slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margareth69

Berichten: 22
Geregistreerd: 22-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:36

Sanet schreef:
Hoe lang is het gras? Ik denk dat lengte misschien nog een groter probleem geeft dan de hoeveelheid...?
het gras is tussen de 10 en 15 cm. Bij korter gras heeft ze geen problemen. Alleen kan de hele wei moeilijk gemaaid worden. Dat had de boer net gedaan en doet het niet meer opnieuw.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:59

Margareth69 schreef:
Sanet schreef:
Hoe lang is het gras? Ik denk dat lengte misschien nog een groter probleem geeft dan de hoeveelheid...?
het gras is tussen de 10 en 15 cm. Bij korter gras heeft ze geen problemen. Alleen kan de hele wei moeilijk gemaaid worden. Dat had de boer net gedaan en doet het niet meer opnieuw.

Is het niet een optie dat de andere paarden eerst het lange gras eten en dat jouw paard daarna op dat stuk komt?

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 20:04

Welke bodem hebben jullie in de stal?
Ik heb tot nu toe stro omdat het gratis bij de stalling zit en er weinig van eet.
Zeker als ze het hooi lust. Maar nu merk ik toch dat als het hooi haar niet bevalt of als ze pijn heeft toch stro eet

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 06:38

Die van mij staat op vlas. Stro en gehakseld stro blijft ze gewoon eten. Soms zelfs eerder dan het hooi uit de slowfeeder, want de stalbedekking kun je in 1x eten zonder gedoe. Vlas blijft ze gewoon vanaf. Zaagsel ook trouwens, maar vind ik zelf minder prettig.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 12:23

Ik zit daar ook aan te denken maar het is moeilijker af te voeren hier want ze willen het niet in de mesthoop hebben ivm de championteler die het ophaald.

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 14:51

Niet geschoten altijd mis. Zo'n klein beetje vlas door het stro?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-16 22:27

Hoi ik ben TS .... alle nieuwkomers welkom!

jeetje ik had heel wat in te lezen, sorry jongens dat ik even niet actief heb kunnen reageren ik ben een tijd weg geweest en daarom een tijd geen internet gehad :(

het is goed om te lezen dat er eindelijk meer mensen ontdekken dat deze aandoening bestaat en dat ze bij dit topic komen en er informatie over kunnen vinden.
Maar ook heel naar dat veel paarden zijn die het blijken hebben.

Mijn paard staat trouwens op vlas en krijgt hooi uit slowfeeder op borsthoogte.
SP met careforlive erdoor gemengt meerdere porties per dag.
Overdag buiten op het gras.

*sanet ik heb ook met jou berichten gewisselt op FPF

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 23:13

Careforlife, ha ha, daar is mijn paard echt pas goed ziek van geweest. Mega verstopping door de appelpulp die erin zit.
Daar is de ellende mee begonnen.

Ik voer nu hooi van de tweede snede. Het is heel zacht en het gaat er gelukkig goed in.
Veel beter als hooi vd eerste snee.
Hopelijk komen we de winter door. Door het slechte weer is helaas wel de wei erg nat en dan komt er weer meer zand met het graseten mee. Hopelijk wachten de maagzweren nog even.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 20:55

Ik geef de care for live niet puur hoor maar door de slobber dus als papje anders gaat het denk ik ook niet goed. Tweede snede hooi, dat is goed om te weten ik ben van de week hooi gaan halen maar dit eet meneer niet terwijl het er heerlijk uit ziet maar misschien te sprieterig ofzo en krijgt hij het niet weg.

De maagzweren liggen bij ons al opmde loer doordat hij niet continu kan eten ivm nieuw beleid op stal :-(


Er zijn v.d. Week ruiven geplaatst zodat ze evt. kunnen bijeten.
Maar er is nu een draad gespannen en de ruiven gaan alleen snachts open en overdag dicht. Zodat de dikke paarden afvallen,

Dit betekent dat er sws 10 uur en misschien langer de ruif dicht is.
Nu heb ik een stal en gaat de mijne snachts naar binnen maar hij staat van 9:00-17:00 buiten.
Er staat straks weinig gras, zegmaar spriet met zand.
En ik nu alweer tussendoor met mijn slobber naar de wei moet om te voeren pfff

Sanet

Berichten: 8057
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 23:25

Pfff. Dat klinkt niet echt goed.
Ik ben des te meer maar weer eens heel erg dankbaar dat ik Syb aan huis kan hebben. De twee jongen paarden in de zandpaddock staan, Syb staat nog in de "iets" natte wei.

Kunnen die ruiven niet om het uur open ofzo. 9-10 open. 10-11 dicht. 11-12 open.. etc?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 20:52

Dat is helaas geen optie de dominante paarden (de dikke dus) die staan dan altijd als eerste te eten. Daarbij krijg ik het niet voor elkaar om de mensen duidelijk te maken wat Jip nu heeft en hoe balangrijk het is dat hij kan eten ivm zijn aandoening en de zwakke maag ook door de maagzweren die hij heeft gehad en met geringste weer terug komen, ik probeer het uit te leggen maar ze vinden allemaal hun eigen paard het belangrijkst en mijn probleem word met een lachertje afgedaan, ze willen gewoon niet luisteren :-(

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 20:56

Ik kwam toevallig op een topic over gastroplus van Havens wat een voer zou zijn speciaal ontwikkeld voor paarden met maagzweren (die vaak gepaard gaan met de slokdarmaandoening) of gevoelige maag en er zijn veel positieve reactie over, ik denk erover om te proberen door de slobber mengen.
Iemand ervaring hier met deze gastroplus van Havens en de slokdarm?

SilviaKok

Berichten: 79
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:20

Op mijn werk staat een PRE met precies dezelfde symptomen en zelfde verhaal.
Denk dat zij dit ook heeft.
Zal morgen eens vragen, maar ga er maar vast vanuit dat zij ook dit heeft.
Maar dit is dus een PRE en geen fries

SilviaKok

Berichten: 79
Geregistreerd: 10-08-11
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 23:21

Elias7 schreef:
Ik kwam toevallig op een topic over gastroplus van Havens wat een voer zou zijn speciaal ontwikkeld voor paarden met maagzweren (die vaak gepaard gaan met de slokdarmaandoening) of gevoelige maag en er zijn veel positieve reactie over, ik denk erover om te proberen door de slobber mengen.
Iemand ervaring hier met deze gastroplus van Havens en de slokdarm?


Gastroplus klinkt bij mij bekend.
Ga even navragen wat die PRE voor brok krijgt.
Mogelijk heeft eigenaresse ook wel bokt, kan ik dr hier even op tippen.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:37

Helaas is gastro plus bix. En dat ga ik echt nooit meer voeren.
Ik weet niet of je het goed kunt weken door de slobber?
Misschien voor alleen maagzweren zou het goed kunnen zijn maar voor de slokdarm gaat bix niet.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:38

Ben ook erg huiverig voor biks en geef dat ook nooit meer droog.
Ik kon een beetje proberen van de gastroplus havens....
Maar ik moet zeggen het lost heel goed op in de slobber het word lekker zacht/papperig geen brok meer te zien :-) op deze manier goed weg te krijgen en geen probleem. Ga het denk ik ipv careforlive geven, maar kijk het eerst nog ff aan hoe hij erop doet zo geweekt.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 22:41

WelkomSilviakok en goed idee om haar te tippen op over dit topic.
ps ben benieuwd welke brok zij heeft?

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:44

WOUW, wat een verschil! Ik voer nu 1 week gastro+ en ik zie mijn eigen paard weer, Joepie ik ben echt superblij met dit voer, duidelijk verschil, hij speelt weer in de wei, komt dravend naar me toe en vol energie, ook op stal gewoon actief ( kijken, zoeken, hooi eten enz) en niet zielig gewoon maar staan. Onder het zadel ook energie maar controleerbaar.

Ik voer hem 1 kilo gastro+ verdeeld over 3 porties samen met zijn slobber 1 kilo

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:26

Misschien ga ik het ook eens proberen als het goed oplost.

Elias7
Berichten: 296
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 13:43

Wiske2 schreef:
Misschien ga ik het ook eens proberen als het goed oplost.


Door de slobber lost het goed op.

Barb

Berichten: 12094
Geregistreerd: 24-07-01

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:06

Ik kreeg vanavond een hartverzakking. Mijn Friese merrie, bijna 22 jaar en heeft als vader Sjaard, had een slokdarmverstopping. Eerste keer voor haar, ik moet het in de gaten houden. Ze had namelijk niks gegeten voor de verstopping dus het is wat vreemd.

Als ze te eten krijgt staat ze enorm te speekselen, als ze haar hooi eet laat ze wel eens een prop vallen en eet hem dan later weer op. Ik maak me zorgen...

Marii93
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-05-12

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:35

Weet iemand mij te vertellen hoe ze die megaoesophagus vinden?
Is dit door middel van een endoscopie?
En wat zou je dan moeten zien op die endoscopie?

octavodia
Berichten: 303
Geregistreerd: 12-04-05

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:03

Hoi, ik heb ook een fries die het heeft denk ik.. Hij heeft een aantal jaren geleden dit gekregen nadat hij een emmertje met brokjes had opgeschrokt, en toen ergens van schrok en als een malle door de wei heeft gerent, daarna stond hij in een rare houding, hals gestrekt helemaal in zichzelf gekeert, en af en toe verkrampte hij zijn hals, omhoog...en maakte er een raar geluid bij...dit duurde niet zo heel lang, dus in eerste instantie zocht ik er niets achter. Maar het kwam af en toe voor, vooral na stressituaties...incidenteel. Hij staat dag en nacht buiten en heeft als het gras op is altijd hooi tot zijn beschikking. Hij heeft het nog een aantal keren gehad, en vond het fijn als je zijn slokdarm masseerde, dan zakte het blijkbaar weg. Nu staat hij in een veel minder stresvolle situatie, en heb ik alles zelf in de hand....moet zeggen dat het goed gaat tot nu toe...hij krijgt onbeperkt hooi, gewoon grofstengelig maar wel verpakt. En wat voer betreft voer ik nooit meer brok of granen...ik voer nu speedybeet, gemengt met tarwezemelen en luzerne..en dat gaat heel goed...hij ziet er fantastisch uit. Af en toe heeft huj wel hele rare dingetjes die neurologisch lijken..maar heel kort, de dierenarts kan er helemaal niets mee..ook krijg ik er nu met geen mogelijkheid meer een wormkuur in...hij heeft daar zoń grote aversie tegen gekregen, ook niet door het voer, roggebrood of uitgeholde appel..drama...hij ruikt altijd overal aan voordat hij gaat eten.dwingen lukt ook niet, hij vliegt alle kanten op, en als er al iets in zijn mond zit dan vliegt het er zo weer uit...echt niet te doen, terwijl ik echt snel en handig ben.....ik denk zelf dat hij misschien een associatie heeft gelegd met de wormspuit en een pijnlijke slokdarm/maag....

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:56

Marii ja door endoscopie bij een goede kliniek die weten waar ze naar zoeken. Namelijk een verlamd stuk in de slokdarm.
Bij een maagzweren onderzoek gaan ze vrij snel door de slokdarm richting maag en zoeken ze niet in de slokdarm. Vandaar dat ze bij mijn paard het pas bij de tweede scopie vonden.
Je kan ook als het een oud paard is gewoon voeding aanpassen. Slobber en hooi uit een slowfeeder geven.
Het onderzoek is niet prettig en ze kunnen het niet genezen.
De slokdarm masseren helpt ook niet altijd want bij mijn paard zit bijv het verlamde stuk voor de maag en die zit achter de voorbenen bij de singel. Dus ik kan bij de keel masseren wat ik wil maar daar zit het niet.
( Vroeger deed ik dit ook ha ha )

Marii93
Berichten: 44
Geregistreerd: 07-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:05

@wiske2

Ik heb een hannoveraan en hij heeft ook regelmatig een slokdarmverstopping.
Hij is 11 jaar.
We hebben bij hem al een endoscopie laten maken en hier kwam niks uit alleen dat hij cornage heeft.
Ze zijn met die endoscopie ook niet helemaal tot aan de maag kunnen komen.
Nu had een vriendin mij gewezen op dit topic.
En mogelijk omdat de dierenarts het niet zou verwachten en de endoscopie niet tot aan de maag kwam dat hij het wellicht over het hoofd heeft kunnen zien zou ik dan denken.
Maar nu ben ik dus eigenlijk ook meer nieuwsgierig of dit bij andere rassen ook voor zou kunnen komen.
Wellicht dat jij hier meer over weet?