Wat is eerlijk voor mn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:01

cinniz123 schreef:
Geerke jij hebt duidelijk geen extreme jeuker anders had je dat zelf wel ingezien.
Je hebt je punt gister al gemaakt.

ik neem maatregelen voordat hij jeuk krijgt

Jeika

Re: Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:05

is het geen schurft? dat zit ook vaak op de nek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 22:08

cinniz123 schreef:
Nou mijn ervaring is met een eczemer die zo extreem jeukt dat je eczeemdeken het niet overleeft.
Daarom gaat dat niet werken.
En zn gewone deken valt met flap flink over zn staart en deze schuurt hij ook gewoon en denk dat de knut daar niet helemaal onder kruipt om te steken??

Bij die deken is de hals bloot he.
Het gaat er om dat de pony dan geprikt kan worden op de hals en de allergie uit zich het meest op de hals en de staart.
Pak je de hals ook goed in word het daar ook niet geprikt en zou je na een weekje al moeten zien dat de jeuk duidelijk minder word, wel in de tussenrijd smeren met jeukstillende middelen natuurlijk

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-16 22:20

ellepel schreef:
cinniz123 schreef:
Nou mijn ervaring is met een eczemer die zo extreem jeukt dat je eczeemdeken het niet overleeft.
Daarom gaat dat niet werken.
En zn gewone deken valt met flap flink over zn staart en deze schuurt hij ook gewoon en denk dat de knut daar niet helemaal onder kruipt om te steken??

Bij die deken is de hals bloot he.
Het gaat er om dat de pony dan geprikt kan worden op de hals en de allergie uit zich het meest op de hals en de staart.
Pak je de hals ook goed in word het daar ook niet geprikt en zou je na een weekje al moeten zien dat de jeuk duidelijk minder word, wel in de tussenrijd smeren met jeukstillende middelen natuurlijk

Ja weet ik daarom wil ik het nu graag proberen nu hij prednisolon heeft dan schuurt hij de deken ook niet binnen enkele dagen kapot en heeft het ook zin om te proberen.

Ik kan alleen geen hele deken op doen ivm zijn outdoor deken want bij regen wordt zn eczeem deken natuurlijk nat en dus ook de binnenkant van zn gevoerde deken.
Tis zonde dat ik de mijne heb weggegeven en gegooid,zal je altijd zien.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:25

Kan je geen hals van regendeken aan je deken doen?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 23:28

geerke schreef:
cinniz123 schreef:
Geerke jij hebt duidelijk geen extreme jeuker anders had je dat zelf wel ingezien.
Je hebt je punt gister al gemaakt.

ik neem maatregelen voordat hij jeuk krijgt

@Geerke: sommige jeukende paarden zijn niet te helpen. Ik hoor je nog wel als je paard zijn ogen eruit schuurt van ellende en het bloed op de grond ligt en je echt alles al hebt geprobeerd. Je maakt hele kortzichtige opmerkingen. Niet ieder paard is hetzelfde en niet ieder paard heeft ZE of gewoon een beetje jeuk. Dit betreft uiteraard niet direct het paard uit het topic, ze hebben immers nog geen diagnose.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 11:31

Jeika schreef:
is het geen schurft? dat zit ook vaak op de nek.

Nee geen schurft of mijt dat is uitgesloten door afkrabsel.

Otti1977 schreef:
Kan je geen hals van regendeken aan je deken doen?

Aan mijn deken kan geen hals,nou zou ik dat kunnen maken maar omdat hij onder zn straatflap nog schuurt denk ik dat eczeem deken beter is(sluit beter af?)
Ik denk zelf dat het geen eczeem is maar wie weet heb ik ongelijk en dat kan ik dus proberen door een eczeemdeken opdoen.

Of bedoel jij een tegen hals over de eczeem?
Dat is natuurlijk wel een optie :)*
Daar ga ik eens voor zitten!

@eridinges er is wel een diagnose gesteld door de veearts en dat is zomereczeem maar ik geloof hier zelf niet zo in.
Heb het idee als ze het niet weten je paard gewoon een etiketje zomereczeem krijgt.
Dus denk dat geerke zich daarom daarin vast bijt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 11:41

@cinniz123:
Mijten zijn niet altijd traceerbaar via een eerste afkrabsel. Daarom wordt er meestal een tweede afkrabsel genomen.
Het liefst van meerdere aangedane plekken op het paard.

Met name omdat je zelf twijfeld aan zomereczeem zou ik deze optie zeker Open houden.

De behandeling met ByeMite moet zeer maar dan ook zeer grondig gebeuren.
Paard, omgeving zoals stal, borstels, halster ect ect alles moet er 1 keer per week mee worden behandeld...en dat een maand lang ( afhankelijk van de klachten).
Ter ondersteuning wordt vaak ivermectine gegeven.
Om ByeMite goed te laten werken is scheren van de aangedane plekken helaas noodzakelijk. Alleen dan kan de mijt vernietigd worden....tis vrij Agressief ' spul maar werkt alleen direct op de huid aangebracht.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 12:41

cissie schreef:
@cinniz123:
Mijten zijn niet altijd traceerbaar via een eerste afkrabsel. Daarom wordt er meestal een tweede afkrabsel genomen.

Met name omdat je zelf twijfeld aan zomereczeem zou ik deze optie zeker Open houden.

Paard, omgeving zoals stal, borstels, halster ect ect alles moet er 1 keer per week mee worden behandeld...en dat een maand lang ( afhankelijk van de klachten).
Om ByeMite goed te laten werken is scheren van de aangedane plekken helaas noodzakelijk. Alleen dan kan de mijt vernietigd worden....tis vrij Agressief ' spul maar werkt alleen direct op de huid aangebracht.

Kijk hier wordt ik dus echt moedeloos van!
Afkrabsels zijn van meerdere plekken gehaald en ze had best veel maar dat van 2x(meerdere keren) is dus niet gezegd.
Ik vertrouw op een arts maar het vertrouwen wordt op deze manier gewoon echt steeds minder.

Scheren heb ik ook zeker aangedacht maar dan moet hij echt gesedeert worden want hij is als de dood voor het geluid en dat pak je niet zo even aan daar moet een hoop tijd en geduld bij komen kijken.

Bymite is voor nu geen optie omdat het open is,dat bijt verschrikkelijk op een open wond.

Maar ik houdt het in gedachten.
Mocht ik er niet uitkomen met deze veearts ga ik zeker weer met een andere contact opnemen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 12:53

Waarom moedeloos? Zo bedoel ik het niet...meer als optie om in gedachten te houden ( eventueel). Of ik interpreteer je bericht verkeerd....

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:06

Ik snap je wel TS, je denkt dat je op de da kunt bouwen en dan blijkt dat het ziektbeeld en behandeling ook maar een interpretatie zijn, terwijl jij dacht nu eindelijk te kunnen afstrepen. Elke keer blijkt het weer niet zo te zijn als je dacht, kun je weer niet 100% uitsluiten terwijl jij ondertussen gaat voor de gedegen aanpak. Ik snap je frustratie!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 13:06

cissie schreef:
Waarom moedeloos? Zo bedoel ik het niet...meer als optie om in gedachten te houden ( eventueel). Of ik interpreteer je bericht verkeerd....

Ow ja sorry ja bedoelde moedeloos vd artsen ben juist blij met je bericht.
Vind het echt super dat er zoveel mensen meedenken.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 13:07

Shalimar schreef:
Ik snap je wel TS, je denkt dat je op de da kunt bouwen en dan blijkt dat het ziektbeeld en behandeling ook maar een interpretatie zijn, terwijl jij dacht nu eindelijk te kunnen afstrepen. Elke keer blijkt het weer niet zo te zijn als je dacht, kun je weer niet 100% uitsluiten terwijl jij ondertussen gaat voor de gedegen aanpak. Ik snap je frustratie!

Ja precies jij verwoord het indd perfect!

En daarbij denk ik gewoon en daar ben ik eerlijk over....als we het over een paar tientjes hebben oke maar de rekeningen zijn niet misselijk (bijna 300€) en dan weet je gewoon weer niets.
Kijk had ik geld als water had ik daar niet overna hoeven denken maar eens raakt dat potje gewoon op.
En weet ik dan zeker wat hij heeft prima geen punt maar er komt gewoon niets uit!

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:33

Wat een ellende TS, ik leef met je mee, ik zit in een soortgelijke situatie, afgelopen winter een maatje voor mijn paard gekocht en dat paardje heeft dus ook jeuk, dierenarts kan niets vinden, houdt het op zomereczeem maar paardje schuurt nu nog nog af en toe. In het verleden heb ik ook de ellende mee gemaakt met een paard met afschuwelijk veel last van ZE en ik wil dit eigenlijk gewoon niet nog een keer, je hart gaat er van bloeden, iedere keer als je op stal komt ( 2 x daags dus) en je ziet een paardje met jeuk. Ook ik ben al weer bang voor aankomend zomer seizoen……en hij zou van mij zo naar zee mogen , ik breng hem met liefde en geef er nog geld bij als hij daar goed verzorgd wordt maar wie garandeert dat hij daarna niet na een paar jaar weer verkocht wordt met een volle bos manen………..is inslapen dan niet beter? Pffff sterkte met je keus, ik blijf graag op de hoogte of je nog iets vindt wat gaat werken voor je paardje !!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 13:41

maras schreef:
Wat een ellende TS, ik leef met je mee, ik zit in een soortgelijke situatie, afgelopen winter een maatje voor mijn paard gekocht en dat paardje heeft dus ook jeuk, dierenarts kan niets vinden, houdt het op zomereczeem maar paardje schuurt nu nog nog af en toe. In het verleden heb ik ook de ellende mee gemaakt met een paard met afschuwelijk veel last van ZE en ik wil dit eigenlijk gewoon niet nog een keer, je hart gaat er van bloeden, iedere keer als je op stal komt ( 2 x daags dus) en je ziet een paardje met jeuk. Ook ik ben al weer bang voor aankomend zomer seizoen……en hij zou van mij zo naar zee mogen , ik breng hem met liefde en geef er nog geld bij als hij daar goed verzorgd wordt maar wie garandeert dat hij daarna niet na een paar jaar weer verkocht wordt met een volle bos manen………..is inslapen dan niet beter? Pffff sterkte met je keus, ik blijf graag op de hoogte of je nog iets vindt wat gaat werken voor je paardje !!

Gedver nou lijkt indd hetzelfde verhaal.
Niet leuk hoor.
En wat is nou het eerlijkste besluit he?!
Ik had hem al kwijt kunnen zijn maar indd wat je zegt wie zegt me dat hij niet wordt doorverkocht mn zn volle bos.

Ik blijf een update geven hoor al vind ik t wel moeilijk dat er van die morraal ridders t altijd nodig vinden je de grond in te stampen.maar zolang mensen het fijn vinden een update te krijgen doe ik dat!
Dus dikke vinger naar de morraal ridders :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:10

Ik herinnerde me plots een toppic op de (toen nog actieve) Bokt.be, en daar waren een aantal mensen die Butex Pour-on gebruikten. Moet je gewoon een streep mee trekken op de rug van je paard (is eigenlijk een product voor rundvee dacht ik), en het werkt tegen luizen en mijten, maar ook tegen stekende insecten (dus wss ook tegen zomerexzeem, al twijfel ik in jouw geval ook hierin, aangezien het schuren pas begon in september). Met dit product heb je dan al deze oorzaken in één keer behandeld (behalve voedingsallergie e.d. natuurlijk).

Let wel op: is nu nog vrij verkrijgbaar, binnenkort enkel op voorschrift, dus ik zou nog snel de kans wagen. Met korting komt het op zo'n 45 euro per liter zie ik online, maar daar kan je al een eind mee verder, ook als vliegenbestrijding in de zomermaanden.

Let wel op dat je je stal ook es ontsmet/behandelt, mocht het iets van parasieten zijn dat daar huist, kan je het keer op keer opnieuw hebben, met eender welke pony.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 16:14

hwn, ik heb iets soortgelijks gebruikt, ook op advies van een Belgische arts ( bravecto) en een paar weken erna werd paardje super lusteloos, kan toeval zijn maar ik durf het niet meer te gebruiken. Ik hoorde van andere wel goede ervaringen met dit soort middelen. Heb jij ook al zoiets geprobeerd TS ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:14

cissie schreef:
@cinniz123:

mijten komen niet op de hals voor...ik zou deze nek zoals hij nu is niet behandelen met bye mite.
Ik sta versteld van het soort tips wat hier worden gegeven.
Doe een deken om met nek....dan ga je zien dat het rustig word

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 20:16

cinniz123 schreef:
maras schreef:

Gedver nou lijkt indd hetzelfde verhaal.
Niet leuk hoor.
En wat is nou het eerlijkste besluit he?!
Ik had hem al kwijt kunnen zijn maar indd wat je zegt wie zegt me dat hij niet wordt doorverkocht mn zn volle bos.

Ik blijf een update geven hoor al vind ik t wel moeilijk dat er van die morraal ridders t altijd nodig vinden je de grond in te stampen.maar zolang mensen het fijn vinden een update te krijgen doe ik dat!
Dus dikke vinger naar de morraal ridders :+

ik weet niet of je mij bedoelt....of je dierenarts die al met de diagnose zomereczeem kwam?Waar jij dus niet in gelooft....als je gelijk krijgt bied ik mijn oprechte excuus aan.Dit is een typische zomereczeem nek,wel een ernstige

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:39

@Geerke:
Mijten komen ook voor op de hals/nek, dat ze bij met name bij sobere rassen veelal in de sok blijven 'hangen' wil niet zeggen dat ze niet elders op het lichaam voor (kunnen) komen.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat je een dek oppert met hals.
Ik zou dit ook proberen om in ieder geval te bekijken of de plekken rustiger worden.

Behandelen op dit moment met byemite is niet te doen voor de pony...open plekken gaan daardoor waarschijnlijk nog meer irriteren en pijnlijk aanvoelen.
Dit heeft ts zelf ook al aangegeven.
Mijn eerdere post was gericht op de behandeling met dit spul.
Met name dat de noodzaak ligt bij goed wassen en de omgeving en spulletjes die het paard om krijgt en mee gepoetst wordt ook goed meegenomen worden, dit laatste wordt soms vergeten.

Zeker niet om door te drammen over een mijt, terwijl zomereczeem waarschijnlijk ook nog een optie is. Of iets anders..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 23:50

Pony vandaag niet zien schuren waars door de prednisolon hopen dat we op deze manier het patroon kunnen doorbreken.

Eczeem deken is al besteld en als hij binnen is en schuurt nog steeds niet krijgt hij deze op.

Geerke ik doelde oa op jou ja.
Jij bent bij mij echt tever gegaan met je k*t opmerking dat ik geen paard waard ben.
Als je mij zou kennen zou je het niet eens in je hoofd halen zoiets te zeggen.
Verder zou ik t graag zien dat je gewoon je comentaar voor je houdt want jou wil is bij mij geen wet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:15

Butox en bravecto is heel anders.
Bravecto is er berucht om nogal problemen te geven bij honden.
Ik heb butox gebruikt voor mijn pony van de zomer, als je wil kan ik je aan een dosis helpen als je da het wat vind, ik heb nog een halve fles.
Hier goede ervaringen, ook met de eczemer van een vriendin ivm de knutten.
Bij drie paarden en pony's getest hier, geen enkele heeft raar gereageerd.
Het werkt inderdaad tegen mijten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 08:43

moonfish13 schreef:
Butox en bravecto is heel anders.
Bravecto is er berucht om nogal problemen te geven bij honden.
Ik heb butox gebruikt voor mijn pony van de zomer, als je wil kan ik je aan een dosis helpen als je da het wat vind, ik heb nog een halve fles.
Hier goede ervaringen, ook met de eczemer van een vriendin ivm de knutten.
Bij drie paarden en pony's getest hier, geen enkele heeft raar gereageerd.
Het werkt inderdaad tegen mijten.

Ik heb het even opgezocht maar het wordt aangeraden niet bij paarden te gebruiken en het is tegen luizen er staat niets over mijten?
En het is dezelfde stof als scalibor en die geeft bij heel veel honden jeuk klachten.
Denk niet dat ik dit ga proberen zonder dat een arts het adviseert.
En ik denk dat dit hetzelfde effect heeft als bymite en dat gaf hier ook geen verlichting.

Daarbij heeft hij nu al prednisolon en ander voer en krijgt een deken.
Als ik nu nog meer dingen ga doen en er slaat wat aan weet ik niet wat er helpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:07

cinniz123 schreef:
Pony vandaag niet zien schuren waars door de prednisolon hopen dat we op deze manier het patroon kunnen doorbreken.

Eczeem deken is al besteld en als hij binnen is en schuurt nog steeds niet krijgt hij deze op.

Jij bent bij mij echt tever gegaan met je k*t opmerking dat ik geen paard waard ben.
Verder zou ik t graag zien dat je gewoon je comentaar voor je houdt want jou wil is bij mij geen wet.

als de prednison werkt dan kun je er van uitgaan dat het geen mijt of een andere ectoparasiet is,maar inderdaad zomereczeem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:18

geerke schreef:
cinniz123 schreef:

als de prednison werkt dan kun je er van uitgaan dat het geen mijt of een andere ectoparasiet is,maar inderdaad zomereczeem

....of een andere allergie.