wormen wormen en wormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 22:42

dit stond in de nieuwsbrief van mijn DA

Wormbestrijding:

Op dit moment doet de winter weer zijn intrede in Nederland. Het is een goed moment om uw paarden, zo voor de winter uit, een keer te ontwormen met een combinatie preparaat, zoals de Equest Pramox, waarmee u dan ook lintworm, horzellarven, bloedwormen enz. meeneemt in uw wormbestrijding. In de winterperiode is het mestonderzoek veel minder betrouwbaar, omdat bepaalde larven van sommige wormsoorten in een soort rustfase in de darmwand zich ophouden. Daardoor verlaagt de wormei-uitscheiding en krijgen we minder betrouwbare uitslagen. Daarom is het verstandig nu een keer te ontwormen en dan vervolgens in het voorjaar weer een mestonderzoek te laten doen op de wormei-uitscheiding en het voorkomen van zand. Wij adviseren om voorjaar, zomer en nazomer/najaar een mestonderzoek te laten doen. Wij doen dat bij ons op de kliniek nog steeds met ons actieprogramma: na 2 mestonderzoeken is de 3e gratis. En daarmee bent u het jaarrond.

connie64

Re: wormen wormen en wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 01:17

geerke hij is echt minder nukkig en baas spelend....vooral als hij de wei ingaat zie ik m dingen doen als een puppy..leuk ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 09:59

Het klinkt misschien raar, maar wormen zijn niet gek. Die "weten" dat met koude temperaturen de eitjes niet lang overleven buiten een paardenlichaam. Daarom kapselt een deel zich in, een ander deel blijft gewoon in de darmen of andere lichaamsdelen overwinteren. Wordt de buitentemperatuur weer hoger, komen ze massaal te voorschijn zeg maar ( in de darmen) en gaan ze weer eitjes produceren. Equest en Equest Pramox pakken ook nog twee weken lang na toediening wormen aan en ook ingekapselde wormen ( in de darmwand) als enige wormenkuren. Daarom is het goed om standaard na de eerste vorst met één van deze twee te ontwormen.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-16 10:34

jet ik had met die 2 ontwormd en er kwam niets uit......na kuur panacure dus ruim 100......die equest doet bij ons zn werk dus niet goed ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:11

misschien kan je de wormen laten onderzoeken bij de gd? Dan kan er bekeken worden of er inderdaad sprake is van resistentie. Dat soort dingen zijn belangrijk te weten.
Volgens mij had ik dat ook al eerder aangegeven in dit topic?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:51

Connie, dat is waar ook hoor, ik zou in jouw geval inderdaad, als je weer wormen vindt, ze laten testen op resistentie.
Mijn laatste bericht was eigenlijk meer een algemeen verhaal dan specifiek naar jou gericht.

Dit is dan wel weer interessant met betrekking tot spoelwormresistentie: http://www.paarden-msd-animal-health.nl ... ij-veulens . Dan wel bij veulens, maar dat zal toch ook bij volwassen paarden gelden die last van spoelwormen hebben.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:40

Kijk of je muriel van wormtest.nl te pakken kan krijgen.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 22:58

Eigenlijk geef je al aan waar de besmetting vandaan komt. De wei wordt gemaaid. Spoelworm eieren zijn anders dan de rest. Deze blijven gewoon actief in je hooi. Dit jaar helaas voor het eerst problemen met mijn merrie nu ze een veulen heeft. Friese paarden staan er om bekend ook op latere leeftijd problemen met spoelwormen te kunnen hebben. Mijne is 50 % fries. Is die van jouw ook ergens een kruising? (gewoon even nieuwsgierig)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-16 01:15

ik geef geen hooi van eigen wei......
ik heb een criollo....