Paard pompt maar niets lost het op...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:23

Volgens mij is dat een populier.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:24

Janine1990 schreef:
Zou kunnen Wildgirl, paard heeft het inderdaad niet overleefd. Maar ik dacht dat botulisme van ratten e.d. kwam?

Kan, maar zit ook in vogelpoep bijvoorbeeld.

@ts, wat een mysterie...wanneer ga je haar verhuizen? Ik hoop voor je dat, dat de oplossing gaat geven!

Janine1990

Re: Paard pompt maar niets lost het op...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 22:25

Aah oke thanks Wildgirl, dat wist ik niet :)

TS, ik ben heel benieuwd of er verandering komt met het verhuizen, ik hoop het heel erg voor je!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 22:31

Wildgirl schreef:
@ts, wat een mysterie...wanneer ga je haar verhuizen? Ik hoop voor je dat, dat de oplossing gaat geven!

We moeten het schuilhok nog in orde krijgen (mijn ouders zijn eeuwige twijfelaars en willen het betalen, maar in onze omgeving doet niemand echt schuilstallenbouw, dus dat wordt DIY en ik ken er niks van dus ik ga gewoon aan een houtleverancier om advies vragen := ) maar dan kunnen we eigenlijk meteen naar daar om de lente goed in te zetten. Ik mag zelfs een treurwilg aanplanten en een eigen paardenkruidentuin! *\o/* Normaal is de 'deadline' begin april.

Janine, dankjewel! Ik hoop het ook... En dat voor we verhuizen ik al iets vind dat de last kan verlichten, dat ze geen koliek opdoet van de verhuis ofzo, brr.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:09

Ts, is ze koliekgevoelig gezien je laatste bericht?

Vreemd dat ze zo de takken en de bast opat. Heb je het idee dat het was omdat ze te weinig hooi te eten had of dat het verveling was of misschien tekorten die ze zo probeerde aan te vullen?
Balen dat je hooi zo wisselend is. Ik denk dat ik dat zelf niet zou accepteren en het terug zou brengen en omruilen voor beter. Ieder zorgt daar dus zelf voor zijn hooi/voordroog en bodembedekking voor in de stal? Hebben anderen in haar omgeving op stal nog wel stro?

Janine1990, ratten brengen naar mijn weten ziekte van Weil over. Botulisme komt van dode dieren, voornamelijk gevogelte. Dat kan in drinkwater zijn, maar ook in voordroog. In hooi schijnt het weer minder te zijn als er een dood dier in zit.

WG, ik vind het totaal niet op Esdoorn lijken.

Hagelslag, een witte beuk? Berk heeft een witte stam. maar die is vrijwel glad, de stam van een beuk is eerder grijs, maar ook glad, dat is hier dus niet.
Voor mij ziet het meer als populier of iets dergelijks.

Zo te zien denk ik niet dat die bomen echt schadelijk zijn.

TS, hoe is de mest als je dat over de afgelopen maanden bekijkt?

Je had het over een grote weide met veel paarden, was dat voordat ze zo apart kwamen te staan en hoe lang heeft ze daarbij gestaan?
Er staan dus geen dieren in de naaste omgeving, maar weet je wat er op die akkers wordt verbouwd? Misschien worden daar toch heftige bestrijdingsmiddelen gebruikt die ook op jullie land komen.
Als je kijkt in een straal van 5-10 kilometer, zijn er dan ook geen grote dierenstallen?

Ik hoop voor je dat de verhuizing straks positief uitpakt en dat ze van haar klachten verlost raakt!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 00:35

Nee, nooit koliek gehad, maar omdat ze zo pompt van de pijn soms (ookal is dat nu duizend keer beter al) denk ik echt, en nu gebeurt het... binnenkort... ookal is ze niet gevoelig aan koliek. Heeft ook amper diarree tenzij ze op supergroen gras staat. Heeft nooit hoefbevangen gestaan. Heeft geen IR. Loopt amper mank, heeft door prikkeldraad lopen overleefd, etc. Het is een getikt paard, en ik ben gewoon een ongelofelijk irrationeel bezorgde mama :=

Ik had het idee dat ze aan de bomen knaagt zodra ze te weinig hooi heeft. Ik heb het hooi van ongeveer 10 kilo p/d opgeschroefd naar 18 - 20 kg en nu knaagt ze voor zover ik weet niet meer aan de bomen. Anders stond ze altijd beneden aan de bast te knagen. Het is alleen echt snel dat ze begint met "aanvullen", zodra ze een halfuur zonder hooi staat staat ze er terug. Dus nu krijgt ze pretty much 24/7, want er zit altijd nog in de netten als ik twee nieuwe hang.

Ja, we hadden weinig keuze in de regio spijtig genoeg, met hooi :( Ik had een superboer gevonden, wát een kwaliteit, maar zijn hooi was dus ook al op in november. Als ik door deze batch heen zit staan ze wss terug op het gras, maar zo niet (ook tijdens slecht weer) en de eerste snede nog eventjes wachten is, ga ik terug op zoek naar een andere boer.

Iedereen zorgt inderdaad zelf voor de bodembedekking. De stal naast haar is een paard met stro, tegenover haar is het ook stro, rondom rond eigenlijk. Enkel die van mij en één andere klant staan op iets anders, houtkrullen of houtkorrels.

Och ja, nog zo'n verhaal over botulisme, ik ben er als de dood voor, en de staleigenaar wist dus niet dat hij de dode vogel meteen uit de bak moest vissen... en ook alles moest uitschrobben. Die had die dode vogel ook gewoon doodleuk in de weide gegooid waar mijn paarden zaten. Gelukkig stonden er geen paarden op de weide waar de dode vogel in het water lag, brrr.

Over het algemeen is haar mest vrij vezelig. Het lijkt langzaamaan wat te beteren, gelukkig. Het blijft niet zo netjes als je zou verwachten, maar het is wel al terug meer in balletjesvorm, zeg maar.

De grote weide was inderdaad voor ze apart kwamen te staan, en toen waren er ongeveer 7 paarden op een halve hectare. Het was een grote chaos, want niemand kwam overeen. Enkel zij en de fries kwamen supergoed overeen. Echter werden zij beiden dus goed in elkaar getimmerd door de rest... Die combinatie in de weide heeft denk ik zo'n hele zomer geduurd. Minstens vier maanden, zou ik zeggen.

Ik kan me eigenlijk niet herinneren wat er vorig jaar op de akkers stond, want ze gebruiken ze ook als plek voor motorcross eens per jaar in de zomer. Niet ingezaaid dan. Ah, ik denk dat er normaal Maïs staat, want in het najaar moest ik haar nogal wegsleuren van de maïs :') Geen idee wat ze gebruiken als sproeimiddel, maar ik moet zeggen dat we supervaak verdelgingsmiddel roken in zomer/herfst. Een hele giftige geur, nam echt je adem weg, zeg maar. Moest er altijd spontaan van hoesten. De geur bleef echter alleen echt hangen bij de piste. Als ze aan het sproeien waren onderaan de berg rook je het wel overal... Echt degoutant. Kan me niet indenken dat dat enigsinds gezond is.

Over het algemeen wordt er in die regio enkel aan akkerbouw gedaan. De dichtsbijzijnde koeien zijn een paar km verder, op z'n minst. Een gemeente verder hebben ze herten, maar voor de rest eigenlijk niets. Het is niet echt een grote varkens- of koeienregio. Twee gemeentes verder wel, daar staan een hoop steroïdekoeien :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 14:54

Geen succes hier...

Gisteren was het storm, heftige wind en regen. Die van mij bleven gewoon buiten, want als ik ze binnen zet bij alle paarden die gigantisch stoffig hooi en stro krijgen begint ze weer te hoesten. Geen gehoest vandaag, maar duidelijk een soort heftige astma-aanval. Enorm pompen, gat in de flanken, zuchten. Ze zag er ook echt uit alsof ze heel wat pijn had. Echt rot om je paard zo te zien en de dierenarts het eigenlijk heeft opgegeven en het allemaal zo erg niet vindt... Met zijn idiote "haar longen zijn beschadigd en ik hoor het, er valt niets aan te doen behalve heftige slijmverdunner" en haar endoscopie die dan perfect gezonde longen liet zien met een klein, klein beetje slijm in haar luchtpijp. Dat is het dan. Voor de rest leeg en schoon. En nu staat ze weer met ademnood...

Ik ben het zo kotsbeu echt. -O- niets dat helpt... Ik was echt in paniek net. Zij natuurlijk niet... Typisch. In het rond blijven lopen, zoekend naar dingen die konden helpen. Gelukkig had ik nog een spray gemaakt voor zulke toestanden, het helpt niet altijd maar ja... Je moet iets. Ravintsara en eucalyptus Radiata. Op haar hals gespoten (verdund), op mijn handen gesmeerd en in een kommetje voor haar neus gehouden. Dat duurde ook maar één seconde, dan is ze gewoon mijn handen beginnen aflikken als een bezetene. In die dosering zijn ze veilig voor consumptie gelukkig, besproken met onze lesgever in aromatherapie. Alles om iets te helpen. Dan een dubbele dosis knoflook in een kleine hoeveelheid slobber gestoken met goed warm water, klein beetje laten afkoelen, voorgeschoteld. Dat leek al sneller te helpen... Het pompen was in de verste verte niet weg, maar ze kon duidelijk terug wat beter ademhalen. Terug op de weide gezet. Hopelijk blijft het goed... Er komt weeral een nieuw paard aan morgen, en als ze dan nog zo zwak is wil ik niet dat ze zich kapot stresst...

Ik ga naar equitana zondag. Mijn beste Duits bovenhalen om de situatie uit te leggen... De dag dat ze terug kan ademen is hopelijk dichterbij dan ik denk...

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:22

Ik wil me helemaal nergens mee bemoeien maar ik heb altijd geleerd dat knoflook schadelijk is voor paarden, daar kunnen ze bloedarmoede van krijgen. Misschien vergezocht maar een symptoom van bloedarmoede is o.a. versnelde ademhaling.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:47

Sybelle schreef:
Dat is ergens wel logisch. De meeste wormen zijn in rust met deze temperatuur. Dan scheiden ze geen eitjes uit. Wormtesten zijn sowieso niet altijd betrouwbaar. Je hebt wormen die ‘s nacht het meest actief zijn bv. Als jij dan net een paar uur later bent heb je net een hoop zonder eitjes. Maar je moet iets natuurlijk. Je blijft niet niks doen als je paard zo ziek staat.

Een maand wachten is wel erg lang. -O-

Je moet ook altijd van meerdere hopen een stuk mest testen, en niet van 1 portie.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 16:57

@lindsey, deed ik ook :j

@fjordjes, in het onderzoek dat ze gedaan hebben naar Heinz body anemia kregen de paarden 0.2 g per kilo gewicht. Dus...ze kregen zoveel als 120 gram per dag. Dat was de maximum voluntary intake van de paarden, en dan hebben ze er ook een hoop melasse bij moeten doen om het smakelijk te maken. Dan hebben ze inderdaad bloedarmoede gevonden. Dan heb je een onderzoek naar COPD bij paarden en knoflook, waar een hoop paarden geen of minder respiratorische symptomen meer vertoonden na 84 dagen. Deze paarden kregen 30mg/K. Ze ondervonden dat langdurige intake van knoflook de hemoglobinewaarden deed dalen, net zoals hematocrietwaarden en rode bloedcellen. De paarden kregen het echter 84 dagen aan een stuk door, wat wilt zeggen dat ze het, niet zoals standaard kruiden, veel langer dan normaal kregen.

De verandering in het bloed was heel erg lichtjes na 84 dagen, maar het was wel veranderd. Ze hebben nog steeds geen testen gedaan met een normale hoeveelheid knoflookpoeder. :Y)

Ik geef het absoluut niet zo lang door, maximum 30 dagen, aan zo'n 30g per dag. Ze weegt dan ook 700 kilo, niet zoals de warmbloeden in de tests, en ze krijgt alsnog veel minder dan zij.

Ik vond het vooral weer typisch het internet toen de onderzoeken erdoor kwamen. Een gevalletje 'als je op Google je symptomen opzoekt heb je kanker'. 8)7

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:26

Pittig hoor... al zo lang op zoek naar dé oplossing.
Wat is de stokmaat van je merrie eigenlijk? Ik verbaas mij namelijk elke x over haar gewicht, zie het er qua grootte op de foto's niet aan af. (Niet verkeerd bedoeld hoor! )
Als ze zo pompt, zweet ze dan ook erg? Zoja, kun je de borst en voorbenen afspoelen met lauwkoud water, dan zou het snel weg moeten trekken.
Ik zou geloof ik radicaal van stal verhuizen om te zien of er omgevingsfactoren toch niet constant van invloed zijn. Hoop dat je toch vlot de oplossing/trigger vind!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:54

Ik zou ook niet nog weken gaan wachten inderdaad,kun je er geen vaart achter zetten ts? Ik weet niet hoe het weer bij jou is geweest maar met alle regen van de afgelopen dagen zijn er ook amper pollen en stofdeeltjes in de lucht. Hoe gaat het met de andere pony die ook ziek is?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:57

Ik zou ook zsm zorgen dat je haar kan verhuizen. Er zijn ook tijdelijke schuilstallen die je kan huren, mocht het bouwen van eentje nog op zich laten wachten.

Want het lijkt me - zeker omdat een ander paard opeens dezelfde symptomen vertoond en deze niet vaak voorkomen - iets te maken te hebben met de stalling/bodem.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 23:43

maessie schreef:
Pittig hoor... al zo lang op zoek naar dé oplossing.
Wat is de stokmaat van je merrie eigenlijk? Ik verbaas mij namelijk elke x over haar gewicht, zie het er qua grootte op de foto's niet aan af. (Niet verkeerd bedoeld hoor! )
Als ze zo pompt, zweet ze dan ook erg? Zoja, kun je de borst en voorbenen afspoelen met lauwkoud water, dan zou het snel weg moeten trekken.
Ik zou geloof ik radicaal van stal verhuizen om te zien of er omgevingsfactoren toch niet constant van invloed zijn. Hoop dat je toch vlot de oplossing/trigger vind!

In de kliniek woog ze 570 denk ik, toen ze nog zowat vel over been was en je haar ribben kon tellen (ik wist toen ook totaal niet waar ik moest zoeken, dierenartsen keken ook niet naar een allergie oid), en toen was ze erg zwak. Ataxie en alles. Inmiddels is ze een hoop bijgekomen en weegt ze rond de 650, ze krijgt meestal de dosering van alles voor 700 van dierenartsen 'to be sure' :') Dus even getalfoutje, het is 50 kilo minder 8)7 Ze is ongeveer 1m48. Is gewoon erg, erg breed, en een kruising tussen een soort trekpaardxhaflinger. Wie de ouders waren, absoluut geen idee... Het enige dat ik weet is dat de vorige eigenaren haar een regelrechte ramp vonden om op te leren, dus ze hadden het opgegeven :Y) Heb ik lekker geluk, ik heb de braafste merrie van de regio ofzo _O- Ze is als ze happy en gezond is gewoon een need for speed paardje maar luistert nog gewoon perfect zolang ze soms eens een sprintje mag maken.

Ze zweet eigenlijk totaal niet, enkel onder haar enorme dikke manen als het 18 graden is. Tijdens zo'n aanval... Niks eigenlijk. Voelt zelfs vrij koud aan en dan heb ik altijd de neiging er een hoop dekens op te gooien.

Ook @wildgirl en @freetorun, daar steken we inderdaad vaart achter. Eindelijk is mijn vader volledig mee met mijn haast - morgen komt het trekpaard aan en we maken ons allemaal zorgen. We horen geen leuke roddels over de eigenaar... En niet het veilige soort. Paard gaat opgeleerd worden door een heel goedkope traditionele ruiter uit de regio dacht ik. Vooroordelen, maar... mensen onderschatten koudbloeden enorm. Ik wil liever mijn paarden ver weg, de piste is namelijk niet omheind... :brr: als dat dier het op een lopen zet...

Morgen nog wat opzoekwerk en offertes aanvragen over schuilhokken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:26

Hoe gaat het nu, Kirania?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 15:06

Hetzelfde nu, alleen met nog diepere flanken :n Ik ben eens door foto's gegaan van vroeger, en ze had al zachter ingevallen flanken en dat "duffe" twee jaar geleden... Niet zo leuk allemaal. Geen idee wat ze daar opgedaan heeft op het vorige weiland... ze deden daar zoveel achter mijn rug, ik heb echt geen idee. Mijn paarden werden ook regelmatig gevoerd zonder mijn weten...

Met haar vriendje gaat alles op en top zoals altijd, zijn foto's van twee jaar geleden zijn gelukkig gewoon slechter en geen verbetering :') Dit is hoe hij bij ons aankwam toen;
Afbeelding
En dit is hij nu -
Afbeelding

Dus ik ben al blij dat er één pony gelukkiger is geworden ipv qua gezondheid steeds achteruitgaat...

Lana was vandaag erg hevig, 25 keer rond mijn eigen as mogen draaien en dan nog liep ze me half omver. Ze word enorm nerveus van de nieuwe paarden die er steeds bijkomen, en we moeten er altijd langs. Er staan ook erg veel paarden op een kleine oppervlakte, en de gang is niet zo breed tussen de weides in. Ik heb ook echt niet het sociaalste paard ter wereld... dat is nu eenmaal zo. |o

Ze heeft nu ook een paar dagen binnen moeten staan vanwege het weer (ongelofelijk veel wind en regen en geen schuilmogelijkheden op de weide, ik word er gek van) en ze is duidelijk vermagerd op die paar dagen tijd. Ze krijgt meer eten als ze binnen staat (hooi, gewoon zelfde voer als altijd voor de rest) maar dat is er écht niet aan te zien. Er komt ongelofelijk snel gewicht af. -O-

Wel een paar interessante babbels gehad op Equitana, dus ik ga eens verder kijken naar voer van Mühldorfer, Lexa en dergelijke. Hartog was een letdown, die kenden haast niets van hun product. Van Lexa heb ik de Sabol besteld, die zou maandag moeten toekomen. Over de Digestive EQ en VM weet ik spijtig genoeg nog steeds niets, we worden echt niet up to date gehouden spijtig genoeg...

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 22:13

Ooh echt maar 1.48cm! Wauw had dat niet verwacht na je gewichtverhaal. Onze paarden zitten daar ook rond qua stokmaat, maar heel wat lichter. Het scheelt zoveel als ze zo rondgeribt zijn!
Na je verhaal dat ze zo ingevallen is op stal en best op de veranderingen reageert, zou het mij niet verbazen als er ook een stuk stress meespeelt. 1 van onze merries heeft dat ook, iets anders dan anders dan valt ze gelijk flink in.
Hoop voor je dat ze vlot over kunnen, denk dat je daar al veel mee gaat winnen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 13:39

maessie schreef:
Ooh echt maar 1.48cm! Wauw had dat niet verwacht na je gewichtverhaal. Onze paarden zitten daar ook rond qua stokmaat, maar heel wat lichter. Het scheelt zoveel als ze zo rondgeribt zijn!
Na je verhaal dat ze zo ingevallen is op stal en best op de veranderingen reageert, zou het mij niet verbazen als er ook een stuk stress meespeelt. 1 van onze merries heeft dat ook, iets anders dan anders dan valt ze gelijk flink in.
Hoop voor je dat ze vlot over kunnen, denk dat je daar al veel mee gaat winnen.

Inderdaad! Wij dachten echt dat ze veel minder woog toen ze eerst gewogen werd, je kon haar ribben tellen := En dan zagen ze dat nummertje en gingen ze "Ja, ze is dus te dik" wat? Vanwege een nummertje? Ondertussen zat er amper spek op :(:)

Ik hoop het ook, we gaan vandaag voorbij een houthandel voor advies voor onze 4x10m schuilstal (helft opslag, helft voor de paarden).

Vandaag weer hetzelfde, buiten 'gegooid' bij wijze van spreken. Super stressy as usual. Begon ze natuurlijk meteen aan die katjes dat allemaal op de grond liggen van de populieren... Als ze echt zo zwaar allergisch was aan pollen dan zou ze er nu veel erger uit moeten zien, momenteel eet ze letterlijk pure pollen _O-

Afbeelding

Afbeelding

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 19:00

Niet dat ik me meteen zorgen maak, maar ik had mijn vermoedens - haar likstenen zijn altijd erg snel weg (give or take een maand) en een stalgenoot had haar, in de weide waar ze echt wel plek genoeg heeft, tien minuten lang aan de zoutblok zien likken. Het is een gewone himalaya. Vlak daarna ging ze richting de waterbak en zoop ze vakkundig het ding halfleeg.

Beetje vreemd wel. Zou ze daarvan kunnen invallen?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:09

Dat ze na zoveel zout veel drinkt lijkt me logisch. Sommige paarden 'eten' zoutblokken.
Misschien iets met de nieren?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 22:14

Ja, dat was me ook logisch inderdaad, maar het feit dat ze die gewoon opeet... :') Maar in haar bloedonderzoeken kwam niks van haar nieren boven.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:30

Ja dat opeten kan ook op mineralen tekort duiden natuurlijk. Lastig dat je nog steeds niet weet wat je paard mankeert!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:07

Mijn vorige paard is aan zandkoliek geopereerd en zij at de laatste paar jaar daarvoor ook haar zoutblokken op. Dat waren van die grote vierkante rode mineralenblokken, 2 in een winter was niets. Op het laatst haalde ik het bij tijden weg en hing het weer op.
Na de operatie heeft ze dat nooit meer gehad ( ze heeft daarna nog vijf jaar geleefd, nooit meer koliek, nooit meer teveel zand in haar mest).

Misschien moet je haar mest eens een paar dagen op zand testen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-19 23:50

Freya6 schreef:
Ja dat opeten kan ook op mineralen tekort duiden natuurlijk. Lastig dat je nog steeds niet weet wat je paard mankeert!

Jammer eigenlijk dat je niet gewoon op elk mineraal kan testen voor een normale prijs, het zou zalig zijn!

Jet schreef:
Mijn vorige paard is aan zandkoliek geopereerd en zij at de laatste paar jaar daarvoor ook haar zoutblokken op. Dat waren van die grote vierkante rode mineralenblokken, 2 in een winter was niets. Op het laatst haalde ik het bij tijden weg en hing het weer op.
Na de operatie heeft ze dat nooit meer gehad ( ze heeft daarna nog vijf jaar geleefd, nooit meer koliek, nooit meer teveel zand in haar mest).

Misschien moet je haar mest eens een paar dagen op zand testen.

Wow, heftig! Ze heeft er inmiddels al een kuur psyllium opzitten, maar ik zal zeker nog een paar dagen in zakjes kijken of er toch niet nog iets in haar mest zit. Daarnet mash gaan halen omdat ik merkte dat ze echt op de testzakjes van Equitana vloog, en ze eet er een stuk kalmer mee (buik doet minder vreemde dingen) dus dat zal ze nu even 's avonds krijgen, en 's ochtends nog haar Luzerne natgemaakt. Ineens een balancer gevonden in de Aveve, dus die gaat er ook mee in, en dat blijft het dan voor even.

Ze is volop in de rui en ik ben zo'n voegrubber gaan halen in de Brico, zalig ding! Werkt beter dan mijn furminator *\o/* Maar dan merk je weer hoe weinig toplijn ze heeft, door dat rubbertje voel je snel onregelmatigheden. Hierbij dus haar ribben, die je dus iets te snel kan voelen naar mijn mening. Buik genoeg, maar nul spieren. Haar poep is een zielig triangeltje.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:09

Ik weet niet hoe alternatief je wilt gaan, maar bij Den Hoek bijvoorbeeld kunnen ze op vele andere wijzen testen. Misschien kom je er dan wel achter wat je paard heeft.