Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 08:51

Ik heb geluk dat ik in een buitengebied achteraf zit mbt stalling. Ik betaal nu paar tientjes per maand, paard staat bij buren omdat die ook 1 paard hebben. Nu kan ik gelukkig op dat paard rijden, dus ik moet niet te veel klagen :)

Longeren doe ik heel rustig, gewoon stappen, maar wel opbouwend. eerst langzaam, daarna meer door stappen. En ik laat haar vooral op de makkelijke kant lopen. Ik had gehoopt dat ze voldoende zou bewegen in wei, maar toen het zo heet was stond ze erg veel stil. En ik merk dat ze beter gaat lopen met extra beweging. Nu heb ik trouwens geen longeercirkel meer, dus wordt het gewoon over straat wandelen. Met draf ben ik nog heel, heel voorzichtig, ik laat haar liever een beetje doorstappen.

De kliniek is op de hoogte van alles wat ik doe.
Achja een veulen is natuurlijk heel leuk, maar voor ik daar op kan rijden zijn we ook jaren verder.. Ik moet eerst nog een paar maanden geduld hebben om te zien hoe het verloopt. De dierenarts had gezegd dat er echt wel kans is dat het nog beter wordt dan nu. Ze loopt iig veel "beter"dan voor de operatie. Toen stond ze op 3 poten.

amen

Re: Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:21

Het herstel duurt maanden.......dus gewoon in de wei, en af en toe wat stappen....

Lichaam heeft zelfherstellende vermogen , en dat duurt met beschadigingen van pezen ed, wel 4/6 mnd, eer het helemaal beter is.

En ook mijn ervaring, paard in de weide, gewoon lopen, eten, worden ze het soepelst van. Als ze gewoon natuurlijk gedrag hebben....en natuurlijk kuddegedrag met andere paard.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:34

sigrid1182 schreef:
Het herstel duurt maanden.......dus gewoon in de wei, en af en toe wat stappen....

Lichaam heeft zelfherstellende vermogen , en dat duurt met beschadigingen van pezen ed, wel 4/6 mnd, eer het helemaal beter is.

En ook mijn ervaring, paard in de weide, gewoon lopen, eten, worden ze het soepelst van. Als ze gewoon natuurlijk gedrag hebben....en natuurlijk kuddegedrag met andere paard.

Dat hebben inderdaad al veel mensen gezegd tegen me, en dat ik wat meer geduld moet hebben...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:45

Ik ga met Sigrid mee...hoe moeilijk het 'nietsdoen' en alleen wat wandelen ook is. Wie weet is ze over een half jaar weer zover dat je weer wat kunt doen. Ook longeren zou ik achterwege laten.
Wat wel heel leuk is, is clickertraining. Lekker samen bezig en toch niet belastend.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:56

Helemaal waar. En wat meer geduld kweken, dat is ook niet mijn sterkste kant

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:13

Je zou, voor het ondersteunen van het zelfherstellend vermogen, BSR kunnen overwegen. Ik heb dat gedaan bij m'n revaliderende ruin en ben er erg positief over. Het werkt bij mijzelf ook super.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:15

Floortz schreef:
Ik ga met Sigrid mee...hoe moeilijk het 'nietsdoen' en alleen wat wandelen ook is. Wie weet is ze over een half jaar weer zover dat je weer wat kunt doen. Ook longeren zou ik achterwege laten.
Wat wel heel leuk is, is clickertraining. Lekker samen bezig en toch niet belastend.

En longeren ben ik met je eens...gewoon rechtuit belasten. Voltes wendingen komen op de pezen aan, en die hebben nu rust nodig.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 22:24

Rot zeg! Y;( Maar inderdaad, gelukkig hoef je haar niet in te laten slapen. Ik ga waarschijnlijk met mijn pony nog een keer naar de kliniek.
Spoiler:
We zijn al 3 keer geweest, en ze is al 21, oeps.
|o

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 15:36

Even wandelen voor de beweging doe/hoef ik nu niet meer. Ze staat nu bij haar oude weidemaatje. Die is 21 jaar, maar als ik die van mij er bij zet, denkt hij dat hij weer 6 is ofzo. Ging net kijken en ze rende als twee malloten door de wei. Dat was ook precies de reden waarom ik haar niet net na de boxrust niet bij hem wou hebben. Nu moet ze er maar even zelf achter komen wat kan en wat niet kan. Ik hou het wel goed in de gaten dat ze niet slechter wordt, want dan ga ik ze op een kleiner stuk zetten.
Maar ze zijn wel wild met zn tweetjes..

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 23:07

Soms zegt een video meer dan veel woorden. Ik ben voorzichtig positief :)

Algato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:12

Ziet er goed uit!

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:41

Wauwie wat fijn zeg.. knapt rustig op zo !

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 20:11

O wat fijn!

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 21:19

Hoera, we hebben gisteren een buitenritje gemaakt over de Veluwezoom. Een uurtje, een testritje. veel stap en even draf en klein galopje. Wel zonder zadel want dat hebben we nog niet. Vandaag liep ze "goed", dus geen last!