Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 19:21

Jeetje :oo :oo :oo dat moet een schok geweest zijn! Hopelijk komt hij er bovenop!

Jolliegirl

Berichten: 33035
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 22:03

Ik begrijp niet dat dit dier met wisselend koorts of niet koorts geen antibiotica krijgt...

Ik snap dat dus echt niet.

Keizerinnnn

Berichten: 1225
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:49

De kliniek zal echt wel weten wat ze doen en zal ook zo hun redenen hebben om dingen wel of niet te doen. Zij hebben er immers voor gestudeerd.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 23:55

Ook wij hebben vaker meegemaakt dat klinieken terughoudend zijn in het toedienen van antibiotica bij veulens. Heeft er volgens mij mee te maken dat antibiotica ook goede bacteriën doodt. Daardoor kans op verstoringen in het maagdarmkanaal met kans op diarree en uitdroging. Helemaal zeker weet ik dat niet.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:02

Isabel schreef:
Honingzalf mag sowieso pas als de wond dicht is toch?


Nee hoor. Honingzalf mag gewoon op de wond zelf. Maar daar waar de wond "draagt" is het dus lastig smeren. Dus deden we dat zoveel mogelijk op de wat drogere stukjes. In ieder geval op elke plek waar het een beetje bleef zitten. Het is natuurlijk een enorm grote wond.Mesitran en Vetramil is dan ook best vrij prijzig.
Je kunt de zalf dus prima zelf maken. Let wel dat je Manukan honing neemt. Die heeft de hoogste antibacteriele werking. Is ook niet goedkoop, maar als je veel moet smeren is het een stuk goedkoper dan Mesitran of Vetramil. 1 deel witte vaseline, 1 deel honing. Niet teveel maken in 1 x. Bij de Hema kun je van die handige lege potjes kopen bij de make-up afdeling.

speurneusc

Berichten: 5447
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 00:25

borstbeschermer van horzehood, ademt en miss van tape of schuimrubber een randje in naaien dat de stof de wond niet raakt

Chans

Berichten: 1004
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Het Zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 01:15

Sodeju wat een wond! Hopelijk herstelt je veulen snel en volledig, en zakt de koorts vlug.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:24

Jeetje wat een wond :oo

Over antibiotica: bij veulens wil je zo min mogelijk antibiotica gebruiken. Inderdaad omdat het ook de goede bacteriën doodt. Daardoor heb je de kans dat het veulen disbacteriose in de darmen ontwikkelt, een disbalans van de bacteriële flora in de darm. Een paard heeft bacteriën nodig om voedsel te kunnen verteren. Als ze een disbacteriose ontwikkelen kunnen ze niet goed meer verteren, en met een beetje pech herstellen ze hier niet meer van. Dan heb je dus een paard met chronische darmproblemen. Hoewel volwassen paarden dit ook kunnen krijgen, zijn veulens hier vele malen gevoeliger voor. Antibiotica wordt dus alleen voorgeschreven aan veulens als het echt noodzakelijk is, niet preventief.

PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:37

Sterkte met je veulen , mijn gedachten bij het zien van de foto s is dat het een tijd gaat duren maar dat het goed komt.

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 13:41

Nou kom er net weer vandaan en hij heeft nog steeds verhoging. Wel is er naast zijn wond richting zijn elleboog een harde pijnlijke plek nu waar wellicht een abces onder zit.

In de loop van de dag word daar een echo van gemaakt om te kijken wat daar onder zit en aan de hand daarvan wellicht weer gestart met antibiotica. De verhoging kan haast niet van de open wond komen aangezien daar het vuil uit kan.

Ik wacht dus het telefoontje af met wat er uit de echo is gekomen en wat ze verder gaan doen nu. Verder oogt hij helder en is gewoon alert etc.

Spoiler:
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:51

Sanned schreef:
Jeetje wat een wond :oo

Over antibiotica: bij veulens wil je zo min mogelijk antibiotica gebruiken. Inderdaad omdat het ook de goede bacteriën doodt. Daardoor heb je de kans dat het veulen disbacteriose in de darmen ontwikkelt, een disbalans van de bacteriële flora in de darm. Een paard heeft bacteriën nodig om voedsel te kunnen verteren. Als ze een disbacteriose ontwikkelen kunnen ze niet goed meer verteren, en met een beetje pech herstellen ze hier niet meer van. Dan heb je dus een paard met chronische darmproblemen. Hoewel volwassen paarden dit ook kunnen krijgen, zijn veulens hier vele malen gevoeliger voor. Antibiotica wordt dus alleen voorgeschreven aan veulens als het echt noodzakelijk is, niet preventief.


Kan ik me voorstellen. Maar kan dan niet samen met de antibiotica een probioticum worden gegeven. Gebeurt bij mensen inmiddels ook standaard.

Balen Carmuh van die koorts. Hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden. Wat een zorg toch!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:07

:(:) He getver vind het er nu niet beter uitzien, benieuwd wat ze met echo vinden

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:10

Babootje schreef:
Sanned schreef:
Jeetje wat een wond :oo

Over antibiotica: bij veulens wil je zo min mogelijk antibiotica gebruiken. Inderdaad omdat het ook de goede bacteriën doodt. Daardoor heb je de kans dat het veulen disbacteriose in de darmen ontwikkelt, een disbalans van de bacteriële flora in de darm. Een paard heeft bacteriën nodig om voedsel te kunnen verteren. Als ze een disbacteriose ontwikkelen kunnen ze niet goed meer verteren, en met een beetje pech herstellen ze hier niet meer van. Dan heb je dus een paard met chronische darmproblemen. Hoewel volwassen paarden dit ook kunnen krijgen, zijn veulens hier vele malen gevoeliger voor. Antibiotica wordt dus alleen voorgeschreven aan veulens als het echt noodzakelijk is, niet preventief.


Kan ik me voorstellen. Maar kan dan niet samen met de antibiotica een probioticum worden gegeven. Gebeurt bij mensen inmiddels ook standaard.

Balen Carmuh van die koorts. Hoop dat ze de oorzaak kunnen vinden. Wat een zorg toch!


Ja dat gebeurt ook wel regelmatig. Maar zo'n probioticum is vaak niet voldoende om de nadelige effecten van het antibioticum te compenseren. Antibiotica + probiotica is beter dan alleen antibiotica, maar helemaal geen antibiotica is nog steeds het beste.
Ze voeren tegenwoordig na een intensieve behandeling met antibiotica ook wel eens faecestransplantaties uit bij paarden, om weer goede bacteriën in de darm te krijgen.

Mensen zijn een stuk beter in staat om van een disbacteriose te herstellen en zijn bovendien minder afhankelijk van fermentatie (en dus bacteriën) voor hun vertering. Wij krijgen dus wel wat diarree van een disbalans in de darm, maar over het algemeen geen ernstige klachten (uitzonderingen daargelaten). Probiotica helpt om die diarree wat sneller te verhelpen, maar zonder gaat het uiteindelijk ook wel over.


Sorry, ik ga een beetje off topic. Balen dat het nog niet beter gaat zeg. Ik ben benieuwd wat er uit de echo komt!

Carmuh

Berichten: 1266
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 15:19

Nou ze hebben net gebeld en inderdaad een holte gevonden waar de wond net dicht is. Ze hebben via de wond wat ik begreep een kanaaltje gemaakt zodat het vuil weg kan en er zuurstof bij kan. Hij liep gelijk beter zei ze en was er niet meer zo gevoelig op.

Op de echo konden ze ook gelijk zien dat de slijmbeurs die achter de borstspier loopt en de borstspier zelf goed eruit zagen en daar geen vuil zat.

Voor de zekerheid ook nog een foto gemaakt van zijn schouderblad maar dat zag er allemaal prima uit.

Hij krijgt nu weer minimaal 3 dagen antibiotica en indien nodig word dat verlengd naar 5 dagen.

Zelf verwachten ze dat dit hetgeen was waar de koorts vandaan kwam en dat dit nu met de antibiotica en opening verholpen word.

Streven is dat ze dan begin komende week naar huis mogen als dit allemaal gaat zoals ze verwachten.

Barvrouwke
Berichten: 3707
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:29

Hannanas schreef:
Zeker de high power laser therapie? Echt fantastisch ding zo’n klasse 4 laser.


Ja, klopt!

Bvtjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 15:57

zal voor je duimen ! sterkte

Sassieja

Berichten: 4838
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:50

Ah arm kind! Flinke wond, maar het knapt zienderogen op. Geef hem maar een dikke knuffel!

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:57

Knuf, idd flink dik bij de elleboog. Goed nieuws dat ze de mogelijke oorzaak vd koorts hebben. Duim dat het vanaf nu iedere dag wat beter gaat hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34875
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 18:27

Wel handig dat ze tegenwoordig ook zo goed aan de binnenkant kunnen kijken van buitenaf. Nu maar hopen dat het van hieraf alleen maar beter wordt.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 20:18

Ook wel mooi dat de borstspier en het schouderblad ongeschonden zijn.
Hopen dat het nu weer beter gaat!

Noisy

Berichten: 5420
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 00:13

Voorzichtig positief nieuws dus eigenlijk. Ik hoop dat hij nu goed kan herstellen en lekkwr mee naar huis mag over een paar dagen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 01:38

Zooo, dat is niet kinderachtig! Wel fijn dat het op zo'n vlezig deel is. Bij mijn merrie was het op het pijpbeen tot op het bot. Ik moest het open houden, 2x per dag de korstjes en viezigheid eraf en dermagel erop smeren voor een goed wondklimaat. Ik ga duimen voor een voorspoedig herstel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 16011
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 01:49

Ik zou toch lasertherapie overwegen.
Afbeelding

Dit is hoe het dan zou kunnen genezen.

Succes!

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Duimen jullie mee? Veulen met grote vleeswond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:30

Dat zei ik ook al! Die laser is nog niet overal even bekend maar werkt bijzonder goed.

Bravura
Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:24

Even over de beginpost....Wow....vreselijk zeg! Hoe heeft ie dat dan opgelopen?

Ik weet niet of je dierenarts al bekend is met DNA zalf voor de wondgenezing? Dat is met eigen DNA van het dier zelf gemaakt en ik heb er snelle en geweldig goede genezing van gezien bij een dergelijke diepe wond. Mocht hij er niet mee bekend zijn (is redelijk nieuw hier) dan pb maar, dan geef ik je de naam van een DA die er mee bekend Is.