Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xyzutu2 schreef:Wat naar dat hij het nog steeds zo matig tot slecht blijft doen.![]()
![]()
Ik heb even je longeerfilmpje gekeken en het positieve is dat hij niet echt kreupel is aan een been of iets dergelijks. Het negatieve is dat zijn achterhoeven in draf niet eens in de buurt komen van waar de voorhoeven geland waren. Hij stapt niet alleen niet over, maar ook niet ín de afdruk van de voorhoef. Hij komt er niet eens bij in de buurt. Dat vind ik voor een hypermobiel paard als een Andalusier eigenlijk heel slecht nieuws. Ook loopt hij weliswaar netjes met een laag hoofd, maar het is geen voorwaarts neerwaarts want zijn hoofd deint niet vanuit een opgebolde hals mee met de beweging, hij houdt zijn hoofd juist stil en vangt de bewegingen uit het lichaam op in de nek. Dat ziet er eerder uit als een poging om de achterhand te ontlasten dan als een ontspannen rug en hals.
De foto's van hoe hij nu erbij staat is net zoals Rio erbij stond toen ik hem kocht: supermooi gevulde hals (bij hem zelfs te door de insulineresistentie) en daarachter een skelet zonder spieren (in zijn geval dan alleen ook nog een duidelijk zichtbare ribbenkast omdat hij daar echt ondervoed was). Helaas probeer je nu al alles wat ik ook met Rio heb geprobeerd, dus ik weet ook niet meer wat er te adviseren is. Bij Rio werkte dat alles in de zin van dat hij er beter uit ging zien - maar na een jaar alsnog ingeslapen moest worden omdat zijn lichaam helemaal gesloopt was door die PSSM 2. Maar ik weet zeker dat als ik hem langer had laten leven hij ook weer deze kant op was gegaan, want op een gegeven moment is het op, kunnen de spieren en de nieren de continue spieratrofie niet meer compenseren en dan was het alsnog gestopt. Had je hem op PSSM 2 laten testen via DNA/spierbiopt?
Elisa2 schreef:Ik heb even het hele topic weer door gelezen en probeer met je mee te denken, in 2017 ging het super goed toen je hem regelmatig trainde en hij steeds losgemaakt werd in het lenden gebied/ bij de zaadstreng. Voerde je hem toen anders?
Ookal heeft hij neurologisch wat problemen, ik denk dat goede en gerichte training wel goed voor hem zou kunnen zijn. Zonder dat hij daarbij echt hard hoeft te werken maar wel om zijn spieren sterk genoeg te houden. En goed warm houden inderdaad lijkt mij ook een hele goede tip.
Popstra schreef:Ik zie ook een paard wat training nodig heeft. Rust roest, ook bij een paard met ,,gezondheids problemen,, zou hem aan de longe zetten, desnoods licht bijgezet zodat hij neerwaarts blijft lopen en dan goed voorwaarts veel overgangen van draf naar galop en terug. Dit zeker een keer of 4 per week.
Elisa2 schreef:Wat doe je precies als je hem traint als ik vragen mag? en waarom word hij niet beter van voorwaarts/ neerwaarts lopen? kan hij zijn buikspieren aanspannen?
joepy schreef:Je zou eens kunnen denken aan het laten behandelen van de fascia zoals Bowentherapie. Dat doet veel voor littekenweefsel,"resetten" van weefselgeheugen, ontspannen van de fascia zorgt voor meer ruimte/bewegelijk van spieren, organen, gewrichten en voor meer bewustwording van het hele lijf.
Popstra schreef:hoe uit zich dat niet kunnen vol houden dan?