Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:15

Jessica schreef:
Zapata, niet omdat het DNA van papa sterker was, gewoon omdat jouw merrie haar gezonde gen heeft doorgegeven, gelukkig! Je had 50% kan, gelukkig goed uitgepakt! :)

Klopt! Wist niet eens dat de merrie zwanger was toen het veulen geboren was..papa (andalusier/pre) stierf toen de kleine dik 6 weken was..
Dus ben dubbel blij dat 't veulen clean en kerngezond is..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:18

Ik ben een persoon die vrijwillig een kapot paard heeft overgenomen en daar tot op heden nog geen misbruik van gemaakt heeft. Paard heeft het zeer goed. En ik zie mezelf nou niet als een uitzonderlijke engel waarvan er maar eentje op aarde rondloopt. Ik zie dus geen reden om niet eerst te proberen een geschikt baasje te vinden.

NinaCharlie schreef:
Ja, die succesverhalen zijn heel leuk allemaal. Jammer genoeg zijn er veel te veel negatieve verhalen. Je moet voor de lol eens een kijkje nemen op die FB groep om uit het oog verloren paarden en pony’s terug te vinden. Zo veel verhalen van “heb hem in goed vertrouwen verkocht maar...” “deze had een peesblessure maar zou niet gereden worden en loopt inmiddels op een manege 3 uur per dag te werken” enzovoorts.

Het ding met zulke facebookgroepen en fora zoals Bokt is dat je alleen de slecht afgelopen verhalen leest natuurlijk. De fokker van mijn paard gaat niet speciaal naar een forum om een topic te openen: weet je wat mij nu overkomen is? Ik heb mijn paardje verkocht aan een persoon en je gelooft het nooit, dat dier wordt goed verzorgd. Goh, wat zouden jullie doen? Welke rechten heb ik? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:19

Zapata? Mag ik je een gewetensvraag stellen?

Wat had je gedaan als het veulen ook p1 had gehad?

Had je dan omdat die van je overleden hengst is, juist wel alles in het werk gesteld om het veulen goed zelf te kunnen houden en te voeren?
Of had je dan nu hetzelfde dilemma gehad als met de moeder?
Even de eventuele klik die je voor het veulen vast en zeker wel zult voelen (omdat het kind van de vader is alleen al) buiten beschouwing latend?

Danuah

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:28

Ik zal voor, hoe rot ook, voor slachten gaan.
Hier ook een merrie die drager was incl alle bijbehorende symptomen. Ik zat met m’n handen in het haar.
Heb contact gehad met de dames van pssm.eu en nog meer (nuchtere, aan het paard denkende) deskundige en ‘thank god’ zat ik goed met m’n idee: inslapen.
Dit heb ik dus ook gedaan, en ik sta hier echt voor de volle 110% achter!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:28

Een goede vriendin van mij heeft ook een jonge afgekeurde merrie overgenomen, alleen maar om ernaar te kijken. Het dier heeft kissing spines en er mag niet mee gereden of gefokt worden.
Een jong, bloedmooi paard met een commercieel kleurtje en zeer goede bloedlijnen.
Wel, ze loopt gewoon op de weide op vervroegd pensioen en wordt uitstekend verzorgd.
Mijn vriendin heeft al een rijpaard en was niet op zoek naar een paard dat ook gereden moest/kan worden.
Daarvoor heeft ze niet genoeg tijd. Door een afgekeurd paard te kopen, schakelt ze voor zichzelf de mentale druk uit er wel iets mee te moeten doen. Zij heeft wat moois om naar te kijken en haar rijpaard heeft een vriendje. Uitstekend geregeld!

En ik ken ook nog een jonge PRE-ruin die door atactie nooit gereden kan worden. Eveneens een zeer mooi en jong dier. Die is via een stichting geplaatst en is eveneens zeer goed terecht gekomen.

Dus om nu zomaar ervan uit te gaan dat het onmogelijk is dergelijk paard te plaatsen en dat iedereen bij voorbaat slechte bedoelingen heeft, vind ik nogal vergaand.
Ik zou toch eens bekijken wat de mogelijkheden zijn. Dood kan ze altijd nog.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:29

MiniMeLona schreef:
Zapata? Mag ik je een gewetensvraag stellen?

Wat had je gedaan als het veulen ook p1 had gehad?

Had je dan omdat die van je overleden hengst is, juist wel alles in het werk gesteld om het veulen goed zelf te kunnen houden en te voeren?
Of had je dan nu hetzelfde dilemma gehad als met de moeder?
Even de eventuele klik die je voor het veulen vast en zeker wel zult voelen (omdat het kind van de vader is alleen al) buiten beschouwing latend?

Als t veulen ziek was, had ik ook in dubio gezeten..
Een veulen "afmaken" lijkt me zowiso al verschrikkelijk..
Maar denk wel dat de keus dan vele malen zwaarder was dan nu..
Want papa (Zapata) was m'n alles, en heb't er nog dagelijks moeilijk mee..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:30

Gini schreef:
Ik ben een persoon die vrijwillig een kapot paard heeft overgenomen en daar tot op heden nog geen misbruik van gemaakt heeft. Paard heeft het zeer goed. En ik zie mezelf nou niet als een uitzonderlijke engel waarvan er maar eentje op aarde rondloopt. Ik zie dus geen reden om niet eerst te proberen een geschikt baasje te vinden.

Ik ben ook zo iemand, het paard loopt hier al vier jaar rond. En toch raad ik het af, alleen al vanwege het feit dat ik nog steeds regelmatig de vraag krijg waarom ik niet rijd op zo'n mooie merrie. Terwijl ze toch echt stuk is, dat is ook te zien als je goed kijkt. En dan nog denken mensen dat je er wel op kunt rijden.
Wat ook niet helpt is dat het paard ook enthousiast met je meegaat om wat te doen, dat is waarschijnlijk ook een reden dat ze stuk is, helemaal kapot gereden. Triest.
Maar omdat ik die vraag dus nog krijg, heb ik geen positief beeld over wat mensen zien als geschikt om op te rijden.
En heel eerlijk... Als de merrie er niet meer is, ga ik voor een gezond dier, ipv de ellende van een ander.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:33

@luckystory
Het verschil is in mijn ogen dat de paarden in jouw voorbeeld geen speciale zorg nodig hebben, maar gewoon lekker als grasmaaier op de wei kunnen lopen.
Het paard waar hierover gesproken wordt, heeft hele speciale verzorging nodig om stabiel te kunnen functioneren.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:35

In ieder geval iedereen alvast heel erg bedankt voor 't meedenken..
Niet dat de keuzes er makkelijker op worden..
En hoef dat gelukkig ook niet meteen A la minute te beslissen..

Maar ben er zelf pas vanaf oktober van op de hoogte en wil graag 't beste voor m'n dieren...

Heb m'n paarden 24/7 buiten lopen met inloopstal/overkapping..
In de winter, zoals nu, op zand/betegelde paddock,en in de zomer op 24/7 op gras..

Dus 't was een hoop informatie, waar je niet uitgelezen raakt..
Maar ooit zal k toch een knoop door moeten hallen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:37

janouk schreef:
@luckystory
Het verschil is in mijn ogen dat de paarden in jouw voorbeeld geen speciale zorg nodig hebben, maar gewoon lekker als grasmaaier op de wei kunnen lopen.
Het paard waar hierover gesproken wordt, heeft hele speciale verzorging nodig om stabiel te kunnen functioneren.

Vooral een aangepast voedingsmanagement, dacht ik?

Ik las dat de eigenaresse een aanbod had gekregen van iemand die reeds een PSSM paard in bezit heeft?
Dan kan ik mij inbeelden dat deze persoon misschien wel op zoek is naar een paard dat hetzelfde regime moet volgen als haar eigen PSSM paard. Misschien juist ook wel als gezelschap...
Ik zou die optie toch eens goed bekijken.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:39

Laat haar inslapen. Harde beslissing maar ik ben zelf schuldig aan het lijden van een dier veel te lang te laten aanslepen wegens " alles proberen" heb daar al 10 jaar een ernstig schuldgevoel over... zo bezorg je niemand anders ellende en vooral jezelf niet. Zoek een kundig arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:40

Zapata schreef:
In ieder geval iedereen alvast heel erg bedankt voor 't meedenken..
Niet dat de keuzes er makkelijker op worden..
En hoef dat gelukkig ook niet meteen A la minute te beslissen..

Maar ben er zelf pas vanaf oktober van op de hoogte en wil graag 't beste voor m'n dieren...

Heb m'n paarden 24/7 buiten lopen met inloopstal/overkapping..
In de winter, zoals nu, op zand/betegelde paddock,en in de zomer op 24/7 op gras..

Dus 't was een hoop informatie, waar je niet uitgelezen raakt..
Maar ooit zal k toch een knoop door moeten hallen...

Maar dat is toch op het gras na in de zomer juist ideaal voor een p1 paard? Die zal je zomer en winter op de paddock moeten houden. Mocht je ze in eigen beheer hebben, kun je die paddock ook wat makkelijker uitbreiden (track van maken?). Dan is het in principe alleen de supplementen en het voer wat laag in suiker is wat je goed moet managen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:40

Achterom schreef:
Gini schreef:

Ik ben ook zo iemand, het paard loopt hier al vier jaar rond. En toch raad ik het af, alleen al vanwege het feit dat ik nog steeds regelmatig de vraag krijg waarom ik niet rijd op zo'n mooie merrie. Terwijl ze toch echt stuk is, dat is ook te zien als je goed kijkt. En dan nog denken mensen dat je er wel op kunt rijden.
Wat ook niet helpt is dat het paard ook enthousiast met je meegaat om wat te doen, dat is waarschijnlijk ook een reden dat ze stuk is, helemaal kapot gereden. Triest.
Maar omdat ik die vraag dus nog krijg, heb ik geen positief beeld over wat mensen zien als geschikt om op te rijden.
En heel eerlijk... Als de merrie er niet meer is, ga ik voor een gezond dier, ipv de ellende van een ander.

Maar is dat niet eerder een vraag uit interesse: waarom rijd je er niet mee? Hij staat op pensioen. Ah ok. Mijn hoefsmid vroeg dat laatst ook aan mij, maar echt uit interesse omdat hij vond dat mijn paard het zo goed deed en hij dus benieuwd was of ik reed of niet.
Natuurlijk zullen er mensen met slechte bedoelingen zijn die het toch nog willen proberen, maar niet iedereen is zo. En een paard laten inslapen omdat er ook mensen met slechte bedoelingen rondlopen vind ik persoonlijk erg verregaand. Je kan eerst proberen, dood kan altijd nog.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:42

Eerlijk? Contact opnemen met de persoon die haar wil overnemen en proberen op jezelf te vertrouwen dat je kan inschatten of het de juiste persoon is voor haar.
Het allerbelangrijkste is dat jij vanuit je gevoel besluit wat voor jouw gevoel het allerbeste is. Dat je jezelf na de beslissing in de spiegel kan aankijken.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:43

Gini schreef:
Het ding met zulke facebookgroepen en fora zoals Bokt is dat je alleen de slecht afgelopen verhalen leest natuurlijk. De fokker van mijn paard gaat niet speciaal naar een forum om een topic te openen: weet je wat mij nu overkomen is? Ik heb mijn paardje verkocht aan een persoon en je gelooft het nooit, dat dier wordt goed verzorgd. Goh, wat zouden jullie doen? Welke rechten heb ik? :D

Omdat dat van de zotte is. Het hoort normaal te zijn dat je je dier van goede zorg voorziet. Of je deze nou met of zonder medische problemen koopt/adopteert/krijgt. Zonder dat de fokker van je paard dat van de daken schreeuwt.

Edit: en voor je paard zorgen is ook verantwoording nemen over zijn eventuele toekomst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:46

Gini schreef:
En een paard laten inslapen omdat er ook mensen met slechte bedoelingen rondlopen vind ik persoonlijk erg verregaand. Je kan eerst proberen, dood kan altijd nog.

Proberen? Verkocht is verkocht.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:49

Pssm1 paard kan niet op de weide. Dus het grasmaaier idee werkt voor deze merrie niet.

Buiten extra kosten mbt voer heeft een pssm1 paard ook extra aandacht nodig voor beweging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:51

NinaCharlie schreef:
Gini schreef:

Omdat dat van de zotte is. Het hoort normaal te zijn dat je je dier van goede zorg voorziet. Of je deze nou met of zonder medische problemen koopt/adopteert/krijgt. Zonder dat de fokker van je paard dat van de daken schreeuwt.

Edit: en voor je paard zorgen is ook verantwoording nemen over zijn eventuele toekomst.

Dat is dus exact wat ik bedoel. Het is zo evident dat je een paard goed verzorgt dat er daarvoor geen aparte topics of Facebookgroepen voor aangemaakt worden. Enkel wanneer je gedupeerd bent en je paard het slecht heeft, schreeuw je dat van de daken. Hierdoor lijkt het alsof kapotte, onbruikbare paarden 80% kans maken om bij een slecht persoon terecht te komen, maar ik denk dat dat al wel meevalt. Als ik kijk naar mijn huidige stal daarvan is -even rekenen- 68,4% onbruikbaar wegens ouderdom of medische aandoening. En die paarden worden ook gewoon goed verzorgd tot hun dood. En nogmaals, ik weet bijna zeker dat wij daar niet uitzonderlijk in zijn.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:53

tja ik geloof niet in het goede van de "paardenmens" heel generaliserend ik weet het, maar de rotte appels die over de rug van een ziek paard toch dollar tekens zijn hebben het verpest.

Ik zou zo'n paard dus nooit verkopen maar voor inslapen kiezen, "verkopen"zou alleen een optie zijn als ik er echt voor mijzelf 1000% van overtuigd ben dat het paard de kans krijgt die het nodig heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:54

Onali schreef:
Gini schreef:
En een paard laten inslapen omdat er ook mensen met slechte bedoelingen rondlopen vind ik persoonlijk erg verregaand. Je kan eerst proberen, dood kan altijd nog.

Proberen? Verkocht is verkocht.

Bruikleen, adoptie, gebruik maken van je paardenkennissen zodat je zelf al wat kan inschatten hoe die persoon is, mensen zoeken die al kapotte paarden hebben staan, die een gezelschapspaardje zoeken...?
Als je denk in mogelijkheden, kan er veel. En als je dan de oplossing niet vindt, kan je altijd nog laten inslapen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:58

Belangrijkste is denk ik dat eigenaresse geen klik heeft met het paard.
Dat houdt in dat alle extra moeite en inspanningen toch anders wegen, dan wanneer je dat doet voor je paard dat je alles is. Ik ga met liefde 2x per dag naar mijn (PSSM) paard om haar zelf een uurtje op de wei te zetten en te wandelen, elke dag, geen vakanties, puur omdat ik zo'n enorme band met haar heb en ze het daarop heel goed doet (met haar 25 jaar).
Maar als je die band niet hebt, en dat kan gewoon want je kunt dat niet afdwingen, dan is het verzorgen en managen van een PSSM paard echt een heel ander verhaal.

Dus ik denk dat houden geen optie is en dan is de vraag: waar kun en wil je heen met zo'n paard? Die mogelijkheden zijn echt minimaal. Een niet te rijden of oud paard kan gezellig mee op de wei, een PSSM paard zul je dagelijks moeten managen en in de gaten moeten houden, zoals hier al eerder werd gezegd.
Iemand die al een PSSM paard heeft en de zorg en het verdriet ervan kent zal niet snel een tweede erbij nemen vrees ik ....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:01

Ik weet wel zeker dat er genoeg 'afgedankte' paarden een goed plekje hebben.
Hier lopen er 6 in de tuin waar geen enkele van gereden wordt. :+
Dat zou voor de meesten ook niet kunnen. (Oud, te jong of geblesseerd)
En of dat nu zo uitzonderlijk is...? Ik denk het niet.
Enkele jaren terug heb ik ook nog bewust een oude, kreupele melkpony opgevangen van een paardenmelkerij. Die heeft hier ondanks een behoorlijke medische problematiek ook nog enkele mooie laatste jaren gehad.
En in mijn omgeving ken ik dus nog voorbeelden.

Ik vind het een beetje hautain dat iedereen van zichzelf lijkt te denken dat men de beste optie is voor zijn paard. En dat men zo nodig het dier moet behoeden van alle andere mensen.
Er zijn toch nog genoeg mensen in de wereld die wel goede bedoelingen hebben?
Of zijn we met z'n alle echt zo zwartgallig om daar niet meer in te geloven?

sneeuwpop

Re: Drager pssm1, slacht of verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:09

Weggeven na een periode van lease.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:14

Gini schreef:
Achterom schreef:

Maar is dat niet eerder een vraag uit interesse: waarom rijd je er niet mee? Hij staat op pensioen. Ah ok. Mijn hoefsmid vroeg dat laatst ook aan mij, maar echt uit interesse omdat hij vond dat mijn paard het zo goed deed en hij dus benieuwd was of ik reed of niet.
Natuurlijk zullen er mensen met slechte bedoelingen zijn die het toch nog willen proberen, maar niet iedereen is zo. En een paard laten inslapen omdat er ook mensen met slechte bedoelingen rondlopen vind ik persoonlijk erg verregaand. Je kan eerst proberen, dood kan altijd nog.

In mijn geval: nee, dat is niet vanuit interesse.
Wat ook een teken was, is toen de oude eigenaresse haar aanbood op facebook, inclusief het verhaal van de peesblessure, dat ze een heel aantal keer de vraag kreeg of de merrie niet alsnog gewoon in manegelesjes kon lopen, want dat was immers niet zo zwaar.
Of dat er niet gewoon nog een veulentje in kon, was zo zonde van de goede papieren anders.

De moeder van mijn andere paard is ook zo'n paard met een verhaal wat fout afliep: ook een chronische peesblessure en bijna overleden tijdens de bevalling van mijn paard (en dat was een klein veulen).Dus niet geschikt voor de fok. Via via ook een nieuw huisje voor gevonden, de merrie zou gebruikt worden als verzorgpaard voor de kindjes en af en toe een staprondje met een kind er op.
Nou, mooi niet dus. Buitenritten en ze hebben er weer een hengst op gezet...

Maar als je zo denkt als jij, vraag je je dan nooit af waar al die verrotte paarden in de handel en op markten toch vandaan komen?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:24

tamary schreef:
antje_vip schreef:
Ze kan het paard niet bieden wat hij nodig heeft, of heeft ze daar gewoon geen zin in? Vind het een beetje makkelijk gezegd dat ie maar dood moet. Neem je verantwoordelijkheid zou ik zeggen. Als je een dier koopt heb je altijd kans dat het ziek wordt + groot kostenplaatje. Nog even los van de klik.

edit: paard had nog geen pijn toch?

Paard is al stijf. PSSM1 is heel kort en simpel gezegd : erfelijk & chronisch spierbevangen. Dat daar klachten en/of pijn bij komt kijken is te verwachten.

Nee, dat is pssm1 niet, die paarden kunnen behoorlijk tot prima gemanaged worden in een paddock, met correct voer, juiste supplementen en voldoende werk. Zijn pssm1 paarden die tot op hoge leeftijd cross en al kunnen lopen. Pssm1 is géén doodvonnis, het is een diagnose die je wijst op de best passende verzorging. Maar dan moet je dat wel willen natuurlijk, en dat is vaak het moeilijkste punt.