Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:21

JudArthos schreef:
Ze is heel licht in de hand, stal houdt ze keurig (merendeels op een plek) :)

Ze kan makkelijk heel goed draaien, treedt keurig onder en loopt weer weg, we oefenen dit vaker.

Ik doel voornamelijk op of je paard de achterbenen wel eens laat staan. Elk paard doet dat wel eens natuurlijk.

Heb zelf een merrie gereden die ook maar geen kracht in de achterhand wilde opbouwen. Was slank maar buikig en met name de achterhand wilde maar niet aanzetten in vet/spieren. Veel in het voer geprobeerd. Ik kan wel aardig rijden vind ik zelf en op een gegeven moment had ik zoiets van: "Hmm... ik weet het niet, er zit te weinig vooruitgang in, dit klopt niet."
Eigenaresse is er toen mee naar de kliniek gegaan en daar bleek een neurologische aandoening uit. Die neurologische aandoening was de boosdoener van de smerige stal (hele ruime stal, maar paard liet de achterbenen staan), van het niet voorwaarts zijn, te weinig kracht met rijden. Zo lag ze zomaar een keer op de knieën in galop.

Ik vind overigens ook wel dat je erg heftig reageert op sommige mensen, jammer, want ze proberen je alleen maar te helpen en ik heb sinds mijn reactie nog niet een persoon gezien die een rottige reactie plaatst. Alleen maar mensen die het beste met je voor hebben. En laten we wel wezen, zo van achter een computerscherm kan je niet raden hoe iemand rijdt. En rijden is gewoon de grootste boosdoener van problemen.

JudithGigi

Re: Paard bouwt geen kracht op in achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:26

Excuses als ik soms wat heftig reageerde, zit wat in de stress en is wat frustrerend als ik dingen zovaak moet herhalen.
Zal proberen wat handiger te reageren, want ik wardeer jullie input zeker. :)

Om het stuk van het staken te beantwoorden:

In eerste instantie reageerde ik wat lomp op het staken, zweep erop want dit gedrag wil je er niet inhebben. Toen ik merkte dat dit niet de goede instelling was ben ik echt goed gaan luisteren en zo rijden dat ze niet tot het staken kwam. Dit hielp in zekere zin heel goed, maar nog niet tot het punt dat ik me geen zorgen meer hoefde te maken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:31

Nogmaals sorry! Ik zal relaxter proberen te reageren :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:34

[***] schreef:
Heb je nu recent bloedonderzoek laten doen? En heb je de waarden van dat onderzoek bij de keuring of alleen de DA horen zeggen dat alles ok is?

Ik herken je verhaal wel, al gaat het bij mij niet om een jong paard, maar verder qua gedrag klinkt het identiek. Ik zou zeggen: laat een volledig bloedonderzoek doen en check zeker vitamine E en selenium (spierwaarden ed zit er normaal standaard in maar die andere moet je echt naar vragen ;) ).

Heb je deze nog gezien? Misschien heb je er overheen gelezen :)
Dit zou voor mij namelijk stap 1 zijn (heb ik zelf ook zo gedaan) en kan je al heel wat uithalen wat er juist wel of juist niet aan de hand is. Dan kan je daarna verder kijken naar een oplossing of naar waarom, want zomaar in het wilde weg dingen gaan gokken gaat je niet meteen vooruit helpen vrees ik :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:42

[***] schreef:
[***] schreef:
Heb je nu recent bloedonderzoek laten doen? En heb je de waarden van dat onderzoek bij de keuring of alleen de DA horen zeggen dat alles ok is?

Ik herken je verhaal wel, al gaat het bij mij niet om een jong paard, maar verder qua gedrag klinkt het identiek. Ik zou zeggen: laat een volledig bloedonderzoek doen en check zeker vitamine E en selenium (spierwaarden ed zit er normaal standaard in maar die andere moet je echt naar vragen ;) ).

Dit zou voor mij namelijk stap 1 zijn (heb ik zelf ook zo gedaan) en kan je al heel wat uithalen wat er juist wel of juist niet aan de hand is. Dan kan je daarna verder kijken naar een oplossing of naar waarom, want zomaar in het wilde weg dingen gaan gokken gaat je niet meteen vooruit helpen vrees ik :)

Heb er inderdaad overheen gelezen sorry!
We hebben vorig jaar een standaard bloedonderzoek laten doen waar alle waarden volgens de DA goed waren (de cijfers zeggen me zelf vrij weinig namelijk).
Maar dit is misschien wel een goede volgende stap :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:00

hey rustig aan hoor :(:) ik snap het wel iedereen ratelt door over het zelfde en steeds jezelf moeten herhalen is ook niet alles ;)
het gaat toch over je paard en die kan je helaas niet even letterlijk vertellen wat er op doet -O-

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:03

CharlotteJay schreef:
hey rustig aan hoor :(:) ik snap het wel iedereen ratelt door over het zelfde en steeds jezelf moeten herhalen is ook niet alles ;)
het gaat toch over je paard en die kan je helaas niet even letterlijk vertellen wat er op doet -O-

Thanks :) jaa klopt, maar ik had ook niet zo kattig moeten reageren haha :+
Konden paarden maar praten, dan was het zo makkelijk geweest :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:07

Babootje schreef:
Waarom is dat raar. Ik kan het filmpje overigens niet zien want je hebt het verwijderd. Waarom eigenlijk?
Ik vind haar trouwens de foto die in je profiel staat (de grote foto) er een stuk beter uit zien.

Cowboy55 schreef:
Omdat TS vindt dat het niet relevant voor de vraagstelling is hoe een paard van 4-5 jaar er 10 maanden geleden uitzag gok ik even........

Waarom niet? Als het paard met 3,5 beter liep en er beter uitzag dan weet je in ieder geval dat er mogelijk in die tussentijd "iets" is gebeurd. Dat geeft alweer een beetje richting. TS hoeft niet gelijk op de kast te gaan zitten toch?
Ik vergeleek de foto in het profiel met de foto's in de OP en dacht: gaat het hier wel om hetzelfde paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:15

[***] schreef:
JudArthos schreef:

Heb er inderdaad overheen gelezen sorry!
We hebben vorig jaar een standaard bloedonderzoek laten doen waar alle waarden volgens de DA goed waren (de cijfers zeggen me zelf vrij weinig namelijk).
Maar dit is misschien wel een goede volgende stap :)

Heb je die resultaten? Anders wil ik er wel eens naar kijken (via pb ofzo).
Sowieso is nog eens herhalen geen overbodige luxe, in een jaar (of half jaar) kan veel gebeuren. Laatste bloedname bij mijn pony was ook ok, de meest recente een jaar later totaal niet.. ;)

En dan weet je meteen hoe dat in elkaar steekt, misschien krijg je er al een antwoord uit, misschien niet, maar dan weet je tenminste wel dat dat deel in orde is.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 13:26

@[***] ik weet niet zeker of we de uitslagen nog hebben, maar wil ze je best doorsturen als ik ze vind en je denkt dat je er wat uit kan halen :)

@Babootje ze loopt (zeker aan de longe) nu beter dan toen, sommige dingen die uit dat filmpje komen zijn nu opgelost of niet meer van toepassing. Vandaar :)

Ik zal straks proberen een goed filmpje te maken, kan niks garanderen met de kuren van mijn telefoon, maar komt goed :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:37

Kijk maar even, ik werk zelf in een ziekenhuislabo dus vandaar ook de interesse :) (en ervaring met een stalgenoot van een DA die zei dat alles ok was en achteraf bleek dat gewoon helemaal niet zo, dus vandaar dat ik altijd opteer om de cijfertjes ook te zien ;) ).

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:48

Ik ben wel heel benieuwd naar een film. Dan krijg je toch een beter beeld. Wat is nu je toekomst plan nu gericht trainen niks uithaald? Heb je al een afspraak met de da gemaakt?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 14:03

sjanien schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar een film. Dan krijg je toch een beter beeld. Wat is nu je toekomst plan nu gericht trainen niks uithaald? Heb je al een afspraak met de da gemaakt?

We wachten momenteel op een bericht van mijn instructrice, zij zou de naam van een goede kliniek doorsturen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:08

terpentijn schreef:
Als je paard het eerder moeilijk vind dan niet lijkt te willen dan vermoed ik alsnog dat jete veel van har vraagt, dat e gewon nog niet goed uit kan voeren.
Als het "naar voren dus niet gaat" heb je een heel belangrijk basis-punt in de traning al laten liggen, en dat is het voorwaarts zijn. Dat is toch wel een voorwaarde om ook goed VWNW te kunnen gaan.
Als ik dan in je post teruglees welke oefeningen je aan dit 5 jarige niet-voorwaartse paard dan zo'n beetje al vraagt, tsja, dat kán ook niet zonder voorwaartse activiteit en dús een actief achterhandgebruik. ze lijkt qua voorbenen een beetje onderstandig, vanaf de foto (kan vertekenen), dan heb je al gauw dat ze eerder loperig worden dan de achterhand inzetten. Kan niet vanaf deze foto zien hoe die stand exact is.
Zou een paar stappen teruggaan in je training niet beter zijn, want zo te lezen krijgt ze ook erg veel (kracht)voer voor een 5 jarige. Hoeveel hooi krijgt ze?
Hoe vaak wordt ze eigenlijk gereden, en longeer je haar ook wel eens?

JudArthos schreef:
Laatste paar dingen zijn al genoemd en zoals ik al zei, het niet voorwaartse is een GEVOLG en geen OORZAAK. Het gaat hier niet om een rijtechniek of trainigs- maar om een lichamelijk probleem.

Dat laatste weet je nog helemaal niet, tenzij je al naar de DA bent geweest en dat hier nog niet hebt verteld. :+
Ik vind de post van terpentijn wel hout snijden. Je begint met het voorwaarts.
Nu heb je hem zelf ingereden, heb je hem ook zadelmak gemaakt? is hij echt nooit voorwaarts geweest?

wen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:12

Heb je ook foto's van de rug laten maken? Mijn paard hadden precies dezelfde klachten. Uiteindelijk hele paard op de foto's laten zetten, paard bleek kissing spines te hebben. Daardoor kon hij van achteren niet mee komen en geen spieren kweken.. Wilde altijd graag werken, maar ging ook in de staak. Hoop niet dat ik je bang gemaakt heb...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:16

JudArthos schreef:
sjanien schreef:

We wachten momenteel op een bericht van mijn instructrice, zij zou de naam van een goede kliniek doorsturen :)

Mooi maar je kunt zelf ook een aantal klinieken in je regio uitzoeken en kijken wat anderen daar van vinden.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:46

Volgens mij heb je in de training wel zo'n beetje alles geprobeerd, waarschijnlijk in de voeding ook..

Wat ik mis heeft er wel eens iemand anders op het paard gereden, meer dan 1 keer bedoel ik dan? Bv voor 2 maanden en dat jij er dan dus niet op zit... Het kan zijn dat je je paard tegen werkt. Dit is zeker niet naar bedoelt maar soms is er vanaf de grond een super klik maar tijdens het rijden niet, waardoor het paard haar spieren niet ontspannen kan gebruiken.
Ik heb dit zelf meegemaakt, helaas super klik met het paard op de grond als klopte totdat ik erop kroop.... Meerdere Instructrices zeiden dat ik het prima deed toch klopte het niet, paard bouwde geen achterhand op. Voor mij was dir mijn verzorgpaard, dus andere ruiter gezocht en het paard begon echt anders te lopen. En ook ik heb meerdere paarden zadelmak gemaakt en doorgereden tot het M. Er was dus geen klik tussen ons.

Ook wil graag een filmpje zien en een goede stand foto, ook met het zadel erop!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:20

Als je het echt niet vertrouwd, wat waarschijnlijk zo is anders had je geen topic geopend,zou ik er toch goed door laten lichten. Eerst uitgebreid bloed laten checken, en als daar niets uitkomt, nagaan of de oude blessure wel helemaal goed hersteld is.

Vind je paard in de profielfoto's er indd goed uitzien. Nog weinig spier misschien, maar oogt goed.

Heel stomme vraag misschien, maar krijgt ze wel genoeg eiwitten binnen? Is er nog voldoende gras op de wei of is er altijd hooi ter beschikking of is het voordroog?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:44

Bedankt voor je reactie :)

Zo te lezen ben je hierin ook al goed bezig om te luisteren naar je paard En vervolgens iets anders te proberen wat beter werkt!

Hoe lang ben je erachter dat "lomp" niet werkt? Op welke manier probeer je haar nu voor te zijn in het staken? Vraag je dan bv een andere oefening? Galoppeer je een rondje door de bak? Hoe reageert je paard als jij naar een andere oplossing zoekt Wil ze er weer onderuit komen? Door vluchtgedrag of blokkeert het paard?

[MD] [VOLG] jong (5), groot paard bouwt geen bespiering op misschien kun je hier wat tips uit halen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 19:58

dresjoepie schreef:
Bedankt voor je reactie :)

Zo te lezen ben je hierin ook al goed bezig om te luisteren naar je paard En vervolgens iets anders te proberen wat beter werkt!

Hoe lang ben je erachter dat "lomp" niet werkt? Op welke manier probeer je haar nu voor te zijn in het staken? Vraag je dan bv een andere oefening? Galoppeer je een rondje door de bak? Hoe reageert je paard als jij naar een andere oplossing zoekt Wil ze er weer onderuit komen? Door vluchtgedrag of blokkeert het paard?

Ik kwam er eigenlijk al redelijk snel achter, het bleef zo'n niet eindigende strijd waarin zowel voor mij als voor het paard het plezier verdween.. Nu los ik het op door inderdaad iets anders te vragen, vaak flexen van de hals, wijken van de achterhand of op een andere manier zijwaarts. Of als ze bij het aandraven echt niet vooruit te branden is ga ik in de stap wat speels verruimen en op mijn zit terug nemen, dit werkt ook heel goed :)

Of ze genoeg eiwitten binnen krijgt weet ik niet, maar de wei waar ze staat is nog redelijk oké voor de tijd van het jaar en ze krijgt flink wat hooi. Volgensmij zitten in de brokken ook toegevoegde eiwitten omdat ze erg op ruwvoervervangers lijken qua samenstelling.

Heb vandaag wat videos (geprobeerd :') ) te maken, kan ze als ik ze op de pc heb wel pb'en naar de geïnteresseerden.

Verder heb ik nog 2 foto's van vandaag, een foto van het oefenen met een paraplu en een van voren, die hopelijk een beter beeld geven over haar lichaam en gezondheid :)

Afbeelding

Afbeelding

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:29

ik vind haar voorkant inderdaad gewoon mooi maar die deuk in de bovenkant van haar billen een beetje eng
hmmm ben wel benieuwd naar wat dat kan zijn :(:)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:32

Ik ben wel geinteresseerd in een fimpje mag via pb hoor

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:47

CharlotteJay schreef:
ik vind haar voorkant inderdaad gewoon mooi maar die deuk in de bovenkant van haar billen een beetje eng
hmmm ben wel benieuwd naar wat dat kan zijn :(:)

Ja dat is inderdaad precies wat wij ook zo raar vinden, aan de zijkant valt het nog enigzins mee, maar de bovenkant is inderdaad nog zooo leeg..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 22:48

dresjoepie schreef:
Ik ben wel geinteresseerd in een fimpje mag via pb hoor

Even kijken of ik wat geregeld krijg met uploaden, kan zijn dat het morgenvroeg wordt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:17

Dat is wel heel erg weinig bovenlijn voor een jong paard.
Stoppen met rijden en starten met onderzoeken zou ik zeggen.
Zeker als je zelf al zo lang twijfelt.