Ze bedoelt wsch, bioresonantie. Heb je niks aan. Is met geluidsgolven.
Dat lijkt me op geen enkele manier de basis van het probleem te raken: want dat is:op welke manier hou je het paard er op na, op welke manier wordt het gevoed, en op welke manier wordt het getrained. Dit, in een notendop, is wat een gezond of ongezond paard maakt of breekt.
Nirvana_
Geplaatst: 09-04-16 13:01
Luzerne (liever de pure balen (koeienluzerne, is precies hetzelfde spul maar zonder de suikers en 3x goedkoper) en vitaminesupplementen bijvoeren. Luzerne 4kg per dag, verdeeld over 3/4 voerbeurten.
Beweging geven kan op zich geen kwaad, kwartiertje stapwerk. Hou het wel bij grondwerk, werken aan de hand etc. Even niet gaan rijden, dat is veel te belastend voor een paard wat dusdanig verzwakt is.
Laten nakijken door een paardentandarts. Zo 1 die met verdoving werkt. Zij hebben veel, veel meer ervaring met tanden. Jij laat je tanden toch ook niet doen door je huisarts die een cursus extra heeft gevolgd?
Voor elke 'expert' op paardengebied geldt: Het paard beslist. Ongeacht wat DA, fysio of wie dan ook zeggen, als het paard er niet beter van wordt is het niet goed. Punt. Zadelmaker met duur zadel en kapot op de schoft? Of je er nou 100 euro of 10.000 euro ingestoken hebt, het is niet goed passend.
Wat je tot nu toe doet, werkt blijkbaar niet. Zoek het dus in een andere hoek! Ook als er een oplossing moet worden gezocht voor het apart eten, of als je om 6u op moet staan voor de eerste voerbeurt.
Je hebt gekozen voor een ziek paard. Je bent dan ook verplicht er alles wat fysiek mogelijk is eraan te doen om haar erboven op te krijgen.
Brainless
Geplaatst: 09-04-16 13:02
Even de feiten: - Je hebt en paard wat mager is en zwaar is onder bespierd en lyme heeft. - Je wilt weten hoe vet en spieren te kweken (met welk voer). - Is pas gisteren/vandaag begonnen met medicatie.
Een paard moet eerst niet meer ziek zijn (dat duurt bij Lyme meerdere weken-maanden). Ondertussen goed voeren. Pas als het paardje weer voldoende groei krijgt kun je rustig beginnen met opbouwen van beweging. Voor die tijd blijft hij zijn eigen spieren opeten omdat hij door de lyme veel spierafbraak heeft.
Ik heb een mager paardje gehad met veel te weinig spieren en die heeft hij netjes terug gekregen zonder 1 stap te hebben gewerkt. Natuurlijk niet alle spieren netjes getraind, maar wel voldoende vlees op de botten en dat de spieren weer meer volume hadden (voldoende om weer te gaan trainen). Een ziek paard moet altijd toegang hebben tot goed! ruigvoer en moet met verstand (lees: goede balans vitamines/mineralen) worden bijgevoerd.
Lyme is echt een langdurige kwestie.
Anoniem
Geplaatst: 09-04-16 13:04
Je woont bij mij in de omgeving en je kan hier overal baaltjes luzerne in plastic kopen. Gewoon bij de BB of elke andere voedingwinkel. Ben nu ook wel benieuwd welke dierenarts je hebt?
Je toevallig al verdiept in de senior priores en de spoorelementen??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-16 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 09-04-16 13:06
Mijn merrie, toen 4 jaar oud in amper 2 maand tijd. Van dit Naar dit
Nirvana_
Geplaatst: 09-04-16 13:12
Een ander punt.... Zie via je facebook dat je met een hulpteugel werkt met haar. Laat dat alsjeblieft achter wege..... Dat is voor paarden die fysiek in staat zijn om daarmee om te gaan, en zelfs dan is heel af en toe met beleid gebruiken meer dan genoeg...
Vermoed dat dit topic valt onder de Diego/Othello topics....verloren energie dus voor alle goedbedoelende posters.Er kan niks,er mag niks van ouders/stalhouders noem maar op.Verloren zaak ben ik bang.
Ts volgens mij moet jij echt nog een beetje gaan verdiepen in paardenvoer en hoe het beste voor je paard te zorgen. Als al beweert dat veulenbrok en merriebrok hetzelfde is. Onthoudt een ding in ieder geval een dierenarts is over het algemeen niet geschikt om voeradvies te geven over het algemeen krijgen ze heir tijdens hun opleiding weinig info over . Schrijf een goede voerfabrikant die in jullie regio makkelijk verkrijgbaar is aan voor advies daar heb je vaak meer aan als een dierenarts. En denk in oplossingen en niet in onmogelijkheden alles is in het redelijke mogelijk als je maar wilt(en je vader). Met een paard waar lyme ontdekt te mager staat en antibiotica krijgt moet je niet werken raar advies is dat. Eerst maar eens de behandeling van de lyme afwachten en dan weer verder kijken. Probeer een schuilstal met een draadje en een los stroom apparaat af te sluiten zo moeilijk moet dat niet zijn. En dan in ieder geval de merrie voor de nacht apart met meer als voldoende hooi als er voldoende stroom opstaat blijft ze er echt wel in.
MissBmx
Geplaatst: 09-04-16 15:52
Ik zie nu ook waarom je hengstje nog weinig pogingen gedaan heeft tot dekken, hij is nog geen 2. Houd er rekening mee dat hij echt last van zijn hormonen kan gaan krijgen, hoe lief hij ook is. Daarbij vind ik het ook niet fair naar je merrie toe, ze is verzwakt en jij durft te gok te nemen dat ze per ongeluk toch drachtig wordt. je krijgt haar nu al niet dik, hoe zou je dat aanpakken als ze drachtig of zogend is
Als ik kijk ziet je pony er op oudere foto's beter uit dus is in de afgelopen tijd bij jou dunner geworden. Mijn tip meer hooi, luzerne en goede brok. Geen mais dat is voor koeien.. Teveel zetmeel
Jolien87
Geplaatst: 09-04-16 18:28
Als je zo begaan bent met dit paard, doe het dan weg naar een plek waar ze wél krijgt wat ze nodig heeft. Je vraagt om hulp maar niks is mogelijk, ondertussen doen jullie al alles wat jullie kunnen, zeg je. Dan zit er nog maar 1 optie op: dan moet een ander maar de zorg voor dit dier dragen. Iemand die dit wel kan en het paard wel de tijd geeft om te herstellen. Hoe eerlijk vind jij dit zelf tegenover het paard? Je zegt dat jullie hier nooit om hadden gevraagd, maar er is in dit verhaal maar één iemand die hier nooit om gevraagd heeft en maar moet afwachten wat er met haar gaat gebeuren: het paard. Als je echt van dit paard houdt dan doe je haar weg.
In 3 maanden tijd van vel over been naar mooi vol paardje. En puur en alleen door de slobber van Masters.Geen enkele andere slobber hielp.
TS je kan via Google kijken of er een leverancier bij je in de buurt zit.Ik garandeer je dat je paard dikker zal worden.
XxDiandraxX
Geplaatst: 09-04-16 18:46
Mijn ruin krijgt ook merriebrok, moet ik nu bang zijn dat die melk gaat geven?
Alle gekheid op een stokje, je vraagt om advies en je krijgt dit maar als word afgewimpeld. Waarom vraag je dan om advies?
Naar mijn idee is de beste oplossing: - Merrie apart zetten van de rest - Merrie onbeperkt goed ruwvoer geven - Niet rijden/longeren tot ze op gewicht is. En evt goed krachtvoer al denk ik dat je al een eind komt op onbeperkt goed ruwvoer.
En dan niet in problemen maar in oplossingen denken maar zoals ik het topic lees is dat iets wat je nog moet leren.
Ik snap niet zo goed waarom al die adviezen over krachtvoer worden gegeven. Waarom niet gewoon bij de basis beginnen met genoeg ruwvoer. Uit de reacties is al gebleken dat de hoeveelheid ruwvoer veel te weinig is. Verder ontbreekt bij de TS de meest simpele basiskennis. Een hengstje die niet dekt, een merrie die een hengst nooit zou toestaan om te dekken, angst dat de merrie melk gaat geven door merriebrok te voeren etc.etc. Komt op mij over alsof de TS bar weinig weet over het houden van paarden. En nu dat verhaal over hulpteugels en een examen lopen, klinkt niet als positief voor het paard.
Wat extra hoeft niet verkeerd te zijn. Maar onbeperkt ruwvoer is zeker een vereiste. Daarom hameren mensen ook over het apart kunnen staan. Nu eten de shet en de haflinger het mee op.