paard ziet spoken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: paard ziet spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:36

Dat wachten is toch vreselijk.... dat zullen zij toch ook wel snappen?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:28

Nog steeds geen uitslag???

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 10:24

Daar ben ik :)

nou de CT scan die dinsdag is gemaakt is gisteren de uitslag van gekomen.
dinsdag laat op de dag hebben we cacharel weer mee terug naar huis genomen en zei de arts al dat hij iets had gezien wat er niet thuis hoort, maar om niet op de feiten vooruit te lopen, ging de radioloog er dinsdag nog naar kijken en zou ik woensdag de uitslag krijgen.
Er zit een gezwel in het hoofd, niet onwijs groot, maar dit verklaard zoals ze het nu zien en vermoeden, de aanvallen.
Ook zijn ze er op de ct scan achter gekomen, dat cacharel last heeft van EORTH ( https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... een-paard/ ) Ik had hier nog nooit van gehoord, maar dit zou kunnen verklaren waarom ze zo slecht eet. dit schijnt echt heel pijnlijk te zijn. aan de buitenkant zie je er niks aan bij cacharel, enkel op de ct scan (of normaal een röntgen foto) ''geluk bij een ongeluk dus''. Hier moet ze aan geholpen worden en de enige oplossing is de aangetaste tanden trekken, dit zijn er 3 .

Maandag avond moet ik haar weer brengen en dinsdag zullen ze haar tanden gaan trekken. de arts dacht op de ct scan te zien dat dit staand zou moeten kunnen, maar stel ze laat het toch niet goed toe, dan zal ze toch op tafel moeten. want dit is niet iets, van we beginnen er aan, oh het lukt niet, laat maar. paarden schijnen hierna echt van op te fleuren en weer goed te gaan eten. het enige is dat de tong er wat uit komt te hangen, maar ach ik rijd toch geen wedstrijden meer en eten is op dit moment het aller belangrijkste voor haar maar zeker ook voor het veulen.

de artsen hopen dus, dat het eetprobleem hier deels mee opgelost is. kijk als ze een aanval krijgt zal ze heus wel even van de wap zijn, maar hopelijk toch wat beter blijven eten.

voor nu is het plan dus. dinsdag eerst de tanden, even aan kijken hoe ze het daar mee gaat doen.

Hopelijk kunnen we dan de medicatie uitstellen tot ze een veulen heeft en zodra ze een veulen heeft de medicatie gaan geven, waar utrecht wel ervaring mee heeft maar niet goed is voor het veulen.

gaat het in de tussentijd dus nog niet beter en blijft ze aanvallen houden en slecht eten, dan gaan we over op de medicatie waar utrecht geen ervaring mee heeft , maar geen kwaad kan voor het veulen.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb getypt?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:27

Wat fijn dat je nu weet waar het door komt. Uiteraard is het natuurlijke hartstikke *** van het gezwel maar je weet nu wel hoe en wat. Heel veel sterkte en het allerbeste toegewenst

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:33

Fijn dat je nu in ieder geval weet wat er allemaal speelt..
Dat van die tanden is inderdaad te behelpen, en dan maar k=hopen dat ze niet te vaak een aanval krijgt.

Heb je er al over nagedacht hoe dat straks zal zijn als het veulen er is, en ze krijgt toch zo'n aanval..? :o
Puur uit interesse..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:32

We hebben een 24 jarige ruin op stal staan waarvan van 't voorjaar alle voortanden zijn getrokken, en die is MEGA opgeknapt. Eet weer super, is retevrolijk. Laat zijn tong wel veel uit zijn mond hangen, maar het ziet er ERG aandoenlijk uit.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 11:38

KootMiraDrum schreef:
We hebben een 24 jarige ruin op stal staan waarvan van 't voorjaar alle voortanden zijn getrokken, en die is MEGA opgeknapt. Eet weer super, is retevrolijk. Laat zijn tong wel veel uit zijn mond hangen, maar het ziet er ERG aandoenlijk uit.

dat heb ik ook gehoord, ach als dat het ''ergste'' is.

Ik heb zeker al nagedacht over wat als ze meer of ergere aanvallen krijgt en ze heeft een veulen.

in overleg met de artsen gaan we nu dus eerst even afwachten met medicatie hoe ze reageert met een aantal tanden minder.

het is namelijk zo dat ze nu vooral het meeste lijd met het hele slechte eten.

knapt ze hier niet van op, dan gaan we dus starten met de medicatie (a 24 euro) waar nog niet zoveel over bekend is, ja dat het bij zwangere vrouwen veilig is en werkt, bij paarden weet utrecht het nog niet, hier hebben ze geen ervaring mee. dan is het dus even afwachten, of dit middel helpt bij haar.

gaat het tot de tijd goed dat ze een veulen krijgt/heeft, dan starten we vanaf dan pas met de medicatie die utrecht voorschrijft bij paarden met epilepsie , maar die nu dus niet goed is voor het veulen. utrecht heeft daar goede ervaringen mee en dat zou echt wel verschil moeten maken wbt de aanvallen.

Kijk werkt straks de medicatie niet bij haar en worden de aanvallen anders/erger (dat kan nu niemand zeggen, dat is afwachten, wie weet blijft het voor altijd zo, wie weet wordt het erger) en heeft ze een veulen aan de voet en gaat dat echt niet, dan bepalen we op dat moment wat het beste is voor zowel merrie als veulen.

maar het is niet zo dat ze tijdens zo'n aanval staats gevaarlijk wordt, alles behalve, maar het zou wel banketstaaf zijn, als het veulen in de stal ligt te slapen en ze flipt hem, dat ze er over heen walst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:43

Oeh ja, dat laatste had ik nog niet over nagedacht. Dat is wel link idd.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:33

Ik lees dit topic nu pas. Even alles doorgelezen, wat een zoektocht.
Fijn dat je nu inmiddels wat meer duidelijkheid hebt, ondanks dat je natuurlijk hoopt op iets wat (makkelijk) te verhelpen is. Geen ervaring met gezwel.
Wel met EORTH, paard van een kennis heeft het ook en nadat de aangedane elementen eruit zijn, is hij enorm opgeknapt. Hij had regelmatig last van slokdarmverstopping, viel af, overduidelijk veel pijn. Nu is hij weer vrolijk en pijnvrij. Inmiddels eet hij hetzelfde als de andere paarden, ziet er alleen iets anders uit.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:41

Lees al een tijd in stilte mee, wat fijn dat ze hebben gevonden wat het is TS!
Ik volg op youtube ook een kanaal van iemand waar haar paard dit ook had, misschien is het ook interessant voor jou?
Linkje van de video: https://www.youtube.com/watch?v=qh_Z0L8C5Jo

Veel succes komende week met de operatie!

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:50

Pff wat een verhaal zeg Rockey.

Fijn, dat ze eindelijk iets gevonden hebben en dat ze op korte termijn het probleem met het eten kunnen oplossen.

Er is is op bokt een ander paard dat ook een gezwel in haar hoofd heeft gehad, wellicht heb je wat aan dat toppic.

[MD] Medisch wonderpaard Mirre in kliniek.. (vervolg bloedneus)

Hopelijk komen er nu betere tijden voor jullie aan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 14:32

Maar hoe zit het dan met dat gezwel? Is dat kwaadaardig? Gaat het groeien? Dat lijkt mij eerlijk gezegd een groter probleem dan de tanden

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:41

Goed dat je nu weet wat er aan de hand is! Je kan voor dat gezwel ook eens contact opnemen met Equitom. Dat is een heel goed bekend staande kliniek in België, misschien hebben zij ervaring met dat middel dat Utrecht wil proberen of misschien hebben ze nog andere opties.
En ja, EOTRH, dat had je natuurlijk niet aan zien komen, maar gelukkgi is dat niet het einde van de wereld. Er loopt hier op medisch van Bokt een centraal topic over EOTRH, hier is een link: [MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd? . Je valt wel midden in het topic, maar dat geeft denk ik niet.

Succes en hopelijk hoeft ze niet plat voor het trekken van haar tanden. Blijf je updates plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 16:49

Jet schreef:
Goed dat je nu weet wat er aan de hand is! Je kan voor dat gezwel ook eens contact opnemen met Equitom. Dat is een heel goed bekend staande kliniek in België, misschien hebben zij ervaring met dat middel dat Utrecht wil proberen of misschien hebben ze nog andere opties.
En ja, EOTRH, dat had je natuurlijk niet aan zien komen, maar gelukkgi is dat niet het einde van de wereld. Er loopt hier op medisch van Bokt een centraal topic over EOTRH, hier is een link: [MD] EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd? . Je valt wel midden in het topic, maar dat geeft denk ik niet.

Succes en hopelijk hoeft ze niet plat voor het trekken van haar tanden. Blijf je updates plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal gaat verlopen!

zeker ! dat topic had ik inderdaad al gevonden.

met tom ben ik inderdaad bekend ik zal daar eens informatie in gaan winnen.

wbt het gezwel, dit kan stabiel blijven, dit kan gaan veranderen, de medicijnen kunnen het gaan afremmen, dit kan enkel de klachten verminderen. de aanvallen kunnen heftiger worden, dat is voor nu nog een beetje een raadsel.

voor nu is voor mij wel het belangrijkste dat ze weer goed gaat eten, en dat hoop ik van harte dat ze dat gaat doen na dinsdag. het gezwel zit er en dat zal er blijven zitten, en daar kan ze ook gewoon mee blijven rondlopen, mits ze genoeg binnen krijgt, want daar lijd ze nu het meeste mee. ze valt af, levert spieren in en heeft 0 energie.

het is niet dat ze wekelijks een aanval heeft, en het is ook niet dat ze met de aanval zelf veel lijd, het is meer ervoor en erna (dus de stress en het niet eten) hopelijk wordt dat met haar gebit dus beter, zo niet, dan gaan we dus over op medicatie.

ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen volgen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:05

Ja, ik kan je wel volgen hoor en ik snap ook goed waarom je het zo aanpakt. Eén ding tegelijk aanpakken en dan het gebit natuurlijk als eerste. Aankijken wat dat aan verbetering voor wat betreft het eten geeft en als dat onvoldoende is, kan je altijd nog die medicatie proberen. Die € 24,00, voor hoe lang was dat ook al weer?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:16

precies.

kijk als ze nu iedere week een aanval krijgt/zou hebben, dan waren we natuurlijk gelijk over gegaan op medicatie. geen twijfel over mogelijk.

Maar dat is nu (nog) niet het geval. ze krijgt nu bijv een aanval, is er de dag zelf niet goed van en dan vaak een aantal dagen erna ook niet, vaak ook omdat ze niet eet. dit komt nu 1 x per maand voor? soms langer niet, soms iets eerder, maar zeker niet wekelijks. de rest van de dagen is ze wel goed. dus de dierenarts wil eerst kijken of ze nu bijv wel door blijft eten als haar mond goed is en ze daar geen last meer van heeft.

als we over gaan op medicatie zou dat voor altijd zijn.

die medicatie van 24 euro per dag is medicatie die ze nu mag hebben, nu ze drachtig is.
de andere medicatie zouden we kunnen gaan geven zodra ze er een veulen naast heeft staan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:20

Oei, € 24,00 per dag, dat is een hele hap zeg! En dat gedurende de rest van de dracht dan, dat zou ik ook wel zo lang als het kan uitstellen. Kan die andere medicatie dan wel als ze zoogt? Of is het alleen schadelijk voor de vrucht als die nog niet volledig ontwikkeld is?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 17:27

Jet schreef:
Oei, € 24,00 per dag, dat is een hele hap zeg! En dat gedurende de rest van de dracht dan, dat zou ik ook wel zo lang als het kan uitstellen. Kan die andere medicatie dan wel als ze zoogt? Of is het alleen schadelijk voor de vrucht als die nog niet volledig ontwikkeld is?

klopt die andere medicatie kan wel zodra ze bevallen is. maar nu niet, dat is bij mensen bewezen dat het niet goed is voor de vrucht.

en ik wil die van 24 euro per dag best gaan geven, smak met geld natuurlijk, durf het niet eens uit te rekenen tot juni wanneer ze moet bevallen, maar daar weet Utrecht niks van, dus je hebt daar ook wat onzekerheid. dus stel dat ze direct vanwege haar mond beter gaat eten, overleeft ze die aanvallen een keer in de zoveel tijd ook wel, even cru gezegd. maar gaan we merken dat ze er toch echt meer last van krijgt en je merkt dat ze niet meer zich zelf is, dan gaan we die medicatie gelijk starten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:39

Ik zou toch echt contact met Tom opnemen hoor als je wel aan die medicatie zou moeten als het trekken van de tanden niet voldoende helpt om haar aan het eten te houden. Ik snap dat je even je kop in het zand steekt voor wat betreft het geld dat je dan kwijt zou zijn, maar het is echt een hele hap als je dat een aantal maanden zou moeten gaan geven...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 19:14

Wouw Rockey wat ben je goed bezig. Heb je topic vanaf het begin gevolgd. 24,-- per dag is zelfs voor hier te hoog bedrag om op te kunnen brengen en we hebben echt wel een reserve paardenpot. Is over de € 700,-- per maand. Ik zou het ook doen zoals jij. Dat kan bijna niemand opbrengen want dat is na drie maanden € 2100,--.
Hopelijk helpt het tanden trekken goed. Die tumor vind ik toch wel erg sneu. Die andere mdicatie na de bevalling, is die een stuk goedkoper?

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 11:47

nu wil ik niet zeggen, geld speelt geen rol, want dat klinkt nogal verwaand, maar als we morgen met die medicatie moeten beginnen doen we dat.

maar Utrecht zelf vind dit nu ook de beste oplossing.

eerst afwachten of dit haar eetgedrag gaat bevorderen, zo niet dan starten we met de medicatie waar Utrecht nog niks van weet , zo wel dan starten we met medicatie waar utrecht ervaring mee heeft zodra het veulen er naast staat.

morgen worden ze weer geschoren, dan ziet ze er gelijk alweer wat frisser uit :)

zal morgen eens een foto maken.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:08

Afbeelding

Zaterdag is ze lekker geschoren. Vanavond breng ik haar naar Utrecht waar ze morgen aan haar tanden geholpen wordt.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:26

Jeetje ik zie de uitslag nu pas. Fijn dat er uitslag is, maar wel heftig. Ik ga heel hard duimen dat ze weer goed gaat eten zodra er iets aan haar tanden is gedaan. Knappe merrie is het toch <3!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:08

Wat fijn dat je weet wat er aan de hand is..ik ben ook wel benieuwd wat de prognose is wbt de tumor. Of die nog gaat groeien en sowieso wat de verwachting is. Gelukkig zijn jullie ook achter de EOTRH gekomen, ik wist niet dat dat bestond maar wel leerzaam om te weten.

Ik hoop dat ze een beetje goed door de dracht heen wilt komen, en dat het trekken van de tanden gaat helpen zodat ze beter blijft eten.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 21:46

Afbeelding

Afbeelding

Nou mevrouw staat er weer. Ze kennen haar ondertussen al, wat zijn ze daar toch aardig!

Morgen krijg ik bericht zodra ze geholpen is of ze morgen avond ook al mee naar huis mag.

@ Elisa , dat is iets wat ze mij niet kunnen vertellen. Alles kan. Het kan stabiel blijven, ze kan deze aanvallen blijven houden, ze kan ergere aanvallen krijgen, dat is iets wat we aan moeten kijken . Nu gaat het alweer eventjes goed gelukkig