Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:14

Boeiend! Fijn dat je de vraag zo uitgebreid beantwoordt!
Het supplement wat ik Walter bijvoer chevivit E-seleen. In dit supplement zit een andere verhouding vitamine E en selenium dan in andere supplementen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er 3 jaar geleden voor het laatst in verdiept heb, nadat er een klein tekort in zijn bloed gevonden is en hetzelfde is geconstateerd in de hooianalyse.
Toen ik het supplement ging bijvoeren, ging hij ineens zoveel beter lopen dat het echt heel bijzonder was. Hij is toen ook nooit meer onregelmatig geweest.
Tot voor kort dus, maar ik voerde het supplement inmiddels ook al ruim een jaar niet meer bij. Toen ben ik het weer bij gaan voeren en liep hij binnen een week weer goed.
Wat wel zo is, is dat hij ook een kopertekort lijkt te hebben (te zien door verkleuring van de huid rondom één oog, de dierenarts deed het af als erfelijk).
Het lastige is dat volgens mij al die stofjes weer op elkaar inwerken :') Hoe dat precies zit weet ik dus niet en met de dierenarts kom ik ook niet veel verder.

Maar goed, dit is ondertussen zwaar offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:26

Ik zie net dat de link naar het Duitse artikel niet klopt: http://naturalhorse.de/?s=selenmangel
Zo wel! :)

Ik ben deze week zelf meteen met Chevivit gestopt. Ik twijfelde al door de 3xEORTH op 1 dag, ;) maar na het lezen van dit artikel besloot ik dat er wel heel erg veel dingen de verkeerde kant op wijzen als het gaat om Selenium.

Chevivit combineert trouwens Se met vitamine E. Het zou dus goed kunnen dat je paard niet eens reageert op de extra SE (dat tekort kan sowieso niet in het bloed aangetoond worden en lage Se doses in gras/hooi blijken dus helemaal niet te laag te zijn voor paarden), maar op de vitamine E. Vooral als je je paard olie bijvoert moet je veel vitamine E bijvoeren omdat hij die olie anders niet om kan zetten. Bovendien zorgt juist vitamine E voor een verbeterde spierfunctie. Het zou dus zelfs kunnen dat je paard niet reageerde op de extra Se, maar de extra vitamine E?
Vooral als je paard in de winter minder goed gaat presteren is vitamine E-gebrek een hele goede mogelijkheid aangezien dat wel in vers gras zit, maar nauwelijks in hooi. Je zou kunnen kijken of je een vitamine E-preparaat kunt vinden (en dan wel in de vorm die makkelijk wordt opgenomen) zonder Se en te kijken wat er dan gebeurt. Maar dat is ook weer zo'n zoektocht...
Zelf geef ik [***] wel lijnzaadolie, maar alleen de lijnzaadolie van de Paardendrogist omdat daar de benodigde vit E al aan toegevoegd zit.

Offtopic: de zoektocht ging best snel, 8-) hier vond ik net een natuurlijk vitamine E supplement zonder Se (met MSN erbij): https://www.horseflex.nl/product/vitami ... GwodTS0BxA
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-16 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Crines

Re: Een geschikt voeder zonder granen voor jonge (dek)hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 18:37

Amai interessante lectuur xyzutu! Bedankt daarvoor.
Ik zet er me vanavond eens aan om alles wat hier gezegd is nog eens door te nemen.

Een tekort aan vitamine E, dat is iets wat ik al een tijd vermoede. Bij de laatste bloedanalyse (vlak voor de vaststelling van lyme) waren alle waardes te laag, ook de vitamine E. Ik ben benieuwd of alles weer bijgetrokken is inmiddels, maar ik vermoed dat die vitamine E nog steeds te laag zal zijn.
Verder geef ik ook lijnolie bij nu... dus best vitamine E bijvoeren dus.

Mijn merrie vroeger had ook een tekort aan vitamine E en die stond op dezelfde muesli (maar ander hooi).

Ik had net 5l lijnolie gekocht (bij agradi, van ProHorse), dus dat moet ik wel even opgebruiken vooraleer ik eventueel deze bij de paardendrogist kan kopen. Kan ik dan best vitamine E apart bij geven? Of volstaat de vitamine E die in de vitamine- en mineralenkorrel zit (neem nu van pakweg Vitalbix?)

Nuja, eerst maar nog eens goed alles lezen vooraleer ik weer vragen begin te stellen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:38

Lang leve chemie en voeding 8-)

Crines, de kans dat je een voer vindt dat 100% volledig in balans is lijkt me vrijwel onbestaande. Elke voedingsstof bevat delen die je in andere ook tegenkomt. Er kan wel geprobeerd worden om zo dicht mogelijk bij de gewenste waarden te komen maar 100% voldoen is zoeken naar een speld in een hooiberg. Mede door inderdaad verschillende manieren van opname door verschillende organen, en daarnaast is het ene paard gevoeliger voor bepaalde dingen dan een ander. De ene kan alles probleemloos uit granen opnemen, de ander kan dat wat moeilijker maar lust geen alternatieve voedingsmiddelen, nog eentje is zeer kieskeurig en/of overgevoelig voor een bestanddeel maar vertikt het om supplementen door zijn voer te aanvaarden en ga zo maar door. Oplossingen zoals "meng er wat water door of geef het in spuit appelmoes" zijn ook lang niet zo onschuldig. Er zijn supplementen (en ook medicatie!) die je NIET mag oplossen in water omdat dan de werkzame stof compleet de mist in gaat.

Vergelijk het met die pilletjes met rare kleuren die we soms krijgen met zo'n plastic-achtig "hoesje" rond die je kan openen. Hoeveel mensen maken die pilletjes niet open en gooien zo het poeder op de tong? Veel, heel veel. Wat ze echter niet beseffen, is dat ze op die manier de werking van het medicijn verminderen of teniet doen. Die huls zit er immers rond omdat het medicijn optimaal opgenomen moet worden via de darmen. Contact met maagzuur breekt het af. Die huls is expliciet daarvoor ontwikkeld om maagsapresistent te zijn en pas de medicatie vrij te geven in de darm. Dit is soortgelijk met voeding en supplementen, en je daarin verdiepen kan best interessant zijn :j

Qua voer is de beste tip: probeer en bekijk wat voor jullie het beste werkt. Wie weet wordt je paard net hyper op volledig granenvrij voer. Daar sta je dan met je mooie voornemen.
En nu begrijp ik inderdaad waarom je zoveel baaltjes voert :D Ik gok dat onze paarden ongeveer evenveel krijgen als ik het zo lees. Om smossen tegen te gaan gebruik ik nu slowfeeders. Niet dat die het lang overleven maar het is het idee dat telt. Het scheelt in ieder geval immens veel hooi, de mijne kakt en plast er ook gewoon op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:26

En toch vind ik dat we met z'n allen af en toe wat doorslaan hoor met al die berekeningen.
Ik weet van mezelf niet eens of ik elke dag wel alles binnenkrijg, in welke verhouding enz enz.

Overigens stap ik over op vitalbix,
De zak is net bezorgd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:10

Varekaj schreef:
Qua voer is de beste tip: probeer en bekijk wat voor jullie het beste werkt. Wie weet wordt je paard net hyper op volledig granenvrij voer. Daar sta je dan met je mooie voornemen.

Mijn Lusitano wordt inderdaad hyper op vit./min. korrel. :+ En niet in de zin van veel energie of fris, maar echt gespannen en schrikkerig. Eigenschappen die hij normaal totaal niet heeft. Ik heb 3 verschillende brokjes uitgeprobeerd en voer nu uiteindelijk naar tevredenheid Vitalbix. Het was dus wel even zoeken naar de juiste dosering, want met de aanbevolen hoeveelheid veranderde hij weer in een neuroot. Nu krijgt haar maar 200 tot 250 gram per dag aangevuld met Havens Mix, ruwe spelt, en lijnzaadolie (ook van vitalbix met vit. E.). Ook geef ik hem een vitamine E pil zonder seleen. Misschien dat ik die van de zomer weg laat wanneer er weer gras staat.

Op Cool Mix van Havens deed hij het ook heel goed, alleen kwam hij dan in de winter net iets te kort. Ik vermoed ook vanwege de kleine hoeveelheid die ik er van voerde.

Maar TS, ik begrijp dus dat hij best een jasje heeft uitgedaan door de ziekte van Lyme. Ik zou hem dan naast een vit./min. korrel ook lekker op pulp en luzerne zetten. Pulp wellicht met zemelen. Flinke scheut olie er door heen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:27

Misschien is dit iets? Aanvullend op ruwvoer, geen granen en melasse. Extra Vit. E en koper, geen extra ijzer. Ik ben net begonnen, dus kan je helaas nog geen resultaten geven. Ik vind het wel een erg logische aanvulling op ruwvoer.
http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... us-secret/

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:59

Citaat:
Als ik naar Vitalbix kijk zie ik een prima calcium-fosfor verhouding met een mooie hoeveelheid magnesium, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik zie hoe idioot veel selenium is toegevoegd (meer dan 2 mg per dag is een dodelijke dosis, vitalbix heeft 3 mg/kilo maar adviseren bij een paard minimaal 390 gram en dat komt dus boven all selenium in je hooi op!) en dat er vrij veel ijzer is toegevoegd, iets wat je ook niet wilt als je niet weet hoeveel ijzer je paard zelf al opneemt op andere manieren (bijvoorbeeld via gras en hooi).

Wat dacht je van de balancer van je paard gezond en fit: 6,0 mg per kilo !

En de Marstall Force spant de kroon denk ik met 16 mg per kilo.

Kortom TS: ik denk dat de Vitalbix een goede optie is!:-)
Laatst bijgewerkt door IngridM op 02-03-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:16

Anoniem schreef:
En toch vind ik dat we met z'n allen af en toe wat doorslaan hoor met al die berekeningen.

Hier ga ik volledig mee akkoord. Zolang je paard er kerngezond uitziet, goed in zijn vel zit, glanst als een spiegel en goed functioneert zou ik gewoon bij dat voer blijven. Je kan altijd proberen verbeteren natuurlijk en een keer wat nieuws testen. Maar aan de andere kant, we willen tot op de gram weten wat er in gaat terwijl we dat voor ons zelf nog niet eens weten! De beste maatstaf is je paard zelf. Is ie net niet wat je ervan wil dat ie kan door een vermoedelijk tekort of net overschot, laat dan een bloedproef afnemen. Is dat in orde, dan kan je een keer testen met een ander type voer of dat beter gaat qua vertering. Want dat is hier de enige reden dat hij op een "granenvrije" muesli staat, omdat hij het blijkbaar beter kan verteren en er daarom ook baat bij heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:38

xyzutu2 schreef:
Cushing bestaat pas sinds 20 jaar, en alleen in landen waar 20 jaar geleden in de paardenwereld het Se-gebrek een hype werd en waar dus steeds meer Se-rijk krachtvoer/mineralenbrok en Se-supplementen toegevoegd werden. In landen waar extra Se voeren nooit een thema is geweest in de paardenwereld komt deze ziekte nog steeds niet voor.

Hoe kom jij aan de stelligheid dat Cusching nog maar 2 jaar bestaat?
Mijn paard had 0 jaar terug al cushing en was toen 32 jaar oud.In Belgie was toen cusching al bekend,ze is daar toen ook gewoon op getest.

Mijn Ir paard heeft altijd samen met mijn vorige paard op de wei gelopen en die had een zwaar Se te kort,ze had zo'n hevige spierkrampen dat ze vit E heeft opgespoten gekregen van de DA.
Ik denk dat je verhaal vooral veel papieren wijsheden bevat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:00

IngridM schreef:
Citaat:
Als ik naar Vitalbix kijk zie ik een prima calcium-fosfor verhouding met een mooie hoeveelheid magnesium, maar bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als ik zie hoe idioot veel selenium is toegevoegd (meer dan 2 mg per dag is een dodelijke dosis, vitalbix heeft 3 mg/kilo maar adviseren bij een paard minimaal 390 gram en dat komt dus boven all selenium in je hooi op!) en dat er vrij veel ijzer is toegevoegd, iets wat je ook niet wilt als je niet weet hoeveel ijzer je paard zelf al opneemt op andere manieren (bijvoorbeeld via gras en hooi).

Wat dacht je van de balancer van je paard gezond en fit: 6,0 mg per kilo !

En de Marstall Force spant de kroon denk ik met 16 mg per kilo.

Kortom TS: ik denk dat de Vitalbix een goede optie is!:-)

Houd je er dan ook even rekening mee hoeveel je van die soorten vitaminekorrel moet voeren? 6 mg per kilo zegt niet zoveel dan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:06

Inderdaadje geeft van de force tussen de 50 pony,s en 80 a 100gr per paard dus dankom je max op 1,6mg selenium

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:11

Tuurlijk hebben jullie een punt, je voert geen kilo natuurlijk maar het ging even over het toegevoegd aantal mg selenium in het voer. Iemand zei dat dat zo hoog was in de Vitalbix :-)
Valt dus wel mee.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:10

Varekaj schreef:
Lang leve chemie en voeding 8-)

Crines, de kans dat je een voer vindt dat 100% volledig in balans is lijkt me vrijwel onbestaande. Elke voedingsstof bevat delen die je in andere ook tegenkomt. Er kan wel geprobeerd worden om zo dicht mogelijk bij de gewenste waarden te komen maar 100% voldoen is zoeken naar een speld in een hooiberg. Mede door inderdaad verschillende manieren van opname door verschillende organen, en daarnaast is het ene paard gevoeliger voor bepaalde dingen dan een ander. De ene kan alles probleemloos uit granen opnemen, de ander kan dat wat moeilijker maar lust geen alternatieve voedingsmiddelen, nog eentje is zeer kieskeurig en/of overgevoelig voor een bestanddeel maar vertikt het om supplementen door zijn voer te aanvaarden en ga zo maar door. Oplossingen zoals "meng er wat water door of geef het in spuit appelmoes" zijn ook lang niet zo onschuldig. Er zijn supplementen (en ook medicatie!) die je NIET mag oplossen in water omdat dan de werkzame stof compleet de mist in gaat.

Vergelijk het met die pilletjes met rare kleuren die we soms krijgen met zo'n plastic-achtig "hoesje" rond die je kan openen. Hoeveel mensen maken die pilletjes niet open en gooien zo het poeder op de tong? Veel, heel veel. Wat ze echter niet beseffen, is dat ze op die manier de werking van het medicijn verminderen of teniet doen. Die huls zit er immers rond omdat het medicijn optimaal opgenomen moet worden via de darmen. Contact met maagzuur breekt het af. Die huls is expliciet daarvoor ontwikkeld om maagsapresistent te zijn en pas de medicatie vrij te geven in de darm. Dit is soortgelijk met voeding en supplementen, en je daarin verdiepen kan best interessant zijn :j

En nu begrijp ik inderdaad waarom je zoveel baaltjes voert :D Ik gok dat onze paarden ongeveer evenveel krijgen als ik het zo lees. Om smossen tegen te gaan gebruik ik nu slowfeeders. Niet dat die het lang overleven maar het is het idee dat telt. Het scheelt in ieder geval immens veel hooi, de mijne kakt en plast er ook gewoon op.

Ik denk dat dit misschien inderdaad nog het nuttigste advies is :j
Ik ga kijken voor een zak Vitalbix denk ik. Eens zien hoe hij het daar op doet :) En daar ga ik dan nog wat bietenpulp en zemelen bij geven voor wat maagvulling. Hij is altijd zo vreselijk blij met zijn voer dat ik denk ik een heel verontwaardigd paard krijg als hij de nieuwe portie ziet :')

Als dit niet lijkt te werken voor hem, dan kijk ik wel weer verder :)

Denken jullie trouwens dat de vitamine E die in de vitalbix voldoende is om de lijnzaadolie op ene goede manier op te nemen? Of geef ik dan best nog extra vitamine E erbij?

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:43

Crines, weet je nog dat ik je de tip gaf enkele maanden geleden van het vitamine E tekort? :+

Met Vitalbix is niets mis qua fosfor / calcium.

Als je van plan bent deze te geven, je kunt ze online bestellen. Verzendkosten gratis vanaf een bepaald bedrag.

Ik geef permanent extra vitamine E bij (niet enkel de lijnzaadolie). Laat wel op tijd en stond hun bloed meten.
Maar sowieso voel je meteen in hun bewegingen wanneer ze een tekort hebben.

Mijn baaltjes hooi zijn ook 20 tot 23kg, komen van Pittem. Is Pools hooi. Voedingswaarden zeer goed, want deze zomer ben ik zelf op de sukkel geweest door slecht hooi.

Enfin, veel succes. Hopelijk raakt het allemaal eens opgelost voor jou.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 13:57

Ja Rebecca dat weet ik best, maar aangezien hij toen nog echt ziek was, leek me dat allemaal weinig nut te hebben. Uit de bloedwaarden viel toen toch niets nuttigs af te leiden, dus dan was het gewoon gokken.

Maar aangezien ik nu weer lijnzaadolie bijvoer, wil ik dus wel voldoende vitamine E voorzien. Maar als er al voldoende in de vitalbix zit is het toch te gek om er nog extra bij te geven.

Het hooi wordt sowieso niet veranderd: komt van eigen weide en we hebben geïnvesteerd in eigen tractor, maaier, keerder en pers. Zou maar al te gek zijn om dan elders hooi te gaan kopen. Ik ben ook heel tevreden van de voorraad van vorig jaar. Ongeveer de helft heb ik verkocht en ook die mensen waren allemaal heel tevreden over de kwaliteit. Alle grote balen heb ik verkocht, wat over blijft voor mezelf zijn de licht geperste en dus kleinere baaltjes :) Dit jaar weten we dat we dat moeten vast zetten op de pers en dus gaan ze hopelijk wat beter gelukt zijn qua vorm :D

Ik denk dat ik het voer zelf ga ophalen in de winkel (ik moet toch nog merriebrok zoeken voor Imperiosa ook). Maar naar de toekomst toe is het misschien wel handig om het te laten verzenden inderdaad.

Ja ik hoop dat het sukkelen eindelijk eens stopt. Is al zoveel jaar terug begonnen met mijn merrie en er lijkt maar geen einde aan te komen. Nuja, ik mag nog niet klagen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:09

neile schreef:
Alstu, was net ook aan het googlen. Is blijkbaar een Probiotica.

http://petssupermart.com/nl/paarden-gez ... 36_a658191

Ik kwam ook Sanequi tegen.. Wat blijkbaar hetzelfde principe zou moeten zijn?

Bestel daar aub niet!! Tenzij je opgelicht wilt worden...Zie Google en mijn berichten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:18

Als de mijne niet werkt, dan krijgt ie alleen een fikse lading hooi en that's it.

Ja die hoeveelheden en een beledigde kop, dat ken ik :+ Staat hij te stuiteren want je komt met de voerschep aan, vliegt die neus in de bak en krijg je een blik van "waar is de rest?" en een stuk chagrijn als het lichtje gaat branden dat hij het daarmee moet doen. Uiteindelijk gaat hij dan gewoon verder met hooi uit de slowfeeder plukken maar goed. Daarom meng ik zijn krachtvoer dus op tijd en stond met een goede bak bietenpulp. Is ie weer tevreden :')

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 14:36

Haha die zijn wrs broers Varekaj :Y)
Bietenpulp at hij de laatste keer dat ik het hem probeerde te geven met lange tanden enkele hapjes. De eerste porties gingen er vlot in maar na enkele dagen is het gedaan met de liefde en wilde hij terug enkel muesli, liefst van al een even groot volume als de pulp :D
Maar als ik het nu meng met zemelen en een scheut olie eet hij het misschien toch terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:41

De mijne (alle 4) eten het alleen in de winter én het moet lauw tot warm zijn. Anders is het ook even snuffen en bedankt voor de moeite. Zeker bij vriesweer, guur weer en als ze in de regen gestaan hebben zien ze die emmer graag komen. Eens het 10-15° wordt en mooi zonnig droog weer mag ik op mijn kop gaan staan, dan bekijken ze het niet meer.
Om die reden geef ik het dus niet dagelijks, tenzij het echt vriest. Dan geef ik dat 's avonds bij hun avondportie hooi.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:49

Crines schreef:
Een tekort aan vitamine E, dat is iets wat ik al een tijd vermoede. Bij de laatste bloedanalyse (vlak voor de vaststelling van lyme) waren alle waardes te laag, ook de vitamine E. Ik ben benieuwd of alles weer bijgetrokken is inmiddels, maar ik vermoed dat die vitamine E nog steeds te laag zal zijn.
Verder geef ik ook lijnolie bij nu... dus best vitamine E bijvoeren dus.
)

Crines schreef:
Ja Rebecca dat weet ik best, maar aangezien hij toen nog echt ziek was, leek me dat allemaal weinig nut te hebben. Uit de bloedwaarden viel toen toch niets nuttigs af te leiden, dus dan was het gewoon gokken.

Maar aangezien ik nu weer lijnzaadolie bijvoer, wil ik dus wel voldoende vitamine E voorzien. Maar als er al voldoende in de vitalbix zit is het toch te gek om er nog extra bij te geven.

Ik snap het nu even niet meer. Had hij nu wel of niet vitamine E tekort? :n

Als je olie bijvoert, zou ik sowieso een aanvulling doen van vitamine E. Maar dan inderdaad een versie zonder selenium. Er zijn er online te vinden die betaalbaar en goed zijn.
Maar als je inderdaad niet zeker weet, zou ik niet lukraak gaan supplementeren. Vitamine E kun je laten testen zonder een volledige analyse te laten doen.

In de Vitalbix zelf zit niet genoeg vitamine E voor mijn paarden (maar is per geval anders). Ik heb dat probleem ook besproken met Vitalbix zelf. Die geven ook super goed advies. Uiteraard in het voordeel van producten. ;-)
Maar toen ik de Vitalbix wou verdubbelen omwille van het vitamine E tekort van mijn paarden, gaven ze aan dat dit geen goed plan was. Dit omwille van de hoeveelheid selenium in het voeder.

Je zal je paard hopelijk zien veranderen! Ook het schuren zal minderen als je overstapt van je muesli naar "graanloos".

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 15:42

Hij had een alles-tekort Rebecca :) Maar de veearts zei dat dat door de lyme kwam.
Alle waardes zaten tegen de benedengrens op dat moment, terwijl we het jaar daarvoor getest hadden en toen waren er hier en daar enkele die wat beter konden, maar toen had ik hem ook pas net en op aanraden van de VA zijn we toen niet direct beginnen vanalles bij voeren.

Momenteel schuurt hij al even niet meer. Wat de reden daarvoor is, dat weet ik helaas niet... :=

Ok dankje Rebecca. Ik denk dat ik dan even Vitalbix ga voeren en na een maand of wat een bloedtest ga doen :j Zitten we dan nog te laag met het één of het ander, dan kan ik dat gaan bij geven :)

Ik hou jullie op de hoogte :)

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:10

Hey,

ik heb niet alle pagina's heel goed gelezen dus sorry als ik dingen type die al gezegd zijn.
Mijn merrie van 1.70m mocht ook telkens wel wat kilo's aankomen. Zij kan helemaal niet tegen suiker en zetmeel, dus dat werd een hele zoektocht. Zij at haar zoutblok ook snel op en merkte dat zij echt vitamine/mineralen tekort had.
Ik wilde dus sowieso een vitamine/mineralen brokje hebben en heb uiteindelijk gekozen voor de balancer van jepaardgezondenfit. Hier geef ik 280 gr van. Voor deze korrel gekozen ivm hoge magnesium en vitamine E. Extra magnesium kunnen ze soms ook iets rustiger van worden. Vergeleken met de vitalbix ben ik veel goedkoper uit. Van de vitalbix zou ik 560 gr moeten geven en dan nog geef ik minder vit E dan nu met de balancer. Inmiddels eet zij haar liksteen ook niet meer op en heb ik al sinds 6 maanden geen nieuwe hoeven te kopen.
Ik las dat jou paard 500 kg weegt, maar een paard van 1.70m (als ik het goed heb gelezen) weegt al snel tegen de 600 a 700 kg.

Verder geef ik bietenpulpbrokken om aan te komen gemengd met zemelen voor juiste calcium fosfor verhouding. Ook geef ik nog luzerne voor extra eiwitten, maar volgens mij is dat voor die van jou niet nodig ivm de harde manenkam (kan overschot aan eiwitten zijn).
Je kunt eerst eens proberen om 500 gr (ongeweekt) pulpbrok te geven met 125 gr zemelen. Dan heb je een aardig emmer vol, samen met de vitamine korrel en lijnzaadolie. Komt hij hier niet van aan dan kun je natuurlijk de pulp en zemelen verhogen. In pulp zit verder weinig waardoor je geen last zult krijgen van een harde manenkam, maar wel erg goed is om aan te komen en voor zijn darmen.
Mocht hij toch meer spieren moeten aanmaken dan kun je altijd nog luzerne bijvoeren, maar dit zou ik alleen in combinatie doen met meer training.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:27

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb je al eens geprobeerd van bietenpulp te maken met maïsvlokken en geplette gerst? Dat maakt de pulp wat zoeter en mais is goed als hij wat voller mag worden. Ik geef dat al jaren 1keer per dag en ben er heel tevreden van. En ik heb 3 Ponies, een kwpn-merrie en een jaarling(half andalusier). Ik geef wel zemelen bij bij de andere voedingsbeurt. Ook onbeperkt ruwvoer. Ze worden er zeker niet heet van. Je mag altijd pb sturen als je nog verdere inlichtingen wil hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:32

Ik heb vandaag iets gezien wat wel interessant kan zijn om rekening mee te houden.

Op mijn zak sportmix zero staat bij dagelijks aanbevolen hoeveelheid "TOT 1kg/100kg lichaamsgewicht". Je hebt denk ik ook merken/zakken waar bij de aanbevolen hoeveelheid die tot is weggelaten, en dan bedoelen ze effectief 1kg/100kg lichaamsgewicht.

Verschil is dat je bij tot dan MAX. 6kg mag geven aan 600kg paard, en bij de andere 6kg "moet" geven voor 600kg paard. Scheelt toch wel een hoop denk ik, nee?