Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:09

geerke schreef:
Billy20 schreef:
Als ik er niet met 1x moxidectine vanaf ben, na hoeveel weken moet ik dan weer ontworpen?

zoals ik al eerder schreef....moxidectine is een bepaalde tijd werkzaam,is die tijd verlopen weer ontwormen...

Ze vraagt toch ook wat de werkzame tijd is van moxidectine? Kortom wanneer moet ze na die spuit wéér ontwormen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:17

interval voor moxidectine is 12 weken....als het goed is staat dat ook op de bijsluiter....moet je die wel lezen :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 13:45

Jelaaa schreef:
zijn er hier mensen die hun ontwormschema's willen delen?

Dec/jan: moxidectine (bloedworm ingekapseld, gewone equest)
April (voor ze gras opgaan): ivermectine en praziquantel (equimax)
November (als ze van gras afkomen): ivermectine en praziquantel (equimax)

Ik ontworm nooit met pramox. Mij is het als volgt uitgelegd:
Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar (net vh land af), moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter na eerste nachtvorst. Toepassingsperiodes overlappen dus niet.

geerke

Re: Vertrouw nooit de uitslag van een mestonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:15

met drie keer ontwormen per jaar loop je practisch geen risico op wormbesmettingen.Tegen lintworm is 1x per jaar voldoende,liefst jan/febr.
Dit is zoveel maal veiliger dan dat mestonderzoek.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 14:39

Nou staat die van mij niet op gras, dus ik twijfelde om naar 2x per jaar te gaan. Echter staat hij deels met een paard dat wel op gras staat, dus denk toch maar wel 3x.
Hij staat op paddock waarbij elke dag mest opzij wordt geschept, dat wordt 1x per week geleegd.
Wat is dan aan hoeveelheid wijsheid?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 17:38

Ik volg het al enige tijd en een hele poos geleden ook hier gereageerd.

Mijn merries zijn sinds vorige maand verhuisd, ik sta nu op een eigen plekje.
Elke dag mest ik de stallen, gaat alle mest uit de rijbak/paddock en wanneer zij op het gras staan word ook daar de mest dagelijks weggehaald. (hier hebben ze pas 2x een uurtje opgestaan, zijn aan het opbouwen) Wat is verstandig om nu te doen?

Mijn merrie heeft al 3 jaar bloedwormen en na 2x mestonderzoek komen ze steeds met het resultaat dat er niks aanwezig is. heb de wormen nu nog niet gespot.

Nu vond ik vandaag bij haar dochter (net 3 jaar) andere wormen (lintworm)
Ik heb zojuist 3 verschillende soorten wormenkuren besteld in ierland (ivermectine, moxidectine en praziquantel) Heb vorig jaar ook daar vandaan besteld, super snelle service en komt netjes aan!

Wat is nu verstandig om bij mijn merrie te geven, gewoon dezelfde wormenkuur als haar dochter of een andere? Ik heb de bimectin (ivermectine) nog thuis liggen, heb nu Equimax (ivermectine/praziquantel), Strongid-P (Pyrantel) en Equarell (ivermectine) besteld.

Het laatst is de merrie met Equimectin 600 ontwormd en haar dochter met Bimectin (toen stonden ze beide op een andere stalling)

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 19:18

Hoezoo schreef:
Ik meld mij ook even! Ik vertrouw de mestonderzoeken net zo goed als jullie :Y)

Ik zou mijn paard dus ook graag preventief willen ontwormen volgens schema. Ik krijg alleen geen wormenkuren mee.. Verschillende dierenartsen benaderd maar ze doen het echt niet! Zou iemand dit met mij samen willen doen? Het schema delen en zodra er een wormenkuur nodig is die dan opsturen? Ik betaal dan natuurlijk gewoon maar ik kom gewoon niet aan wormenkuren zonder onderzoek. :D

op zich vertrouw ik de mestonderzoeken wel , maar als ik dan alle paarden gedaan heb en er hebben er 4 wormen krijg ik te horen maar die andere 14 paarden geven we dan ook maar want ze staan wel op het zelfde land ..wat heeft dat mest onderzoek dan voor zin als je paarden die geen wormen hebben alsnog moet ontwormen . geldklopperij vind ik
dus tegenwoordig ontwormen wij blind en bestellen we uit het buitenland . ik neem wel iedere keer een andere werkzame stof om resistentie te voorkomen

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 07:46

Jotoma schreef:
Jelaaa schreef:
zijn er hier mensen die hun ontwormschema's willen delen?

Dec/jan: moxidectine (bloedworm ingekapseld, gewone equest)
April (voor ze gras opgaan): ivermectine en praziquantel (equimax)
November (als ze van gras afkomen): ivermectine en praziquantel (equimax)

Ik ontworm nooit met pramox. Mij is het als volgt uitgelegd:
Praziquantel is voor lintworm en die bestrijd je het beste in het voor- en najaar (net vh land af), moxidectine is voor ingekapselde bloedworm (voor de andere stadia werkt ivermectine net zo goed) en die bestrijd je juist in de winter na eerste nachtvorst. Toepassingsperiodes overlappen dus niet.

Ik las dat in juni/juli de hoogste besmettingsdruk is, maar met dit schema wordt dan niet ontwormd.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:25

Nou dat hangt er dus helemaal vanaf hoe je je paard houdt, wanneer en of ze uberhaupt in t gras staan.
Verder kan ik niet heel veel met; ik las dat.. bron? Onderzoek? Artikel?
want als de paarden in april zijn ontwormd zijn ze tot mei/juni 'veilig'. Als alle paarden dan schoon zijn, kunnen ze elkaar ook niet besmetten..