vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 10:52

maria1990 schreef:
Citaat:
__elise__Ik heb gevraagd, wat hij zou doen als het zijn paard is. Het antwoord was; Sowieso nooit meer rijden en kijken hoe ze het zal doen als weidepaard.

Het laatste dat ik er nog aan wil toevoegen is dat je voor deze oplossing hebt gekozen maar doe dan niet alsof er geen behandelingen meer mogelijk zijn. Het gaat mij niet om mijn gelijk halen maar om de daadwerkelijke prognose die jouw dierenarts aan jou heeft gegeven. Zie hierboven. Ik wil gewoon volkomen dat de enige oplossing bij dit soort diagnose inslapen is.

Jij weet echt niet van ophouden hè.

Ik zal het nog 1 keer zeggen. Voor mijn paard is geen behandeling meer mogelijk! Leuk voor je dat dit voor jouw paard nog wel kan, maar mijn paard is niet jouw paard. Daar wil ik het bij laten.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:54

maria1990 schreef:
Citaat:
__elise__Ik heb gevraagd, wat hij zou doen als het zijn paard is. Het antwoord was; Sowieso nooit meer rijden en kijken hoe ze het zal doen als weidepaard.

Het laatste dat ik er nog aan wil toevoegen is dat je voor deze oplossing hebt gekozen maar doe dan niet alsof er geen behandelingen meer mogelijk zijn. Het gaat mij niet om mijn gelijk halen maar om de daadwerkelijke prognose die jouw dierenarts aan jou heeft gegeven. Zie hierboven. Ik wil gewoon volkomen dat de enige oplossing bij dit soort diagnose inslapen is.

Jeetje, hoeveel vrachten hooi heb jij voor je kop zeg :x
Volkomen respectloos!
TS heeft de enige juiste keuze gemaakt in het belang van haar paard.
Petje af voor haar, zouden meer mensen moeten doen ipv de kop in het zand steken!

cariena1973

Re: vage kreupelheden? KS erg achteruit gegaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:56

Heel veel sterkte en geniet nog even van je paard

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:10

maria1990 schreef:
Citaat:

Ze heeft de opties toch besproken met de dierenarts? Dat is niet ‘doen alsof er geen behandelingen meer mogelijk zijn’, maar op basis van alle informatie die je hebt in het belang van het paard een beslissing maken.

Ga genieten van je eigen paard en laat TS in haar waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:18

maria1990 schreef:
Citaat:
__elise__Ik heb gevraagd, wat hij zou doen als het zijn paard is. Het antwoord was; Sowieso nooit meer rijden en kijken hoe ze het zal doen als weidepaard. Maar dat weet ik wel, dit is geen paard wat geschikt is als weidepaard. Juist dan wordt het erger.

En als je je eigen quote leest, zie je meteen wat het antwoord daarop is uit de praktijk.

Dus ik zou kunnen zeggen, lees gewoon wat er staat. Ik zou ook kunnen zeggen: lees gewoon wat er in dit topic staat, want de TS heeft al op verschillende plekken, onder andere in de openingspost, aangegeven dat het paard in tegenstelling tot veel artrosepaarden juist slechter wordt van rust op de wei. Zij zit dus met het probleem dat het paard te slecht is om nog te trainen maar juist achteruit gaat als hij niet getraind wordt. Maar aangezien jouw paard precies hetzelfde had wist je dat toch al uit eigen ervaring?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:24

Wat wil je nou, Maria?
Dat we allemaal roepen hoe fantastisch jij bent?
Hoe goed je het gedaan hebt met jouw paard?
Wat wil je?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:33

Laten we Maria gewoon geen aandacht meer geven, dan houdt het vanzelf op.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:39

Tessebes schreef:
Laten we Maria gewoon geen aandacht meer geven, dan houdt het vanzelf op.

Ja. Dat is het meest verstandig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:01

Benzz schreef:
CalipsoLover schreef:
Veel sterkte TS. Maar ik ook heb mijn paard niet moeten laten inslapen met deze aandoening. Mijn paard heeft op drie wervels matige kissing spines en op 4 wervels matige tot ernstige spondylose (ook een vorm van artrose) in de hals gelukkig niet. Benen nooit laten controleren, maar vermoedelijk in rechter achterbeen een lichte artrose. Ik mag echter nog af en toe wandelen met hem maar ik doe dit zeker niet wekelijks. Ik geef duivelsklauw bij en mijn paard doet het op dit moment super. Ik heb echter met of zonder pijnstillers nooit een verschil gemerkt. Mijn paard was wel een paard dat perfect als weidepaard kan dienen. Hij springt, crosst en bokt nog lekker rond, ook zonder pijnstillers. Ik vind dat je zelf moet beslissen wat je er mee doet, je maakt hoe dan ook een moedige beslissing. Ik weet ook van zodra mijn paard echte pijn voelt dat het gedaan is, en ik denk dat in jou geval je paard echt wel veel last heeft. In het begin was hij enorm hyper en wist ik ook niet wat ik er nog mee moest aanvangen, maar sinds kort is hij heel kalm geworden en terug de oude. Rust doet goed, en misschien kan je dat nog overwegen. Lukt het echt niet? Dan denk ik dat inslapen idd de beste optie is.

Weet je wat het probleem is, veel eigenaren zien niet dat een paard niet meer goed loopt. Dit is geen aanval naar jou toe, maar je bent toch snel genegen als eigenaar om de boel goed te praten om maar niet de nare beslissing te maken. ALs ie echt pijn vertoond, ben je te laat.

TS maakt de beslissing wel, toon daar respect voor. Je kunt namelijk paarden niet een dag te vroeg in slapen, alleen maar een dag te laat.

Ik ga geen pijnloos paard inslapen, en dan spreek ik voor mezelf en niet voor TS. Als TS haar paard zoveel last heeft dan is het niet anders dan menselijk, ik getuig enkel over mijn eigen ervaring. Wij ook zijn 2 maanden geleden nog naar een van de beste klinieken gegaan en hebben daar het advies gekregen om paard gewoon op de weide te zetten en af en toe nog eens van het land te nemen om wat te stappen. Over inslapen is geen sprake geweest. Ik vermeld in mijn reactie duidelijk dat welke keuze dan ook, de keuze die TS maakt moedig is. Of ze nu kiest om hem te laten gaan of niet. Ik getuig tegenover andere tenminste nog van respect. Misschien de volgende keer iets beter lezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:55

Ik vind het ontzettend sneu en zonde voor TS en haar mooie paard. TS Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat paard gekozen hebt want het is echt een leuk, mooi dier.
Duur leergeld betaald waarschijnlijk ook, want dit is iets dat jou nooit meer gaat overkomen.
Ik begrijp ook heel goed dat je je paard laat inslapen. Nog zo jong met deze gebreken, terwijl het dier de laatste periode ook niet echt meer belast is geweest, gaat echt niet beter worden. Misschien kan t dier nog een poosje pijnvrij op de wei, maar ook dat doe je vooral voor jezelf. Want het paard heeft geen idee van prognose, toekomstperspectief o.i.d. Als je maar op tijd een beslissing neemt om leed te voorkomen. En dan is nu even goed als over 1 of 2 jaar.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:28

Ik vind ook dat je een dappere beslissing hebt genomen! Als er geen verbetering meer komt en paard kan niet pijnvrij leven is de beste beslissing inslapen. Ik zou zeggen: geniet van de laatste week, maak foto’s, verwen haar en koester de momenten!

Hele nare keuze, maar de enige juiste Y;(

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:29

__elise__ : ik zag dit topic net pas langs komen en bij het begin begonnen met lezen. Op de filmpjes zie je duidelijk een verkrampt paard lopen met pijn, en op je YT kanaal is het rijfilmpje in stap met de grote onregelmatigheid achter heel duidelijk.

Ik vind het echt van groot respect getuigen dat je snapt wanneer het klaar is en kiest voor een vreedzaam heengaan van je paard. Ik zie dit vaak helaas zo anders, mensen die geen afscheid kunnen nemen en daardoor paarden onnodig laten lijden.

Zelf heb ik mijn vierjarige dressuurpaard moeten laten gaan, en heb een filmpje een week voordat haar einde kwam. In dit filmpje draaft en galoppeert ze vrolijk door de wei en veel mensen zouden er niks aan zien. Tot ze een trailerklep op moest lopen, of naar de hoefsmid moest, of een buigproef wilde proberen. De MRI van haar voorbenen gaf uitsluitsel. Paarden zijn meesters in compenseren en kunnen schijnbaar 'goed' leven met ondraagbare pijnen.

Heel veel sterkte met het aankomende afscheid Y;(