onregelmatig? netjes lopen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:14

ZO zeg, ts geniet van je week vakantie. Je paard heeft ook vrij dus zal zich wel vermaken op de weide. Top dat je het zo oppakt en wanneer je weinig ervaring hebt, je paard altijd al zo liep dan snap ik heel goed dat je het niet voelt. Daar moet je echt een gevoelsruiter voor zijn want ik zie op wedstrijden/trainingen wel vaker ruiters die een onzuiverheid niet meteen herkennen. Ik hoop dat de oorzaak word gevonden en vooral dat het te verhelpen is, fijne vakantie en veel succes met je paard.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:20

Ts doet haar best en hoeft nietaangevallen te worden. Ik zie heel vaak mensen die al lang rijden dus beter zouden moeten weten,die hun echt kreupele paard flink in de krul trekken om zo het knikken met het hoofd tegen te houden,en als dat niet lukt gaan ze flink galopperen want dan zie je de kreupelheid niet.En daar hoef je echt niets tegen te zeggen want dan worden ze kwaad. Dat doe ik dus ook nooit. Maar ts vraagt zelf om hulp en wil alles doen voor haar paard. Zo hoort het.En inderdaad zoals iemand al zegt,als je altijd op hetzelfde paard rijdt weet je niet hoe paarden in het algemeen horen te lopen.Als ze niets mankeren bedoel ik.Dan went zo'n afwijkende gang.En inderdaad is het paard zeer braaf en doet zijn best zich aan te passen.

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:24

ElCamino schreef:
Jeetje kom op zeg! Iedereen kan ook overdrijven hier zeg.
Paard gaat niet dood of zo en loopt al maanden op deze manier.
Het is geen spoedgeval en TS gaat lekker op vakantie. Van een weekje in de wei zal het dier echt niet veel slechter worden.
In elk geval wordt er na de vakantie actie ondernomen : top!

Niet dood nee, maar het kan wel erger gemaakt worden door maar door te blijven rijden (zo niet onomkeerbaar en daarmee wel als gevolg dat afmaken de enige optie nog is). Ik ben al blij dat TS de moeite neemt om advies in te winnen bij haar twijfel. Ik vind de instelling 'loopt al maanden op deze manier' veel erger. En ik spreek uit ervaring dat afmaken op den duur de enige optie nog is als men aan het probleem voorbij gaat. Heb ooit een paard moeten trainen van iemand anders die dacht dat het paard alleen maar onhandelbaar was. Zag vrijwel gelijk dat er iets lichamelijk aan de hand was. Diertje bleek uiteindelijk al zover heen (was ook een pleaser) dat het nu rondrent in de eeuwige jachtvelden.

Goof

Berichten: 29105
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:32

Shenavallie schreef:
ElCamino schreef:
Jeetje kom op zeg! Iedereen kan ook overdrijven hier zeg.
Paard gaat niet dood of zo en loopt al maanden op deze manier.
Het is geen spoedgeval en TS gaat lekker op vakantie. Van een weekje in de wei zal het dier echt niet veel slechter worden.
In elk geval wordt er na de vakantie actie ondernomen : top!

Niet dood nee, maar het kan wel erger gemaakt worden door maar door te blijven rijden (zo niet onomkeerbaar en daarmee wel als gevolg dat afmaken de enige optie nog is).


Maar je piept om niks nu, want TS heeft al aangegeven dat ze niet blijft rijden, maar dat het dier lekker op het land staat tijdens haar vakantie.

Ik vind dat TS al het commentaar juist goed oppakt en ik vind het lovend dat ze niet met slechte excuses komt of een weerwoord en niets met ons commentaar doet. TS onderneemt stappen en dat is top.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:33

Misschien is het geen slecht idee dat iedereen stopt met rampverhalen te vertellen.
Paard kan rustig een weekje op de wei, daar gaat hij echt niet slechter van worden.
Na die week DA erbij die dan de nodige tijd kan nemen om het paard grondig te onderzoeken.
TS, mocht je nog oude filmpjes hebben van je paard kan je daaruit misschien opmaken of het probleem toen al bestond of niet.
In ieder geval een fijne vakantie gewenst

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 10:33

Het eerste wat ik dacht was zadel!

Die zou ik eens laten nakijken. Je paard kan er duidelijk niet onder bewegen.

Een niet goed passend zadel zorgt voor rugpijn en een paard met rugpijn kan zijn achterhand niet onder zetten en gaat onregelmatige passen maken om zijn rug te ontzien.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:11

TS, iemand gaf hier de tip voor eventueel naar de kliniek van Tom Mariƫn te gaan (Equitom). Deze ligt in Meldert in Limburg (BE) en is inderdaad een heel goede kliniek. Met eigen ogen het genezingsproces van een paard van mijn stalhouder kunnen volgen, die vast zat in zijn sacrale wervels en ook met een ernstige hoefontsteking zat. Snel de juiste diagnose en behandeling!

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:52

TS, jammer dat hij inderdaad in draf ook kreupel is, rijtechnisch probleem is niet leuk, maar echt kreupel is nog minder leuk.
Dat je het niet voelt hoef je je niet voor te schamen, heel veel mensen voelen niet dat hun paard kreupel is (al zou je hier in dit topic denken van wel) en zeker als het er langzaam ingeslopen is ga je er in mee.

Dat je eerst op vakantie gaat vind ik zo raar nog niet hoor, paard is niet sinds gisteren kreupel gok ik zo, gewoon niet rijden lekker op het land laten zoals altijd (of wat) en na je vakantie na laten kijken. Zou wel voor een kliniek kiezen waar ze ook meteen verder kunnen en niet da langs laten komen die dan kijkt, roept ja klopt loopt niet goed... en dat er dan nog niet verder wordt gekeken.

Je hebt wel echt een super paard qua karakter hoor en jij ook top hoe je reageert in dit topic.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:02

Sjolvir schreef:
TS, jammer dat hij inderdaad in draf ook kreupel is, rijtechnisch probleem is niet leuk, maar echt kreupel is nog minder leuk.
Dat je het niet voelt hoef je je niet voor te schamen, heel veel mensen voelen niet dat hun paard kreupel is (al zou je hier in dit topic denken van wel) en zeker als het er langzaam ingeslopen is ga je er in mee.

Dat je eerst op vakantie gaat vind ik zo raar nog niet hoor, paard is niet sinds gisteren kreupel gok ik zo, gewoon niet rijden lekker op het land laten zoals altijd (of wat) en na je vakantie na laten kijken. Zou wel voor een kliniek kiezen waar ze ook meteen verder kunnen en niet da langs laten komen die dan kijkt, roept ja klopt loopt niet goed... en dat er dan nog niet verder wordt gekeken.

Je hebt wel echt een super paard qua karakter hoor en jij ook top hoe je reageert in dit topic.

Wat mis ik toch een like knop wanneer ik dit soort berichten lees!!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 07:19

Ik raad je ook equitom aan!!

En ik verbaas me over sommige reacties hier....
De aanval op dat ze het niet voelt...
Sorry maar HOEVEEL van jullie hier roepen in het begin van dit topic dat er niks aan de hand was? Dat ze gewoon beetje sneller moest rijden? Die dus ook niet zagen dat het hier wel zeker om kreupelheid gaat?
Dan van Ts nu niet aan!
Ze doet het super, op moment dat ze vermoeden kreeg dat er iets niet goed was heeft ze actie ondernomen.
Naar de eerdere filmpjes gekeken loopt paard al langer niet goed. Dus 1 of die da nou vandaag of over een week komt maakt nu echt niet meer... En 2 als hij al lang zo loopt ook logisch dat ze het niet helemaal door had...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 08:58

Quarter, je doelt oa op mij

Ja die mensen zagen wel degelijk dat het paard niet goed loopt.
Maar voordat je meteen moord en brand schreeuwt om een dierenarts durf ik zelf onderzoek te doen.
Die ervaring heb ik en met mij wel meer mensen.

Bij dit paard is dat met een ruiter die vast houd, hup hup naar voren. Teugels losser.
Nee dat doe je geen maand, geen week, dat doe je twee rondjes.
En dan kijk (voel) je veranderd er wat.
(Want voor teugelkreupel laat je nu eenmaal geen dierenarts komen. Zonde van ieders tijd.
Dan ga je in een andere hoek kijken voor hulp richting het zadel en de ruiter.)

Veranderd er dan te weinig, pak je hem even aan de longe zonder tuig, ook weer hup hup naar voren, even kijken bij een paard met de rem of er dan wat veranderd.
Nu is dit paard wel iets beter met naar voren aan de lijn maar te weinig en dan schakel je dus een dierenarts in.

En ja een beetje ruiter voelt als een paard zo slecht loopt.
Ziet dat ook als hij in de wei loopt.
Heb je die kennis niet, niet erg, zorg dan dat je les hebt met wel iemand die het herkent zodat er tijdig ingegrepen word.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 11:52

ik doel op niemand specifiek, gewoon op algemene opmerkingen hier.
ze heeft die ervaring nu eenmaal niet, zoals jij ook schrijft, niet erg. we zijn volgens mij allemaal ooit begonnen toch?
en ze zoekt toch hulp, gaat super met de gegeven feedback (en soms kritiek) hier om.
moet er dan echt doorgestangt worden over dat ze het niet heeft gevoeld?
ze weet het nu en steekt haar hoofd niet in het zand maar doet er iets mee.
dat vind ik belangrijker dan al die mensen wiens paarden niet lopen en die het negeren want 'zo loopt ie nu eenmaal' of 'het valt wel mee, zo kreupel is ie niet' of 'met een weekje de wei op zal het wel weer goed zijn'.

om met termen te gooien, zij is bewust onbekwaam en probeert zich bekwaam te maken. niks mis mee!
beter dan al die onbewust onbekwaam gevallen die hier rondhangen.

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:51

Helemaal waar quarterh!

Shenavallie
Berichten: 11774
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 13:23

Maar je piept om niks nu, want TS heeft al aangegeven dat ze niet blijft rijden, maar dat het dier lekker op het land staat tijdens haar vakantie.

Ik vind dat TS al het commentaar juist goed oppakt en ik vind het lovend dat ze niet met slechte excuses komt of een weerwoord en niets met ons commentaar doet. TS onderneemt stappen en dat is top.[/quote]


Ik zeg toch hetzelfde over TS? Ik reageerde op ElCamino. ;)

vickyP
Berichten: 341
Geregistreerd: 05-10-08

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 21:44

Vraagje: laat ik eerst de DA komen? Of eerst een goede osteopaat? Want ik las in de commentaren ook veel om eens een osteopaat te laten komen om hem wat los te werken. En dat lijkt me precies geen slecht idee. Kan geen kwaad. Toch? Liefs.

Goof

Berichten: 29105
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:48

Ik zou hem persoonlijk naar een kliniek rijden voor een gedegen onderzoek.
Je kunt hem los laten maken door een osteopaat, maar dan heb je alsnog geen idee wat hij eventueel mankeert.
Eerst informatie, dan behandelen.

LibertyLucky

Berichten: 971
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 21:53

Ik dacht ook direkt dat hij linksachter niet zo lekker.loopt
Het lijkt idd ook echt dat hij op eieren loopt en het tempo ligt wat laag

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:00

Eerst dierenarts, je weet niet wat die mankeert, voor je het erger maakt. Daarbij werken veel dierenartsen samen dus mocht er niks uitkomen kan die je gelijk doorverwijzen naar een goeie. Denk ook niet dat dit even opgelost kan worden door een osteopaat. Zoals meerdere aangaven, equitom. Vaak laten mensen eerst osteopaat komen en moeten ze weer gaan trainen en dan werkt het niet. Sneu voor paard en portemonnee.

prugelpiet

Berichten: 12616
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:08

vickyP schreef:
Vraagje: laat ik eerst de DA komen? Of eerst een goede osteopaat? Want ik las in de commentaren ook veel om eens een osteopaat te laten komen om hem wat los te werken. En dat lijkt me precies geen slecht idee. Kan geen kwaad. Toch? Liefs.


Hij loopt helaas dusdanig slecht, dat ik echt eerst even een DA zou laten kijken!
Osteo komt later in het verhaal wel aan bod, wanneer je weer kan opbouwen met werken.

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:29

Wat jammer dat je paardje zo slecht loopt.... idd 2e filmpje aan de longe is hij erg kreupel. Wat me ook opvalt is zijn staart in draf. Een paard wat niks mankeert draagt zijn staart constant op de zelfde hoogte. Staart deint van links naar rechts mee met de beweging (onderste deel). Bij jou paard deint de staart op en neer. Hij kan dus niet zijn staart constant dragen maar hangt er eigenlijk los bij de klapperen. Denk dus toch dat het uit de bovenlijn komt hals/rug .

Silly1972

Berichten: 14789
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:41

In dit geval zou ik zeker de Da bellen.
Ik ben absoluut voor osteopathie, maar dit is is te ernstig.
Ik zou de da eerst laten kijken.
Osteopaat kan altijd nog

yvje86

Berichten: 2706
Geregistreerd: 18-09-12

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 22:48

Ik zou ok eerst de DA laten komen om er zeker van te zijn dat er geen ernstige dingen aan de hand zijn die een osteopaat eventueel kan verergeren.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:10

Oeff.. mijn fries liep ook zo en die is inmiddels al ruim 2 jaar op de groene weide..
Osteopaat gaat met dit paard niet aan de slag voor er een DA is geweest. Gezien je uit Belgie komt raad ik je aan naar Merelbeke of Tom Marien te gaan en niet aan huis te gaan klooien met een plaatselijke DA.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: onregelmatig? netjes lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:24

Ik zou eerst een DA erbij halen. Paard heeft duidelijk pijn en loopt kreupel, ik zou eerst uitsluiten of er wat kapot is of niet.

Het is absoluut leuk om je dieren aan huis te hebben. Maar zeker wat betreft rijden, ben je nooit uitgeleerd en is een paar extra ogen altijd handig. Veel ruiters zouden dit toch wel voelen. Sommige ruiters voelen haast elk pijntje in de manier van lopen van hun paard.

Overigens heb jij wel recht op vakantie maar je hebt wel zelf gekozen voor je paarden aan huis. Dat je ze een week langer met pijn laat vind ik wel op het randje.

Dus echt: heel snel dierenarts erbij en voor het rijden les nemen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:26

Ik ben ook van Belgiƫ trouwens. Mag ik weten waar je woont? Misschien kan ik he een fijne lesgever aanraden :)