dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:47

Ik ben ook 14 jaar, was ook lange tijd manegeruiter, maar ik weet ook dat een paard fatsoenlijk buiten moet kunnen komen, geen betadine door zn drinkwater (???!!!) moet krijgen en dat soort dingen. Is imo toch echt wel basiskennis. Vooral dat buitenkomen. Ik snap dat je er niet veel aan kan doen, maar stap alsjeblieft gewoon niet meer op dat paard, want dit is gewoonweg sneu.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:47

De hangbuik kan komen doordat ze niet meer de juiste voedingsstoffen uit het eten kan halen, veelal tanden, maar vaak ook leeftijdsgebonden in de zin van "versleten" darmen.
Oude paarden (hoewel 16 nog net onder de grens valt mijn inziens) hebben vaak moeite met standaard voer.
Ik heb hier voornamelijk oudjes, met allen hun eigen aangepaste eten.
Waar de jongere paarden ( onder 20) met gemak tonnetje rond zijn van gewoon sportbrok en hooi, voer ik de oudjes (20+) veel verschillende soorten , waaronder Dungense molenmeel, Lavor paardenmeel, Bietenpulp (speedibeet) Seniores priores , senioren musli , luzerne , zemelen en Gastro .
Voor elk paard werkt weer wat anders en helaas zijn er altijd die nergens dik van te krijgen zijn.
Echter TS huurt het paard. Dus bijvoeren is geen optie tenzij ze overlegd met de staleigenaar.

Ik zou ook direct stoppen met het huren, voor die prijs kunnen ze zeker het paard meer voeren.
Overleg ook eerst even met de eigenaar, misschien krijgt paard al volle mep,ook met 16 kunnen ze darmproblemen hebben die soms niet opgelost kunnen worden.
Dan zou inderdaad weidegang een optie zijn.
Misschien kun je paard overkopen en een tijd op een weide zetten, je kunt de reacties hier in elk geval niets kwalijk nemen.

Wil de eigenaar echt niets dan kun je in het ergste geval de dierenbescherming bellen, die nemen in elk geval een kijkje.

Urbiezira

Re: dikke buik, wel ribben, en geen energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:03

Dames, het zou ons sieren als we allemaal eens wat empathischer gaan reageren. Ik zie hier een meid die heel erg goed bedoelt, alleen niet toereikende middelen heeft.

Ik spreek met TS en zij wil echt verandering, maar heeft daarbij niet de steun die ze nodig heeft. Wij hebben ook alles moeten leren, door schade en schande maar ook door vragen stellen. TS laat het er niet bij zitten en komt hier vragen stellen. Door de goedbedoelde maar toch wel botte reacties jagen wij iemand de tranen in die hier is om te leren, en die het beste met dit paardje voor heeft.

Uiteraard snap ik alle reacties, en ik weet zeker dat TS die ook snapt. Maar op de toon waarop het nu gaat gaan we niks bereiken, voor zowel TS niet als het paard niet.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:08

Ik snap echter natuurlijk wel dat ze wilt leren en het beste voor heeft.

Maar ook uit andere topics, "vlucht" ze, als het waren.
Waarom? Omdat de waarheid niet gezegd mag worden, omdat het te heet word onder de voeten?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:10

Ik denk niet dat het daarom gaat, Stamper. Ik denk dat het in dit geval onmacht is, niet weten hoé je moet roeien met de riemen die je hebt.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:10

Nou maar precies. WIJ willen haar ook alleen maar helpen hé!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:14

Maar de manier waarop is wel hard! Ik spreek met TS over PB en die heeft al deze dingen aangekaart, maar gaat van het kastje naar de muur.

Er is een groot verschil tussen helpen en schreeuwen, en tussen de écht helpvolle reacties zie ik ook veel geschreeuw. Ik snap TS heel goed. Hoe kan iemand ooit luisteren als mensen zo reageren? Ze is pas 14 hè? Ik weet niet hoeveel jullie te zeggen hadden als 14 jarige en of je je mond opentrok tegen je ouders, maar ik niet hoor. :n

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:18

Ik ken TS persoonlijk maar om het even hard te zeggen, ze stelt zich heel snel aan en kan meer doen dan ze zegt. Als zij een wormenkuur zou betalen zouden die manege eigenaren dat echt wel goed vinden.
En bijna iedere 14-jarige kan zeggen tegen haar oufers dat ze of op een gezond paard wil rijden of helemaal niet. :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:19

wie ben jij dan?

en volgensmij weetjij niet hoe het er thuis aantoegaat?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:20

Ik kluste zelf mijn lessen bij elkaar dus besloot ook waar ik reed.
Dus als ik zei daar komen de paarden niet buiten dus daar rij ik niet was dat zo.
Want ik kreeg het niet betaald.

Maar dat is vast ook geen antwoord wat men wil.

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:23

Ik zou er eerst een dierenarts bij halen om duidelijkheid te krijgen over de gezondheid en wat er aan de hand is. Als daar duidelijkheid over is kun je vanuit daar kijken wat je paard nodig heeft aan medicijnen, training of voer.
Succes :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:23

Emaychoja schreef:
Ik ken TS persoonlijk maar om het even hard te zeggen, ze stelt zich heel snel aan en kan meer doen dan ze zegt. Als zij een wormenkuur zou betalen zouden die manege eigenaren dat echt wel goed vinden.
En bijna iedere 14-jarige kan zeggen tegen haar oufers dat ze of op een gezond paard wil rijden of helemaal niet. :)

Voor 450 euro in de maand zou dat er allemaal bij moeten zitten. Dat is echt een enorm bedrag en ik zou daar niet ook nog eens wormkuren en dierenartsbehandelingen bij willen betalen.

Sowieso is het bij leasen normaal dat dierenartskosten voor rekening van de eigenaar komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:26

Dat vind ik ook.
Voor dat bedrag hoort ontwormen of andere da kosten er gewoon bij in te zitten.

Des te duidelijker wat een rot stal het is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:32

Daar ben ik het absoluut mee eens. Als je een paard leaset zou je je geen zorgen hoeven te maken om de gezondheid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:32

Wat een bedrag om zo'n dier maandelijks te leasen.
Voor zo'n bedrag zou je bijna een all-in package inclusief dierenarts verwachten.

Ik verbaas me echt dat iemand hier nog op gaat zitten. Iedereen kan zien dat dit paard lijd.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:34

Goeie flikkerij wel, over de rug van een paard in slechte staat maandelijks een flinke klap geld verdienen aan mensen die niet beter weten

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:37

TS snapt het wel, alleen de mensen om haar heen denken er wat losser over. Is er dan iets wat wij, als bokt, kunnen doen om daar concreet mee te helpen of denk ik nu te simpel?

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:38

Is inderdaad belachelijk die prijs. Maar ze zegt dat ze niks kan doen aan gezondheid en ik bedoel dat dat wel kan, uiteraard zou het inbegrepen moeten zitten maar ik doelde meer op het feit dat ze zeidat ze niks kon doen terwijl het prima kan.
Ze hebben bij die manege 3 bakken, eigenaar rookt er en rijdt er vrolijk zonder cap rond er staan ook pony's in stands. Paddock is klein.
TS, je kunt echt beter stoppen met dit paardje.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:40

Stands zijn per januari dit jaar verboden, kwalijke zaak als deze stal er nog steeds gebruik van maakt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:40

ohja ze heeft ook rotstraal en dat werd niet gezegd moesten we ook zelf achterkomen. en moesten al het teer en onsmettingsspul zelf aandchaffen etc. t

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:41

NinaCharlie schreef:
Stands zijn per januari dit jaar verboden, kwalijke zaak als deze stal er nog steeds gebruik van maakt

Het is enkel verboden om nieuwe te bouwen, niet om ze nog te hebben.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:42

niet om bijdehand te doen maar dit is nietmeer on topic toch?

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:43

Heeft indirect te maken met het topic, zolang er niet teveel afgedaald wordt gaat dit prima.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:45

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:47

Trui schreef:
ohja ze heeft ook rotstraal en dat werd niet gezegd moesten we ook zelf achterkomen. en moesten al het teer en onsmettingsspul zelf aandchaffen etc. t

Je kunt beter geen teer op een rotstraal smeren. Teer sluit af, hierdoor vermenigvuldigen de bacteriën die er zitten juist, en wordt het broeierig en slap.
Er bestaat een speciale spuit met pasta er in die desinfecteert de straal harder maakt, dat gebruik ik zelf ook voor mijn paard. Dit is m http://globalendurance.typepad.com/.a/6 ... 970d-800wi