Onverklaarbare maagzweren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Onverklaarbare maagzweren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 01:34

Kan allebei, maar persoonlijk geef ik het liever apart. Maar je kan het natuurlijk door de muesli doen en apart geven. Als je op een lege maag voert zou ik de muesli achterwege laten en die dan pas later geven, de luzerne zorgt dan, net als wanneer je eerst hooi geeft voor een "basislaag" in de maag voor het krachtvoer.
Hoeveel luzerne ga je voeren?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:40

Luzerne door brok of muesli mengen zorgt er voor dat ze het langzamer op eten en je dwingt ze om beter te kauwen op het eten, beter en meer kauwen zorgt voor meer aanmaak van speeksel wat weer verzachtend werkt voor de maag.

Onze oude merrie heeft er nog wel eens een handje van om haar brok naar binnen te werken alsof ze de laatste trein nog moet halen, als ze dat doet dan gooi ik een paar handjes luzerne er door en dan is dat klaar dan eet ze weer rustig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:05

Dat is waar, maar puur luzerne geven op een lege maag is dan nog beter want dan weet je zeker dat er echt goed gekauwd wordt, er zijn voeders waar luzerne, standaard, doorheen zit maar die paar sprieten doen weinig. Je moet dan echt een flinke hoeveelheid er door heen mengen wil de maag gespaard worden. Bij paarden met bestaande maagproblemen zou ik het dus op een lege maag apart geven en bij een evt. volgende voerbeurt kan het er prima doorheen gemengd worden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:51

Onze paarden hebben de hele nacht hooi tot hun beschikking dus ik voer wel als eerste voerronde brok. Maar als ze een aantal uren al zonder staan is het inderdaad beter om eerst wat ruwvoer of luzerne te verstekken voor hun maag, zeker als ze er al zo gevoelig op zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:33

bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.

Ik wil hier nog even op reageren.. Een paard slaapt niet 8 uur zoals wij mensen dat doen. Oftewel: 's nachts zonder ruwvoer is net zo erg als overdag zonder ruwvoer! Echt zo'n hardnekkig misverstand :7

Ik heb ervaring met een pony met maagzweer, wat bij mij ook heeft geholpen is de overstap maken naar echt hooi. Pony is oud, en heeft wat moeite met het droge kuil (lijkt erg op hooi) dat we voeren op stal. Ze staat overdag 10 tot 12 uur buiten, en eet hier het onbeperkte kuil mee met de rest van de paarden. 's Nachts op stal heeft ze haar grote slowfeedernet gevuld met echt mooi, droog hooi (ook onbeperkt!). Dierenarts gaf dit als tip, schijnt dat ze op droog hooi meer moeten kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt =goed tegen maagzweren. Misschien is dit ook een optie voor jou? Snap dat niet elke stalbaas hier heel blij van wordt..

Verder: écht écht onbeperkt ruwvoer gaan geven is volgens mij toch echt de clou voor jou. En inderdaad meer buiten in een kudde, maar snap dat dat ook niet voor iedereen haalbaar is. Misschien de muesli vervangen voor bijvoorbeeld de Gastro plus van Havens? Speciaal brok voor paarden met een gevoelige maag.
Eventueel kan je nog op een onderhoudsdosis Abler overstappen, onderhoudsdosis kost je denk ik €1.50 per dag ofzo. Nog te overzien vergeleken met Gastrogard :')

edit: zie dat heel veel al genoemd is en dat je er al mee bezig bent. Succes, en hopelijk gaat het over!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:40

ElCid schreef:
Kan allebei, maar persoonlijk geef ik het liever apart. Maar je kan het natuurlijk door de muesli doen en apart geven. Als je op een lege maag voert zou ik de muesli achterwege laten en die dan pas later geven, de luzerne zorgt dan, net als wanneer je eerst hooi geeft voor een "basislaag" in de maag voor het krachtvoer.

Oke, bedankt voor de info!

Ik dacht zelf een grote hand (3x per dag) met het idee om haar te foppen tijdens de voerbeurten.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 12:45

Mloes schreef:
bonny123 schreef:
Het dagschema ziet er -vind ik- prima uitzien. Je paard blijft max 2 uur zonder eten. S nachts geen eten is inderdaad geen probleem.

Ik wil hier nog even op reageren.. Een paard slaapt niet 8 uur zoals wij mensen dat doen. Oftewel: 's nachts zonder ruwvoer is net zo erg als overdag zonder ruwvoer! Echt zo'n hardnekkig misverstand :7

Ik heb ervaring met een pony met maagzweer, wat bij mij ook heeft geholpen is de overstap maken naar echt hooi. Pony is oud, en heeft wat moeite met het droge kuil (lijkt erg op hooi) dat we voeren op stal. Ze staat overdag 10 tot 12 uur buiten, en eet hier het onbeperkte kuil mee met de rest van de paarden. 's Nachts op stal heeft ze haar grote slowfeedernet gevuld met echt mooi, droog hooi (ook onbeperkt!). Dierenarts gaf dit als tip, schijnt dat ze op droog hooi meer moeten kauwen waardoor er meer speeksel wordt aangemaakt =goed tegen maagzweren. Misschien is dit ook een optie voor jou? Snap dat niet elke stalbaas hier heel blij van wordt..

Verder: écht écht onbeperkt ruwvoer gaan geven is volgens mij toch echt de clou voor jou. En inderdaad meer buiten in een kudde, maar snap dat dat ook niet voor iedereen haalbaar is. Misschien de muesli vervangen voor bijvoorbeeld de Gastro plus van Havens? Speciaal brok voor paarden met een gevoelige maag.
Eventueel kan je nog op een onderhoudsdosis Abler overstappen, onderhoudsdosis kost je denk ik €1.50 per dag ofzo. Nog te overzien vergeleken met Gastrogard :')

edit: zie dat heel veel al genoemd is en dat je er al mee bezig bent. Succes, en hopelijk gaat het over!

Bedankt voor het meedenken! Het idee was om nog een abprazolkuurtje te doen zodat we er zeker van zijn dat de zweren weg zijn. Voor daarna moeten we nog iets kiezen. Er is nog weinig bekend over langetermijn gevolgen van het gebruik van omeprazol. Dus ik denk dat we dan verder gaan met iets anders. Misschien maagcompositum de groene os.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:22

Voor het idee, ik geef 1 kg lucerne per dag verdeeld over 4 voerbeurten (waarvan 3 gemengd met de vitaminebrok/muesli). 1 kg is afgewogen ca. een halve plastic boodschappentas :Y)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:44

Remark schreef:
ElCid schreef:

Ik dacht zelf een grote hand (3x per dag) met het idee om haar te foppen tijdens de voerbeurten.

Foppen heb je niks aan, ze moet kauwen ;) . Luzerne is heel licht van gewicht dus 3 handen is misschien net 200 gram. 1 kg is al gauw een volle 5 liter emmer ( niet aangestampt) , weeg het maar eens voor het idee.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:45

Citaat:
bonny123 schreef:

Voor de goede lezers onder ons: in mijn stukje staat ook dat dat mijn paard s nachs stro krijgt in een hooinet en we hem ook bergen hooi hebben gegeven. MIJN paard blijkt s nachts niet zo veel te eten.

En zoals ik ook heb geschreven: dat kan voor een ander paard anders zijn.

Goed lezen graag, niet reageren op de helft wat iemand schrijft.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 22:59

ElCid schreef:
Remark schreef:

Foppen heb je niks aan, ze moet kauwen ;) . Luzerne is heel licht van gewicht dus 3 handen is misschien net 200 gram. 1 kg is al gauw een volle 5 liter emmer ( niet aangestampt) , weeg het maar eens voor het idee.

Foppen als is, als de rest krachtvoer krijgt, zij denkt dat ze ook krachtvoer krijgt (terwijl ze dat dus op een ander moment krijgt).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 13:43

bonny123 schreef:
Citaat:
bonny123 schreef:

Voor de goede lezers onder ons: in mijn stukje staat ook dat dat mijn paard s nachs stro krijgt in een hooinet en we hem ook bergen hooi hebben gegeven. MIJN paard blijkt s nachts niet zo veel te eten.

En zoals ik ook heb geschreven: dat kan voor een ander paard anders zijn.

Goed lezen graag, niet reageren op de helft wat iemand schrijft.

Maar er staat toch gewoon: 's Nachts geen eten is inderdaad geen probleem..? Daar zeg je toch zwart op wit dat 's nachts geen eten hebben geen probleem is voor een paard? :Y)
En heel goed dat je jouw paard stro en hooi geeft 's nachts! Dan kan je toch niet achter je eerder geschreven woorden staan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:34

Remark schreef:
Foppen als is, als de rest krachtvoer krijgt, zij denkt dat ze ook krachtvoer krijgt (terwijl ze dat dus op een ander moment krijgt).

Ik snap hem :D Zal jouw paard niet zoveel uitmaken wat ze krijgt, als ze maar kan eten /3

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 15:49

Haha ja precies! En ze vindt het nog super lekker ook.

Ik heb luzerne van feral. Daar zit geen melasse in ed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 12:00

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:04

Citaat:
Bedankt voor het meedenken! Het idee was om nog een abprazolkuurtje te doen zodat we er zeker van zijn dat de zweren weg zijn. Voor daarna moeten we nog iets kiezen. Er is nog weinig bekend over langetermijn gevolgen van het gebruik van omeprazol. Dus ik denk dat we dan verder gaan met iets anders. Misschien maagcompositum de groene os.

Ik heb mijn paard net een Abler kuur gegeven van 14 dgn 3 sachets. Hij is nu aan het afbouwen - 1 maand lang - met 1 sachet per dag. Daarna gaat hij definitief op de maagsupplement. Ik ga Gastro Comp van Phytonics gebruiken. Voordat ik begon met Abler had dit al een goed effect. Realiseer me dat het voor elk paard anders is.

De Paolo is super. Inderdaad reageerde hij op de plekken rondom de singel.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 22:23

Olaa,

Er is een tijd verstreken, tevens is er afgelopen week weer een scopie gemaakt, dus ik dacht ik laat weer eens iets van mij horen.

We zijn halverwege augustus verhuisd naar een nieuwe stal. Een verademing vinden wijzelf! Beaux staat nu van 9u tot 6u op de wei. Ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking. Tevens krijgt ze nu altijd eerst hooi voor haar krachtvoer. Op stal heerst er rust, wat erg fijn is. Beaux is super relaxt. Het enige moment van stress is sochtends wanneer de paarden allemaal naar buiten gaat. Opzich verwaarloosbaar dus.

Omdat we nu al een tijd niet meer op Beaux rijden en we dachten dat het de goede kant op ging, is er weer een scopie gedaan. De uitkomst was helaas niet waar we op gehoopt hadden... Het onderste gedeelte van haar maag was gelukkig schoon, maar de bovenkant zat weer helemaal vol met zweren (oude en opkomende zweren). Echt een hele flinke domper dus! We heb en afgelopen keer lang behandeld met omeprazol, wat dus niet geholpen heeft... Toen we aan de DA vroegen wat we nu nog konden doen, had ze daar niet echt een antwoord op. Ze vertelde dat er wel eens behandeld wordt met (steroide?)ontstekingsremmers. Echter zou dit alleen helpen bij zweren in het onderste gedeelte van de maag...

De DA zei dat we het rijden waarschijnlijk uit ons hoofd kunnen zetten. Ze gaat bellen met utrecht en nog een andere kliniek om te bespreken of er nog verdere opties zijn. Momenteel krijgt ze weer een kuurtje omeprazol (2 dozen) om de maag weer wat tot rust te brengen na het vasten.

We zijn echt ondersteboven van dit nieuws. Helemaal omdat er dus weer nieuwe zweren ontstaan. We vragen ons af hoe lang het duurt voordat ze weer terug bij af is. En of ze er over een jaar uberhaupt nog is. Want met pensioen met constant pijn is natuurlijk geen optie.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:40

-O- Wat sneu. Neem eens contact op met een voedingsdeskundige, Anneke Hallebeek bv (kennen ze in Utrecht ook) of Irene Rol van AML health (laatste is geen sec voedingsdeskundige), kijk eens nr bv Maagcompositum / Gastri Comp van Phytonics / Clear Intestine. Daar zijn zowel dacht ik humaan als bij bv dieren goede resultaten mee geboekt. Of Aloe Vera (mr dan wel de meest natuurlijke variant).

https://www.nmlhealth.com/over-ons
https://www.nmlhealth.com/phytonics/phy ... comp-750-g
http://voedingsadviespaard.nl/

Sterkte, wel fijn voor je paard en jezelf dat ze in de winter meer buiten komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 22:44

Abler heeft ook een middel dat een beschermend laagje op de maagzweren legt, wordt ook gebruikt voor darmzweren,
http://www.abler.com/gastric-ulcer-trea ... sucralfate
Kan voor de ernstige gevallen samen met omeprazol van wat ik begrijp. Kan zo te lezen ook gebruikt worden voor het rijden, dan hebben de maagzweren een beschermlaagje tegen het maagzuur tijdens het werk.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:33

Jeetje wat balen @remark! Hoe was het voerbeleid op de vorige stal? Augustus is nog relatief kort geleden, kan het niet zijn dat de zweren daar nog van zijn? Wel fijn dat je nu een plekje hebt waar ze onbeperkt mag hebben. Erg belangrijk bij paarden die gevoelig zijn voor zweren.
Hopelijk vinden jullie alsnog een oplossing voor haar. Sterkte!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:53

Helaas heb ik ook zo'n paardje :( Geen endoscopie laten doen trouwens, maar zodra ik stop met de maag te ondersteunen begint het headshaken weer.
Een hele tijd de omeprazole van Abler gegeven, maar dit is natuurlijk geen oplossing voor de lange termijn.
Momenteel overgestapt op Pronutrin van Equitop, dit werkt ook super maar is prijzig.
Laatst deze gevonden bij Pure Paardenvoeding: https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... treatment/
Toevallig gister besteld. Ik houd jullie op de hoogte.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:06

Misschien een idee om het eens in de "alternatieve" hoek te gaan zoeken?
https://www.holistischdierenarts.nl/ neemt je hele paard onder de loep en gaat op zoek naar oorzaken i.p.v. alleen de symptomen te bestrijden net als http://horsebodybalance.com/ die aan huis komt maar het erg druk heeft.
Zo zijn er nog meer homeopathisch/ holistisch werkende DA's.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:35

Remark schreef:
Olaa,

Er is een tijd verstreken, tevens is er afgelopen week weer een scopie gemaakt, dus ik dacht ik laat weer eens iets van mij horen.

We zijn halverwege augustus verhuisd naar een nieuwe stal. Een verademing vinden wijzelf! Beaux staat nu van 9u tot 6u op de wei. Ze heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking. Tevens krijgt ze nu altijd eerst hooi voor haar krachtvoer. Op stal heerst er rust, wat erg fijn is. Beaux is super relaxt. Het enige moment van stress is sochtends wanneer de paarden allemaal naar buiten gaat. Opzich verwaarloosbaar dus.

Omdat we nu al een tijd niet meer op Beaux rijden en we dachten dat het de goede kant op ging, is er weer een scopie gedaan. De uitkomst was helaas niet waar we op gehoopt hadden... Het onderste gedeelte van haar maag was gelukkig schoon, maar de bovenkant zat weer helemaal vol met zweren (oude en opkomende zweren). Echt een hele flinke domper dus! We heb en afgelopen keer lang behandeld met omeprazol, wat dus niet geholpen heeft... Toen we aan de DA vroegen wat we nu nog konden doen, had ze daar niet echt een antwoord op. Ze vertelde dat er wel eens behandeld wordt met (steroide?)ontstekingsremmers. Echter zou dit alleen helpen bij zweren in het onderste gedeelte van de maag...

De DA zei dat we het rijden waarschijnlijk uit ons hoofd kunnen zetten. Ze gaat bellen met utrecht en nog een andere kliniek om te bespreken of er nog verdere opties zijn. Momenteel krijgt ze weer een kuurtje omeprazol (2 dozen) om de maag weer wat tot rust te brengen na het vasten.

We zijn echt ondersteboven van dit nieuws. Helemaal omdat er dus weer nieuwe zweren ontstaan. We vragen ons af hoe lang het duurt voordat ze weer terug bij af is. En of ze er over een jaar uberhaupt nog is. Want met pensioen met constant pijn is natuurlijk geen optie.

Ik zou je paardje laten testen op PPID/Cushing. Dit kan tot oktober gratis. De visite en bloed afname moet je wel betalen. PPID kan Door het verhoogde cortisol ook onverklaarbare maagzweren geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:36

Niello schreef:
Ik zou je paardje laten testen op PPID/Cushing. Dit kan tot oktober gratis. De visite en bloed afname moet je wel betalen. PPID kan Door het verhoogde cortisol ook onverklaarbare maagzweren geven.

Pijn veroorzaakt ook hogere cortisol en die maagzweren kunnen behoorlijk pijnlijk zijn. Verhoogde waarde zal onder deze omstandigheden dus weinig zeggen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:44

Half augustus is inderdaad niet zo lang nog, en elke verhuizing brengt stress met zich mee. Ze moeten toch weer wennen aan een andere routine, andere paarden, andere mensen, ander ruwvoer, etc.
Verder ga ik mee met ElCid...