. Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen. [***] schreef:Mijn merrie ervaart ieder najaar weer stress als ze van 24/7 weidegang, 's nachts naar de paddock (onbeperkt 3 soorten ruwvoer) met schuilstal verhuizen. Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen.

maar vaak zie je dat daardoor verhoudingen scheef komen te staan. Net zoals dat je luzerne zeker niet te veel kan voeren! Dan moet je als tegenpool wat zemelen geven. Ik denk echter dat jouw paard het meest opknapt van een goed basissupplement. Omdat uit haar bloedonderzoek niks kwam, lijkt het me niet verstandig om met aparte supplememten te werken (dus enkel magnesium, of bepaalde vitamines). In veel vit E supplementen zit weer selenium en daar mogen ze absoluut niet teveel van hebben. Allemaal best lastig dus. Equilin heeft een supplement wat alles bevat in de juiste verhoudingen. Dan kan je daarbij bijvoorbeeld 2 scheppen merriebrok geven (of 2 scheppen gastro) en dan de equilin basic erbij, je kan dan bijv nog wat olie er overheen doen en dan moet dat echt zat zijn.. een alternatief voor de Equilin is Platinum, heb ik van de dierenarts en zou ook niet weten waar je dat anders kan krijgen. Daar knappen paarden echt onwijs van op! Zonder dat ze er gek van worden. Is wel prijzig, maar mijn dierenarts zweert erbij. Echt goed voor paarden die net wat tekort komen in het algemeen. Als je daar meer over wilt weten kan je me wel een pb'tje sturen. besita schreef:[***] schreef:Mijn merrie ervaart ieder najaar weer stress als ze van 24/7 weidegang, 's nachts naar de paddock (onbeperkt 3 soorten ruwvoer) met schuilstal verhuizen. Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen.
Tuurlijk maar dat wil nog niet zeggen dat ze daar maagzweren van heeft .
. Babootje schreef:Valt me op dat je paard op alle foto's zowel de verkoopfoto's als de foto's erna erg arm bespierd blijft. M.n. over de hele rug / hals lijken geen spieren bijgekomen. Ze is wel wat meer buikig geworden dus je ziet wel dat er wat meer voer in gaat maar de bespiering blijft achter. Dat zou eigenlijk al veel beter moeten zijn. Ook de onderhals is ze nog niet kwijt.
Ik denk dat je het meer in je training moet zoeken.
Ik kan dat niet zo goed beoordelen van je foto's, maar die lijken zo gek nog niet. Als je denkt dat het dat niet is zou ik eerder eens navraag doen bij de veearts waarom spiergroei zo achterblijft. Misschien een keer een bloedonderzoek en navraag doen over wat voor supplementen in jouw geval voor jouw paard goed zijn.
Zou er niet zomaar vanalles in gooien. Qua supplement zou ik het eerder zoeken in wey proteinen voor spieropbouw.
Heb je al eens bloed laten onderzoeken.
Babootje schreef:@Nina_roosje: absoluut met je eens. Daar kijk ik ook niet naar. Op de laatste foto vind ik haar ook niet te mager. Ik kijk puur naar de lijn hals / rug en qua bespiering lijkt ze dus weinig te hebben gewonnen in de tijd dat de TS haar heeft.
Dan zou je het dus in de training moeten zoeken of er is een andere oorzaak, maar niet in het voer
upendo schreef:Oh wauw. Okee. Ik ga stoppen met reageren. Ik doe wat het beste is voor mijn paard; als alle reacties waren doorgelezen was duidelijk geworden dat ze inmiddels al een tijd hooi krijgt s ochtends voor het krachtvoer uit. Daarnaast is de zadelmaker afgelopen maand langs geweest en die heeft aangegeven dat het zadel goed ligt. De osteopaat heeft hetzelfde gezegd, het is een probleem in de bespiering in de gehele bovenlijn en dus niet toe te schrijven aan het zadel alleen en ik ben knoerthard aan het trainen om haar te laten stretchen in de bovenlijn. Maar, fijn dat iedereen aan de hand van de foto's kan zien dat ik fout train, dat het zadel niet past en dat alles wat ik probeer inconsistent en fout is. Thanks though.
Bedankt voor alle fijne reacties van mensen die met me mee hebben gedacht, ik ga het meenemen en mogelijk nog wat PB's sturen.
Dan weet je waarom ik haar liefst op lengte naar beneden wil rijden.

upendo schreef:Oh wauw. Okee. Ik ga stoppen met reageren. Ik doe wat het beste is voor mijn paard; als alle reacties waren doorgelezen was duidelijk geworden dat ze inmiddels al een tijd hooi krijgt s ochtends voor het krachtvoer uit. Daarnaast is de zadelmaker afgelopen maand langs geweest en die heeft aangegeven dat het zadel goed ligt. De osteopaat heeft hetzelfde gezegd, het is een probleem in de bespiering in de gehele bovenlijn en dus niet toe te schrijven aan het zadel alleen en ik ben knoerthard aan het trainen om haar te laten stretchen in de bovenlijn. Maar, fijn dat iedereen aan de hand van de foto's kan zien dat ik fout train, dat het zadel niet past en dat alles wat ik probeer inconsistent en fout is. Thanks though.
Bedankt voor alle fijne reacties van mensen die met me mee hebben gedacht, ik ga het meenemen en mogelijk nog wat PB's sturen.