Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 08:51

Z2 dressuur genoeg? Alhoewel eventing veel meer 'sport' is dan dat.
Ze zijn er wel hoor. Niet veel, maar je kunt ze ook niet aan de buitenkant herkennen hé. Je kunt aan ons op het losrij terrein niet zien dat mijn paard 's nachts buiten slaapt samen met zijn 2 maten en de hele dag hooi of gras kan vreten.

Alleen sta ik helemaal niet achter het vermijden van granen. Al leg ik de focus wel graag meer op aanvulling in eiwit en vetten.
En ijzers kan ik ivm grip ook niet pertinent afzweren.

Maar de huidige manier van houden met onbeperkt ruwvoer en beweging is echt geen belemmering om hoger in de sport te rijden. Al kan onbeperkt ruwvoer dan wel betekenen; onbeperkt in toegang niet onbeperkt in hoeveelheid.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:58

Japeloup schreef:
Mijn merrie staat 24/7 buiten, krijgt onbeperkt hooi en wordt getraind als sport paard. Daarmee bedoel ik dat mijn doelen liggen bij WE4 niveau (master nieau Working Equitation), of we dat halen, geen idee hangt van zoveel factoren af. We zijn nu op WE2 niveau.

Ik denk dat er best mensen zijn die hun paard 24/7 buiten hebben en op sport niveau trainen, maar mijn gedachte is dat veel van dat soort mensen niet de aansluiting hebben met bv de KNHS dressuur sport. Ik ben heel stellig in mijn gedachte over het houden en trainen van paarden. Vooral dat laatste is anders dan hoe er vaak (niet altijd) gejureerd wordt bij dressuur wedstrijden. Er zijn hoe dan ook veel ruiters die bv klassiek dressuur rijden, en echt heel goed zijn, maar niet deelnemen aan wedstrijden.

Dat zie je ook in de IJslandersport. Paarden die op WK-niveau lopen en gewoon lekker zo veel mogelijk buiten komen. Alleen zijn dat dan paarden die wel ook op niveau worden uitgebracht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:12

Ik ben zo een mens die dat doet :D
Ik rij internationaal Reining op hoog niveau en heb mijn toppers zomers 24/7 buiten op de wei als het weer het toe laat. En ja, zij dragen Plates achter!! Ze staan per 2 dus geen gezeik op de wei. Ja, er is heus wel eens een bijt plekje op een bil of elders maar dat hinderd mij niet.
In de winter staan ze in zand paddocks van smorgens 9 tot Savonds 18 uur met heel de dag hooi tot de beschikking. Hierin staan ze dan wel individueel dus 1 paard per paddock.

Er zijn mensen die mij totaal verbaasd aan kijken als ik ze vertel dat ze gewoon op de wei lopen samen.
Ik heb er alleen maar profijt van want ze zijn hartstikke fris in hun hoofd en een lange reis naar bijv Italië om 10 dagen op show te zijn is geen enkel probleem. Ze komen ook weer net zo fris thuis. Zijn echt happy paarden!
Ik vind het dan ook altijd erg sneu om te zien dat veel (sport) paarden voorzichtig in een stal gehouden worden en alleen maar moeten werken onder de man om beweging te krijgen. :(
Ik hoop dan ook altijd dat mensen mijn voorbeeld zullen volgen want met goed beleid is het geen enkel probleem.
Sport paarden zijn ook ,,gewoon,, paarden!

superpony

Re: Slagingskans onbeperkt ruwvoer voor sobere pony's?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 18:34

Het is inderdaad jammer dat je het niet altijd aan de buitenkant ziet.

Ik zou graag willen zien of paarden die ''goed'' gehouden worden, ook minder vaak een osteopaat nodig hebben. Minder gevoelige voeten hebben en werkwillig zijn etc.

Wat ik nu nog steeds moeilijk vind is dat mensen die het imo ''fout'' doen, wel nog steeds presteren.
Bijv; paard staat veel op stal, krijgt 3x daags kuil, staat op vlas, krijgt kilo's granen. Moet op speciaal beslag. Maar.....wint altijd veel.
Als je zulke mensen probeert aan te spreken lachen ze je hard uit, want ze winnen en onze paarden lopen geen wedstrijden.

Ik zeg ook altijd; een paard denkt alleen maar dat ie paard is. Hij weet niet dat wij het een sportpaard of bospaard vinden.

Over buiten staan en met andere paarden zie ik dat juist paarden die het gewend zijn, zich prima redden. Onze komen hele jaar rond buiten en hebben geen last van een iets harde grond bijv.

Op stal kunnen paarden ook ziek worden of wat krijgen en dat vergeten mensen. Het is bij de meesten maar 3x3 waar ze de hele dag op staan te draaien dan. Plus dat het slecht is voor de stofwisseling en je ook andere problemen kan krijgen.

Wij hebben iemand op stal staan die de paarden dik inpakt. Ze mogen amper buiten en worden dan totaal beschermd. Ze gaan die enkele keer dan ook uit hun plaat. Verder valt er geen land mee te bezeilen. Maar het ligt aan de paarden. Wel volgooien met hardvoer, klein beetje hooi en elke dag wassen, want ze mogen niet vies worden.
Ik erger me echt dood. Helemaal omdat ze zelf er niks meer mee kunnen en paarden alle kanten op gaan. Blijkbaar is het interessant om te vertellen hoe moeilijk ze zijn.

Geef ze mij een paar weken en ik denk dat ze doodop zijn van het buiten lopen alleen al.

Goed voorbeeld rapido! Met genoeg ruimte en als je je paarden goed matcht, moet dat toch ook kunnen. Zo snel slaan ze elkaar nou ook weer niet de hersens in als ze maar gewend zijn buiten te komen en sociaal te zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 15:34

Nou, ik heb hooi gevonden en dat laten analyseren.
Lage energiewaarde, 6,5% suiker, en aardig wat eiwit (wat wel fijn is voor de spieropbouw, ik voerde al luzerne bij).

Maar goed, pony mag dus geen stoffig hooi meer....
Dus nu een kliko waarin ik het hooi stoom, daar kan ik natuurlijk een beperkte hoeveelheid in kwijt.
Op termijn dus maar kijken of onbeperkt EN stofvrij samen willen /kunnen gaan....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:00

Meer kliko's?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 16:03

Koper schreef:
Meer kliko's?

Ja, en misschien eens kijken naar zo'n grotere bak... type rolcontainer ofzo.
En bedenken hoe ik het dan doe wanneer ik een dag/ dagen weg ben, ivm stomer bijvullen enzo... mmmm

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 16:17

Tijdschakelaar? Er is een topic over zelf een hooistomer bouwen :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 16:20

Ik heb al een zelfbouwkliko met tijdschakelaar. Maar moet wel elke dag even het water aanvullen in de stomer, en het restwater weggooien.
Vind dat zo'n klus voor mijn stalgenoten wanneer ik eens weg zou zijn, maar misschien valt dat wel mee..... :-P

Nu even kijken hoeveel kilo daar maximaal in past.....