Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
bonny123 schreef:Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
ElCid schreef:Kan allebei, maar persoonlijk geef ik het liever apart. Maar je kan het natuurlijk door de muesli doen en apart geven. Als je op een lege maag voert zou ik de muesli achterwege laten en die dan pas later geven, de luzerne zorgt dan, net als wanneer je eerst hooi geeft voor een "basislaag" in de maag voor het krachtvoer.
Hoeveel luzerne ga je voeren?
Mloes schreef:bonny123 schreef:Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Ik wil hier nog even op reageren.. Een paard slaapt niet 8 uur zoals wij mensen dat doen. Oftewel: 's nachts zonder ruwvoer is net zo erg als overdag zonder ruwvoer! Echt zo'n hardnekkig misverstand![]()
Ik heb ervaring met een pony met maagzweer, wat bij mij ook heeft geholpen is de overstap maken naar echt hooi. Pony is oud, en heeft wat moeite met het droge kuil (lijkt erg op hooi) dat we voeren op stal. Ze staat overdag 10 tot 12 uur buiten, en eet hier het onbeperkte kuil mee met de rest van de paarden. 's Nachts op stal heeft ze haar grote slowfeedernet gevuld met echt mooi, droog hooi (ook onbeperkt!). Dierenarts gaf dit als tip, schijnt dat ze op droog hooi meer moeten kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt =goed tegen maagzweren. Misschien is dit ook een optie voor jou? Snap dat niet elke stalbaas hier heel blij van wordt..
Verder: écht écht onbeperkt ruwvoer gaan geven is volgens mij toch echt de clou voor jou. En inderdaad meer buiten in een kudde, maar snap dat dat ook niet voor iedereen haalbaar is. Misschien de muesli vervangen voor bijvoorbeeld de Gastro plus van Havens? Speciaal brok voor paarden met een gevoelige maag.
Eventueel kan je nog op een onderhoudsdosis Abler overstappen, onderhoudsdosis kost je denk ik €1.50 per dag ofzo. Nog te overzien vergeleken met Gastrogard
edit: zie dat heel veel al genoemd is en dat je er al mee bezig bent. Succes, en hopelijk gaat het over!
Remark schreef:ElCid schreef:Kan allebei, maar persoonlijk geef ik het liever apart. Maar je kan het natuurlijk door de muesli doen en apart geven. Als je op een lege maag voert zou ik de muesli achterwege laten en die dan pas later geven, de luzerne zorgt dan, net als wanneer je eerst hooi geeft voor een "basislaag" in de maag voor het krachtvoer.
Hoeveel luzerne ga je voeren?
Oke, bedankt voor de info!
Ik dacht zelf een grote hand (3x per dag) met het idee om haar te foppen tijdens de voerbeurten.
Citaat:bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Ik wil hier nog even op reageren.. Een paard slaapt niet 8 uur zoals wij mensen dat doen. Oftewel: 's nachts zonder ruwvoer is net zo erg als overdag zonder ruwvoer! Echt zo'n hardnekkig misverstand
ElCid schreef:Remark schreef:
Oke, bedankt voor de info!
Ik dacht zelf een grote hand (3x per dag) met het idee om haar te foppen tijdens de voerbeurten.
Foppen heb je niks aan, ze moet kauwen. Luzerne is heel licht van gewicht dus 3 handen is misschien net 200 gram. 1 kg is al gauw een volle 5 liter emmer ( niet aangestampt) , weeg het maar eens voor het idee.
bonny123 schreef:Citaat:bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.
Ik wil hier nog even op reageren.. Een paard slaapt niet 8 uur zoals wij mensen dat doen. Oftewel: 's nachts zonder ruwvoer is net zo erg als overdag zonder ruwvoer! Echt zo'n hardnekkig misverstand
Voor de goede lezers onder ons: in mijn stukje staat ook dat dat mijn paard s nachs stro krijgt in een hooinet en we hem ook bergen hooi hebben gegeven. MIJN paard blijkt s nachts niet zo veel te eten.
En zoals ik ook heb geschreven: dat kan voor een ander paard anders zijn.
Goed lezen graag, niet reageren op de helft wat iemand schrijft.
Citaat:Bedankt voor het meedenken! Het idee was om nog een abprazolkuurtje te doen zodat we er zeker van zijn dat de zweren weg zijn. Voor daarna moeten we nog iets kiezen. Er is nog weinig bekend over langetermijn gevolgen van het gebruik van omeprazol. Dus ik denk dat we dan verder gaan met iets anders. Misschien maagcompositum de groene os.
Remark schreef:Olaa,
Er is een tijd verstreken, tevens is er afgelopen week weer een scopie gemaakt, dus ik dacht ik laat weer eens iets van mij horen.
We zijn halverwege augustus verhuisd naar een nieuwe stal. Een verademing vinden wijzelf! Beaux staat nu van 9u tot 6u op de wei. Ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking. Tevens krijgt ze nu altijd eerst hooi voor haar krachtvoer. Op stal heerst er rust, wat erg fijn is. Beaux is super relaxt. Het enige moment van stress is sochtends wanneer de paarden allemaal naar buiten gaat. Opzich verwaarloosbaar dus.
Omdat we nu al een tijd niet meer op Beaux rijden en we dachten dat het de goede kant op ging, is er weer een scopie gedaan. De uitkomst was helaas niet waar we op gehoopt hadden... Het onderste gedeelte van haar maag was gelukkig schoon, maar de bovenkant zat weer helemaal vol met zweren (oude en opkomende zweren). Echt een hele flinke domper dus! We heb en afgelopen keer lang behandeld met omeprazol, wat dus niet geholpen heeft... Toen we aan de DA vroegen wat we nu nog konden doen, had ze daar niet echt een antwoord op. Ze vertelde dat er wel eens behandeld wordt met (steroide?)ontstekingsremmers. Echter zou dit alleen helpen bij zweren in het onderste gedeelte van de maag...
De DA zei dat we het rijden waarschijnlijk uit ons hoofd kunnen zetten. Ze gaat bellen met utrecht en nog een andere kliniek om te bespreken of er nog verdere opties zijn. Momenteel krijgt ze weer een kuurtje omeprazol (2 dozen) om de maag weer wat tot rust te brengen na het vasten.
We zijn echt ondersteboven van dit nieuws. Helemaal omdat er dus weer nieuwe zweren ontstaan. We vragen ons af hoe lang het duurt voordat ze weer terug bij af is. En of ze er over een jaar uberhaupt nog is. Want met pensioen met constant pijn is natuurlijk geen optie.
Niello schreef:Ik zou je paardje laten testen op PPID/Cushing. Dit kan tot oktober gratis. De visite en bloed afname moet je wel betalen. PPID kan Door het verhoogde cortisol ook onverklaarbare maagzweren geven.