Darmproblemen tijdens rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Darmproblemen tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:16

Ben je vaardig in het werken aan de hand, dubbele longe, of misschien zelfs +R oefeningen met obstakels...?
Ik zou inderdaad ook eens een half jaar uittrekken en zeker 5x pw kortere sessies gaan doen.
Het werken aan de hand en dubbellonge kunnen veel doen, maar ook crunches zoals men dat doet bij Intrinzen.

Trouw les nemen, trouw oefenen, en aan het begin wat foto's, en na 2 maanden, 4 maanden en 6 maanden... en dan eens kijken waar je staat.
Rijden zou ik voorlopig niet doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 18:40

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je met gerichte onbelaste dressuurtraining aan de dubbele longe de rug nog wel een heel stuk zou kunnen verbeteren. Op de foto's te zien zijn haar buikspieren niet heel erg getraind, en die heb je juist nodig om de rug op te laten bollen. Ik zou dat eens een paar maanden gaan doen ipv rijden en dan eens kijken na een paar maanden hoe ze erbij staat qua bespiering en dan eventueel het rijden weer oppakken.

Voer is nog niet aangepast verder begrijp ik? gastro + kan ook echt een groot verschil maken weet ik uit ervaring.

Ik sluit me helemaal aan bij de Gastro plus, maakte bij mijn stopper een wereld van verschil

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 20:33

Gastro + is het volgende op mijn lijstje als de olie niets doet.

Heb besloten niet meer in dit topic te updaten. Merk dat ik gefrustreerd raak en verward van alle adviezen.

Heb besloten mij eigen gevoel te volgen en vooral naar de pony te luisteren en de DA.
Heb om mij heen eerlijke mensen om mee te sparren en laat het daar bij.

Heb veel aan de adviezen en tips hier gehad en zal een deel ook ter harte nemen en opvolgen.

Maar het gevoel hebben elke stap te moeten verantwoorden maakt dat ik er 's nachts nog mee bezig ben en dat is dit topic mij niet waard.

Ik wil iedereen bedanken voor de adviezen en raad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:40

Och meis, je doet zo je best voor je paard. Blijf bij jezelf en je gevoel.
En super dat de Gastro op je lijst staat. Ik doe het samen :-) en olie en Gastro.

Veel sterkte en dikke knuffel en ook plezier met je paard.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:42

Jammer maar begrijpelijk dat je het topic niet meer wilt updaten TS. Ik vond het interessant je keuzes te zien. Maar volg vooral je gevoel, kijk naar je paard en spar met de mensen met wie dat fijn voelt! :-)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 20:55

Ik heb je topic doorgelezen en was erg benieuwd naar hoe en wat de oorzaak zou zijn en de eventuele oplossing. Echter schrok ik er nogal van de foto's. Dat je op een paard met een dergelijke bouw rijdt. En ook nog eens vrij intensief en al jarenlang. Waarom zou je dat überhaupt willen vraag ik me af. Geen wonder dat je tegen problemen gaat aanlopen op termijn. Zo'n dier is leuk voor grondwerk en wandelingetjes aan de hand maar daar moet je niet eens op wíllen zitten mijn inziens.
Ik snap dat het niet leuk is om te horen, maar je bent hier voor advies en eigenlijk weet je het zelf ook wel denk ik.
Het is al een last voor een paard om een mens op de rug te dragen, laat staan met zo'n rug.
Hoop toch dat je hier over na gaat denken en in serieuze overweging gaat nemen om er niet meer op te gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:19

BarbaLala, door dit soort reacties krijgen we dus geen updates meer... TS zit niet te wachten hierop, ze heeft sowieso besloten als het zo blijft om er niet meer op te stappen, dat hoeft niet door Jan en alleman hier herhaald te worden. TS heeft het beste met haar paard voor, anders had ze hem niet laten onderzoeken.

TS, als je via pb nog iets kwijt wil mag dat altijd hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:28

Jet schreef:
BarbaLala, door dit soort reacties krijgen we dus geen updates meer... TS zit niet te wachten hierop, ze heeft sowieso besloten als het zo blijft om er niet meer op te stappen, dat hoeft niet door Jan en alleman hier herhaald te worden. TS heeft het beste met haar paard voor, anders had ze hem niet laten onderzoeken.

Ik begrijp dat niet helemaal....

Dan moet je dus een vraag plaatsen, en daarbij een disclaimer van hetgeen wel en hetgeen niet gezegd mag worden.
Alle bijdragen zijn vriendelijk en inhoudelijk... dus ik begrijp het niet helemaal.

Ik heb helaas best wel wat pech gehad en ook meer naast het paard gelopen, gefietst en gewerkt dan erop. Natuurlijk is dat jammer, maar als het beter is voor het paard is dat toch niet direct een ramp?
Het is toch opbeurend dat mensen aangeven dat er wel eens progressie geboekt zou kunnen worden wanneer je heel gericht onbelast gaat trainen? Ik zou dat best hoopvol vinden eerlijk gezegd.

Een professioneel voedingsadvies en een fijne trainer in de arm, en kijken waar je komt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:47

Uit haar verhaal blijkt duidelijk dat ze alles met dit paard al jaren onder begeleiding en met advies van Da doet. Ook het rijden en sterker maken. Daar gaat Edit BIJNA iedereen gemakshalve aan voorbij. Ze doet dit niet alleen en zomaar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:57

Ninx schreef:
Jet schreef:

Ik begrijp dat niet helemaal....

Dan moet je dus een vraag plaatsen, en daarbij een disclaimer van hetgeen wel en hetgeen niet gezegd mag worden.
Alle bijdragen zijn vriendelijk en inhoudelijk... dus ik begrijp het niet helemaal.

Ik heb helaas best wel wat pech gehad en ook meer naast het paard gelopen, gefietst en gewerkt dan erop. Natuurlijk is dat jammer, maar als het beter is voor het paard is dat toch niet direct een ramp?
Het is toch opbeurend dat mensen aangeven dat er wel eens progressie geboekt zou kunnen worden wanneer je heel gericht onbelast gaat trainen? Ik zou dat best hoopvol vinden eerlijk gezegd.

Een professioneel voedingsadvies en een fijne trainer in de arm, en kijken waar je komt.

Ninx, TS heeft dit antwoord al verschillende malen gehad, al dan niet genuanceerd. Jij vindt dan alle bijdragen vriendelijk, ik kan dat niet zo zien en ik snap dat TS dat ook niet zo ziet. TS wil er best tijden naast lopen, mee fietsen en aan de hand werken, daar gaat het niet om, dat doet ze ook, ook onder begeleiding. Ik denk dat dit paard niet echt te trainen is om de buikspieren zoveel te gaan gebruiken dat de rug "normaal" wordt, maar als het paard al jaren goed loopt, op dit mestprobleem nu na, zal het er geen grote problemen mee hebben. TS heeft trouwens ook aangegeven, dat als het niet verbetert, ze stopt met rijden. Dan hoeft daar niet verder over doorgezaagd te worden lijkt me, zeker niet als TS net heeft aangegeven dat ze mede door dit topic slecht slaapt en ligt te malen. Mij lijkt me dat niet nodig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:08

Die rug gaat nooit "normaal" worden maar er is volgens mij nog wel ruimte voor verbetering.

Daarnaast vind ik dat de TS goed en verantwoord bezig is, en ik begrijp dat dit topic stress oproept. En ik begrijp ook dat ze er daarom liever mee stopt.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het vervolg gaat zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 09:13

Jet verwoord het heel mooi, ik wil best updaten ed maar als ik telkens negatief aangesproken wordt over de koers die ik vaar met dit dier, dan geeft het topic hier meer negatieve vibes dan positieve en kost mij dit gewoon mijn nachtrust.

No hard feelings voor de mensen die een afwijkende mening hebben.
Maar ik kan niet alles opvolgen, zal toch zelf mijn koers moeten bepalen met alle op en aanmerkingen in mijn achterhoofd.

Kortom, voor mijn eigen rust en energie besluit ik hier te stoppen.

Een aantal mensen update ik per pb, als meer mensen die info willen, dat mag altijd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:40

Jet schreef:
TS wil er best tijden naast lopen, mee fietsen en aan de hand werken, daar gaat het niet om, dat doet ze ook, ook onder begeleiding. Ik denk dat dit paard niet echt te trainen is om de buikspieren zoveel te gaan gebruiken dat de rug "normaal" wordt, maar als het paard al jaren goed loopt, op dit mestprobleem nu na, zal het er geen grote problemen mee hebben. .

Daar heb ik dan wellicht overheen gelezen, ik heb gelezen wandelen en soms fietsen... maar het trainen met name onder het zadel.

Dat een dierenarts adviseert is mooi, maar het is uitzonderlijk een dierenarts te treffen die je echt goed inhoudelijk trainingsadvies kan geven. Mooi als je daar mazzel mee hebt.
Maar de meeste zeggen toch vaak vrij snel dat je er weer op kunt en gewoon rijden. Denken gewoon iets makkelijker dan een gedegen trainer.

Ondergetekende zal zich nergens meer mee bemoeien (en slapeloze nachten vanwege zorgen over een paard, daar kan ik over meepraten... meerdere mensen hier vermoedelijk), maar wil nog wel 1 tip geven:

https://youtu.be/4fbXp-pDcHY

https://youtu.be/4fbXp-pDcHY

https://www.kvapaardenrevalidatie.nl

Ik volg nu bovenstaande manier van werken, en combineer het met Intrinzen en fietsen/ wandelen.
1 paard had een smakker gemaakt en een beschadiging in de hals, de ander een aangeboren afwijking ih been en zij moet nu na operatie revalideren.
Bij beide paarden zie ik de bovenlijn beter ontwikkelen en meer pret en ontspanning. Je bent dus niet de enige met 'maandagmorgen typetjes' ;-)

Succes!