Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:37

Eerlijk, nare reacties kan je verwachten. Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen. Ik was vooral geshockt bij de grootte ervan omdat ik weet dat ik het nooit zo ver had laten komen.. Maar gebeurd is gebeurd, jij volgde gewoon dierenarts advies op en gaat nu lees ik wel over in behandeling en is afwachten voorbij.

Maar goed zoals ik al zeg, dit beoordeel ik over computer. De manier waarop ik iets zeg kan heel anders over komen dan ik bedoel. Daarnaast zijn de foto's niet echt hoogstandjes, en wie weet schat ik de grootte wel helemaal verkeerd in, dat kan ik voor die foto's niet zeggen. Sterker nog ik kan niet eens goed inschatten hoe groot de pony is. Ik schat nu ong. een lap vel ter grootte van mijn onderarm (40 a 50 cm) maar zal me niks verbazen als ik er naast zit.
En niet raar bedoeld hoor, ik weet dat je er nu alles aan wil doen om het beter te maken, maar stel je had zo'n lap bij een ander mens (vriend, kennis, wat dan ook) ipv dier gehad, terwijl jij ervan af weet en er "schijnbaar" niks aan doet (wat je wel doet, laat dat duidelijk zijn) dan hadden mensen je nog meer zo uitgemaakt. Ik denk dat het overgrote deel van die mensen die jou negatief in pb hebben benaderd (wat ik overigens echt niet okee vind en die mogen gauw hun excuus gaan aanbieden) gewoon zo geshockt was bij de foto's dat ze alles te snel hebben gelezen om echt te begrijpen en te luisteren (lezen) naar wat je zegt. Zoals je ziet zijn er zelfs op deze pagina nog mensen die zeggen dat je nog een second opinion moet nemen ... :+ daar moet je gewoon boven staan.

Fijn dat je vandaag er weer de andere arts bij hebt gehad en dat je nu gaat spoelen, op hoop van zegen dat het helpt. Dat er geen rek om kan klinkt inderdaad logisch.
Ik hoop wel dat je je topic voort zet, niet alleen voor nieuwsgierige mij die hoopt op een goede afloop maar ook voor de mensen die hier van kunnen leren, of de mensen waarvan jij kan leren.
Ik wens je hier nogmaals heel veel sterkte mee, en ik hoop voor je op een goed herstel!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:42

jeetje mina daar schrik ik behoorlijk van. ik zou deze pony tijdelijk niet zelf op stal willen hebben maar direct op kosten bij de dierenarts neer zetten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:47

Tancreda4

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:51

Te ver laten komen? De DA komt er dagelijks bij?? Dat lijkt mij toch een zeer goede controle!

Wat een enorm heftige reactie, getver zeg, ik wist niet dat dit kon gebeuren zeg! Wow... Arm ding! Heeft hij er veel pijn aan met spoelen etc?? Hoop dat het goed en rustig geneest, en niet dat het nu nog groter gaat worden. Lijkt het nu 'stabiel' in die zin dat het niet groter/dieper/naarder wordt?
Kan zo'n flap niet beter worden verwijderd? Of laten ze die met een reden 'hangen'? Vind het zo'n eng idee dat hij eraan kan trekken of eraan kan blijven hangen :o

Ondanks dat het zo super heftig is, ben ik wel benieuwd naar het verloop ervan. Ik hoop dat het ergste nu achter de rug is en dat er vanaf dit punt alleen maar genezing gaan plaatsvinden en niet nog meer wordt aangetast. Mijn duimen draaien!! Sterkte :(:) :(:)

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:54

Heel veel sterkte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:05

jee,wat een wond....dit ziet er heftig uit!Het zal zich wel sluiten maar trek daar een maand of vier voor uit.
Misschien wel een idee om de lossen/dode huid netjes weg te laten snijden?Onder een roesje?Of inderdaad in de kliniek,dan gaat de genezing sneller.

Hoe kun je nou naast een ader zitten?Je trekt toch eerst bloed als je IV spuit?Als je er naast zit zie je geen bloed in je spuit,zit je dus niet goed.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:13

laraxXxemma schreef:
Eerlijk, nare reacties kan je verwachten. Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen. Ik was vooral geshockt bij de grootte ervan omdat ik weet dat ik het nooit zo ver had laten komen.. Maar gebeurd is gebeurd, jij volgde gewoon dierenarts advies op en gaat nu lees ik wel over in behandeling en is afwachten voorbij.

Ik reageer alleen even op dit stukje, omdat ik mij afvraag waarom je vind dat ze het te ver heeft laten komen? Je kunt zo een soort wond niet dichtnaaien wanneer het nog zo klein was, de ontsteking moet er uit en dat kan alleen maar wanneer de huid open breekt. Dit is een stuk beter dan wanneer de ontsteking naar binnen was geslagen, naar ziet er wel heel heftig uit... is ook niet te voorkomen.

Succes en sterkte ts. Goed dat je gaat spoelen met zout water en zou inderdaad met de da overleggen of het misschien goed is om de plek te ontdoen van dode stukken huid.

Miran71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:21

Jeetje TS, wat enorm vervelend en zielig voor de pony. Zoals ik het lees ben je er erg goed mee bezig en heb je het beste voor met je diertje. Ik kan je geen advies geven, maar schrok dat je veel negatieve reacties krijgt en wilde je even een hart onder de riem steken! Heel veel sterkte voor jou en je pony!! Ik hoop dat hij/zijn snel op gaat knappen!!!

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:27

Dat is een zeer akelige wond. Mijn paard heeft een grote wond gehad die ook steeds verder openging en waar het vel los kwam. De dierenarts heeft toen een kweek genomen en ontdekte een vleesetende bacterie (streptococcen)die ervoor zorgde dat de boel steeds groter werd. Ik moet zeggen dat dit er veel op lijkt. Is er al een kweek genomen van de wond?
We moesten toen ook spoelen, spoelen en spoelen en dat is uiteindelijk goed gekomen, heeft wel lang geduurd.
Wil je heel veel succes wensen en een dikke knuffel voor de kleine stoere pony. Dit zal ongetwijfeld veel pijn doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:35

Ik herinner me een soort gelijke wond bij een paardje van iemand die vroeger op bikt zat, eens kijken of ik haar hierheen kan lokken (ze is hier net meer actief)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:41

Jeetje.... arm diertje! Het is inderdaad een fors gat in d'r borst...... ppffff
Maar kan er niet inderdaad een deel van de losse huid worden weggesneden, en evt een bovenste deel van de wond (incl onderliggende weefsels) worden gehecht, wanneer de infectie eruit is? Op deze manier lijkt het me inderdaad zo enorm gevoelig voor een infectie van buitenaf en gewoon pijnlijk, van die flubberende flappen huid..... Hoe erg ook: fijn dat ze op pijnstilling en AB staat en dat jij en de DA haar frequent in de gaten houden. Ook ik denk dat het wel weer goed kan komen, maar dat dit je meerdere maanden gaat kosten.....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:48

Holy sh*t..... ik dacht bij de openingspost 'ter grootte van 3 a 4 vuisten' yeah right.... maar het is echt. Bizar! Heel veel sterkte met je paardje hopelijk gaat het herstel voorspoedig!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:50

Equardor schreef:
Dat is een zeer akelige wond. Mijn paard heeft een grote wond gehad die ook steeds verder openging en waar het vel los kwam. De dierenarts heeft toen een kweek genomen en ontdekte een vleesetende bacterie (streptococcen)die ervoor zorgde dat de boel steeds groter werd. Ik moet zeggen dat dit er veel op lijkt. Is er al een kweek genomen van de wond?
We moesten toen ook spoelen, spoelen en spoelen en dat is uiteindelijk goed gekomen, heeft wel lang geduurd.
Wil je heel veel succes wensen en een dikke knuffel voor de kleine stoere pony. Dit zal ongetwijfeld veel pijn doen.

iedere wond waar pus bij is ,is er sprake van streptococcen...

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:02

Hoi ts,
Wat een nare wond zeg! Ik hoop dat de genezing voorspoedig verloopt! Heel veel sterkte!

Midas123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:04

Heel lang geleden dit met een pony ook meegemaakt; een (gas)flegmone.
Open laten en (door de dierenarts) dode huid laten weghalen was de enige oplossing toen.
Het duurde lang, maar het is weer helemaal goed gekomen.
Bij de betreffende pony was het na een tetanus enting.
Beterschap!

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:33

dblijham schreef:
Neem eens contact op met Alex Brander van http://www.veterinairewondzorg.nl , die heeft ervaring met de meest bizarre wonden en kan heel fijn adviseren en meedenken naast je veearts.

Ook heel fijn geholpen door deze man. Dierenarts gaf aan niets met wond te kunnen doen en wilde voor een staartamputatie gaan. Door hulp van Alex brander wond kunnen verzorgen en de staart op twee wortels na kunnen behouden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:37

CarinaR schreef:
Dat schimmel merrietje Was er minstens net zo aan toe, daar keek je gewoon door de hals heen.
Geloof dat die ook thuis gebleven is

Gevonden .
[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Ja die bedoelde ik.. en dat is ook mooi goed gekomen.

Ik lees ook hele goede dingen over zilver water om genezing te bevorderen. . (Alhoewel ik nu niks zou doen zonder overleg met een da)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:39

casperzazoe schreef:
Pocca_Locca schreef:
Hoe voorkomt een dierenarts dan een infectie bij bijvoorbeeld het geven van vaccin ? dan wordt toch ook de huid wel ontsmet neem ik aan?

De naald is steriel en de vacht wordt (soms) weg geschoren waardoor al veel vuil weg is. En er wordt een doekje met ontsmetting weggehaald, dit maakt het zeker niet compleet schoon maar toch voldoende.

Scheren met enten of IM spuiten wordt niet gedaan, met doekje met sterillium oid wordt ook nauwelijks gedaan, werkt toch niet als je door een paarden vacht wil komen :') Alleen af en toe met IV spuiten en met prikken van een katheter IV wordt er een stukje geschoren, gewassen en gespoten met sterillium.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:41

Zo, wat een wond!
Dat andere topic ook even doorgekeken, wat is dat mooi geheeld zeg!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 00:02

Hoi allemaal, even een iets uitgebreidere update met foto's van vandaag.
Het spoelen vind de pony absoluut niet vervelend, ze lijkt het zelfs fijn te vinden.

hier een duidelijke foto van de wond in verhouding met de pony, pony is een grote shetlander van ongeveer 1.10 cm, let aub niet op de hoeven, ik ben me er absoluut van bewust maar het herstel van de wond gaat nu even voor.
http://nl.tinypic.com/r/121d1zn/9

Dit is hoe we het op het moment "verbinden", een Tshirt met lange mouwen, hieroverheen komt dan de deken. Dit is in overleg met de da, omdat helemaal afdichten niet goed gaat ivm het vocht wat er af en toe nog uit moet, dit is 'luchtig' maar de pony kan er zelf niet bij.
http://nl.tinypic.com/r/23vx34o/9

En hier een foto van de prinses op de erwt die speciaal hiervoor een eigen vila heeft gekregen. (op deze foto inderdaad een te grote deken, haar eigen deken werd op dat moment uitgewassen)
Afbeelding

de foto die ik had gemaakt van de wond alleen is helaas mislukt, maar de wond is bij gisteren niet veel veranderd.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:03

laraxXxemma schreef:
Eerlijk, nare reacties kan je verwachten. Voor zover wij kunnen beoordelen (of ik) over de computer vind ik dat je het te ver hebt laten komen. Ik was vooral geshockt bij de grootte ervan omdat ik weet dat ik het nooit zo ver had laten komen!

Zooo... en wie ben jij dan?God?
Het kind doet harstikke haar best en zit erg met haar pony in.Fijn dat jou zulke dingen niet gebeurt.Ik kan je zeggen dat ik na het 40 jaar hebben van paarden en bij een Da gewerkt te hebben ,dit nog nooit heb gezien na een mislukte vaccinatie.Dus dan ga ik zeker niet zeggen dat het mij niet zou overkomen. :(

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:08

Ts,zou je van het T'shirt niet een soort H kunnen maken ? Dan kan je het tussen zijn voorbenen door laten lopen en over zijn rug vast maken bv.Dan kan er geen stro of vuil in kruipen als hij gaat liggen.Je zou dat met een stel oude bandage's of zo kunnen doen, kan je het sluiten met klittenband of zo?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:14

Mijn God. Vraag alsjeblieft een second opinion. Misschien heb je de beste DA van de wereld, maar zelf hij of zij weet niet alles. Ik debnk dat je DA er alle begrip voor heeft als je dat doet. Het ziet er onthutsend en ernstig uit.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:14

Je hebt ook een soort paarden bh, deze gebruik ik vaak voor onder mijn winterdeken tegen de schuur plekken.
http://www.google.nl/search?q=paarden+b ... 1Vz_DqM%3A

Misschien dat je daar onderlegger tussen kan doen.

Dit doen wij vaak ook na een operatie die heftig gebloed heeft. Even een onderlegger tussen de wond en het pakje wat een hond of kat aan heeft als ze naar huis gaan.
Laatst bijgewerkt door Iruss94 op 24-03-16 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:15

Hevonen schreef:
Mijn God. Vraag alsjeblieft een second opinion. Misschien heb je de beste DA van de wereld, maar zelf hij of zij weet niet alles. Ik debnk dat je DA er alle begrip voor heeft als je dat doet. Het ziet er onthutsend en ernstig uit.

Ze heeft al meerdere dierenartsen gesproken. Lees ff topic door aub.