Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:12

chevax schreef:
Moraalridders? Prima dat jij niet zou betalen, dat geeft ook aan hoe je er in staat. Liever bekend staan als een moraalridder dan als iemand die z'n rekeningen niet betaalt. Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk.

Hoe bedoel je dit?
Want ik zou ook niet betalen en ik vat dit op als iemand die niet het beste met zijn/ haar paard ervoor heeft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:15

chevax schreef:
cinniz123 schreef:
Ik zelf zou echt rechtsbijstand of juridisch loket om raad vragen,ik had het zelf echt niet betaald.
Stel dat je op een manege(achtige) stal staat en al die penny’s kunnen gewoon maar bellen.
Nee bedankt dan mag ik er wel een extra baantje bij nemen :')
In overleg prima maar zomaar bellen is zelf betalen. Of de stalhouder die hierin gemachtigd is.
En denk dat vele moraal ridders hier ook anders zouden reageren als die zelf zo’n in jou ogen onterechten rekening op de deurmat zouden krijgen.

Moraalridders? Prima dat jij niet zou betalen, dat geeft ook aan hoe je er in staat. Liever bekend staan als een moraalridder dan als iemand die z'n rekeningen niet betaalt. Maar dat is ieders eigen keuze natuurlijk.

Mwah, na een aantal akkefietjes met nitwits en zelfbenoemde dierenliefhebbers heb ik het helemaal gehad met de moraalridders. Niet alles is zielig en er zijn dingen die vanzelf overgaan met gewoon goed verzorgen, daar hoeft geen DA bij te komen. En als jij het nodig vindt dat er een DA bij komt dan overleg je dat met de eigenaar van het dier. Een eigenaar kan bijv. ook al op de hoogte zijn en al actie ondernomen hebben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:17

Onali schreef:
chevax schreef:

Hoe bedoel je dit?
Want ik zou ook niet betalen en ik vat dit op als iemand die niet het beste met zijn/ haar paard ervoor heeft.

Nee, dat geeft voor mij aan hoe je staat tegenover het betalen van je rekeningen. Als je op basis van eenzijdige informatie meteen al roept dat je nooit zou betalen, dat de rekening onterecht is en dat je mensen die wel zouden betalen moraalridders noemt, dan komt dat voor mij over als iemand die het niet heel erg nauw neemt. Maar goed, dat kan een verkeerde aanname zijn.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:18

Wat hebben jullie hier allemaal vervelende stalgenoten. Als er bij mij door een stalgenoot de da wordt gebeld, weet ik 100 procent zeker dat dit met alleen maar goede bedoeligen is. Alleen hierom zou ik de rekening al betalen. Tenzij er dingen aan de rekening niet kloppen, maar dat is dan iets tussen mij en de dierenarts.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:29

Ts wat zegt je stalgenoot hier over, ik neem aan dat je het hebt besproken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:37

Er spelen denk in een hoop dingen die ervoor zorgen dat de rekening een zure smaak heeft.

Maar in essentie zou ik ook blij zijn met een zorgzame stalgenoot die op basis van de gegeven info een DA raadpleegt. Zeg ik ook direct wanneer ik op een stal kom te staan, bij spoed altijd een eerst de DA en dan mij. Bij twijfel eerst overleggen en bij niet bereikbaar maar toch niet vertrouwen alsnog graag de DA.

Snap niet waarom de beredenering ‘fijn dat er gebeld is en zelf de rekening betalen’ afgedaan moet worden als moraalridders wanneer men er anders tegenover staat, dat is ook zonde voor de discussie.

In dit geval spelen er natuurlijk veel meer dingen, wij hebben maar eenzijdige beperkte informatie, waren er niet bij en kunnen daardoor de ernst tijdens het vastliggen moeilijk inschatten. Misschien kwam het paard echt moeilijk overeind en werd dat niet vertrouwd, mogelijk is een schaafwond in het boek van de één anders dan in die van een ander. Wat is de opbouw van de rekening, en waarom is er toch besloten ab te spuiten? Begrijp me niet verkeerd, het is een hoop geld dat ook anders uitgegeven had kunnen worden dus ik begrijp de vraagtekens, maar ik vind de keiharde conclusies met zo weinig context erg snel getrokken.

Sjolvir

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:40

En om deze reden (moest toestemming eigenaar hebben voor 1) de betaling en 2) voor het geval er wat mis zou gaan) hebben wij wel eens dierenartsen gehad die een paard niet wouden behandelen, die toch echt wel behandeling nodig had, eigenaar was niet te bereiken....

Ik heb liever dat een stalgenoot foutief een keer te veel een DA optrommelt dan een keer te weinig, al is het wel heel vreemd dat staleigenaar er niet bij betrokken is (wat bij mij op stal juist weer niet vreemd zou zijn, maar dat is ander ding).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:41

Simbaa schreef:
Wat hebben jullie hier allemaal vervelende stalgenoten. Als er bij mij door een stalgenoot de da wordt gebeld, weet ik 100 procent zeker dat dit met alleen maar goede bedoeligen is. Alleen hierom zou ik de rekening al betalen. Tenzij er dingen aan de rekening niet kloppen, maar dat is dan iets tussen mij en de dierenarts.

Hier gelukkig ook geen vervelende stalgenoten die om te pesten de dierenarts bellen en geen dierenarts die om te pesten antibiotica voorschrijft.Die doet gelukkig enkel als hij vind dat het nodig is.

Persoonlijk zou ik gewoon betalen en des betreffende stalgenoot aansprekn dat ik liever heb dat ze mij eerst belt.Wij hebben op stal een lijstje hangen met ieder zijn gsm nr en nr van de dierenarts waarbij hij klant is.Speciaal voor noodgevallen.Ik ben de stalhouder maar ook niet altijd thuis er moeten boodschappen gehaald worden ,honden uitgelaten en alle dingen die gewone mensen ook doen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:49

De juridische figuur heet “zaakwaarneming’’. Het is best interessant om daar wat over te lezen. En ‘t hangt er echt maar vanaf of daarvan in dit geval sprake is.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:53

Waar is de stalhouder in dit verhaal?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:53

De dierenarts kan er natuurlijk niets aan doen en die hoort gewoon zijn geld te krijgen. Die heeft kosten gemaakt, en die dienen betaald te worden.

Ik kan me voorstellen dat dierenarts penicilline heeft willen spuiten tegen eventuele infecties. Misschien was de wond wel erg vies, paard zat vast, maar hoe en wat weten we niet precies en de ts volgens mij ook niet want die was er niet bij.

Stel dat dat paard lang vast lag met zijn been tussen de spijlen ofzo, zelf geprobeerd om hem er uit te trekken, lichaam lag daardoor raar. Benen kunnen breken, en misschien heeft wond erg gebloed, tja, dan zal ik misschien ook wel een da bellen. Het is maar een scenario wat ik hier schets, maar zo zou het kunnen zijn gegaan.

En als de dierenarts hem er dan uit heeft en de wond lijkt erg vies en er is kans op infectie, dan zou ik een penicilline spuit niet erg vinden. Feit is dat het dier een wond had en pijn had, dat heeft de DA aan de telefoon verteld. Een da heeft geen reden tot liegen of erger maken. Die doet gewoon zijn werk.

En ik vind dat dat betaald moet worden. En ook dat je als eigenaar daar verantwoordelijk voor bent.

Nu is alles in de war. DA vraagt zich af of er ooit geld komt voor de geleverde diensten zonder gezeur. Stalgenoot heeft het niet goed gedaan, terwijl die alleen maar wou helpen en het beste wou doen voor het paard en voor de ts. (Had ze hem laten liggen en had het beest zijn been gebroken had hier een heel ander topic gestaan!)

Ts wil niet betalen en probeert er onder uit te komen. Lekkere relaties zo onderling op stal. Leuk voor de stalhouder ook. DA komt vast niet weer, die heeft liever klanten die niet moeilijk doen.

Je was er niet bij ts, in jou plaats zou ik blij zijn dat het goed afgelopen is, dat je stalgenoot en de da voor je paard hebben gezorgd toen er problemen waren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:55

Wat ik wel apart vind is het feit dat de stalgenoot blijkbaar ts wel kon bereiken toen de da er al was. Dan had dat ook eerder gekund. Desnoods tien keer bellen en appen. Een stalhouder zal ook vaak goed te bereiken zijn, dus zeer waarschijnlijk is er in paniek meteen een da gebeld ipv eerst de eigenaar en stalhouder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:57

luffwinny schreef:
Ik snap beide kanten. Als je op een stal bent en er zit een paard vast en je ziet ook nog bloed en er is niemand in de buurt dan snap ik dat je de dierenarts belt, diegene was waarschijnlijk ook ik paniek. Dat het achteraf meevalt en er een rekening komt is minder leuk maar ik zou ook blij zijn dat iemand gelijk actie onderneemt en de rekening voor lief nemen.

Helemaal mee eens. Achteraf is het meegevallen en daar kun je blij mee zijn. Ook de DA die gekomen is, weet ook niet van te voren of het mee zal vallen. Blijkbaar was het toch nodig om antibiotica te geven.
Wees blij met zo'n stalgenoot die het heeft aangedurfd om de dierenarts te bellen. Al denk ik niet - gezien jouw reactie - dat ze het nog een keer zal doen. Gewoon betalen en niet zo zeuren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:01

Ik zou juist niet blij zijn als ze de veearts niet had gebeld, zie het eens van de andere kant.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:03

Degene die de dierenarts belt zonder mij te raadplegen mag zelf betalen. Uitgezonderd de stalhouder dan. Ik wil niet dat welke goedbedoelende randdebiel zich met mijn paard bemoeit, en ik wil niet elke dierenarts bij mijn paard hebben. Dus als je uit jezelf belt betaal je ook maar mooi zelf

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:05

Dat irriteerd mij nou enorm, die 'gewoon betalen niet zeuren' reacties.

Sorry, maar als iemand ipv mij belt, meteen de touwtjes in handen neemt en de Da belt ipv mij of de stalhouder terwijl het iets is wat in mijn ogen onbenullig is , zou ik er ook niet voor willen opdraaien. (tenzij het om een klein bedrag gaat.)

Als elke random pensionklant bij elk wissewasje een da belt ben ik zo blut.

(Als ze mij en de stalhouder niet kunnen bereiken, vind ik het wat anders, dan had ik maar op moeten nemen, of zsm terug moeten bellen.)
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 12-12-18 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:06

Ik heb een keer de DA gebeld voor een stalgenoot. Beest had koliek. De pension baas wilde niet bellen. Die vond het niet erg genoeg.
Ik had de eigenaar ook geprobeerd uiteraard. Maar kreeg ik niet direct te pakken. Stalgenoot was maar wat blij met mijn eigenwijsheid. En pissig op de pensionbaas omdat die haar niet eens wilde bellen en hij ook boos op mij was.

Ik heb tegen al mijn stalgenoten gezegd bij spoed bel je eerst maar de DA. Daarna mij. Ik zou ook nooit twijfelen aan hun oordeel. Liever een keer teveel dan een keer te laat.

In het geval van TS zou ik wel de andere kant van het verhaal willen horen. En ik zou wel willen weten of die pencelinne op de rekening staat. Die zou ik dan namelijk niet betalen. Omdat TS uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven dat niet te willen.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:10

Billy schreef:
Degene die de dierenarts belt zonder mij te raadplegen mag zelf betalen. Uitgezonderd de stalhouder dan. Ik wil niet dat welke goedbedoelende randdebiel zich met mijn paard bemoeit, en ik wil niet elke dierenarts bij mijn paard hebben. Dus als je uit jezelf belt betaal je ook maar mooi zelf

Dit dus. er gaan in dit verhaal zoals ts het schrijft al meerdere dingen mis
1. stalgenoot heeft niet rustig even gekeken wat er aan de hand was, maar de da gelijk gebeld.
2. stalgenoot heeft niet de ts gebeld. pas toen de DA er al was
3. DA heeft niet geluisterd naar de eigenaar welke aangaf niet door te willen gaan met de behandeling

Ja met vreselijk spoed mogen ze bellen iov met mij ( Ja ik ben altijd bereikbaar) of stal eigenaar

Ts ik zou de rekening mooi retour afzender doen. mogen de kosten verhalen bij de opdrachtgever.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:11

Ik zou echt niet blij zijn als een stamgenoot zonder mijn toestemming de veearts zou bellen. Eerstde stalhouder bellen (of mij) dan bepaal ik of de stalhouder, die mij dan weer belt als er idd iets is wat ik direct moet weten of om toestemming te vragen om de veearts te bellen (tenzij uiteraard in ernstige situaties dan belt stalhouder wel direct)wel of er een veearts moet komen
Dus ik zou zelf inderdaad nooit een rekening betalen als een stalgenoot zonder mijn toestemming een veearts belt, dan mag stalgenoot m betalen

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:14

chevax schreef:
belle_boef schreef:
Op basis van het verhaal van de TS zou ik toch bijna eisen dat stalgenoot de rekening of lig een deel ervan betaald. De DA kwam er bij mij niet meer in als er gevraagd wordt niet te behandelen en hij dat toch doet.

Ik vind het absurt dat er voor een schaafwond een DA wordt gebeld voordat de eigenaar of pensionhouder het dier heeft gezien. Het zou niet eens in me opkomen. Stalgenoot had op basis van dit verhaal anders moeten handelen.

"Op basis van dit verhaal": een verhaal van iemand op internet die vindt dat de rekening te hoog is en dus niet de (altijd bestaande) andere kant van het verhaal vertelt.

Ts wil ook op basis van haar verhaal horen wat bokkers vinden. Ik zet er nadrukkelijk bij wat ik vind op basis van haar verhaal omdat ik me er van bewust ben dat er ook een andere kant is. Maar aangezien die hier niet bekend is kan ik mijn mening en advies niet verder bijschaven dan het bovenstaande.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:14

Ben ik nou de enige die dit wel een heel merkwaardig verhaal vind? Alle belangrijke info ontbreekt. Hoe zat ie vast, wat is er geprobeerd om m uit zijn benarde positie te bevrijden. Lijkt me stug dat een dierenarts het noodzakelijk vindt om een schaafwond te behandelen met penicilline. Zal echt wel een open wond geweest zijn dan. Penicilline wordt toegediend om het gevecht aan te gaan met bacteriele infecties. Dus hoe ziet die wond eruit? Waarom belt stalgenoot je pas als de DA er al is, was je eerder niet bereikbaar? En al tig keer gevraagd/geopperd maar nog altijd niet beantwoord; waar was stalhouder in dit verhaal????

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:17

pvdbosch schreef:
Ben ik nou de enige die dit wel een heel merkwaardig verhaal vind? Alle belangrijke info ontbreekt. Hoe zat ie vast, wat is er geprobeerd om m uit zijn benarde positie te bevrijden. Lijkt me stug dat een dierenarts het noodzakelijk vindt om een schaafwond te behandelen met penicilline. Zal echt wel een open wond geweest zijn dan. Penicilline wordt toegediend om het gevecht aan te gaan met bacteriele infecties. Dus hoe ziet die wond eruit? Waarom belt stalgenoot je pas als de DA er al is, was je eerder niet bereikbaar? En al tig keer gevraagd/geopperd maar nog altijd niet beantwoord; waar was stalhouder in dit verhaal????

Ja en is die pencelinne toegediend?
Ze zegt wel een bedrag, maar staat die pencelinne op de rekening?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:17

Ashleytjuhh schreef:
1. stalgenoot heeft niet rustig even gekeken wat er aan de hand was, maar de da gelijk gebeld.
3. DA heeft niet geluisterd naar de eigenaar welke aangaf niet door te willen gaan met de behandeling

Ja met vreselijk spoed mogen ze bellen iov met mij ( Ja ik ben altijd bereikbaar) of stal eigenaar

Ts ik zou de rekening mooi retour afzender doen. mogen de kosten verhalen bij de opdrachtgever.

1 Dat weet je niet. Daar ga je vanuit, maar je weet het niet.
2 Dat weet je ook niet. Ze kregen TS pas te pakken toen de DA er al was, maar je weet niet of ze het eerder wel of niet geprobeerd hebben.
3 Dat zou kunnen, maar ik heb er mijn vraagtekens bij. Ook hier zou ik eerst de andere kant van het verhaal willen horen.

Oftewel, er worden heel veel conclusies in dit topic getrokken die je gewoon niet weet en waar het voor mij wel vanaf zou hangen of ik de rekening wel of niet zou betalen. Ik zeg dat niet ik hem onder meer zou betalen, maar zonder meer zeggen dat ik hem niet zou betalen, nee, ook niet.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:20

Lalidan schreef:
Ashleytjuhh schreef:

1 Dat weet je niet. Daar ga je vanuit, maar je weet het niet.
2 Dat weet je ook niet. Ze kregen TS pas te pakken toen de DA er al was, maar je weet niet of ze het eerder wel of niet geprobeerd hebben.
3 Dat zou kunnen, maar ik heb er mijn vraagtekens bij. Ook hier zou ik eerst de andere kant van het verhaal willen horen.

Oftewel, er worden heel veel conclusies in dit topic getrokken die je gewoon niet weet en waar het voor mij wel vanaf zou hangen of ik de rekening wel of niet zou betalen. Ik zeg dat niet ik hem onder meer zou betalen, maar zonder meer zeggen dat ik hem niet zou betalen, nee, ook niet.

Daarom zeg ik toch ook zoals ts het schrijft. ik zeg toch ook niet dat het klopt. ik zet neer wat ik uit het verhaal kan opmaken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:21

Een overweging die in mij opkomt. Stel je houd voet bij stuk en stalgenoot moet uiteindelijk tegen haar wil de rekening betalen. Denk je dat er dan op die stal ooit nog iemand voor jouw paard de da gaat bellen bij echte spoed? Stel je paard heeft echt iets levendsbedreigends, je bent onbereikbaar en je stalgenoten denken nou ik bel niet hoor want de vorige keer heeft ze diegene met de rekening laten zitten? Is je gelijk halen je dat waard, dan vooral doorzetten. Vind je dat risico toch te groot, dan betalen.

Ik ga persoonlijk, zeker bij een eenmalig incident liever uit van iemands goede bedoeling. Ik zal haar er zeker op aanspreken en duidelijk maken hoe ik het zie en hoe ik het voortaan wil. Maar ik zou nooit ook maar overwegen het risico te lopen dat men helemaal niet meer belt. Was ik je stalgenoot, had ik gebeld in de overtuiging dat het echt een spoedgeval was en ik moest betalen was dit echt de laatste keer dat ik dat gedaan had namelijk.