt en met honden ben ik nu heel alert dat ze niet naar haar achterbenen toe gaat, ik zie gewoon dat ze er naar wilt meppen. (wat ik haar gelijk geef.)

Heb je zelf geen angst als je weer grotere honden tegen komt onderweg?

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 19:33

Een welles niets spelletje gaat het niet worden want de eigenaar van de hond heeft op de avond van de gebeurtenis al bezoek van de politie gehad en toegegeven dat hij het, bewust, gedaan heeft.
Maar er zijn ook drie getuigen geregistreerd bij de politie.

Schadevergoeding gaat via de rechtsbijstandverzekering. Heb alle rekeningen naar hun toegestuurd.

Jeetje Evelien4, dat is ook een heftig verhaal! Gelukkig heeft je paard het overleefd, vier bijtwonden.. Mijn paard reageert tot nu toe niet anders dan anders op loslopende honden.
Angst voor honden heb ik niet, wel voor doorgesnov.. gedraaide eigenaren.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:03

Ik ben zes jaar geleden helaas mijn paard wel verloren aan de gevolgen van de stress van het bijtincident. Ik was buiten aan het rijden met vriendinnen toen mijn paard aangevallen werd in zijn sprong beest bleef terugkomen. Ik was inmiddels van Mn paard gesprongen om achter de mensen van de hond (die daar niet los mocht lopen) aan te gaan. Mijn vriendin heeft de hond weggejaagd van mijn paard. Mijn paard gaf een hele harde hinnik toen wist ik dat het mis was. Zijn. Aorta is gescheurd van de stress en helaas is die daar ter plekke overleden. Verschrikkelijk was het echt horror.

Ik moet je zeggen ik heb inmiddels een nieuw paard, heb vier jaar niet buiten durven rijden. Maar ben nog steeds als de dood voor honden bij mijn paard. Ik heb wel een trauma eraan overgehouden wat ik helaas niet meer kwijt raak.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 20:53

Chesss :(:)
Dat is ook heel heftig en dan zo een droevig einde.
Snap dat het dan helemaal traumatisch is!

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:58

Het was en is verschrikkelijk. Blijft wrang en moeilijk.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 09:30

fransje23 schreef:
Angst voor honden heb ik niet, wel voor doorgesnov.. gedraaide eigenaren.



haha, ik vaak beide.. :') ik zoek nu ook vaak naar een bos waar honden aangelijnd moeten worden of ik ga echt achterlijk vroeg naar strand zodat je alleen mensen tegenkomt die er wonen.

Verbaas mij ook hoe weinig honden echt goed onder appél staan. of die in ieder geval iets luisteren als er bijv. een paard langs komt. honden nemen echt een loopje met de eigenaar.


@chess; heftig zeg! heb je toen wel de eigenaar van de hond gevonden en kunnen afhandelen?

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:29

In dit geval had TS natuurlijk te maken met een gestoorde hondeneigenaar, maar niet elke hondeneigenaar van een hond die achter een paard aan gaat en daarbij bananen in zijn oren heeft is een slechte eigenaar of een slecht opgevoedde hond...

Wij hebben herders, die tot in de puntjes getraind zijn, maar ook wij hebben helaas met onze eigen hond een keer een incident meegemaakt. We liepen in een hondenbos dat we niet kenden, waar 'vanuit het niets' ineens een ruiterpad lag, waar twee paarden in volle galop overheen stoven (met ruiters uiteraard) en nog voordat we doorhadden wat er gebeurde (we liepen immers in een hondenbos, we hadden daar gewoon nooit paarden verwacht en al helemaal niet in volle galop) was onze teef er al achteraan. Ze kent paarden, negeert ze, maar nu werden we gewoon overdonderd en werd haar jachtinstinct getriggerd...

Het blijven nu eenmaal roofdieren en dat instinct zit diep. We hebben haar uiteindelijk terug kunnen krijgen voordat ze bij de paarden in de buurt was, maar dat was meer omdat de paarden te snel voor haar waren dan dat ze reageerde op ons geroep en gefluit.

Sinds dien durf ik haar niet meer los te laten lopen dus zo'n incident zal 100% zeker niet nog eens gebeuren, maar goed, het ís gebeurt en ik kon er, met alle voorbereiding, opvoeding en training die we erin hebben gestoken, helemaal níets tegen doen. Zo'n machteloos gevoel...

Soms ontstaat er nu eenmaal een situatie die je niet in de hand hebt... dat is inherent aan het samenleven met dieren. Wat ik met dit voorbeeld maar wil aangeven, is niet dat incidenten normaal zijn, maar wel dat ze niet altijd onder controle gebracht hadden kunnen worden met betere training. Ook een getrainde, onder appèl staande hond is een dier met zijn eigen karakter, ervaringen en instincten en geen robot die alleen maar doet wat hem wordt opgedragen.

Zo. *mini-rant off* :=
@TS, ik heb het verhaal van begin af aan gevolgd en ben heel blij voor jullie dat de wond zo goed heelt. Ik hoop dat de eigenaar aangepakt wordt, en liefst een bezitsverbod voor honden krijgt want dit soort mens- en diercombinaties zijn staatgevaarlijk

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:48

Dat is zeker zo, ik kwam vorig weekend ook 2x een hond tegen. waarvan 1 echt super goed onder appél stond en de ander niet.

en van de laatste die dacht dat ik recht door ging maar ik sloeg af ( ik had ze nog niet gezien) zat in een heel zacht handgalopje en op het moment dat ik mensen zie lopen (met of zonder hond) ik passeer altijd in stap. in dit geval kwam de hond naar mijn paard toe rennen + blaffen en meneer kreeg hem niet te pakken.. best hilarisch.. hond rent rondjes.. baas ook en ik stond in het midden := gelukkig deed hij alleen blaffen.

blijft lastig de combi, ik wil het liefst ook lekker vol gas maar ik weet dat het wandelpad (te) vaak kruist met paardenpad. dus dan maar rustig rijden.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 18:51

De situatie waarin deze bijtwond is ontstaan was extreem. Deze eigenaar heeft zijn hond als wapen gebruikt. Gelukkig komt dat niet vaak voor, althans dat hoop ik.

Ik rijd heel veel buiten en heb dan ook de nodige ervaring met loslopende honden. Zeker op het strand maar ook bij ons in het recreatiegebied. Snap dat een hond soms niet luistert maar het scheelt al als de eigenaar in ieder geval zijn hond probeert te roepen. Vaak lopen eigenaren achteloos door , kijkend op hun mobiel.
Wat meestal werkt is je paard richting de hond te draaien en op ze af gaan. :j Vinden honden en hun eigenaren, meestal eng.

Overigens geeft Joya ook al eens twee loslopende honden uit het weiland verjaagd. Denk soms dat er stierenvechtersbloed door haar Spaanse aderen stroomt.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:38

Haha dappere Joya := In mijn vorige uitrijgebied kwam ik altijd langs een erf waar de erfhond rustig over de heg durfde te springen om achter paarden aan te gaan. Ik heb hem een keer gewaarschuwd ("waag het niet!") en heb toen inderdaad mijn paard omgekeerd en op hem af laten rennen. Daarna hoefde ik alleen maar mijn stem te laten horen, dan droop hij al af. De eigenaar was boos op me. het was immers zijn 'Territorium'... euh... sorry? Dit is een RUITERPAD :') rare snuiter

Overigens is een doorlopende eigenaar soms juist aan het proberen om het roedelgedrag van de hond aan te spreken en hem zo weer bij zich te krijgen. Als een hond er vandoor gaat wordt hij namelijk juist gesterkt in dat gedrag als je er als eigenaar achteraan gaat ("baasje rent ook naar het paard toe! Lekker samen op jacht!"). En een op zijn telefoon kijkend baasje is per definitie gewoon niet goed bezig, ook als je hond aangelijnd naast je loopt (of je op je paard zit, for that matter, want óók dat zie ik hier helaas regelmatig...)

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 23:01

GreaseMonkey schreef:
Overigens is een doorlopende eigenaar soms juist aan het proberen om het roedelgedrag van de hond aan te spreken en hem zo weer bij zich te krijgen. Als een hond er vandoor gaat wordt hij namelijk juist gesterkt in dat gedrag als je er als eigenaar achteraan gaat ("baasje rent ook naar het paard toe! Lekker samen op jacht!"). En een op zijn telefoon kijkend baasje is per definitie gewoon niet goed bezig, ook als je hond aangelijnd naast je loopt (of je op je paard zit, for that matter, want óók dat zie ik hier helaas regelmatig...)


De gemiddelde doorlopendeveigenaar heeft meestal totaal geen idee waar de hond is en wat de hond doet. Aan zo iemand heeft een roedel ook niets :D

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:58

Ik heb inderdaad ook geprobeerd op mijn paard naar de hond toe te draaien maar bij mij werkte het niet echt goed. honden gingen ook in een rondje erom heen.. en de meeste zagen het als een spelletje en ik werd maar duizelig van het draaien %)

ik blijf nu vaak maar gewoon stilstaan en wachten totdat de eigenaar z'n hond heeft.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 22:51

Wond geneest langzaam maar zeker :)


Afbeelding

Alles gaat gewoon zijn gangetje. Paard en ik doen vrijwel alle dingen die we voor dit incident ook deden.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:37

Evelien4 schreef:
Ik heb inderdaad ook geprobeerd op mijn paard naar de hond toe te draaien maar bij mij werkte het niet echt goed. honden gingen ook in een rondje erom heen.. en de meeste zagen het als een spelletje en ik werd maar duizelig van het draaien %)

ik blijf nu vaak maar gewoon stilstaan en wachten totdat de eigenaar z'n hond heeft.

Dan was de hond al te dichtbij. Werkt het beste als je echt nog ruimte hebt om op de hond af te draven of galopperen.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:00

GreaseMonkey schreef:
Evelien4 schreef:
Ik heb inderdaad ook geprobeerd op mijn paard naar de hond toe te draaien maar bij mij werkte het niet echt goed. honden gingen ook in een rondje erom heen.. en de meeste zagen het als een spelletje en ik werd maar duizelig van het draaien %)

ik blijf nu vaak maar gewoon stilstaan en wachten totdat de eigenaar z'n hond heeft.

Dan was de hond al te dichtbij. Werkt het beste als je echt nog ruimte hebt om op de hond af te draven of galopperen.



Ik ga het onthouden! en proberen :')

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 08:00

Maar weer eens een update :)

Wond is inmiddels zo klein dat je niet meer kunt bedenken dat er een hap uit mijn paard is genomen!

Afbeelding

Afgelopen weekend tijdens een wandeling een zeer slecht luisterende hard blaffende en om Joya heenrennende hond tegengekomen. De reactie van Joya was...:oh, we staan stil? Gras!
Hondentrauma heeft ze dus niet. *\o/*

Enige wat echt een ding is, is de bus alu-spray. Als ik die vastpak en ze hoort dat kogeltje in de spuitbus bewegen dan raakt ze heel er gespannen en vertrouwt ze het niet meer.
Andere spuitbussen heb ik nog niet geprobeerd.

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 09:27

gelukkig dat ze geen reactie meer geeft als er een hond om haar heen rent!

ja het spray geluid herken ik ook bij 1 van mijn merries helaas.. ik had het met acederm. zodra ik die bus uit m'n mandje haalde, herkende ze die bus gewoon.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 10:58

Heel vervelend en gevaarlijk die loslopende achter je paard aanrennende honden.Ik ben er zo wel eens afgevallen doordat de pony waar ik opzat erdoor op de vlucht ging.Een vriendin van me durfde niet eens meer buiten te rijden vanwege de honden. Wat kan helpen is een lange zweep meenemen om een echt aanvallende hond van je paard af te slaan.

fransje23

Berichten: 15460
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 22:43

Vond het weer een keer tijd voor een update :j

Wond is rustig verder genezen en nu ze weer een dikker vacht krijgt valt het al bijna niet meer op.


Afbeelding


Wij hebben alles ook gewoon weer opgepakt. Enige wat ik, met mijn paard, niet meer durf is weer dat stuk van het park en het het water in te gaan omdat ik toch bang ben de dader dan dan misschien opnieuw tegen te komen. := Maar verwacht dat het

Zaak is serieus opgepakt door de politie maar is nog niet afgerond.


Afbeelding
Hollands welvaren..

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: [Volg] Buikwond(je) door hondenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 19:59

Dat ziet er gelukkig heel netjes uit, Franka