Dikmaker voor sportmerrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dikmaker voor sportmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:17

Mijn merrie ervaart ieder najaar weer stress als ze van 24/7 weidegang, 's nachts naar de paddock (onbeperkt 3 soorten ruwvoer) met schuilstal verhuizen :D . Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:21

Ik ben absoluut niet kort door de bocht upendo integendeel maar ik mag net zoals de vele anderen toch een mening geven ??
Ik ben zelf ook fokker ( en probeer ze tot internationaal niveau aan te houden ) en heb een stal vol neurootjes staan want ik heb zelf een hekel aan " koude paarden " .Ik probeer dus ook oplossingen aan te brengen en dat het niet altijd met poedertjes en middeltjes zijn die tot een beter paard leiden

http://www.voervergelijk.nl/column/18/d ... pplementen

http://www.voervergelijk.nl/column/78/v ... pplementen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:23

[***] schreef:
Mijn merrie ervaart ieder najaar weer stress als ze van 24/7 weidegang, 's nachts naar de paddock (onbeperkt 3 soorten ruwvoer) met schuilstal verhuizen :D . Zit 5 mtr tussen paddock en weiland en overdag staat ze gewoon weer op het land. Dus ik begrijp heel goed dat sommige paarden meer en sneller last van spanningen/stress hebben dan anderen.

Tuurlijk maar dat wil nog niet zeggen dat ze daar maagzweren van heeft .

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:27

Aard van het dier denk ik. :)
En dat is ook waarom ik zo gek op haar ben, het is gewoon een gevoelig meisje. We hebben met zijn allen heel veel voor haar over, het ruwvoerbeleid hebben we omgegooid en het argument over ruwvoer is dus al aangepakt. Ze blijft echter de klachten van maagzweren wel houden.

Ik heb het liever een keer te vroeg gedaan dan een keer te laat. Ieder zijn eigen manier daarin, maar sorry besita, ik ben het niet eens met je mening en dat mag ik ook aangeven.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:34

@ts heb je de training al terug gebracht?
Ik ben ook niet zo'n fan van zonder bloed onderzoek vitamines en mineralen bij gaan voeren overigens, kruiden ter ondersteuning daargelaten.
Ik blijf erbij dat je met goed veel ruwvoer en een kritisch bekeken krachtvoer en trainingsbeleid een heel eind moet kunnen komen.
Is het geen optie haar hooi bij te voeren op het land?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:40

Dat mag Upendo
Ik heb er eentje gehad met maagzweren en ja endoscopie gedaan en nee daar hebben ze geen stress of andere narigheden van maar dan weet je tenminste of het echt de maagzweren zijn

paardenkliniekderaaphorst.nl/aandoeningen/maagzweren/

Ik las dat ze alleen op de middag even naar binnen kwam om een beetje hooi binnen te hebben dat leek mij nog steeds niet voldoende maar goed misschien hebben jullie het ruwvoer beleid inderdaad helemaal omgegooid ..kon ik uit je posts namelijk niet opmaken :)

Merk toch nog vaak dat men op vele stallen konijnenporties hooi voert aan de paarden

Wij nemen zelf sportpaarden op in onze stal die komen revalideren en ik had een paar maand geleden eentje op stal die gewoon 6 kg krachtvoer kreeg en amper stro en hooi althans niet genoeg om de hele dag bezig te zijn ..paard was een enorme stresskip , schraal en was ook een fervente wever en stond geen 2 minuten stil .Na 6 weken bij ons te hebben gerevalideerd kregen die mensen een totaal ander paard terug ..mooi rond en weg weven en stress !

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:52

Wat doe je ontzettend je best!! En vind je paard er op de laatste foto er al een stuk beter uit zien. Dit komt wel goed hoor, heeft ook veel tijd nodig. Zou ook je trainingen ietsje korter houden zo lang je het qua voerbeleid nog niet helemaal op orde hebt. Wel vind ik dat je best veel verschillende soorten voer en poedertjes geeft, en dat doe je met de beste bedoelingen :) maar vaak zie je dat daardoor verhoudingen scheef komen te staan. Net zoals dat je luzerne zeker niet te veel kan voeren! Dan moet je als tegenpool wat zemelen geven. Ik denk echter dat jouw paard het meest opknapt van een goed basissupplement. Omdat uit haar bloedonderzoek niks kwam, lijkt het me niet verstandig om met aparte supplememten te werken (dus enkel magnesium, of bepaalde vitamines). In veel vit E supplementen zit weer selenium en daar mogen ze absoluut niet teveel van hebben. Allemaal best lastig dus. Equilin heeft een supplement wat alles bevat in de juiste verhoudingen. Dan kan je daarbij bijvoorbeeld 2 scheppen merriebrok geven (of 2 scheppen gastro) en dan de equilin basic erbij, je kan dan bijv nog wat olie er overheen doen en dan moet dat echt zat zijn.. een alternatief voor de Equilin is Platinum, heb ik van de dierenarts en zou ook niet weten waar je dat anders kan krijgen. Daar knappen paarden echt onwijs van op! Zonder dat ze er gek van worden. Is wel prijzig, maar mijn dierenarts zweert erbij. Echt goed voor paarden die net wat tekort komen in het algemeen. Als je daar meer over wilt weten kan je me wel een pb'tje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:45

besita schreef:
[***] schreef:

Tuurlijk maar dat wil nog niet zeggen dat ze daar maagzweren van heeft .

Nee dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat sommige paarden meer stress ervaren dan anderen. En dat stress een veroorzaker (kan) zijn van maagzweren vertelde je zelf al ;) .

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:22

Kijk eens naar de vitamine brokken van jepaardgezondenfit.nl. Hier zit veel magnesium en vit E in en hoef je niet meer extra bij te voeren. Je hebt 3 verschillende korrels: balancer om alleen vit en mineralen aan te vullen, balancer pro met iets meer eiwit en de bodybuilder voor schrale paarden. Ik ben al 3 jaar enorm tevreden en wissel met mijn merrie tussen de pro en de balancer. Verder onbeperkt hooi en eventueel luzerne/bietenpulp (calcium) mengen met zemelen (fosfor). Dan heb je al je vitamines/mineralen, een dikmaker en onbeperkt ruwvoer. Eventueel een scheutje lijnzaadolie of kokosvet, maar er zit ook al lijnzaad in de vitamine korrel.

p.s. luzerne kan behoorlijk prikken bij paarden met een gevoelige maag. Luzerne is best scherp, vandaar dat ik mijn maagzweer paard op bietenpulp heb staan ipv luzerne.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:45

Valt me op dat je paard op alle foto's zowel de verkoopfoto's als de foto's erna erg arm bespierd blijft. M.n. over de hele rug / hals lijken geen spieren bijgekomen. Ze is wel wat meer buikig geworden dus je ziet wel dat er wat meer voer in gaat maar de bespiering blijft achter. Dat zou eigenlijk al veel beter moeten zijn. Ook de onderhals is ze nog niet kwijt.
Ik denk dat je het meer in je training moet zoeken.
Ik kan dat niet zo goed beoordelen van je foto's, maar die lijken zo gek nog niet. Als je denkt dat het dat niet is zou ik eerder eens navraag doen bij de veearts waarom spiergroei zo achterblijft. Misschien een keer een bloedonderzoek en navraag doen over wat voor supplementen in jouw geval voor jouw paard goed zijn.
Zou er niet zomaar vanalles in gooien. Qua supplement zou ik het eerder zoeken in wey proteinen voor spieropbouw.
Heb je al eens bloed laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:47

Babootje schreef:
Valt me op dat je paard op alle foto's zowel de verkoopfoto's als de foto's erna erg arm bespierd blijft. M.n. over de hele rug / hals lijken geen spieren bijgekomen. Ze is wel wat meer buikig geworden dus je ziet wel dat er wat meer voer in gaat maar de bespiering blijft achter. Dat zou eigenlijk al veel beter moeten zijn. Ook de onderhals is ze nog niet kwijt.
Ik denk dat je het meer in je training moet zoeken.
Ik kan dat niet zo goed beoordelen van je foto's, maar die lijken zo gek nog niet. Als je denkt dat het dat niet is zou ik eerder eens navraag doen bij de veearts waarom spiergroei zo achterblijft. Misschien een keer een bloedonderzoek en navraag doen over wat voor supplementen in jouw geval voor jouw paard goed zijn.
Zou er niet zomaar vanalles in gooien. Qua supplement zou ik het eerder zoeken in wey proteinen voor spieropbouw.
Heb je al eens bloed laten onderzoeken.

Sommige dingen zitten ook in het type van dit paard. Ik denk namelijk dat dit dier nooit een hele ronde hals en billen gaat krijgen. Maar ik ben het wel met je eens dat hij nu nog erg arm bespierd is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:56

@Nina_roosje: absoluut met je eens. Daar kijk ik ook niet naar. Op de laatste foto vind ik haar ook niet te mager. Ik kijk puur naar de lijn hals / rug en qua bespiering lijkt ze dus weinig te hebben gewonnen in de tijd dat de TS haar heeft.
Dan zou je het dus in de training moeten zoeken of er is een andere oorzaak, maar niet in het voer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:25

Babootje schreef:
@Nina_roosje: absoluut met je eens. Daar kijk ik ook niet naar. Op de laatste foto vind ik haar ook niet te mager. Ik kijk puur naar de lijn hals / rug en qua bespiering lijkt ze dus weinig te hebben gewonnen in de tijd dat de TS haar heeft.
Dan zou je het dus in de training moeten zoeken of er is een andere oorzaak, maar niet in het voer

Dat denk ik eigenlijk ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:23

Ik heb je hele topic doorgelezen en er vallen mij een aantal dingen op, als eerste het rare voer schema, ik zou m'n paard smorgens niet als eerste krachtvoer geven, eerst verse bult ruwvoer erin. Dan, hoeveel krijgt ze nu eigenlijk? Echte kilo's hooi? Ruwvoer, eerste snee, tweede snee? Grof, fijnstengelig? Dan heb ik L je foto's bekeken. En op alle foto's vanaf 't begin dat je dit dier hebt zie je het zadel in de rug staan, dat zegt mij dat het niet goed ligt, en druk geeft en daar waar het druk geeft krijg je atrofie. De buikvulling van je paard is beter geworden maar de bovenlijn is heel arm, samen met de aanleg van Onderhalsspier vermoed ik dat je paard in het werk niet geheel d'r rug gebruikte rijfotos bevestigen mij dat. Supplementen zijn in mijn ogen pas nodig als je daadwerkelijk tekorten in bloed weet. Uit goed ruwvoer en een vitamine brokje zou je paard moeten kunnen halen voor wat jij met haar doet. Je hebt je paard nog niet zo lang m'n je wisselt en experimenteert veel met voer, probeer iets wat langer uit voor je overstapt, maar ik denk dat als je je paard op een regelmatiger ruwvoer schema zet-en probeer erachter te komen wat voor ruwvoer je dier krijgt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 20:33

Oh wauw. Okee. Ik ga stoppen met reageren. Ik doe wat het beste is voor mijn paard; als alle reacties waren doorgelezen was duidelijk geworden dat ze inmiddels al een tijd hooi krijgt s ochtends voor het krachtvoer uit. Daarnaast is de zadelmaker afgelopen maand langs geweest en die heeft aangegeven dat het zadel goed ligt. De osteopaat heeft hetzelfde gezegd, het is een probleem in de bespiering in de gehele bovenlijn en dus niet toe te schrijven aan het zadel alleen en ik ben knoerthard aan het trainen om haar te laten stretchen in de bovenlijn. Maar, fijn dat iedereen aan de hand van de foto's kan zien dat ik fout train, dat het zadel niet past en dat alles wat ik probeer inconsistent en fout is. Thanks though.

Bedankt voor alle fijne reacties van mensen die met me mee hebben gedacht, ik ga het meenemen en mogelijk nog wat PB's sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 20:41

upendo schreef:
Oh wauw. Okee. Ik ga stoppen met reageren. Ik doe wat het beste is voor mijn paard; als alle reacties waren doorgelezen was duidelijk geworden dat ze inmiddels al een tijd hooi krijgt s ochtends voor het krachtvoer uit. Daarnaast is de zadelmaker afgelopen maand langs geweest en die heeft aangegeven dat het zadel goed ligt. De osteopaat heeft hetzelfde gezegd, het is een probleem in de bespiering in de gehele bovenlijn en dus niet toe te schrijven aan het zadel alleen en ik ben knoerthard aan het trainen om haar te laten stretchen in de bovenlijn. Maar, fijn dat iedereen aan de hand van de foto's kan zien dat ik fout train, dat het zadel niet past en dat alles wat ik probeer inconsistent en fout is. Thanks though.

Bedankt voor alle fijne reacties van mensen die met me mee hebben gedacht, ik ga het meenemen en mogelijk nog wat PB's sturen.

Ik denk dat je het nu negatiever oppakt dan iedereen het bedoeld. Goed voeren is niet makkelijk en afhankelijk van veel factoren.

Wbt het trainen. Een paard met de bouw zoals die van jou kost meer tijd om te ontwikkelen dan een paard met een voordeligere hals. Stretchen geeft geen ontwikkeling van despieren, stretchen maakt de spieren langer en daarmee slapper.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 20:43

Ik nodig je van harte uit om met haar te komen rijden. :) Dan weet je waarom ik haar liefst op lengte naar beneden wil rijden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:10

gewoon even een simpele vraag. Ik zie een gezond paard, niet te dik, niet te dun, basis bespiering. Waarom geef je zoveel supplementen bij als testen uitwijzen dat dat niet nodig is? De spieren duren gewoon even voor dat erop komt. Persoonlijk zou ik wat minder gaan rijden, max vier keer per week en de overige dagen vrij. Ik denk dat dat veel beter gaat werken dan zoveel supplementen. Je geeft het lichaam nu niet de tijd om bij te komen van alle oefeningen :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 21:17

Dat doe ik al. :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:24

upendo schreef:
Dat doe ik al. :)

Hoi,

Heb je al wel eens de leverwaarden van je paard laten checken?
Kijkend naar je rantsoen en arbeid zou je nu namelijk wel al een toename in bespiering moeten zien.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:39

upendo schreef:

Zadel ligt goed, waarom het bontje er onder? Als een zadel goed ligt heb je die niet nodig, sterker nog het maakt de kamer/voorboom smaller, gaat knellen waardoor de rug en achterhand niet goed mee kunnen werken en geen spieren opbouwen. En kan ervoor dat er atrofie ontstaat. Net wat knollentuin zegt. Dan ben je wel even verder van huis.

Ook ik ben van mening dat het paard op zich niet te dun is, wel op de rug achterhand. Ik denk ook dat voer hier niet DE oplossing is.

Niet aanvallend bedoeld, je bent hard opzoek naar verbetering +:)+ Maar er gaan veel topic's over zadelmakers die het toch mis hebben en osteopaten die er ook naast zitten. Misschien dat een drukmeting meer verteld dan de zadelmaker en osteopaat. Meten is weten. ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:47

Eens hoor aikon, er zijn meer zadelpassers in de wereld, eerlijk kijk naar de foto's van je eigen paard, redelijk onvoordelig gebouwd en 't zadelafdruk staat gewoon in de rug, er zijn hier een aantal zeer ervaren mensen die hun kennis aan jou door willen geven. Take it or leave it maar zo gepikeerd regeren vind ik onnodig

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:54

Er zijn twee verschillende zadelmaker bij geweest, maar omdat ze onderbespierd is op haar rug gaat het zadel te ver naar beneden zakken . Het bontje gaat onderuit zodra ze meer bespiering op de rug heeft.

Knollentuin, fijn dat je mijn paard afkraakt. Als je dat kennis overdragen noemt hoef ik het niet te lezen. Dat vind je vast ook gepikeerd en onnodig, maar die hele bouw heeft geen bal te maken met wat ik vroeg in de beginpost, dus die opmerking hoef je niet te maken. Volgens mij komt die wrokkige houding sowieso voort uit een ander topic dus ik zal je posts niet meenemen verder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:01

? Ik snap niet wat je bedoeld,en wat je mij aantekent hoor, ik kraak je paard niet af ik kijk vanuit m'n beroep naar. Je paard en geef je advies. je paard heeft een Onderhalsspier die ontwikkeld is een holle rug en een bekken dat beter geplaatst had mogen zijn, zo heeft elk paard wel z'n dingetjes, als je dat meeneemt in je training kan je daar veel aan verbeteren.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 23:03

Kom d'r eerst een keer in het echt bekijken en geef dan positief opgebouwde feedback waar ik wel mee kan werken.