Jaarling in been gesneden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Jaarling in been gesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:22

Wat een goed nieuws TS!
De duimen draaien hier op volle toeren voor jullie.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:24

Bokt kan een vreselijk irritant forum zijn, maar wauw, het kan ook voor prachtige verhalen zorgen en dit is er zeker eentje van! :D
Ladygirco en Silliej, top mensen zijn jullie dat jullie TS zo helpen! En TS, er zouden meer mensen zoals jou moeten zijn! Top dat je deze pony alsnog een kans wil geven!

Ik word erg blij van dit topic! :D
Hopelijk komt het allemaal goed met je knapperd <3

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:39

Wat fijn dat het paard nu zorg krijgt! Ik duim voor jullie

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:46

Geweldig hoe dit lijkt af te lopen dankzij hulp van ladygiroc en Silliej, heel gaaf!
Jammer dat de wond toch inderdaad ernstiger is dan een sneetje (voor alle bokkers die beweerden dat de DA dat zo toch niet kon zien...die had het in ieder geval niet volledig mis...) maar super dat de prognose best heel goed is.
Wat een boevenkop zit erop zeg, snap dat je hem het beste gunt :D

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:11

xAnthea schreef:
Bokt kan een vreselijk irritant forum zijn, maar wauw, het kan ook voor prachtige verhalen zorgen en dit is er zeker eentje van! :D
Ladygirco en Silliej, top mensen zijn jullie dat jullie TS zo helpen! En TS, er zouden meer mensen zoals jou moeten zijn! Top dat je deze pony alsnog een kans wil geven!

Ik word erg blij van dit topic! :D
Hopelijk komt het allemaal goed met je knapperd <3

Dit ja!

Met als subtiele aanvulling dat die handelaar een ongelooflijke smeerlap is dat hij dat arme dier de hard nodige medische zorg heeft onthouden en daar ook geen verandering in zou brengen.

Ik ben echt heel blij dat het paardje nu nog een goede kans maakt.

<3

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:16

Fantastisch!
Goed gewerkt, dames!

Hoop ook het beste voor het kereltje, heb er vertrouwen in +:)+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:38

Fijn om te horen, gaat nog spannend worden. Ik zou eens met de DA overleggen of je een zaak kunt maken tegen deze handelaar. Naar mijn mening komt hij er wel erg goed vanaf...geen kosten gemaakt en ondanks alles heeft hij toch ruim zijn centen binnen.

Het onthouden van medische zorg is tegenwoordig strafbaar, hij zou op zijn minst op moeten draaien voor alle kosten die gemaakt gaan worden omdat hij te beroerd was om het been te behandelen.

Het onthouden van medische zorg art. 1.3 wet dieren intrinsieke waarde

Citaat:
Artikel 1.3. Intrinsieke waarde

1 De intrinsieke waarde van het dier wordt erkend.

2 Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigen waarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.

3 Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:

a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2015-02-01

Silliej91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:39

Tinky12 schreef:
Fijn om te horen, gaat nog spannend worden. Ik zou eens met de DA overleggen of je een zaak kunt maken tegen deze handelaar. Naar mijn mening komt hij er wel erg goed vanaf...geen kosten gemaakt en ondanks alles heeft hij toch ruim zijn centen binnen.

Het onthouden van medische zorg is tegenwoordig strafbaar, hij zou op zijn minst op moeten draaien voor alle kosten die gemaakt gaan worden omdat hij te beroerd was om het been te behandelen.

Het onthouden van medische zorg art. 1.3 wet dieren intrinsieke waarde

Citaat:
Artikel 1.3. Intrinsieke waarde

1 De intrinsieke waarde van het dier wordt erkend.

2 Onder erkenning van de intrinsieke waarde als bedoeld in het eerste lid wordt verstaan erkenning van de eigen waarde van dieren, zijnde wezens met gevoel. Bij het stellen van regels bij of krachtens deze wet, en het nemen van op die regels gebaseerde besluiten, wordt ten volle rekening gehouden met de gevolgen die deze regels of besluiten hebben voor deze intrinsieke waarde van het dier, onverminderd andere gerechtvaardigde belangen. Daarbij wordt er in elk geval in voorzien dat de inbreuk op de integriteit of het welzijn van dieren, verder dan redelijkerwijs noodzakelijk, wordt voorkomen en dat de zorg die de dieren redelijkerwijs behoeven is verzekerd.

3 Voor de toepassing van het tweede lid wordt tot de zorg die dieren redelijkerwijs behoeven in elk geval gerekend dat dieren zijn gevrijwaard van:

a. dorst, honger en onjuiste voeding;
b. fysiek en fysiologisch ongerief;
c. pijn, verwonding en ziektes;
d. angst en chronische stress;
e. beperking van hun natuurlijk gedrag;
voor zover zulks redelijkerwijs kan worden verlangd.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/2015-02-01

Dit zouden we zeker kunnen begruiken en ik denk dat er ook uiteindelijk iets mee gedaan word, maar belangrijkste is nu dat hij weer beter word. +:)+

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:41

Wauw alleen maar respect, wat een goede Hulp heb je gekregen!

Duimen draaien hier voor een goede afloop!

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:42

Fijn dat het allemaal zo goed afgelopen is. Nu duimen dat de verwonding goed geneest.

In de zaak tegen de handelaar sowieso zorgen voor goede documentatie en alles op papier zetten, zodat je achteraf geen zaken vergeet.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:50

Zo de resterende boodschappen zijn in huis, brood met boter vind ik toch net wat lekkerder Silliej _O-

Fijn dat je nu al nieuws hebt TS! Duimen dat het allemaal een beetje meevalt.

Ik vraag me wel af of je een kans maakt als je hier werk van maakt richting de handelaar, ik bedoel, wij hebben hem gekocht, onderzoeksplicht.. tja wát is is onderzoeksplicht, hij is natuurlijk niet gekeurd, wond zat er al dus die konden wij ook gewoon zien..
Wij hebben dus bewust zelf de keus gemaakt om hem mee te nemen.. en we hadden de kans om hem terug te brengen. Niet dat ie dan behandeld zou worden maargoed..
Ik ben hier zelf totaal niet in thuis.
Misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 11:54

Vraag is denk ik vooral wat je ermee wil bereiken:
Dan zijn er 2 scenarios waarvoor je de dierenpolitie in zou schakelen:
- je wil de onkosten vergoed die veroorzaakt zijn door nalatigheid van de handelaar
- je wil voorkomen dat deze praktijken zich herhalen
Het eerste is denk ik een stuk lastiger dan het tweede.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:02

Zou het? Ik denk dat het eerste makkelijker haalbaar is dan het tweede, TS heeft foto's van de wond zoals het was bij het bekijken van de pony, en foto's bij het ophalen van de pony, daar zit een paar dagen tussen en de wond is niet echt positief veranderd in de tussentijd. Dus niet aantoonbaar dat de handelaar het heeft laten behandelen.
Het tweede punt lijkt mij lastiger, hoe ga je dit in het vervolg tegenhouden? Je kan moeilijk een inspecteur voor de deur zetten die al die paarden dagelijks bekijkt etc..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:18

Ze kunnen hem iig wel vragen waarom hij 5 dagenlang geen medische zorg heeft verleent, dat zou voortduren als hij nu niet van eigenaar was veranderd.
Al komt er maar een aantekening bij zijn naam te staan zodat er bij een volgende keer meteen actie ondernomen kan worden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:27

Ik denk vooral dat je eigen zaak een stuk sterker moet zijn voor het eerste. Wat je zelf al zegt over onderzoeksplicht en terugbrengen etc
En dat het een hele lange zaak wordt

Silliej91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:29

Ladygiroc toch eindelijk de boodschappen in huis haha _O-

Maar ik denk wel dat we misschien iets kunnen doen tegen de handelaar omdat we dus wel bewijzen hebben dat hij hem 5 dagen zonder zorg heeft laten staan. Terwijl dat zowel onze da en de arts van de kliniek als menig ander zonder medische achtergrond weten te zeggen dat dit binnen 6 uur gehecht had moeten worden en als dit na 5 dagen nog niet doet en alle troep er nog uit gitste( want op de trailer spoot de troep er nog net niet uit) dan denk ik dat dat wel onder een vorm van dierenmishandeling valt want hij had echt heel veel pijn aangezien ik 2 x met veel geluk ze achterbenwn kon ontwijken de da bijna een tattoo had en een stalgenootje van ons een blauwe zij heeft.
Maar goed we zullen zien of we iets tegen de handelaar kunnen doen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:31

Al is het maar dat er op een volgende paardenmarkt een belletje gaat rinkelen als ie weer iets aanbiedt dat niet goed is.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:39

Nou wat een verhaal zeg... ik duim voor jullie mee voor een spoedig herstel...

Ennnn.. de medebokkers die geholpen hebben... chapeau!

Silliej91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:42

MariekeS_ schreef:
Al is het maar dat er op een volgende paardenmarkt een belletje gaat rinkelen als ie weer iets aanbiedt dat niet goed is.

Idd MariekeS precies dat want achteraf toen wij het paspoort kregen kwamen wij erachter dat het trailerongeluk voorkomen had kunnen worden, aangezien het beessie totaal nog geen inentingen gehad heeft en dus zoiezo de markt niet opmocht en dus voor nix de trailer op is gejaagt -:(-

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:58

Top hoe dat er hier geholpen wordt door een bokker, en het paardje eindelijk zijn juiste verzorging krijgt!

Als ik het goed begrijp is hij dus wel een veulen dat ooit bij jou geboren is? :)
(Ben stiekem ook wel benieuwd voor hoeveel jullie hem nu uiteindelijk hebben mee gekregen!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:03

Wat een goed nieuws!Ik vermoed dat het gewoon goed geneest!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:55

Gelukkig is het paard nog jong dus alle tijd om onbelast te herstellen en jonge dieren herstellen vaak verbazend goed.

Wat betreft de eventuele melding van dierverwaarlozing zou je contact kunnen zoeken met de DP en je verhaal voorleggen en vragen hoeveel kans je maakt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:24

Silliej91 schreef:
MariekeS_ schreef:

Idd MariekeS precies dat want achteraf toen wij het paspoort kregen kwamen wij erachter dat het trailerongeluk voorkomen had kunnen worden, aangezien het beessie totaal nog geen inentingen gehad heeft en dus zoiezo de markt niet opmocht en dus voor nix de trailer op is gejaagt -:(-

Ehhh entingen zijn niet verplicht. Je zal er meer niet geënt vinden dan wel :')

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:01

Entingen zijn niet verplicht dat klopt, maar zodra ze op de openbare weg komen zijn entingen wel verplicht.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 16:05

NenaC schreef:
Entingen zijn niet verplicht dat klopt, maar zodra ze op de openbare weg komen zijn entingen wel verplicht.

Echt niet.. Maar voor veel evenementen is het wel vereist.