Stamcel injectie of PRP?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:52

Equinedn schreef:
Vitafloor heeft geen enkele wetenschappelijke onderbouwing. Als je hun website ziet en de indicaties moet je al een lichtje opgaan. Pezen genezen alleen dood belasting. Kijk de fysiologie nog maar eens na.

Het enige dat bij de Vitafloor aangetoond werd is dat de rugspieren sterker worden.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:53

Leg maar uit hoe?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:59

Equinedn

Re: Stamcel injectie of PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:03

Ik heb het gelezen. Maar dat onderzoek slaat nergens op. In de middeleeuwen verkocht men ook dranken die voor alles goed waren. De vitafloor dus ook. Invloed op organen, verbeterde doodbloeding met een ir beeld wat meer duidt op toename van dr pathologie enz.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:20

Janneke2 schreef:
...al ben ik persoonlijk geneigd om te denken dat een trilplaat een vorm van belasting van de spieren en pezen is.

Dat denk ik ook door de trillingen zal de door bloeding verhoogd worden. En dat is hetgene wat er met belasting ook gebeurt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:29

Equinedn schreef:
Ik heb het gelezen. Maar dat onderzoek slaat nergens op. In de middeleeuwen verkocht men ook dranken die voor alles goed waren. De vitafloor dus ook. Invloed op organen, verbeterde doodbloeding met een ir beeld wat meer duidt op toename van dr pathologie enz.

Er zitten scans van spieren bij. Je kunt natuurlijk altijd een tegenonderzoek doen. Maar in jouw ogen werkt niets.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:31

In het hierboven genoemde artikel noemen ze de voordelen van een trilplaat bij mensen. Inmiddels is gebleken dat deze effecten niet zo sterk zijn als gedacht. Ik denk dus ook niet dat het bij paarden echt het verschil zou maken... Als je kijkt naar sportscholen staan mensen er regelmatig op, maar het heeft echt niet die invloed die ze zeggen in het artikel die het heeft.
Pezen genezen echt niet alleen door belasting. Dan zou het ook niet zo'n moeilijk te genezen blessure zijn.. ;)
Het is juist goed voor pezen om de doorbloeding op een manier te stimuleren. Dit kan inderdaad door belasting, maar de combinatie van belasting en andere therapieën kan erg helpen. Probleem is in mijn ogen vaak dat dierenartsen die therapieën geven en daarnaast het advies tot boxrust.
Het verschil tussen belasting en die trilplaat is dat je met belasting echt meer diverse krachten op de pezen zet. Bij die trilplaat komen er weinig biomechanische krachten vrij. Dan krijg je uiteindelijk weer blessures zodra je de beweging erbij gaat halen. Dit omdat het opbouwen vaak te snel gaat en het weefsel het niet aan kan.
Als je bij mensen peesweefsel wilt herstellen doe je dat door therapie en gedoseerde beweging. Ik denk dat dat bij paarden ook de beste oplossing is. Per paard en per trauma bekijk je welke therapie het beste is. :)

Succes met het herstel voor jullie paarden Shauni en de anderen!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:13

Sannnn schreef:
In het hierboven genoemde artikel noemen ze de voordelen van een trilplaat bij mensen. Inmiddels is gebleken dat deze effecten niet zo sterk zijn als gedacht. Ik denk dus ook niet dat het bij paarden echt het verschil zou maken... Als je kijkt naar sportscholen staan mensen er regelmatig op, maar het heeft echt niet die invloed die ze zeggen in het artikel die het heeft.
Pezen genezen echt niet alleen door belasting. Dan zou het ook niet zo'n moeilijk te genezen blessure zijn.. ;)
Het is juist goed voor pezen om de doorbloeding op een manier te stimuleren. Dit kan inderdaad door belasting, maar de combinatie van belasting en andere therapieën kan erg helpen. Probleem is in mijn ogen vaak dat dierenartsen die therapieën geven en daarnaast het advies tot boxrust.
Het verschil tussen belasting en die trilplaat is dat je met belasting echt meer diverse krachten op de pezen zet. Bij die trilplaat komen er weinig biomechanische krachten vrij. Dan krijg je uiteindelijk weer blessures zodra je de beweging erbij gaat halen. Dit omdat het opbouwen vaak te snel gaat en het weefsel het niet aan kan.
Als je bij mensen peesweefsel wilt herstellen doe je dat door therapie en gedoseerde beweging. Ik denk dat dat bij paarden ook de beste oplossing is. Per paard en per trauma bekijk je welke therapie het beste is. :)

Misschien moet je het hele stuk lezen. Het gaat over paarden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 00:03

janderegelaa schreef:
Sannnn schreef:

Misschien moet je het hele stuk lezen. Het gaat over paarden.

'Whole body vibration (WBV) in humans has been proven to increase muscle activity and strength, improve postural balance and reduce chronic back pain, which led veterinarians to explore the benefits of WBV in the horse.'

Dat heb ik zeker gelezen. :)
Dit stuk tekst gaat toch echt over de resultaten gevonden bij mensen. Daar refereer ik naar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 07:04

En dan lees je even verder en dan zie je dat ze 9 paarden behandeld hebben. Het stukje over mensen is inleiding.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:48

janderegelaa schreef:
En dan lees je even verder en dan zie je dat ze 9 paarden behandeld hebben. Het stukje over mensen is inleiding.

Wellicht is het ook een idee om hetgeen wat ik schreef nogmaals te lezen. :) Ook hetgeen wat je nu schrijft heb ik gelezen. Vandaar ook hetgeen wat ik scheef. Daarnaast maken ze in het artikel ook de vergelijking met mensen.
Maar ter verduidelijking, dankzij hetgeen wat ze dachten gevonden te hebben bij mensen zijn dierenartsen het bij paarden gaan onderzoeken. Bij mensen werkt het niet en naar mijn mening zal het bij paarden ook niet gaan werken in de mate waarop ze het zeggen.
Ter bevestiging: http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/5 ... +schokkend

Dit terzijde van het feit dat 9 paarden in een grote leeftijdscategorie met een diverse problematiek geen steekproef is om echt conclusies over te trekken.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:53

Ik heb een keer een item op dit forum bekeken naar alle therapievormen die er waren bij peesproblemen. Na 7 pagina's zat ik al op 21. En ieder geloofde in zijn therapievormen. Maar nog steeds staat bokt vol met vragen over pezen. Alle therapie vormen hebben gemeen dat men na toepassing van hun therapie men nog een lange weg te gaan had met revalideren. Dus echt verkorten deed het niet. Weefselherstel laat zich niet zo eenvoudig beïnvloeden. Herstel weefsel duurt tussen de 200 en 500 dagen en misschien wel langer. Ook nu weer komen allerlei therapieën met hetzelfde verhaal.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:02

Equinedn schreef:
Ik heb een keer een item op dit forum bekeken naar alle therapievormen die er waren bij peesproblemen. Na 7 pagina's zat ik al op 21. En ieder geloofde in zijn therapievormen. Maar nog steeds staat bokt vol met vragen over pezen. Alle therapie vormen hebben gemeen dat men na toepassing van hun therapie men nog een lange weg te gaan had met revalideren. Dus echt verkorten deed het niet. Weefselherstel laat zich niet zo eenvoudig beïnvloeden. Herstel weefsel duurt tussen de 200 en 500 dagen en misschien wel langer. Ook nu weer komen allerlei therapieën met hetzelfde verhaal.

Behalve met laser. En dat is ook aangetoond. Dat er daarna wél een periode van revalidatie aan vast zit ben ik helemaal met je eens.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:21

Wat een discussies. Arme trilplaat ;(

Ik kan absoluut niet zeggen of het concreet van (goede) invloed is geweest op de blessure van onze merrie. Dan zouden we in haar andere tussenpees ook een gat moeten maken en die dan revalideren zonder trilplaat. Helaas vind ik dat teveel gedoe dus het zou altijd raden blijven. Maar verder denk ik dat mijn veearts kundig genoeg is om te overwegen of zo'n apparaat wel of niet een aanwinst zal zijn. Hij heeft het ding momenteel op proef en ik denk dat hij met al zijn ervaring over een jaar zou kunnen zeggen of hij denkt dat het postieve invloed heeft. De trilplaat behandelingen kostten ons iig niks extra en de bonus was dat hij nóg een keer extra scande per week, voor zijn eigen onderzoek.
Maar goed, nu staat ons beestje weer heel gelukkig thuis naast haar broer en gaan we het stappen heel voorzichtig opbouwen, zonder trillen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:49

Equinedn schreef:

....misschien ipv alleen turven ook het forum ook eens echt lezen?
Persoonlijk geloof ik vooral in gezond verstand en degelijke feiten (inclusief dat pezen weinig doorbloed worden en dat herstel dus lang duurt).

@Gulpje: ik heb vreselijk gegrinnikt om je bericht : geen zinnig mens gaat een gat maken etc etc .
Maar ik vind het beleid van jouw dierenarts beslist verstandig!
Het artikel over Californische paarden ;) gaat over rugspieren en bovenlijn.

En er zijn wel meer medische sectoren waar "de gulden standaard " van dubbelblind, placebo gecontroleerd onderzoek niet opgaat. (Denk aan ziekten als aids in de jaren 1980, ebola etc; maar ook kinderchirurgie, etc.)
....en dan is het goed wetenschappelijk gebruik om op te schrijven wat je doet, waarom je het doet, wat je verwacht - en of het blijkt te kloppen.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:38

Bij turven moet men ook lezen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 12:50

Even een zijspoortje naar een andere 'therapie', heeft iemand wel eens gehoord/ervaring met traumeel in knieen spuiten en wat daar dan het praktisch nut van is?

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:49

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:44

Ik ken Traumeel als arnica die je slikt.
Ik ken ook smeersels met arnica, maar inspuiten...?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:29

IK ken wel traumeel ampullen maar niet om lokaal in de knie te spuiten. Weet eerlijk gezegd ook niet of die ampullen rechtrstreeks in een gewricht gespoten mogen worden en wat de meerwaarde zou zijn.
Ken het alleen in acute situaties om in te spuiten zodat het sneller werkt als oraal.

Equinedn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:22

De magneettherapie kun je ook je vraagtekens bij zetten. Zeker wanneer je kijkt naar het indicatiegebied.