. Ik weet het soms even niet meer wie welke problemen met welke paarden heeft en zo. Being crosstied is vaststaan tussen twee lijnen, zoals bv op de poetsplaats
Rope walking is als een paard zijn voeten voor elkaar gaat zetten ipv naast elkaar als het loopt, zoals een koorddanser
Dat gelongeerd moeten worden kan idd stijfheid zijn maar ook vanwege explosiegevaar
Stall walking = constant rondjes lopen op stal. Mijn n/P2 merrie doet dat overigens ook. Stil staan trekt ze niet met haar spieren. Zij loopt inmiddels als een x aantal jaar 24/7 buiten dus dat symptoom zie ik nu niet meer.
Als je verder nooit problemen hebt gehad met de oudjes zou ik idd ook niet snel aan PSSM denken, al moet ik eerlijk zeggen dat wij pas toen we terug gingen denken aan de moeder van mijn twee n/P2 paarden (ik heb ze zelf gefokt) er wel veel dingen op zijn plek vielen, ondanks dat ze 23 is geworden en we haar tot haar 21e hebben kunnen rijden.

iedere dag jankend uit stal zo ongeveer.
En dan nu momenteel tussendoor ook nog bepaalde waarden (maar dan meer vitaminen gericht, niet zozeer spierwaarden ofzo).
. Wekelijks twee buitenritjes, trainen in de bak en af en toe een wedstrijdje. Na een hele tijd kwakkelen kwam de diagnose PSSM1 en heb ik haar met pensioen gedaan. Ze had chronische trillingen op haar hoofd, hals en rug en het voelde niet goed haar daarmee nog aan het werk te zitten. Anderhalf jaar later heb ik nog 1 keer geprobeerd haar op te starten, wat aanvankelijk heel goed ging, maar toen ze toch weer een terugval kreeg heb ik haar volledig met pensioen gedaan.