De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:48

Super dat ze alles weer zo goed hebben uitgelegd, dat was bij ons ook zo, en als er iets is waar je tegenaan loopt de komende weken niet aarzelen om te bellen voor overleg, ook dan nemen ze keurig de tijd.

Zeker een heftig schema zeg, duim dat het in ieder geval goed gaat helpen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:45

Poeh, dat is inderdaad een druk schema per dag voor de komende 6 weken! Maar het klinkt op zich wel heel goed, ik hoop dat hij alles lust wat hij nodig heeft en dat het vernevelen ook goed gaat! Wel gaaf dat hij toch begon te hinniken toen jullie terugkwamen. Wel super dat ze zo uitgebreid de tijd namen om alles uit te legen en door te nemen met je!

Ik zou het heel fijn vinden als je af en toe een update plaatst met hoe het verder met jullie gaat ( of vaker, daar heb ik ook geen problemen mee :o ).

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 08:45

Zeker een aanrader kliniek de bosdreef in Moerbeke :)

Wat lief dat jullie allemaal zo begaan zijn met kleine lieve uk <3
Ik houd jullie graag op de hoogte, voor mezelf denk ik ook wel fijn om de vorderingen mooi in een overzicht te hebben :)

Schema is idd pittig maar goed dat heb ik wel voor mijn manneke over :j

Zijn mest gaat al stukken beter!

Afbeelding
Links is van 23/12/17 en rechts van 6/5/17

Het masker vind ik wel lastig, of althans hij laat het prima toe hoor, staat er soms ook gewoon bij te suffen:

Afbeelding
Maar hij ademt er wat oppervlakkig mee. Destijds in Utrecht weigerde hij het ook om in het zakje te ademen :')
Dit heeft hij ook een beetje met het masker, maargoed hij kan geen 15 minuten zijn adem inhouden. Al probeert hij het wel :Y)
Hoe dan ook, oppervlakkig ademen of niet, het bijgeluid is echt al stukken minder. Dus effectief zal het toch wel zijn.

Afbeelding
Baas haal dat ding van mijn neus want hij is klaar :D en er staat nog een klusje op mij te wachten.

namelijk:

Afbeelding
Deze hele emmer! Hij krijgt er 2 op een dag, en met 1 emmer is hij een uur of 4 zoet :')

Overigens dit was de dag dat hij terugkwam:
Afbeelding
Niet súper mager toch? Ok er mag hier zeker wel wat bij maar denk dat de foto vanuit de kliniek ook wel vertekend heeft en hij zijn flanken echt ingetrokken had.

Saul

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 09:46

Oh ik zie nu dat Mick in de toekomst gepoept heeft :Y)

De linker mest foto is natuurlijk van 2016 en niet 2017 :+

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:32

:D datum was me niet opgevallen, maar wat een verschil zeg. En wat is Mick braaf met het masker en zo fijn dat er al wat verlichting is. Ben ook nog wel benieuwd naar het ontwormschema :o, vind dat heel leerzaam.
Succes vandaag weer

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:12

Dat oppervlakkige ademen ken ik er nog eentje van. Hoop dat Mick zich er beter bij neerlegt. Bij Wiet moet ik de radio keihard aan zetten, heb ik een oornetje op, maar blijft ze het vreselijk vinden :=

Een heel druk strak schema, en wat een hoop voer zo!!! Mega emmer. Nou ja, als hij het er goed op doet. Krijgt hij het wel allemaal goed weg? Ook met het hooi erbij?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 13:52

Mest zeker verbeterd! Dat oppervlakkiger ademen was hier ook een probleem. Maar als het evengoed wel effect heeft wel fijn!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 14:04

Ik weet niet hoe het ademen op de kliniek was met dat ding. Wellicht ook een kwestie van wennen? Ik baal er wel van hoor want hij is zeker niet muisstil en dat leek hij op de kliniek wel.
Maargoed ik weet van mezelf ik wil teveel en te snel..
Nu zie ik m 5x per dag daar heb ik m vluchtig gezien.

Tancreda waarom zette je de radio ook al weer aan bij Wiet? Volgens mij heb je 't wel verteld maar ben t even kwijt :o
Veel geluid maakt hij namelijk niet.

Denk overigens dat ik er zelf ook 1 aanschaf. Jij hebt een roze of niet?

Qua voer is het echt knetter veel ja ..
Na 3.5 uur ziet de emmer er zo uit:

Afbeelding
:Y) Had even met de wortel er doorheen geroerd haha.

Hij mag nog maar max 4kg voordroog er naast.
Al wil vriendlief graag een hooi stomer gaan bouwen dat we terug over gaan op hooi.
De grote pak voordroog kunnen we niet meer goed houden nu de andere pony's weer hooi krijgen én hooi is zowel voor mijn IR merrie beter als voor Mick zijn darmen.

Wormshema zal ik vanavond even doorgeven.
Niks spannends hoor puur welke kuur wanneer :).

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 15:58

Nou.. Meneer heeft iets nieuws.. mest eten en niet te zuinig ook..

Dit heeft hij nooit gedaan. Wat moet ik hier nu weer mee -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:02

Stress?
Stress wat de darmflora overhoop heeft gegooid?
Mijn pony zag ik het vorige week doen, ik heb hem een kuurtje probiotica gegeven van Puur.
Tekorten vermoed ik hier nl niet.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 17:07

Stress was niet de oorzaak van de darmflora. Het was verkeerd voer en een verlaagde weerstand, waardoor er ook wormen kwamen welke niet meer weg gingen.

Hij krijgt probiotica supplementen. Wil hem eigenlijk nu niet op eigen kracht iets anders erbij geven gezien ik een strak schema van de da gekregen heb.

Stress vandaag kan wel.. Hij was totaal zichzelf niet. Had hem even de paddock uit gehaald om te poetsen. Kon hem gewoon amper houden zo druk was hij.

Daarstraks met het uitmesten was hij heel ongedurig. Constant ijsberen en toen begon hij mest te eten..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:18

Miss ook door verandering van voer en verhuizing dat er tijdelijk wat tekort/ontregeld is? Als t blijft evt even met kliniek bellen?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 20:12

Ik hou het idd in de gaten, al kan ik het natuurlijk niet altijd zien.
Haal overigens wel dagelijks alle mest weg, maargoed dat wil niet zeggen dat alle mest altijd weg is.

Ik heb bij de flexineb 2 nebilators gekregen. Eentje met slow en eentje met standard. De DA zei me dat ze vroeger voornamelijk de slow gebruikten maar tegenwoordig de standard.

De standard duurt ongeveer 10 minuten tot een kwartier. En omdat meneer zo oppervlakig ademde dacht ik weet je wat ik probeer de slow eens, wellicht krijgt hij het dan beter of meer binnen?

Man man, die slow is eeeecht slow. Arm pony heeft een uur en een kwartier met dat masker op gestaan :(:)
Op een gegeven moment begon bij te hoesten :wow: Dat heeft mij dus vanaf begin af aan helemaal NIET gedaan he.. Toen heb ik het masker er af gehaald :o

Overigens valt het me ook op dat hij regelmatig gaapt als hij hem om heeft, dat is toch geen zuurstof gebrek? Eerder wat stress denk ik?

Hij heeft vanavond ook niet zo'n zin in zijn eten ..
Hij heeft rond half 6 zijn emmer gekregen en er zat nu nog meer dan de helft in..
Dus dan moet hij helaas even vast blijven staan in de stal want anders gaat mevrouw er mee aan de haal.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 09:09

Voor het mest eten zou ik de da even bellen.

Gapen kan een teken van stress of verwerking zijn. Zeker als het zon tijd duurwerk.
Slaat er veel vloeistof neer aan de onderkant van het buisje of verneveld alles goed? Daaraan kun je ook controleren of hij goed genoeg inhaleert. Als er teveel vloeistof onderin neerslaat ademen ze niet diep helemaal diep genoeg. Ik zet de radio aan ivm het lichte psssst geluidje. Dat lijkt ze te eng te vinden...

Wij hebben idd de roze hihi

Verder als hij hier idd weer meer geluid maakt de omgevingsfactoren proberen hetzelfde te krijgen maar goed dat is best lastig. Hooi nat of stomen zou ik misschien ook doen nu hij toch porties krijgt, om een xtra prikkel weg te houden.

Heeft de da eigenlijk nog wat gezegd over de kippen?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 11:48

Ga morgen idd contact opnemen met de DA :j
Volgens mij blijft er bij de standard uitvoering wel wat vloeistof achter maar bij de slow niet. Zal eens opletten vanmiddag!

Ik zal wel heel doof zijn maar hoor niet echt geluid uit het ding komen :o

En de kippen!! oliebol goed dat je het zegt Ingrid! dat ben ik in alle stress helemaal vergeten :o :o
Wat slecht..

Heb momenteel even een dipje mijn gevoel zegt dat we puur aan het rekken zijn en dat het gekkenwerk is waar we mee bezig zijn.
Stom he, weet niet waar dat benauwde gevoel bij mij ineens vandaan komt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:00

ik wil jullie veel succes wensen, je doet je best. en als je ziet dat hij opknapt daar doe je het voor.mick mag blij zijn met zon baasje :)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:32

hey, blij dat je in moerbeke toch wat antwoorden hebt gekrgen.

Over dat hoesten, ik heb zelf astmatische bronchitus en bij een aanval heb ik ook van die puffertjes. Als ik in het hoesten stadium kom, dan verlicht dat enorm, dan komt het los en dan heb ik zelf een stuk meer "adem" dus misschien is het juist positief ! Maar goed dat je gaat bellen !

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 12:34

tip
stappen aan de hand met de flexineb ademen ze veel dieper in

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:38

:(:) , ken je gevoel maar je bent goed bezig joh. Maak een lijstje/briefje en iedere keer dat je iets bedenkt zet het erop en vat dat samen in een mail naar de arts. Hoesten hoeft niet perse verkeerd te zijn nu, daarmee komt het slijm naar boven, maar vaak sneu om te horen. Hoop zo dat het na 6 weken zo verbeterd is dat je bv terug kan naar 1 x per dag. En het voerschema is nu best heftig maar zal ook makkelijker worden hoor. Hou vol hoor!! Ik duim,

Verwijt jezelf niet dat je de kippen en duiven vergeten bent, vind dat wel iets wat ze daar hadden moeten vragen.

Stappen met het masker is misschien ook een goede maar zou dat wel eerst overleggen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:28

OleJon bedankt wat ontzettend lief!! :oo

Mist klopt hoor heb zelf ook astma dus herken het gevoel wel. Hoesten is idd ook goed om slijm weg te krijgen. Maar gezien meneer zelfs tijdens de longspoelingen niet hoestte was er gister direct paniek :o
Maargoed het waren 4 of 5 "kuchjes" en dat is ook niet gek als je al meer dan een uur dat ding om je smoel hebt zitten :o
Ik moet gewoon niet zo panieken ... 8)7

lukka63 Wat een goed idee! Klinkt inderdaad heel logisch.

jobamara dank je wel, ik vind jou echt een lief mens weet je dat! Heb al heel veel aan je steun gehad en daar ben ik je echt dankbaar voor :j

Ik had idd al een notitie gemaakt het een aantal vragen en denk dat ik dat gewoon op de mail gooi, is wat gemakkelijker heb ik het antwoord ook direct zwart op wit.

Qua voerschema ben ik wel echt nog aan het puzzelen. Meneer heeft echt moeite met die gigantische emmers voer. Nu snap ik eigenlijk wel dat ie ze ook niet in een keer weg krijgt. Een emmer is 10 liter. En de maag 8-13 liter denk ik bij een pony. En dan heeft hij ook nog eens een kg voordroog (welke hij veel lekkerder vind dat zn drapje :Y) )

Dus nieuw probeersel. sochtens rond 5:00 krijgt hij zijn emmer met drap, dan indien het op is rond half 10 een kg voordroog. tegen 17 uur weer een emmer drap en dan tegen een uur of 9 de rest van het voordroog namelijk 3kg. Dus geen voordroog meer tegelijk met zn emmer.

Ook even puzzelen met de emmer, ik denk dat we een voerbak in de stal maken, een paar CM boven de grond. Meneer voetbalt namelijk met zijn emmer en vervolgens ligt de hele stal vol zooi..
En als hij dan eind van de ochtend los gezet wordt en alle drap ligt er nog dan heeft mevrouw natuurlijk vrij spel. En denk dat bietenpulp en een IR pony geen geweldige combi is....

Lastig lastig, vind het ook zo sneu om meneer zo lang vast te zetten in zijn stal, maarja heb niet veel andere keus.
Overigens als de stal gewoon open staat, staat hij nog 9 van de 10 keer in zijn stal hoor maar dat terzijde :') iets met menselijk gevoel :P

Afbeelding
Meer dan een halve emmer was er na 5,5 uur nog over .. Maar de KG voordroog was wel op :+
Hier kun je de troep ook goed zien ... knuppel

Maar heb ook al gezien hóe dat komt, dus dat gaan we oplossen }:)

Afbeelding

Oh en Tancreda zag net dat in je uit macht der gewoonte met je naam aangesproken heb, weet niet of je dat vervelend vindt op bokt? :o

Iedereen trouwens ontzettend bedankt voor alle berichtjes! Ben heel blij dat ik dit topic uiteindelijk toch aangemaakt heb :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:33

Voor het weken is een kleinere emmer makkelijker (zeker als je weekt met warm water en afgedekt), maar voeren gaat vaak fijner in grotere bak waardoor ze beter kunnen zoeken welk hapje eerst. Standaard 65L specikuip als voerbak voor slobber werkt(e) hier goed.

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:34

Ik was aan het meelezen, super dat je zoveel doet voor je pony!

Misschien kun je de emmer in een autoband zetten? Mijn Shetjes gooien ook graag met hun emmers, dat heb ik op die manier opgelost. Moet wel een ronde emmer zijn dan natuurlijk.

Heel veel succes, ik lees weer stilletjes mee.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:40

Dat is wel een idee tamary, maar het is zo'n inbreuk op de stal..
Speciekuip is wel erg groot en niet gemakkelijk schoon te maken. Maar qua eten ben ik het er achter mekaar mee eens dat het voor Mick gemakkelijker zal zijn want moeite kost het m zeker.

Lunatic wat lief dank je! Ik ga voor mijn pony's door het vuur, ze betekenen gewoon zo veel voor me :o

Autoband zou idd een idee zijn! Denk dat we voor nu de bak gewoon vast zetten aan de muur, en eens kijken of we misschien iets tussen deze emmer en een speciekuip in kunnen vinden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 14:46

Er zijn ook wat kleinere speciekuipen, 45l inhoud ipv 65l.
Mss is zoiets een optie?
Ik zag ze net op gamma.nl staan iig, heb een rechthoekige besteld om een minivijver aan te leggen maar je hebt ze ook rond voor ik meen een kleine €5,-. :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 14:49

oh wat ben ik een sukkel. Wij hebben zelf een rechthoekige om het hooi in af te wegen :').

Maar heb liever een ronde. Zal eens even kijken bij de Gamma. Bedankt!