Waar heeft mijn paard baat bij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Waar heeft mijn paard baat bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 08:49

Ook ik ben benieuwd naar de bloedwaardes, pak je het hele spectrum mee? Ik zou inderdaad preventief magnesium(van goede kwaliteit) gaan bijvoeren en mijn training gaan veranderen.
Wat jij mist onder het zadel kun je goed aan de dubbel longe trainen en idd, lange rechte stukken buiten en veel schakelen.
Is er de mogelijkheid hem in een koppel te zetten waarbij hij minder de underdog is?
Niet aanvallend bedoeld ts maar ik denk dat je, je eigen blik op training en maintenance moet verbreden.
Super hoe je overigens met alle tips en adviezen omgaat!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 15:03

dat is altijd de eerste prioriteit natuurlijk gezond zijn!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 21:23

Gisteravond ging ik rijden, paarden waren gistermiddag eerder binnen dan anders. Dus kregen ze eerst nog hooi. Krachtvoer kwam na het rijden pas, en ik merkte met rijden dat hij echt minder fit was dan anders. Dus eerder gestopt, minder gedaan.

Inmiddels is er een uitslag van de bloedtest! (kwam vanavond)

Het is ordinaire bloedarmoede *\o/*
Veearts raadt Redplex aan. Dus hier gaan we zsm mee starten.

Mocht iemand nog specifieke waarden willen weten, hoor ik het wel :)

Overige tips ontvang ik uiteraard heel graag! Ik hoop in ieder geval dat hij nu eerst flink opknapt.
Zodat we weer echte stappen kunnen maken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 21:56

Fijn dat er een duidelijke uitslag is waar je gericht mee aan de slag kunt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 23:08

Dat is mooi! Iets waar je dus ook gewoon wat aan kunt doen!
Enig idee hoe het is ontstaan?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 23:14

Kendra schreef:
Dat is mooi! Iets waar je dus ook gewoon wat aan kunt doen!
Enig idee hoe het is ontstaan?

Geen idee, ik vraag morgen even verder.
Had de eigenaar aan de telefoon terwijl ik in een winkel stond. Niet heel handig. :P
Uitslag kreeg ik per mail doorgestuurd.

Maar zal morgen even verder vragen.

Zelf vermoed ik dat het van de onbekende ziekte komt die hij vorig jaar en dit jaar heeft gehad.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:02

Wat super fijn dat je nu weet wat het is. Wat krijg je ervoor? Ik bedoel hoe krijg je bij paarden de waardes weer omhoog? Sterkte met het herstel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 08:43

Fijn dat er duidelijkheid is! en m'n complimenten aan jou dat je zo goed naar je paard geluisterd hebt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-18 13:25

Vanochtend even op stal geweest. Eigenaar heeft in alle opluchting niet doorgevraagd. Gaat hij maandag meteen doen :) Dus to be continued... :)

kiomiamigo schreef:
Wat super fijn dat je nu weet wat het is. Wat krijg je ervoor? Ik bedoel hoe krijg je bij paarden de waardes weer omhoog? Sterkte met het herstel!

Dierenarts raadde Redplex van Audevard aan, als ik daar op Google lees ik echt hele fijne ervaringen! Heb het gisteravond meteen besteld, alleen is het niet overal te krijgen. Dus heb ik het op z'n vroegst dinsdag binnen.

Elisa2 schreef:
Fijn dat er duidelijkheid is! en m'n complimenten aan jou dat je zo goed naar je paard geluisterd hebt.

Bedankt! Het voelt echt heel erg goed dat het ook gewoon raak is geweest met mijn eerste gevoel, richting ijzertekort en bloedarmoede. Mede door dit topic raakte ik toch ook best wel weer onzeker. Het idee dat ik hem toch onvoldoende aanpakte, toch veel te lief was, werd toch wel aardig bevestigd hier. En dat druiste echt gigantisch tegen mijn gevoel in.
Dan is het toch weer een stukje bevestiging dat ik vaker mijn gevoel kan volgen zeg maar.

Er zal vast nog voldoende te verbeteren zijn als het gaat om het rijden, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk ook dat het een stuk beter zal gaan als hij wat opknapt!

Hij krijgt nu even een paar dagen vakantie, ik zie niet in waarom ik hem nog meer zal uitputten als hij volgende week weer lekker kan opknappen! Misschien dat ik hem nog een keer longeer.
Maar dit voelt ook best wel tegendraads. :')

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:29

Wat fijn!! Heb zelf bloedarmoede gehad en je bent inderdaad een platte vis dan :+ lekker laten aansterken en je bent terug op niveau in no time!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:32

Fijn dat nu duidelijk is wat de oorzaak is en hoe je het kunt aanpakken. Veel plezier nog samen!

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:17

Arm dier, wel fijn dat je het nu weet en er wat aan gedaan kan worden. Hopelijk knapt hij snel op en kunnen jullie weer lekker aan de bak samen. Veel succes! :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:32

Janine1990 schreef:
Vanochtend even op stal geweest. Eigenaar heeft in alle opluchting niet doorgevraagd. Gaat hij maandag meteen doen :) Dus to be continued... :)

kiomiamigo schreef:

Dierenarts raadde Redplex van Audevard aan, als ik daar op Google lees ik echt hele fijne ervaringen! Heb het gisteravond meteen besteld, alleen is het niet overal te krijgen. Dus heb ik het op z'n vroegst dinsdag binnen.

Elisa2 schreef:

Bedankt! Het voelt echt heel erg goed dat het ook gewoon raak is geweest met mijn eerste gevoel, richting ijzertekort en bloedarmoede. Mede door dit topic raakte ik toch ook best wel weer onzeker. Het idee dat ik hem toch onvoldoende aanpakte, toch veel te lief was, werd toch wel aardig bevestigd hier. En dat druiste echt gigantisch tegen mijn gevoel in.
Dan is het toch weer een stukje bevestiging dat ik vaker mijn gevoel kan volgen zeg maar.

Er zal vast nog voldoende te verbeteren zijn als het gaat om het rijden, daar ben ik van overtuigd. Maar ik denk ook dat het een stuk beter zal gaan als hij wat opknapt!

Hij krijgt nu even een paar dagen vakantie, ik zie niet in waarom ik hem nog meer zal uitputten als hij volgende week weer lekker kan opknappen! Misschien dat ik hem nog een keer longeer.
Maar dit voelt ook best wel tegendraads. :')

Ik snap je, maar verbeteren qua rijden kan inderdaad ook echt alleen maar met een gezond paard. Dat moet ten alle tijden voorop staan vind ik.
Ik hoop dat hij snel weer opknapt en lekker in zijn vel komt te zitten.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 21:18

Wat fijn dat je nu weet wat er aan de hand is en dat het iets is dat vrij simpel op te lossen is.

Zo zie je maar weer dat jij je paard het beste kent en dat je dus prima op je eigen gevoel af kan gaan.

Beterschap voor je paard en alvast succes straks met de trainingen weer oppakken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:42

Fijn dat je nu weet wat het is! Hou ons op de hoogte!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-18 22:54

Heel erg blij met de ontwikkeling binnen 2 dagen op Redplex!

Waar hij normaal sjokkend als laatste van de kudde (ze gaan los de stal in) de stal in komt. Kwam hij vandaag in galop de stal in... 8)7
Woensdag heb ik gereden voor zijn eerste dosis, hij liep toen al prettig. Maar vanavond merkte ik écht al verschil! Hij ziet en hoort werkelijk ALLES weer... :oo Nu dus zien dat ik dit omgezet krijg in voorwaartse energie. Maar er zaten ook hele fijne stukken weer tussen. Hij heeft best aardig gewerkt en hij was niet meer vreselijk aan het pompen na het rijden.

Zelf maandag weer een stress-release sessie gehad. Was vrij heftig, er zat toch nog aardig meer oud zeer dan ik dacht. Gelukkig ook weer hele fijne handgrepen gekregen, in het kader van visualisatie.
Tips gekregen om goede ruiters te bekijken op YT. Maar er moet toch meer zijn dan Uta Graf en Ingrid Klimke :+ Als iemand hier nog hele fijne paarden weet qua beweging, word ik wel graag getipt.

We blijven lekker doorgaan! In principe volgende week zaterdag concours staan... Spannend!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:38

Zo een opluchting dat je nu weet wat er aan de hand is en gericht iets kunt doen. Bloedarmoede heb ik ook eens gehad, dan ben je ook echt een dweil. :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 12:04

Valegro natuurlijk :P Zou hem ook meteen aan de fries laten zien, misschien leert hij er nog wat van ;)
Welliswaar geen dressuur, maar in de Working Equitation zijn ook een aantal ruiters die ontzettend fijn rijden.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 09:58

Mijn complimenten zoals jij met alles aan de gang bent. Kijken naar je paard is 1, maar je durft als ruiter ook naar jezelf te kijken!! Top!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 10:49

siskeh schreef:
Valegro natuurlijk :P Zou hem ook meteen aan de fries laten zien, misschien leert hij er nog wat van ;)
Welliswaar geen dressuur, maar in de Working Equitation zijn ook een aantal ruiters die ontzettend fijn rijden.

Ik vind Valegro een stapje te ver zeg maar :P
En hoewel fantastisch en betoverend, is het denk ik too much als ik uitga van het rijden op gevoel. Ik ga te veel op details letten en dan begin ik weer te veel technisch rijden.

Moet echt eerst even in de basis een goed gaand paard hebben, die ook ontspannen gereden wordt. Gewoon de basisgangen zeg maar...

Ik ben nu zelf de 6-jarigen van dit jaar aan het kijken. Niveau waar ik naartoe zou willen als alles mogelijk was zeg maar ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 07:45

Ik vermaak mij prima met de talloze video's van klimke op wehorse/ pferdia.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 08:20

pol013 schreef:

Zijn er ook echt beelden van het echte werk? Want die Duitse taal komt er bij mij zo slecht door. Ik begrijp aan de titel waar het over gaat, maar van die uitleg in stap aan een lange teugel wordt ik niet wijs. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:31

Wat fijn dat je al zo snel positief resultaat merkt van de redplex.

Ik kijk graag naar Hubertus Smidt, heeft op YT wel wat verschillende trainingsfilmpjes staan.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:44

Janine1990 schreef:
pol013 schreef:

Zijn er ook echt beelden van het echte werk? Want die Duitse taal komt er bij mij zo slecht door. Ik begrijp aan de titel waar het over gaat, maar van die uitleg in stap aan een lange teugel wordt ik niet wijs. :')

Dat zijn de gratis filmpjes.
Bij het betaalde abo zie je inderdaad het echte werk. Daar wordt ook uitleg bij gegeven, maar dan onder het rijden.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 08:49

Ondanks dat je nu heb gevonden wat het is, is het nog steeds belangrijk om je paard fris in zn koppie te houden. Kan je niet eens in de 2 weken een momentje vinden om even met de trailer ergens heen te gaan, desnoods gaat de eigenaar mee met een fiets en rijden jullie ergens even een klein uurtje buiten? Je zult merken dat hij dan echt lekkerder in zn vel gaat zitten. Mentaal/ psychisch en lichamelijk moet het een jing/jang zijn. Ik merk doordat ik bv de dag voor concours lekker buiten stap dat hij op cc veel fitter, frisser is. In princiepe zitten de knoppen erop en balans houden is zo fijn. Als jij gaat voelen dat hij braaf is buiten ga jij zelf ook meer genieten. Win win toch?